AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #1 Skrevet 29. juli 2021 Jeg og mannen skal skilles, og jeg skal fortsette å bo i vårt felles hus. Vi står som eiere begge to, 50% hver. Vanligvis ville vel jeg kjøpt ut ham når han flytter, men vi har mer lån på huset enn hva huset er verdt per i dag. Hvordan fungerer det da? Tar jeg over all gjeld, og han flytter uten at jeg kjøper ut ham? Eller deles felles gjeld over verdien på huset i to? Noen som vet? Anonymkode: 02fd2...af3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #2 Skrevet 29. juli 2021 Få en takst og dele beløp på to? Anonymkode: 356bc...8d8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #3 Skrevet 29. juli 2021 Takst minus gjeld delt på to er den vanlige formelen. Om det er mer gjeld enn verdi må dere sjekke med banken om noen av dere kan sitte med hele lånet alene. Om ikke blir huset solgt og dere deler restgjelden. Anonymkode: e9700...fcc
nordlending Skrevet 29. juli 2021 #4 Skrevet 29. juli 2021 Du tar over gjeld (om banken lar deg ha så høyt lån), og betaler han ut med halvparten av det overskytende. Altså: boligens verdi minus gjeld felt på 2 = beløpet han betales ut med, dersom dere eier 50/50. Da ender du opp med å betale det du ville betalt om du hadde kjøpt alene.
nomore82 Skrevet 29. juli 2021 #5 Skrevet 29. juli 2021 Det første spørsmålet du må finne ut av er om banken er ok med at du tar over hele lånet på huset? 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #6 Skrevet 29. juli 2021 nordlending skrev (26 minutter siden): Du tar over gjeld (om banken lar deg ha så høyt lån), og betaler han ut med halvparten av det overskytende. Altså: boligens verdi minus gjeld felt på 2 = beløpet han betales ut med, dersom dere eier 50/50. Da ender du opp med å betale det du ville betalt om du hadde kjøpt alene. Du gikk glipp av poenget. Gjelden er høyere enn verdien. Jeg mener dere skal dele gjelden som overskrider verdien. Hvordan det gjøres i praksis må dere avtale med banken. Anonymkode: a7a8a...6e4 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #7 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du gikk glipp av poenget. Gjelden er høyere enn verdien. Jeg mener dere skal dele gjelden som overskrider verdien. Hvordan det gjøres i praksis må dere avtale med banken. Anonymkode: a7a8a...6e4 Det er det jeg tenker og. Siden vi er gift, er vel både evt formue og gjeld felles, og skal deles ved en skilsmisse? Det jeg har tenkt, er at vi deler gjelden (over husets verdi) på to, ikke at jeg kjøper han ut og sitter med enda høyere gjeld🤷🏼♀️ TS Anonymkode: 02fd2...af3 2
nomore82 Skrevet 29. juli 2021 #8 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er det jeg tenker og. Siden vi er gift, er vel både evt formue og gjeld felles, og skal deles ved en skilsmisse? Det jeg har tenkt, er at vi deler gjelden (over husets verdi) på to, ikke at jeg kjøper han ut og sitter med enda høyere gjeld🤷🏼♀️ TS Anonymkode: 02fd2...af3 Men har du mulighet til å ha hele lånet?
Loff77 Skrevet 29. juli 2021 #9 Skrevet 29. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er det jeg tenker og. Siden vi er gift, er vel både evt formue og gjeld felles, og skal deles ved en skilsmisse? Det jeg har tenkt, er at vi deler gjelden (over husets verdi) på to, ikke at jeg kjøper han ut og sitter med enda høyere gjeld🤷🏼♀️ TS Anonymkode: 02fd2...af3 Hør her: huset er verdt 4 mill feks, dere har gjeld på 6 mill og selger huset og skiller dere. Da ender dere opp med 1 mill hver i gjeld. Så selv om du blir sittende i huset så må han ta med seg sin del av gjelden, eller så må han må faktisk betale deg for å flytte ut Endret 29. juli 2021 av Loff77 1
Chapter Skrevet 29. juli 2021 #10 Skrevet 29. juli 2021 han må betale deg for å flytte ut ellers så må dere selge huset og sitte dele gjeld på to. kjip situasjon.. 2
Loff77 Skrevet 29. juli 2021 #11 Skrevet 29. juli 2021 Chapter skrev (Akkurat nå): han må betale deg for å flytte ut ellers så må dere selge huset og sitte dele gjeld på to. kjip situasjon.. nettop😀
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #12 Skrevet 29. juli 2021 Loff77 skrev (24 minutter siden): Hør her: huset er verdt 4 mill feks, dere har gjeld på 6 mill og selger huset og skiller dere. Da ender dere opp med 1 mill hver i gjeld. Så selv om du blir sittende i huset så må han ta med seg sin del av gjelden, eller så må han må faktisk betale deg for å flytte ut Han må ta sin andel av gjelden som overstiger verdien (1mill), men hun sitter igjen med resten. Dvs 5mill om hun skal beholde huset. Anonymkode: a2dcf...d85
Loff77 Skrevet 29. juli 2021 #13 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han må ta sin andel av gjelden som overstiger verdien (1mill), men hun sitter igjen med resten. Dvs 5mill om hun skal beholde huset. Anonymkode: a2dcf...d85 Jepp, altså all formue minus all gjeld dele på to og enten ta med seg eller betale ut den andre, men her må altså han som flytter ut ta med seg 1 mill i gjeld eller betale TS 1 mill 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #14 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg og mannen skal skilles, og jeg skal fortsette å bo i vårt felles hus. Vi står som eiere begge to, 50% hver. Vanligvis ville vel jeg kjøpt ut ham når han flytter, men vi har mer lån på huset enn hva huset er verdt per i dag. Hvordan fungerer det da? Tar jeg over all gjeld, og han flytter uten at jeg kjøper ut ham? Eller deles felles gjeld over verdien på huset i to? Noen som vet? Anonymkode: 02fd2...af3 Luksusproblem. Hos oss har boligen steget i verdi med så mange millioner at ingen har råd til å kjøpe den andre ut. Anonymkode: 7232a...05c 1
Loff77 Skrevet 29. juli 2021 #15 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Luksusproblem. Hos oss har boligen steget i verdi med så mange millioner at ingen har råd til å kjøpe den andre ut. Anonymkode: 7232a...05c Er vel fortsatt bedre enn å skylde mer enn boligen er verdt😂 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #16 Skrevet 29. juli 2021 Ja, jeg har mulighet til å sitte med gjelden alene. Takk for svar, ser ut til at det er slik jeg tenkte meg ja👍 TS Anonymkode: 02fd2...af3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #17 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Luksusproblem. Hos oss har boligen steget i verdi med så mange millioner at ingen har råd til å kjøpe den andre ut. Anonymkode: 7232a...05c Da kan dere jo bare selge huset og sitte med et godt overskudd som dere kan bruke til å kjøpe hver deres bolig. På hvilken måte er dette verre enn å ha høyere gjeld enn boligen er verdt? Anonymkode: 70d84...4c4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå