Gå til innhold

militærpress

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som en jente som akkurat har begynt å trene og klarer å ta ca 5 reps med stangen (bare 20kg, litt flaut), hvor mye er det realistisk at jeg klarer å løfte i denne øvelsen om et år eller to, dersom jeg trener regelmessig og spiser sunt/ proteinrikt?  

Anonymkode: 242f0...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

#1. 20kg er ikke lite

#2. Hvor mye du kan øke i vekt på ett år eller to kommer jo helt an på intensiteten på treningen, hvor ofte du trener den spesifikke øvelsen («regelmessig» blir veldig diffust) , om du er flink til å få progresjon i treningen (øker vekt/reps etter hver økt). Hva som er realistisk kan jo være alt mellom 30-50kg, kanskje mer også. 

Anonymkode: bb697...114

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

#1. 20kg er ikke lite

#2. Hvor mye du kan øke i vekt på ett år eller to kommer jo helt an på intensiteten på treningen, hvor ofte du trener den spesifikke øvelsen («regelmessig» blir veldig diffust) , om du er flink til å få progresjon i treningen (øker vekt/reps etter hver økt). Hva som er realistisk kan jo være alt mellom 30-50kg, kanskje mer også. 

Anonymkode: bb697...114

Hei. Jeg tenker å trene x 3 pr uke baseøvelser, der militærpress inngår som en del av det. Jeg har tenkt å forsøke å jobbe med kontinuerlig progresjon og med lavt antall reps, 4-6 reps, for å forsøke å øke i styrken.

Anonymkode: 242f0...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Militærpress sliter jeg med 😳 På 4 mnd har jeg greid å øke fra 20 til 22 kg. 😂 Så hvis du er som meg greier du kanskje 25 kg om ett år? 🤭 

Spørsmål til de som kan slikt; er det vits i å fortsette med øvelsen når progresjonen er så dårlig, eller bør jeg gjøre noe annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ves mangel på progresjon burde man se på teknikk, antall reps og sett, hvordan man periodiserer treningen, samt støtteøbelser som jobber med den delen du merker er svakest i øvelsen

Anonymkode: 87fc6...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (2 timer siden):

Militærpress sliter jeg med 😳 På 4 mnd har jeg greid å øke fra 20 til 22 kg. 😂 Så hvis du er som meg greier du kanskje 25 kg om ett år? 🤭 

Spørsmål til de som kan slikt; er det vits i å fortsette med øvelsen når progresjonen er så dårlig, eller bør jeg gjøre noe annet? 

Kan selvfølgelig fortsette, men hold deg til militærpress kanskje 1 økt i uken eller annen hver uke. Mer eller mindre alle andre «pressøvelser» vil hjelpe deg å øke i militærpress. Bruk 1 mnd eller 2 til å prioriter flere ulike pressøvelser i stedet for hyppige økter med militærpress. Prioriter samtidig markløft og knebøy disse ukene som basis i treningen din, så tipper jeg du lett vil øke i militærpress igjen.

knebøy og markløft bil hjelpe deg å øke i nesten alle andre øvelser, i hvertfall andre flerleddsøvelser som militærpress. Veldig mye av kjerne som er aktivisert og styrkes under disse øvelsene. Militærpress handler ikke kun om triceps og skuldre, men mye om rygg og kjerne (som mark og knebøy er suverene for).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan løfte det du setter deg som mål så lenge du trener riktig og målrettet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, sicario said:

Kan selvfølgelig fortsette, men hold deg til militærpress kanskje 1 økt i uken eller annen hver uke. Mer eller mindre alle andre «pressøvelser» vil hjelpe deg å øke i militærpress. Bruk 1 mnd eller 2 til å prioriter flere ulike pressøvelser i stedet for hyppige økter med militærpress. Prioriter samtidig markløft og knebøy disse ukene som basis i treningen din, så tipper jeg du lett vil øke i militærpress igjen.

knebøy og markløft bil hjelpe deg å øke i nesten alle andre øvelser, i hvertfall andre flerleddsøvelser som militærpress. Veldig mye av kjerne som er aktivisert og styrkes under disse øvelsene. Militærpress handler ikke kun om triceps og skuldre, men mye om rygg og kjerne (som mark og knebøy er suverene for).

Mark og knebøy har jeg allerede god progresjon i, benk også. Men benkpress er vanskelig å få til fordi benken nesten alltid er opptatt. Hvilke andre pressøvelser kan jeg gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (10 minutter siden):

Mark og knebøy har jeg allerede god progresjon i, benk også. Men benkpress er vanskelig å få til fordi benken nesten alltid er opptatt. Hvilke andre pressøvelser kan jeg gjøre? 

Dips er glimrende. 

Som alternativ til benkpress, kan du gjøre det samme med manualer på løsbenk, evt vinkle opp ryggen. 

Sittende eller stående skulderpress med manualer.

Pushups👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
Just now, sicario said:

Dips er glimrende. 

Som alternativ til benkpress, kan du gjøre det samme med manualer på løsbenk, evt vinkle opp ryggen. 

Sittende eller stående skulderpress med manualer.

Pushups👍🏻

Takk for tips! 

Grunnen til at jeg gikk over til militærpress er fordi skulderpress med manualer også ble vanskelig fordi manualene øker med 2.5 kgs intervaller. Klin umulig for meg 😂 Men dips, push ups og brystpress skal jeg få til. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (9 minutter siden):

Takk for tips! 

Grunnen til at jeg gikk over til militærpress er fordi skulderpress med manualer også ble vanskelig fordi manualene øker med 2.5 kgs intervaller. Klin umulig for meg 😂 Men dips, push ups og brystpress skal jeg få til. 😊

Hehe sånn er det noen ganger.

Om du har tilgang til kettlebells i passende tyngde, finnes det gode øvelser der også som kan hjelpe deg et steg videre i militærpress.

feks liggende skull crushers. Tar godt på triceps.

snatches med kettlebell og ikke minst stående skulderpress/en arms press

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
36 minutter siden, sicario said:

Hehe sånn er det noen ganger.

Om du har tilgang til kettlebells i passende tyngde, finnes det gode øvelser der også som kan hjelpe deg et steg videre i militærpress.

feks liggende skull crushers. Tar godt på triceps.

snatches med kettlebell og ikke minst stående skulderpress/en arms press

Supert, da har jeg masse nytt å prøve 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, skal du bli god i militærpress, må du ta den øvelsen som hovedøvelse. Fiks på teknikken. Ville tadd øvelsen minst to ganger i uken, men periodisert hvordan måte du trener militærpress på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...