Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei🙂

Jeg bor i en 2 mannsbolig der jeg leier 2 etasje. Har leid der i over 3 år og har egentlig trivdes godt. I januar fikk vi nye naboer som leier nede. De som bor nede jobber begge natt, og starter kl. 23 hver kveld bortsett fra lørdager.  Jeg har alltid prøvd å tatt hensyn til dette med tanke på starte med støvsuger'n,vaskemaskin  og hysje på barnet mitt.. prøve å roe ned aktivitetene til barnet over gulvet osv. Ingen fester og unødvendig bråk. Og ellers i alle år forholdt meg ganske bra til normal norm på nattero(fra kl 23-06/07) 

Nå er greia at jeg kjøpte meg nå nylig en walkingpad  med relativt LAVT støynivå på. Brukte 10.000kr på denne.  Jeg lot min datter få prøve den noen minutter først og etter hennes sengetid tenkte jeg å ta litt egentid på denne møllen. Det går da altså under 25 min og husverten kontakter meg angående dette, og sier til meg at de nede får ikke sove pga denne møllen🙄 Hun sier også at det er ingen trinndempere i gulvet mitt🤔 Jeg avsluttet da økten min med 25 min kl 22.30

Dagen etter får jeg en melding fra de nede med en infomasjon om at de drar på jobb kl 23. hver kveld bortsett fra lørdager. Og at jeg kan trene da.....og når de ikke er hjemme. (De er stort sett alltid hjemme ellers)

her blir det ikke nevnt noe om søvn.

jeg sender en høflig melding tilbake om det er slik at jeg ikke kan bruke den når de hjemme, og at jeg synes ikke det er rett at jeg skal kun få bruke den kun på nattetider. Vi har normal døgnrytme. Forteller at det vil bli matte under,som også muligens vil hjelpe litt. Prøver å se om vi kan kom til enighet..forteller at det er ikke snakk om at jeg skal dure på denne møllen i 5 timer i strekk liksom. 

Men svaret jeg får tilbake tilsa at dette var ikke diskutertbart for de. Og det får bli opp til huseier om jeg får bruke den eller ikke. 

Så da lurer jeg på om noen vet lover å regler her? 

Er det rett at nabo under kan bare komme å nekte meg å bruke den når de er hjemme? Brukes kun på nattetider når det normalt skal være stilt? Finner ingenting som tilsier at jeg ikke har lov til å bruke den. Og her er det spesielt med tanke på at de med nattjobb kom flyttende under en barnefamilie.

Tenker.. at viss jeg dropper denne møllen og starter med dans/Aerobic  over gulvet så vil jo det også høres like godt om gulvet ikke har trinndempere.. og skalndet også være forbudt å gjøre når de er hjemme?!

Føler vi må gå på tå og hev nå for ikke lage støy fra oss når jeg ser terskel'n deres til å ringe huseier etter så kort tid på walkingpaden 😳

Anonymkode: 7106b...e4e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da trenger ikke du ta hensyn på dagtid heller. Velkommen musikk, støy etc. Du kan ikke liste deg i eget hus fordi naboen sover om dagen. Stilletiden er 23-07

Anonymkode: ffad9...4e2

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Slike møller er jo en svært dårlig ide når man bor over noen.

Anonymkode: a6d5f...77f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Slike møller er jo en svært dårlig ide når man bor over noen.

Uansett kan ikke de under begynne å forlange når de nett har flyttet inn. 

Anonymkode: 9628a...3bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke? De flyttet jo inn før TS kjøpte seg mølle.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om de ikke tåler andre mennesker, får de bare finne seg et annet sted å bo, da :)
Det er alltid en fare for at man kan høre naboen når man bor så tett i tett.

Og som andre også sier; så lenge du er stille etter kl.23 bør det holde.
Om de i underetasjen ikke klarer seg, kan de prøve ørepropper e.l. for å sove

Anonymkode: e20ca...689

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet natt i en periode. Ingen naboer tok hensyn til det.  De klippet plen og saget og bråket. 

Anonymkode: ea6b2...cd5

• Liker 5
Skrevet

De ville vel bare informere om når de dro på jobb, så du fikk trene. Og siden du starter 22 på kvelden, så er det ikke så rart at de tror det er ok for deg å starte 23? Det er bare en time forskjell. Du kan jo høre når de er hjemme, så kanskje du får trent på morgenen? Event. begge deler? 

For du skriver *relativt* og så LAVT med store bokstaver  🙂 det du faktisk kan tilby deg å gjøre, er å gå ned til dem Å høre hvor lytt det er? Prøv å bevar et godt naboskap. For sklir det ut, så blir det ikke hyggelig  for noen. Og de har jo ikke klaget på barn, så hvorfor du lurer på hvorfor de flyttet under en barnefamilie blir litt rart. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tredemøller i alle former gir enorm gjenklang hos de som bor under, selv om du ikke hører noe. Det er ikke uten grunn at mange borettslag nekter folk å bruke dette i egen leilighet, lyden bærer godt. Å høre noen på en tredemølle/walkingpad er som om det står en elefant og hopper på gulvet hver gang du tar et steg. Du kan fint bruke støvsuger og vaskemaskin på dagtid, det trenger du ikke ta hensyn til. Men å kjøpe seg en mølle når man bor i hus med andre er nogo. 

Anonymkode: a2326...991

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (17 minutter siden):

hvorfor du lurer på hvorfor de flyttet under en barnefamilie blir litt rart. 

"Barnefamilie" betyr som regel alltid endel ekstra bråk og støy. Regner med det er derfor hun lurer på det.

SoWhat? skrev (19 minutter siden):

Du kan jo høre når de er hjemme, så kanskje du får trent på morgenen?

Kanskje hun jobber på dagtid?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

"Barnefamilie" betyr som regel alltid endel ekstra bråk og støy. Regner med det er derfor hun lurer på det.

Kanskje hun jobber på dagtid?

Ja, kanskje hun jobber på dagtid. Vi får se om TS oppklarer det da...

Eller kanskje de rett og slett takler støy fra barn som ikke holder dem våkne før de skal på jobb? Det er noe med hva man må tolerere og ikke. Jeg hadde en nabo hvor barnet fikk gråteanfall hver natt. Heavy også. Klart jeg aldri klaget på det,herregud. Men om de hadde begynt å gå på mølla. Håper jeg oppklarte fir deg hvorfor jeg skrev det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke? De flyttet jo inn før TS kjøpte seg mølle.

Så viss jeg hadde møllen før de flyttet inn så hadde det vært noe annet? Skulle det utleier liksom ha informert om det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om de ikke tåler andre mennesker, får de bare finne seg et annet sted å bo, da :)
Det er alltid en fare for at man kan høre naboen når man bor så tett i tett.

Og som andre også sier; så lenge du er stille etter kl.23 bør det holde.
Om de i underetasjen ikke klarer seg, kan de prøve ørepropper e.l. for å sov

SoWhat? skrev (1 time siden):

De ville vel bare informere om når de dro på jobb, så du fikk trene. Og siden du starter 22 på kvelden, så er det ikke så rart at de tror det er ok for deg å starte 23? Det er bare en time forskjell. Du kan jo høre når de er hjemme, så kanskje du får trent på morgenen? Event. begge deler? 

For du skriver *relativt* og så LAVT med store bokstaver  🙂 det du faktisk kan tilby deg å gjøre, er å gå ned til dem Å høre hvor lytt det er? Prøv å bevar et godt naboskap. For sklir det ut, så blir det ikke hyggelig  for noen. Og de har jo ikke klaget på barn, så hvorfor du lurer på hvorfor de flyttet under en barnefamilie blir litt rart. 

Hvor står det at jeg starter 22? Jeg har normal døgnrytme. Og synes det ikke er greit at jeg får trene etter kl 23 når de har dratt.. på nattetider.

Prøver å bevare et godt naboskap, og prøvde å finne ut noe som kunne passe begge boenheter. Men det var ikke diskutertbart for de. Har vært nede der før.. da min søster bodde der. 

Men var ikke klar over at gulvet ikke har lydstolper. 

Ikke klaget på barn.. men de har nattjobb. Og vi som barnefamilie vil være opp til normale tider. Så sette regler på at jeg kan bruke den på nattetider når de er borte er ikke helt greit.. når de har valgt å flytte under oss.  

Som sagt her er det ikke snakk om å vær vanskelig nabo.. men prøve å finne noe som passer begge enheter. Kanskje hjelper det å flytte plass.. når er best tid innenfor normal dag ar jeg kan bruke den osv. 

Ikke få høre det at jeg ikke kan bruke den når de er hjemme og ferdig diskuert. DET skaper dårlig naboforhold. .

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor står det at jeg starter 22? Jeg har normal døgnrytme. Og synes det ikke er greit at jeg får trene etter kl 23 når de har dratt.. på nattetider.

Prøver å bevare et godt naboskap, og prøvde å finne ut noe som kunne passe begge boenheter. Men det var ikke diskutertbart for de. Har vært nede der før.. da min søster bodde der. 

Ikke klaget på barn.. men de har nattjobb. Og vi som barnefamilie vil være opp til normale tider. Så sette regler på at jeg kan bruke den på nattetider når de er borte er ikke helt greit.. når de har valgt å flytte under oss.  

Som sagt her er det ikke snakk om å vær vanskelig nabo.. men prøve å finne noe som passer begge enheter. Kanskje hjelper det å flytte plass.. når er best tid innenfor normal dag ar jeg kan bruke den osv. 

Ikke få høre det at jeg ikke kan bruke den når de er hjemme og ferdig diskuert. DET skaper dårlig naboforhold. .

Hvis du slutter økten 22.30 etter 25 min. så er det enkel hoderegning å skjønne når du startet.

De prøvde vel ikke å sette regler. De ville kanskje bare si fra for din skyld. Det er ikke SÅ sent å trene fra 23 til fks 24. Og så en økt kanskje om morgenen?  

Eller ja, du kan flytte den. Men bare et råd til slutt. SNAKK med dem. Det blir såå fort misforståelser og tull når en ikke hører toneleie og har blikkontakt. Det må jo være bedre å ta den normal samtale? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er enig med deg, de kan ikke forlange at du skal trene kl 23 om kvelden når det er normalt å legge seg. Om du trener kl 22, da må de jo ha stått opp? Så jeg skjønner ikke hva som er problemet. De kan vel dusje, spise frokost osv. om det kommer noen lyder ovenfra? 

Det er helt normalt når man bor flere i samme bolig. Når man jobber natt så kan man ikke forlange at andre i huset skal følge samme rytme. 

Anonymkode: d5bb8...6d0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med deg, de kan ikke forlange at du skal trene kl 23 om kvelden når det er normalt å legge seg. Om du trener kl 22, da må de jo ha stått opp? Så jeg skjønner ikke hva som er problemet. De kan vel dusje, spise frokost osv. om det kommer noen lyder ovenfra? 

Det er helt normalt når man bor flere i samme bolig. Når man jobber natt så kan man ikke forlange at andre i huset skal følge samme rytme. 

Anonymkode: d5bb8...6d0

Problemet var ikke soving tydeligvis, det var noe de hadde brukt som unnskyldning til husvert som tok kontakt med meg før det hadde gått 25 min. Jeg var ferdig kl 22.30 da jeg avsluttet etter 25 min. 

Men Problemet er at jeg brukte den🤷‍♀️ og skal ikke få lov til det. 

• Liker 2
Skrevet

For det første bor du over noen i en leilighet. Da synes jeg det er litt hensynsløst å kjøpe den type utstyr. Men, du har lov.

For det andre bor de under deg i en leilighet med noen over seg, og har nattevakt begge to. Det er litt vel krevende å forvente at alle andre rundt seg tilpasser seg deres arbeidstid.

Så her må dere prate sammen. Men samtidig vil jeg påstå at søvn kommer fremfor trening.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De må tåle lyd , ærlig talt. At de jobber natt, betyr ikke at ikke andre skal då lov å leve sitt liv

Anonymkode: 722c0...e95

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke man kan bruke sånne treningsapparater i flermannsboliger. En av mine naboer satte opp sykkelrulle i etasjen over meg (trehus), og det dura intenst på en skikkelig ubehagelig frekvens når han brukte den.

Det ble faktisk et stort problem å være inne i leiligheten mens han brukte den, selv om det var på tider det var lov å bråke. Jeg snakka med han og forhørte meg om han kunne slutte å bruke den, og det gjorde han. Hadde han ikke gått med på det så hadde jeg faktisk gått til styret, det var en fysisk ubehagelig lyd som gjorde at jeg ikke orket å være inne. Vet ikke om styret hadde gitt meg medhold, men jeg hadde forsøkt. 

Anonymkode: 0cc60...54b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan man bruke treningsapparat i hjemmet sitt, så mye bråker de ikke

Anonymkode: 722c0...e95

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...