Gå til innhold

Playdates - hvor lenge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår er nå fem år og har begynt å ta initiativ selv hvis han skal leke med andre barn. Da går han andre unger i nabolaget og spør om de kan leke sammen - evt så kommer det andre unger hit. Likevel er det enkelte foreldre som fremdeles ringer oss og forsøker å avtale såkalte "playdates". Jeg misliker sterkt denne kaffepludringa med andre mødre mens barna leker, og har derfor svart at dette er uaktuelt for oss fremover. I tillegg mener jeg det er helt naturlig og normalt at barn på fem år ordner dette selv. Barn må lære seg å fikse ting selv etter hvert som de blir eldre. Selvfølgelig har noen av de andre mødrene sutret litt over dette, men jeg kan ikke si at jeg bryr meg så veldig mye.

Uansett. Hvor lenge holder dere andre på med slike arrangerte playdates?

Anonymkode: f7fce...f90

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som i at foreldrene er med? Det har vi gjort svært lite, var vel et par ganger da sønnen vår byttet barnehage som 4-åring, og ellers kun med en familie der foreldrene også er gode venner av oss.

Men at det avtales mellom foreldrene at barna skal treffes eller være med hverandre hjem, det gjør vi av og til fortsatt. Han skal begynne i 5. klasse nå, og de fleste har egen telefon, så de har tatt over gradvis selv, men ofte glemmer han å sjekke telefonen, og da hender det at foreldrene ringer meg. Og overnatting og utflukter til trampolinepark el.l. avtales alltid mellom foreldre.

Anonymkode: e6b3f...466

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hm, kun i barnebursdager foreldre ved behov er tilstede. Unntatt noen få som er omgangsvenner da, de får kaffe for å si det sånn, bare hyggelig det! Mi eldste er også 5. Men hun har venner fra bhg som bor langt unna, for langt til at hun kan dra å ringe på. Så vi arrengerer fortsatt at de blir med hjem fra bhg eller besøker hverandre. Hun har ikke mobil (og får ikke på mange år!) og ikke vennen heller. Så forstår ikke hvordan de skal ordne seg selv enda egentlig. Så ja, jeg arrangerer fortsatt playdates. Dvs, hun spør om å få besøk av XX, jeg sender mld til XX sin mamma og spør om XX vil kommer på besøk til mitt barn, og avtaler når. Kjipt å ikke bistå med det da syns jeg, når bare er 5.

Anonymkode: 22a39...530

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Oslo sentrum og har ikke barnas venner i blokken. Derfor er det naturlig å avtale playdates med andre foreldre på lekeplasser osv. Barnet vårt er 4 år og noe annet ville ikke vært et alternativ for vi kan ikke slippe barnet ut i gatene alene. Barnet vårt er heller ikke modent nok til å gå på besøk alene ennå. Regner med dette endrer seg nærmere skolealder. For min sin del synes jeg playdates er hyggelig og koselig.

Anonymkode: 4890e...c3a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært noen arrangerte playdates med en jente i barnehagen som min datter liker å være med. De er begge nettop blitt 3 1/2 år og det er jentas mor som har tatt initiativ. Jeg synes egentlig det er litt tidlig å starte med playdates i den alderen og det foregår kun i helgene. For vår del går helgene svært fort med mange gjøremål, mens foreldrene til denne jenta sa de synes helgene var grusomt langdryge.

Playdates vi har hatt varer gjerne i rundt 4 timer, så da føler jeg hele dagen har gått når vi er ferdige og ungen er ofte så sliten at hun sovner på vei hjem i bilen. Vi har hatt avtaler hjemme hos hverandre og vi har vært i byen på tivoli sammen. Koselig, men jeg synes hver helg blir for mye. Ihvertfall når de er så små.

Anonymkode: 5b52b...f77

Skrevet

Vi arrangerer og avtaler fortsatt for begge barna våre (8 og 5), men vi har aldri besøk av foreldrene fordi om. Vi leverer/henter og det er det. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...