Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er gravid i uke 6 og er litt overveldet over situasjonen. Har forsøkt å lese meg opp litt, og ser det anbefales svangerskapskontroll i uke 6 - 12. Er det noen grunn til å ta den allerede nå?

Hva har dere gjort av kontroller og undersøkelser tidlig i svangerskapet? Ultralyd før uke 12, i uke 12 eller bare ordinær ultralyd?

Anonymkode: 30c3f...df3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svangerskapskontroll hos lege eller jordmor? 🙂

Skrevet

Begynn med å ta folattilskudd ihvertfall! 
Første sv kontroll pleier å være ca i uke 12. ingen behov før den tid.

da får du helsekort og tar alle blodprøver.

personlig liker jeg å vite om hjertet slår, og om det er en eller flere tidligere enn ordinær ultralyd når man er nesten halvveis. Så jeg pleier å ta privat ul i uke 8 og i uke 12 ca.

så må du bestemme deg for om du skal ta ytterligere private tester som nipt.

Skrevet

Hadde første kontroll hos fastlege ca uke 10. Det kan være greit å ringe lege om ikke så lenge i tilfelle de har litt ventetid. 

Jeg har ikke tenkt å gå til ul før oul i uke 18. 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt forløp til nå:

Første kontroll i uke 12 hos min fastlege. Blodprøver ble tatt, vekt ble registrert etc. Fikk helsekort og time til oul i uke 18.

Tok kontakt med jordmor etterhvert, og fikk første time rundt uke 16.  

syns det var lenge å vente til oul i uke 18, og ville gjerne få bekreftet liv. Gikk privat i uke 15, og termin ble da flyttet 10 dager frem. Måtte ta kontakt med sykehuset og få fremskyndet oul etter råd fra jordmor og de på den private ul. Det gikk helt fint, og var på oul i den nye uke 18. Glad jeg valgte å oppsøke privat ul, selv om jeg egentlig hadde bestemt meg for å ikke gjøre det. Om jeg blir gravid igjen, kommer jeg absolutt til å gjøre det igjen. 

Anonymkode: 439da...00b

Skrevet

Jeg ringte helsestasjon i uke 6 pga arbeid med mye kjemikalier og andre ting som kan påvirke. Da hadde de 4 ukers ventetid, men ville ha meg inn i uke 10. De ordnet også så en jordmor ringte meg i uke 6 og fikk tatt opp problemstillinger iforhold til arbeidsplass. 

Var til lege i uke 12 kun for blodprøver. Ønsket også selv en privat ultralyd i denne uken, så fikk vi sett at alt utviklet seg som det skulle og at alt så fint ut. Etter denne fortalte vi nærmeste familie og venner. 

Neste oppfølging var da ordinær ultralyd. 

Brukte de første ukene på å lese alt jeg kom over på norske sider og prøve å ikke lese om alle skrekkhistorier på forum. 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å bestille privat ultralyd rundt uke 12🙂

Ta folat og les deg opp på kosthold, første kontroll hos lege/jordmor (du kan velge) kan du vente med til uke 12. Først da kan man ta blodprøvene uansett

Anonymkode: 531bc...d82

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar 🙂

Tar folat allerede, holder meg unna det man ikke skal spise og fokuserer på sunne og gode måltider.

Er det noen grunner til å velge det ene foran det andre av kontroll hos lege eller jordmor?

Trenger man henvisning for å ta privat tidlig UL?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var mye hos lege tidlig i svangerskapet grunnet mye kvalme. Blodprøver må tas hos lege, samme med glukosebelastningstest. Ellers går det fint å gå annenhver kontroll hos lege eller jordmor eller fordele det sånn som du vil. Jordmor har gjerne litt mer tid. 

Du trenger ikke henvisning for å ta privat ultralyd.

Anonymkode: f65f3...6fc

AnonymBruker
Skrevet

Mitt besøk hos privat ul var forresten helt spontant. Satt på jobb, og tenkte plutselig: nå orker jeg ikke leve i uvisshet lenger. Bestilte time på nettet hos en klinikk som hadde ledig time samme dag etter arbeidstid (og det var mye billigere enn Volvat som er temmelig dyrt). Men bor i en av landets største byer, så er jo selvsagt ikke mulig å få time på dagen over alt i landet. 

Anonymkode: 439da...00b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tusen takk for svar 🙂

Tar folat allerede, holder meg unna det man ikke skal spise og fokuserer på sunne og gode måltider.

Er det noen grunner til å velge det ene foran det andre av kontroll hos lege eller jordmor?

Trenger man henvisning for å ta privat tidlig UL?

Jeg foretrekker lege, da jordmor blir for mye snikksnakk om følelser og spørsmål rundt det mentale. Jeg er ikke noe spesielt nervøs person så føler alt fokus på dette er litt bortkastet tid for min del. Jordmor tar heller ikke ul, så det tar jeg hos privat gynekolog ved behov. Hun sjekker urinprøven og måler magen, men legen min gjør det samme så det blir dobbelt opp for ingenting.

Anonymkode: e673c...d39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er gravid i uke 6 og er litt overveldet over situasjonen. Har forsøkt å lese meg opp litt, og ser det anbefales svangerskapskontroll i uke 6 - 12. Er det noen grunn til å ta den allerede nå?

Hva har dere gjort av kontroller og undersøkelser tidlig i svangerskapet? Ultralyd før uke 12, i uke 12 eller bare ordinær ultralyd?

Prøv å ta det med ro bare. Jeg gikk og fikk privat ultralyd først i uke 13+5 . Da så legen kjønn også. Så sa hun at nå var en fin tid å bestille første legetime, for nå var den største risikoen for SA borte og alt så bra ut. Følte egentlig først det var da jeg var ordentlig gravid. Hadde no småblødninger de første ukene og bestemte meg bare for å ta det litt piano. Ok, skulle det gå galt, hadde jeg ikke lagd med noen voldsomme forventninger. Først etter private ultralyden ble jeg  kjempeglad og skjønte at dette mest sannsynlig skulle gå bra. Fikk bilder av lille mirakelet tilsendt på tlf rett etterpå og tittet på dem hele tiden. Babyen så så chill ut der inne. Gled deg ❤️❤️❤️

Anonymkode: 963a1...53c

AnonymBruker
Skrevet

Mener jeg gikk til jordmor i uke 6-7. Sjekket ikke så mye, men hadde en samtale om tanker om graviditeten, hvordan svangerskapsomsorgen virket, fylte ut helseskjema etc. :) Hun svarte på spørsmål jeg hadde.

Gikk kun til jordmor (tok bare blodprøver og glukosetesten hos lege). Veldig fornøyd med det.

Anonymkode: d9093...08c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk time hos jordmor i uke 6, og så var jeg inne hos legen å sjekket vitaminer siden jeg ofte har hatt lavt av det. Hadde tidlig ultralyd i uke 9, bare for å se at det faktisk var noe der. Legen sa at jeg skulle bestille en time når jeg hadde kommet til 12+0, for å ta de vanlige blodprøvene, så nå venter jeg på det.

Ellers anbefaler jeg deg å ikke Google i det hele tatt, det har gjort meg til et nervevrak.

Anonymkode: 4b8be...71e

AnonymBruker
Skrevet

Hadde første kontroll i uke 10, tok blodprøver i uke 12 og var på en privat ultralyd i uke 13. I uke 16 skal jeg på ny kontroll, og i uke 17 er det ordinær ultralyd. 😄

Er veldig redd for leger og har derfor valgt å ta alt hos jordmor. Jordmortjenesten i kommunen jeg bor i ordner alt selv, så det er i teorien ikke nødvendig å være innom fastlege her.

Anonymkode: 515fe...cbe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en tur hos legen rundt uke 5 for å snakke om noen medisiner jeg tar, ble da satt opp på første svangerskapskontroll hos fastlegen i uke 12.

I uke 7 var jeg på en tidlig UL privat. Dette er jo ikke nødvendig men jeg er engstelig og ville bare vite at jeg var gravid og at alt så ok ut så langt.. har bestilt en privat UL i uke 12 også. (Er uke 9 nå)

Ellers tok jeg folat, satte meg inn i hva jeg ikke kunne spise, lastet ned et par graviditetsapper. Snakket også med partner om NIPT-test. Ellers hvilte jeg mye fordi jeg var litt dårlig. 

Anonymkode: 5712f...9a8

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen forklare meg hvilke tester som er mulig å ta? Tidlig UL vet jeg hva er, men hva er NIPT? Og disse andre blodprøvene og testene som noen tar / får / gjør utlandet?

Anonymkode: 59310...2ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Legetime hos fastlege for å bekrefte graviditet.

Gynekolog pga blødninger. Påfølgende UL pga blødninger (og tidligere SA). 

Ny legetime hos fastlege i uke 11 med blodprøver.

Tidlig ultralyd hos privatpraktiserende gynekolog i uke 12.

Bestilte også NIPT-test fra Danmark som jeg tok i uke 12.

AnonymBruker
Skrevet
On 7/30/2021 at 12:04 AM, Besant said:

Legetime hos fastlege for å bekrefte graviditet.

Gynekolog pga blødninger. Påfølgende UL pga blødninger (og tidligere SA). 

Ny legetime hos fastlege i uke 11 med blodprøver.

Tidlig ultralyd hos privatpraktiserende gynekolog i uke 12.

Bestilte også NIPT-test fra Danmark som jeg tok i uke 12.

Hvordan gikk du fram for å bestille den? Husker du pris?

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2021 den 12.08):

Hvordan gikk du fram for å bestille den? Husker du pris?

Bestilte den fra selskapet NIPT-Skandinavia. Ble kort tid etter oppringt av en hyggelig, norsk lege som gjennomførte en konsultasjon over telefon. Betalte vel 6000,-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...