Gå til innhold

Dere som har hatt en vanlig fødsel og et keisersnitt, hva foretrakk dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt en vanlig fødsel før, og følte at underlivet mitt aldri ble det samme etter. Ser derfor på muligheten for ks denne gangen, da jeg er genuint redd for at jeg skal bli vid som en bøtte etter fødsel nr 2. 

Dere som har gjort begge deler, hva foretrakk dere? 

Og revna dere eventuelt mer med nr 2 enn med nr 1?

Anonymkode: eb7cd...cd9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har tre forskjellige fødsler og rangerer de slik fra best til verst:

Planlagt ks

Haste ks

Vaginal

Kom meg fortere etter ks, kunne lettere ta vare på barnet. For å ikke snakke om tiden før, hvor fantastisk det var å slippe å grue meg til fødselen.

Anonymkode: 9268d...aec

• Liker 4
Skrevet

Keisersnitt:)

AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt vaginal, helt klart. KS er en massiv operasjon, og jeg ble satt helt ut med smerter i etterkant. Fått stort arr og et hudoverheng på magen som er sjenerende. Vaginalt var jeg oppe og funket fint samme dag. Hormonene hjalp til på en helt annen måte. Var rett og slett en veldig mye bedre opplevelse med vaginal fødsel.  Hadde tatt 10 av dem over 1. KS. 

Når det er sagt, så kan det godt være at det er bedre med et planlagt KS enn hastesnitt. Og vaginale fødsler varierer jo stort også. Dette var bare min erfaring. 

Anonymkode: 7f884...478

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har tre forskjellige fødsler og rangerer de slik fra best til verst:

Planlagt ks

Haste ks

Vaginal

Kom meg fortere etter ks, kunne lettere ta vare på barnet. For å ikke snakke om tiden før, hvor fantastisk det var å slippe å grue meg til fødselen.

Anonymkode: 9268d...aec

Var det noen medisinsk grunn til planlagt keisersnitt hos deg? Jeg hører det er vanskelig å gå gjennom, og vet ikke om jeg har det de kaller fødselsangst heller. 

Anonymkode: eb7cd...cd9

Skrevet

Keisersnittene helt klart, har kun hatt planlagte. Har og født vaginalt flere ganger

• Liker 1
Skrevet

Fritt valgt så ville det vært ks. 

har fire fødsler og et ks bak meg, og kom meg veldig fint etter ks. Ikke no særlig vondt, bare litt mer handicappet mtp tyngre løft sv større barn. 
fødslene har også påvirket kroppen ulikt. Har en gang blitt sydd veldig trangt, den første var størst i bøde kropp og hodeomkrets, vondt i flere mnd pga det.
Ung og dum og orket ikke ta tak i det da.

Men de siste fødslene så har det gått helt «vanlig» for deg uten revning, og vært tilbake igjen til samme gamle formen etter et par mnd.

Hadde jo forresten litt fremfall etter siste fødsel og følte nedpress, fikk henvisning til gynokolog på sykehuset men når jeg fikk timen fore mnd etterpå var ikke behovet der lengre. 
nå et år etter et det helt borte og alt er på plass. Aldri lekasjer eller problemer, så det kan gå helt fint med vaginal fødsel også.

AnonymBruker
Skrevet

Vaginal fødsel uten tvil. Det er det råeste jeg har opplevd noensinne og ville aldri vært det foruten :) 

Anonymkode: 23a01...dd9

• Liker 7
Skrevet

Vaginal, uten tvil. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vaginal. Bekkenløsningen gikk over rett etterpå. Ikke etter keisersnitt. 

Anonymkode: 10c51...e2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare hatt et hastekeisersnitt som gikk veldig fint. Smertene gikk fort over og arret er veldig pent. Jeg ville allikevel ikke valgt ks hvis jeg kunne velge, for det er ikke det beste for barnet. Barnet mitt er friskt nå, men gudene vet hva som vil dukke opp etterhvert, for det er større risiko for både den ene og den andre sykdommen. 

Anonymkode: d7732...47d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vaginal! :) Følte meg mye bedre både før og etter. Slapp å grue meg til stort inngrep og slapp også alle smertene i etterkant. Etter vaginal fødsel var jeg oppe og gikk samme dag, etter ks lå jeg to døgn med kateter og måtte ha hjelp til alt. 

Anonymkode: 88567...c3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hatt hastekeisersnitt, vaginal fødsel og planlagt keisersnitt i den rekkefølgen. Kom meg helt klart raskere fysisk etter vaginal fødsel, så om du har et valg ville jeg nok valgt det!

Anonymkode: 39811...b72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ønsket vaginal fødsel. Endte med en av hver. I etterkant var det absolutt best med keisersnittet, men så var jeg en av de uheldige som endte med full ruptur under vaginal fødsel. :( 

Anonymkode: aab5d...074

AnonymBruker
Skrevet

Vaginalt, uten tvil!

Hadde 2 enkle og greie vaginale fødsler, vil jeg påstå - selv om det selvfølgelig gjorde vondt og jeg ble klipt, så jeg hadde vondt nedentil i noen dager. Men jeg var på beina og kunne ta meg av barnet selv etter 10-20 minutter (så lang tid som det tok å sy meg, rett og slett) og hadde ingen varige plager, ikke engang kosmetiske. Tok et par ibux den første dagen og så var jeg over behovet for smertestillende. Følte jeg hadde full kontroll over underlivet (kniping etc) etter få dager.

Keisersnittet derimot - ikke bare var det en ubehagelig opplevelse i seg selv å ligge der og ikke "være med på" fødselen, som skjedde bak en gardin uten at jeg så eller følte noe - men selv om jeg hadde et "perfekt" keisersnitt, bittelite kutt (siden babyen var veldig prematur og de bare lagde akkurat stor nok åpning til å få den ut), ingenting som gikk galt, blødde minimalt - så måtte jeg allikevel ta sterke smertestillende i nesten en uke, fikk ikke lov til å løfte noe som helst, og endte opp med et skikkelig stygt arr og valk på magen (som legene påsto var "et utrolig pent sydd keisersnittsår"). Ødela helt selvtilliten min når det gjaldt utseende/vise meg naken. (I tillegg tok det jo timesvis før jeg hadde fått bedøvelsen nok ut av systemet til at jeg fikk lov til å trille opp på nyfødtintensiven og se på barnet mitt... lengste timene i mitt liv.)

Nå hadde jeg ikke et frivillig KS, så det farger sikkert opplevelsen litt, men at noen VIL ødelegge fødselsopplevelsen, ødelegge magen sin med de stygge arrene, og i tillegg risikere barnets helse (da forskning viser at vaginal fødsel normalt er best for barnet) er noe jeg aldri kommer til å forstå.

Anonymkode: a5409...0e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt vaginal setefødsel på nr 1, og haste-ks på nr 2.

Setefødselen var helt klart best! Tenkte når det sto på at dette gjør jeg klart igjen på et senere tidspunkt. Kommer derimot aldri til å få flere unger etter det keisersnittet. 

Anonymkode: b1608...5b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ALDRI trodde jeg skulle synes vaginal er bedre enn keisersnitt, men for meg var det det.

Alltid vært livredd for å føde og ble faktisk kjempeglad da første satt i seteleie og jeg fikk planlagt keisersnitt. Ukomplisert å få ungen ut, men guuuud så vondt etterpå, i mange mange uker.

Barn nummer to ble født vaginalt, og ukomplisert fødsel var det ikke, med styrtfødsel, klipping og revning grad 3. Fikk heller ikke tid til smertelindring, og til tross for revning og klipping og påfølgende sying så kunne jeg bevege meg som før rett etter fødselen. Ingen problemer med å gå, sitte, ligge, reise meg opp, stelle og håndtere baby. Helt fantastisk. Og de færreste revner i den grad jeg gjorde. Kun 2% havner i kategori 3, og jeg har fått oppfølging og kontroll pga skadene i ettertid, men ettersom jeg ikke har noen varige skader så var det ingen behov for videre tiltak. Men det var virkelig så herlig å ha det fint etter fødselen slik jeg hadde det etter vaginal fødsel fremfor keisersnittet, og det hadde jeg som sagt, aldri trodd!! Skulle jeg født igjen og kunne valgt ville jeg absolutt gått for vaginal fødsel og jeg er så glad jeg fikk muligheten til å oppleve det.

Anonymkode: 88a8b...3d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har bare hatt et hastekeisersnitt som gikk veldig fint. Smertene gikk fort over og arret er veldig pent. Jeg ville allikevel ikke valgt ks hvis jeg kunne velge, for det er ikke det beste for barnet. Barnet mitt er friskt nå, men gudene vet hva som vil dukke opp etterhvert, for det er større risiko for både den ene og den andre sykdommen. 

Anonymkode: d7732...47d

Forskningen har funnet at ja barn tatt med keisersnitt har for eksempel mer risiko for å utvikle astma og allergi. Det er vel de to primært de har funnet en betydelig høyere risiko for. Prosenten på forhøyet sjanse for alvorlige diagnoser som barnegikt og leukemi er mer ubetydelig.De har derimot ikke klart å konkludere med at det er selve keisersnittet som er årsaken. De mener det er keisersnittet i kombinasjon med andre faktorer som gener og miljøpåvirkning som kan fremprovosere dette.

Men....

Barn kan bli skadet av en mamma med fødselsdepresjon. Mangel på mors stimuli og mangel på øyekontakt første året kan gi feilutvikling i hjernen og resultere i diagnoser som reaktiv tilknytningsforstyrrelse. ( Kanskje kunne for noen mødre et planlagt keisersnitt resultert i at fødselsdepresjon ikke fant sted) jeg vil si dette er mer alvorlig enn allergi, som det går ann å leve helt greit med. 

Barn som vokser opp i hjem med mye krangling og vold kan utvikle relasjonsforstyrrelser og alvorlige psykiske problemer. ( Under Corona- tiden har 1 av 6 barn blitt utsatt for vold fra foreldre og det pågår vel enda) Dette er også langt langt mer alvorlig enn allergi og astma. 

Stressede foreldre i tidsklemmen kan gi barnet selv stress og angst. Som igjen gir forhøyet risiko for diverse sykdommen. Angst og stress demper immunforsvaret og gir større risiko for sykdom.

Altså, risikoer finner du absolutt over alt. Og det foregår mye ræva omsorg for barn i dette landet, med svært mer alvorlig konsekvensgrad enn et keisersnitt gir.

Jeg velger å tro at et barn som blir oppfostret i et kjærlig hjem, med foreldre som tar seg tid, holder barnet rent og mett, tar det med ut i frisk luft, aktiviserer det og setter barnet sitt først i de fleste tilfeller får et barn som lever et godt liv. Ingen er perfekte så klart, men er lei av all skremselen. Ikke gjør sånn, ikke gjør sånn, alt er jo galt snart. Gjør deres beste og slutt å føl på skyld. Jeg kjenner mange keisersnitt barn i voksen alder i dag, de er friske som bare det og helt normale mennesker. Inklusivt min samboer, som har litt vårallergi. Tar noen Zyrtec en periode og har ingen problemer. 

Anonymkode: 6affd...f06

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Uten tvil vanlig fødsel! Første fødsel dro ut i tid pga maserier som ikke gjorde noe nytte. Kjapt i grei form etter fødsel. 

Nr. 2 ble det akutt keisersnitt med. Dårlig form ned smerter og veldig redusert de første ukene hjemme. 

Heller en langdryg fødsel enn keisersnitt!

Anonymkode: 12983...65d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...