Gå til innhold

Andre som sliter kraftig i jobb pga adhd? Noen som har blitt uføre? Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slete mye hele livet med dette. 
har store hukommelsesvansker, lærevansker, det å ta til meg informasjon, hjernen spinner i ett sett, jeg faller ut, jeg misforstår. 
jeg har større problemer enn hva som er normalt på min alder. 
jeg fikk til en utdannelse etter jeg hadde delt opp vgs over 2 extra år. Lærlingtiden skjønte jeg ikke mye av, fagprøven var det mye feil i praksis, men bestod pga jeg klarte å se mine egne feil. Men det fungerte ikke praksis og måtte slutte. 
jeg klarte ikke å jobbe i butikk, gatekjøkken, renholder, taxi. 

begynte på en ny utdanning, men jeg klarer ikke mer, det er rett og slett for vanskelig. 
i tillegg til alt hjemme med barn, husarbeid, meg selv, hjernen min fungerer ikke. Jeg prøver og prøver og har alltid stått på men nå går det ikke lengre, jeg kan ikke ta enda en utdanning jeg merker at jeg ikke klarer. Problemene jeg har ødelegger alt for mye, og det merker jeg på de på jobben også. 

så jeg skal i samarbeid med nav søke om aap, for å vurdere om det er noe jeg i det hele tatt klarer.

nevropsykologen nevnte enkle yrker jeg kunne prøve men det har blitt for vanskelig. 

jeg er så sint fordi jeg vil bare få til noe!! Hvorfor skal det være så vanskelig?? 
blir jeg fortalt noe 50 ganger, så husker jeg ikke navnet, er det mye på en gang så faller jeg ut. 
jeg tåler heller ikke høye lyder eller støy.

jeg kan stå hjemme og se i kjøkkenskuffen, kjøleskapet, hvor enn jeg er i 5 min og ikke klare og huske hva jeg skulle. 

jeg tåler ikke varme, blir stresset og får akutt diaré 15 ganger om dagen om jeg er mye aktiv, eller gjør noe på jobb som gjør at det er høyt tempo. Jeg har så sterk buss angst( sosialangst) at jeg ikke kan ta buss, eller i andre sammenhenger. 

jeg har vært utmattet i 10 år, ( ja jeg har testet alt og gått på medisiner for mangler) 

jeg har slete og prøvd så mye. Har ikke klart og nesten ta vare på barna etter jobb, glemt hva de skal i bhg, ikke fått med meg riktige ting for det krever konsentrasjon og tenking på høyt nivå. Jeg har gruet meg til hver eneste helg, for jeg har ikke energi. Jeg tar ikke oppvasken før 2-3 dager etter, klesvasken får vente en uke. Orker ikke legge sammen klær, fordi det blir for mye for meg. 
ikke når jeg er hjemme men når jeg har vært i jobb. Føler at hjernen er så dårlig og det går utover alt. 
jeg kommer meg på jobb, og klarer og være der en dag, men jeg fungerer ikke, og fungerer ikke hjemme. 
jeg har delvis prøvd adhd medisiner, men skal prøve flere. Tror også jeg har en annen diagnose, for jeg skjønner ikke at adhden kan gjøre ting så krevende som dette. 

Har hatt depresjon i over 10 år, angst, panikkanfall, humørsvingninger, tåler ikke lyd eller mye støy, slete ekstremt med søvn ( blir aldri opplagt ) 0 livsglede, en dag er jeg positiv i 15 min og lever på skyer, resten er bare ja. og alt går utover hjernen og det er så mye på en gang. Og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lengre. 
jeg kan også få veldig sterke reaksjoner og endret humør på et blunk, under krangling kan jeg reagere så voldsomt at jeg faktisk ikke kjenner igjen meg selv, føler meg som en annen person. 

hva tenker dere? Noen som har det som meg? Jeg vil bare være normal og fullt oppegående. 

er det andre som har det sånn? Jobber du? Uføre? Delvis jobb? 

Anonymkode: a5a6a...747

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber. Det gjelder bare å finne en jobb som passer til problemene sine. Jeg f. Eks nå ha en fysisk jobb. Jeg ser ikke helt hvordan en adhd diagnose skulle hindre en person i å ha en eller annen jobb. Klart man klarer kanskje ikke jobbe på kontor, men det er nok av aktive, fysiske yrker. 

Anonymkode: 06891...c1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber. Det gjelder bare å finne en jobb som passer til problemene sine. Jeg f. Eks nå ha en fysisk jobb. Jeg ser ikke helt hvordan en adhd diagnose skulle hindre en person i å ha en eller annen jobb. Klart man klarer kanskje ikke jobbe på kontor, men det er nok av aktive, fysiske yrker. 

Anonymkode: 06891...c1e

Jeg jobber i et fysisk yrke nå. 
men det er uansett alltid mye man må kunne, og jeg klarer ikke lære meg det. Det går ikke inn. Og det er så flaut. 

AnonymBruker
Skrevet

Nr 1: Man blir ikke uføretrygdet pga diagnose.

Nr 2: Det er ingen hensikt å i det hele tatt tenke på uføretrygd allerede nå når du ikke en gang har startet opp med AAP

Anonymkode: 5384a...e53

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke adhd diagnose, men har det litt som deg i perioder, også så har jeg andre perioder hvor jeg fungerer veldig bra. Vil bare sende deg en klem og si at jeg skjønner det ikke kan være enkelt ❤️ 

For min del går læring greit (det bare krever ekstremt mye av meg) så jeg har tatt en bachelor i sykepleie og jobber nå i hjemmetjenesten. Så lenge jeg jobber redusert og får tid til å hente meg inn når barna er på skolen så går det sånn akkurat. Kan derfor ikke svare på spørsmålene dine, men håper du får noen gode tilbakemeldinger. Regner med du har dialog med fastlegen din om dette? ❤️

Anonymkode: f36ca...c0f

AnonymBruker
Skrevet

Her syns jeg det var mange krasse kommentarer!

TS er flau og overveldet over at hun ikke mestrer de jobbene hun har hatt… dette er en person som spør om råd til å gjøre noe med det. Hun skriver ikke at hun må bli uføretrygdet. Hun spør om hvordan andre har det og mulige tips til å komme videre/finne en god middelvei! 

Jeg har dessverre ingen erfaringer med dette TS, men jeg har en samboer med ADHD. Han har hatt mange jobber opp gjennom årene. Det som har fungert best for han har vært å finne en jobb som er fleksibel. En jobb hvor han kan styre hverdagen sin selv. Er han dårlig en dag, så flytter han om på avtalene sine og jobber litt lengre noen andre dager.

Vet dog ikke hvor lett det er å skulle finne en sånn jobb.

Ønsker deg like vel masse lykke til :hjerte:

Husk at en ADHD diagnose gjør deg spesiell, noe som ikke bare er negativt! 

Anonymkode: c71e3...19b

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ufør i 2017 grunna ADD

Anonymkode: f9566...667

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei du ble uføretrygdet grunnet funksjonsnivå og manglende restarbeidsevne 

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Når du skriver at du ikke klarer div. jobber - hva er det som gjør at du ikke klarer det?

Har du partner eller er du alene med barna dine? Hvor gamle er de?

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (9 minutter siden):

Når du skriver at du ikke klarer div. jobber - hva er det som gjør at du ikke klarer det?

Har du partner eller er du alene med barna dine? Hvor gamle er de?

Pga store hukommelse problemer. Konsentrasjons vansker, forståelses vansker. 

Er alene med dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva slet du med? 
ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-7-29 den 12.15):

Jeg har slete mye hele livet med dette. 
har store hukommelsesvansker, lærevansker, det å ta til meg informasjon, hjernen spinner i ett sett, jeg faller ut, jeg misforstår. 
jeg har større problemer enn hva som er normalt på min alder. 
jeg fikk til en utdannelse etter jeg hadde delt opp vgs over 2 extra år. Lærlingtiden skjønte jeg ikke mye av, fagprøven var det mye feil i praksis, men bestod pga jeg klarte å se mine egne feil. Men det fungerte ikke praksis og måtte slutte. 
jeg klarte ikke å jobbe i butikk, gatekjøkken, renholder, taxi. 

begynte på en ny utdanning, men jeg klarer ikke mer, det er rett og slett for vanskelig. 
i tillegg til alt hjemme med barn, husarbeid, meg selv, hjernen min fungerer ikke. Jeg prøver og prøver og har alltid stått på men nå går det ikke lengre, jeg kan ikke ta enda en utdanning jeg merker at jeg ikke klarer. Problemene jeg har ødelegger alt for mye, og det merker jeg på de på jobben også. 

så jeg skal i samarbeid med nav søke om aap, for å vurdere om det er noe jeg i det hele tatt klarer.

nevropsykologen nevnte enkle yrker jeg kunne prøve men det har blitt for vanskelig. 

jeg er så sint fordi jeg vil bare få til noe!! Hvorfor skal det være så vanskelig?? 
blir jeg fortalt noe 50 ganger, så husker jeg ikke navnet, er det mye på en gang så faller jeg ut. 
jeg tåler heller ikke høye lyder eller støy.

jeg kan stå hjemme og se i kjøkkenskuffen, kjøleskapet, hvor enn jeg er i 5 min og ikke klare og huske hva jeg skulle. 

jeg tåler ikke varme, blir stresset og får akutt diaré 15 ganger om dagen om jeg er mye aktiv, eller gjør noe på jobb som gjør at det er høyt tempo. Jeg har så sterk buss angst( sosialangst) at jeg ikke kan ta buss, eller i andre sammenhenger. 

jeg har vært utmattet i 10 år, ( ja jeg har testet alt og gått på medisiner for mangler) 

jeg har slete og prøvd så mye. Har ikke klart og nesten ta vare på barna etter jobb, glemt hva de skal i bhg, ikke fått med meg riktige ting for det krever konsentrasjon og tenking på høyt nivå. Jeg har gruet meg til hver eneste helg, for jeg har ikke energi. Jeg tar ikke oppvasken før 2-3 dager etter, klesvasken får vente en uke. Orker ikke legge sammen klær, fordi det blir for mye for meg. 
ikke når jeg er hjemme men når jeg har vært i jobb. Føler at hjernen er så dårlig og det går utover alt. 
jeg kommer meg på jobb, og klarer og være der en dag, men jeg fungerer ikke, og fungerer ikke hjemme. 
jeg har delvis prøvd adhd medisiner, men skal prøve flere. Tror også jeg har en annen diagnose, for jeg skjønner ikke at adhden kan gjøre ting så krevende som dette. 

Har hatt depresjon i over 10 år, angst, panikkanfall, humørsvingninger, tåler ikke lyd eller mye støy, slete ekstremt med søvn ( blir aldri opplagt ) 0 livsglede, en dag er jeg positiv i 15 min og lever på skyer, resten er bare ja. og alt går utover hjernen og det er så mye på en gang. Og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lengre. 
jeg kan også få veldig sterke reaksjoner og endret humør på et blunk, under krangling kan jeg reagere så voldsomt at jeg faktisk ikke kjenner igjen meg selv, føler meg som en annen person. 

hva tenker dere? Noen som har det som meg? Jeg vil bare være normal og fullt oppegående. 

er det andre som har det sånn? Jobber du? Uføre? Delvis jobb? 

ville bedt om en utredning for andre utviklingsforstyrrelser, det høres steike tøft ut.

Anonymkode: 60aba...c7e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har adhd men fungerer godt over normalen fordi jeg gjør noe jeg elsker! Jeg har mange hobbyer og får generelt sett gjort veldig mye når deg gjelder noe jeg virkelig interesserer meg for:) hadde jeg jobbet med noe jeg ikke liker eller interesserer meg for hadde det aldri gått. 

føler meg heldig som alltid har gått etter det jeg liker og kom meg utrolig nok gjennom studie, aldri like bra som andre men jeg har ikke brydd meg så mye om det:) 

tror nøkkelen er å finne det du virkelig liker, å være hjemmeværende med adhd høres helt forjævlig ut, du har så mye potensialet og et ekstra gir andre mennesker ikke har!:)

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Pga store hukommelse problemer. Konsentrasjons vansker, forståelses vansker. 

Er alene med dem. 

Det høres ut som om du har noen form for lærevansker, du bør be om utredning. Kanskje kan du jobbe på en tilrettelagt arbeidsplass. "Varig tilrettelagt arbeid" tror jeg de kaller det i NAV-systemet.

AnonymBruker
Skrevet

Så du har fått diagnosen ADHD, når var dette? Har medisinene hjulpet deg? De hjelper ingenting for de som ikke har ADHD. Kan det være at den er satt feil? Kan det være en annen diagnose bak tro.. Du nevner uro, angst, søvnvansker, depresjon, intoleranse for varme, utmattelse, lyd/lys ømfindtlig, etc. Jeg tenker stoffskiftet, har du sjekket dette noen gang? Kan skje mye i kroppen da ev. Ellers så tenker jeg at dine utfordringer også kan ligne andre psykiske lidelser som bipolar f.eks. Men dette kan jo ikke jeg vite, bare synse. Anbefaler deg å bestille en time hos legen og be om videre utredning hos DPS. Ta noen blodprøver. 

Anonymkode: a1489...aa4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skrev.

Og jeg har autismespekterlidelse.

Anonymkode: 57816...f0e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at vi med adhd er like forskjellige som de uten adhd.

Det er jo ikke selve adhden du blir ufør av ev. Det er pga. alle tilleggsplagene dine.

Men én ting er sikkert, å det er at det er vanvittig mye mer som følger med en adhd diagnose enn "bare mark i ræva". 

Det gjelder barn, å det gjelder voksne.

Jeg fikk selv diagnosen som voksen, ikke så mange år siden. Ca. 4 år etter at barnet mitt fikk den. Ingen av oss er den typiske som folk forbinder med adhd.

Jeg har hatt masse utfordringer, men ikke visst hva som har gjort at jeg har det sånn. Jeg har derfor laget meg masse strategier for å fungere tilsynelatende normalt. Noe som er slitsomt. Har selv møtt veggen pga. det, det tar tid å komme seg tilbake. Men jeg er i jobb da. Har takket nei til sykmelding, fordi jeg må jobbe. Jeg klarer ikke sitte hjemme, da kverner alle tanker meg helt i stykker. Jobbe, trene og medisiner satser jeg på er min vei.

Trening og kosthold er det mange som har god nytte av. Forsøkt det?

Angst, depresjon osv. Veldig vanlig at kvinner blir diagnostisert med det først. Samt at det også er en vanlig tilleggsdiagnose til adhd.

Når fikk du diagnosen? Har du prøvd medisiner og samtaleterapi?

Anonymkode: a84be...627

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29/07/2021 den 12.39):

Nr 1: Man blir ikke uføretrygdet pga diagnose.

Nr 2: Det er ingen hensikt å i det hele tatt tenke på uføretrygd allerede nå når du ikke en gang har startet opp med AAP

Nr 1: Visse diagnoser kvalifiserer for uføretrygd hvis man ikke klarer å fungere i arbeidslivet.

Nr 2: Hvorfor ikke?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så du har fått diagnosen ADHD, når var dette? Har medisinene hjulpet deg? De hjelper ingenting for de som ikke har ADHD. Kan det være at den er satt feil? Kan det være en annen diagnose bak tro.. Du nevner uro, angst, søvnvansker, depresjon, intoleranse for varme, utmattelse, lyd/lys ømfindtlig, etc. Jeg tenker stoffskiftet, har du sjekket dette noen gang? Kan skje mye i kroppen da ev. Ellers så tenker jeg at dine utfordringer også kan ligne andre psykiske lidelser som bipolar f.eks. Men dette kan jo ikke jeg vite, bare synse. Anbefaler deg å bestille en time hos legen og be om videre utredning hos DPS. Ta noen blodprøver. 

Anonymkode: a1489...aa4

Har hatt det hele livet. (Add) Utredet meg på nytt pga de store vanskene i fjor. Har blitt henvist til medisinutprøving, men har startet på Ritalin ( pga det var det eneste legen kunne skrive ut pga jeg hadde prøvd dette tidligere ) 

merker så langt nesten ingen forskjell, bortsett fra at jeg føler meg litt dopet de første få timene, og jeg klarer og konsentrere meg bedre når jeg skriver på telefonen. Men ellers er jeg like vimsete som før. 

har sjekket det før mener jeg. Sjekket mye med blodprøver opp igjennom. Har lurt litt på det men jeg vet ikke. 
ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skrev.

Og jeg har autismespekterlidelse.

Kan du forklare litt nermere? 
har en søster som har mutisme, og en annen med tourette og mener det var autisme også. Så kan jo være jeg har arvet noe jeg ikke vet om. Føler liksom bare at det ikke bare er adhd. Siden jeg føler meg så unormal. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...