AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #1 Skrevet 29. juli 2021 Jeg er 24 år gammel, akkurat nyutdannet og ferdig med Bachelor, jeg bor fortsatt hjemme. Jeg er på leting etter bolig, men det er ikke så mange aktuelle boliger her jeg bor dessverre så det kan ta litt tid. Under studietiden har jeg bodd hjemme det siste året pga corona. Det har fungert veldig fint helt til nå... Jeg har en bror som akkurat har flyttet hjem nå rett før sommeren, og plutselig endrer foreldrene mine helt atferd og tar hans parti i absolutt alt... Han er 5 år yngre enn meg og det er spesielt en episode som jeg synes er veldig sårede. Jeg jobber til 3 og når jeg er ferdig på jobb drar jeg på svømming, dette tar ca en time så jeg er hjemme til kvart over fire. Jeg kommer hjem og blir peppret med kjeft fordi jeg ikke er hjemme til middag (de var ikke avtalt tidspunkt) jeg sier jeg kan spise selv eller lage egen mat, men det får jeg ikke lov til å bruke kjøkkenet til får jeg da beskjed om. Her skal det spises når alle andre spiser, og får beskjed om at jeg må finne meg i deres rutiner og overholde dette. Jeg sier jeg er 23 år og må få bestemme selv, men får da beskjed om at så lenge jeg bor under deres tak må jeg følge deres regler. Jeg må da få spise når jeg vil? Jeg kjøper egen mat også så jeg forstår ikke problemet. Jeg får ikke lov il å henge med venner når jeg vil for det skal passe i deres rutiner og får heller da dermed ikke lov til å dra på svømming (trening) når jeg vil. Dette er sårende da dette er noe jeg har holdt på med helt siden videregående omtrent og hvorfor oppstår dette problemet akkurat nå? Det er jo helt sykt at jeg som 24 år må innfinne meg i deres rutiner? For meg er det logisk å dra å trene etter jobb da jeg kjører forbi svømmehallen og derme da får hele ettermiddagen til å gjøre andre ting. Skal også sies at broren min ikke jobber, men går hjemme hele dagen. Tenker jo at etter jobb er fritida mi som jeg vil bruke på det jeg vil. Det er greit at jeg skal respektere regler som å ta ut søpla, vaske huset og sånne ting, det er det minste jeg kan gjøre, men akkurat dette er å dra den vel langt synes jeg! Hva skal jeg gjøre? Overreagerer jeg? Synes det er sårt at de rotter seg sammen mot meg nå helt plutselig... Skal også sies at når broren min har besøk av kjæresten sin så er jeg nødt til å være hjemme sammen med dem uavhengig om de sitter på rommet eller ikke også. Jeg får ikke lov til å se hvem jeg vil for da må jeg holde de hemmelig eller så blir jeg møtt med «han er ikke bra nok, han er ikke bra for deg, han har ikke bil, han er ikke lang nok osv…» sånne teite ting, dette påvirker jo meg også… Og som sagt så er jeg på boligjakt, men det er ekstremt få boliger ute til salgs. Anonymkode: 6f44d...af5
Populært innlegg Nymerïa Skrevet 29. juli 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 29. juli 2021 Finn en hybel å bo på mens du leter etter bolig som du kan kjøpe. Dette går ikke lenger og det er ingen grunn til å tro at det blir bedre. Hvem sin feil det er at det ikke går har ingen praktisk betydning. 60
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #3 Skrevet 29. juli 2021 Du kan fint leie deg en leilighet (f.eks korttidsleie) frem til du finner noe å kjøpe. Jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor du ikke bare har gjort dette enda? Anonymkode: c0e88...a94 17
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #4 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du kan fint leie deg en leilighet (f.eks korttidsleie) frem til du finner noe å kjøpe. Jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor du ikke bare har gjort dette enda? Anonymkode: c0e88...a94 Det er ingen ledige leiligheter for leie her jeg bor, det er et veldg lite sed og det finnes få leiligheer. Jeg trives godt på plassen og har vært så heldig å fått meg fast jobb, men det er ingen ledige leiligheter til leie. Anonymkode: 6f44d...af5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #5 Skrevet 29. juli 2021 Kanskje du kan se om det finnes ledige leiligheter litt lengre unna, sånn at du kan kjøre til jobb. Lengre reisevei høres ut som om det er verdt det. Anonymkode: 834f7...ada 26
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #6 Skrevet 29. juli 2021 To voksne hjemmeboende barn... Det er ikke rart det blir konflikter. Eneste løsning er at du flytter ut Anonymkode: 0dbb3...aba 18
Nymerïa Skrevet 29. juli 2021 #7 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ingen ledige leiligheter for leie her jeg bor, det er et veldg lite sed og det finnes få leiligheer. Jeg trives godt på plassen og har vært så heldig å fått meg fast jobb, men det er ingen ledige leiligheter til leie. Anonymkode: 6f44d...af5 Jeg regner med at du har et godt nettverk der siden du trives, har fast jobb og familie. Da er det bare å sette i gang å spørre om noen har rom å leie ut i en overgangsperiode. Det kan være at noen har en sokkel eller et loft som de ikke ønsker å annonsere på det åpne markedet men når det er snakk om kjentfolk kan det være mer aktuelt å leie ut. 28
SoWhat? Skrevet 29. juli 2021 #8 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ingen ledige leiligheter for leie her jeg bor, det er et veldg lite sed og det finnes få leiligheer. Jeg trives godt på plassen og har vært så heldig å fått meg fast jobb, men det er ingen ledige leiligheter til leie. Anonymkode: 6f44d...af5 Da må du flytte til nærmeste tettsted. Eller kjøpe deg en campingvogn og sette et sted. Det er alltid en løsning. Telt kan du også fint bo i til over sommeren! 🙂 Dette handler nok ikke om alderen din, men at foreldrene dine vil ha en viss oversikt og kontroll i hjemmet sitt, og det er krevende med fire voksne personer som alle vil leve sitt liv, gjøre som de vil og lage mat når de vil. Det blir nok litt kaotisk for dem. De er jo vant til å styre seg og sitt nå. 8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #9 Skrevet 29. juli 2021 Fange i eget hus... Du bor på nåde hos foreldrene dine og det er derfor ikke ditt eget hus. Anonymkode: 9710c...70f 12
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #10 Skrevet 29. juli 2021 Hvis du bor på et lite sted er det garantert noen som har et sted som kan leies ut. Men bruk kontaktene dine, her i bygda får man leid igjennom folkemunne, ikke på Finn. Du må jo bare komme deg ut fra der du bor nå. Det virker veldig ugreit. Anonymkode: b7717...528 13
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #11 Skrevet 29. juli 2021 Jeg ville flyttet så fort som mulig. Det er nok veldig stressende for foreldrene dine å være 4 voksne i ett hus og de føler nok de mister kontrollen over eget hjem. For å bevare et godt forhold for fremtiden så bør du flytte ut så fort som mulig. Det er best for alle parter. Anonymkode: 01d86...358 14
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #12 Skrevet 29. juli 2021 Ro deg ned. Hvis betingelsen for å bo hjemme er at dere skal spise middag sammen, så må du svømme på et annet tidspunkt. Er vel ikke verdens undergang. Konsentrer deg om å finne et annet sted å bo. Anonymkode: d90ed...67d 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #13 Skrevet 29. juli 2021 Du kjører forbi en svømmehall mellom jobb og hjem, sier du. Så knøttlite kan det ikke være, dette stedet du bor og jobber på. Høres merkelig ut at du ikke kan finne egen bolig. Anonymkode: 30f22...65a 8
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #14 Skrevet 29. juli 2021 Dersom dette ikke har vært et problem tidligere er det merkelig. Det kan være noe så enkelt som at de har familien samlet for første gang på lenge, og de dermed tenker at nå skal ting være som før. Eneste er at de kanskje ikke innser/vil innse at situasjonen er annerledes. Kan nevne at min bror har aldri blitt mast så mye på som da jeg var hjemme på besøk for første gang. Det var et intenst mas om at nå måtte alle sitte sammen i stua og hvorfor var han så mye borte og vi spiste sammen etc. Jeg har aldri sett han så frustrert, men hun innså ikke hvor ekstrem hun var mot ham før jeg tok henne i det. Det bedrer seg kraftig med en gang. Foreldre kan være rare. Ta en rolig prat med dem, spør dem hvorfor ting plutselig har endret seg, og prøv å bli enige om hvordan dere best kan leve sammen frem til du flytter. Anonymkode: 1ec2f...8d5 10
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #15 Skrevet 29. juli 2021 Det du beskriver høres ut som foreldre som er frustrerte over situasjonen og agerer dette ut på deg. Min egen mor kan bli veldig irrasjonell når hun blir frustrert og har da reaksjoner som minner om disse. Tilsynelatende uforståelig. Enig med de andre, flytt ut så fort som mulig. Anonymkode: 0d8f5...e34 10
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #16 Skrevet 29. juli 2021 Sånn er det å bli boende hjemme som voksen, særlig hvis du ikke betaler for deg heller....foreldrene dine høres litt lei ut av at du kommer og går som det passer deg hjemme hos dem. Anonymkode: 0bf4f...797 6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #17 Skrevet 29. juli 2021 Dine foreldre er lei rett og slett, og det kan man jo godt forstå. Legg ut ett innlegg på FB om noen har noe til leie, legg gjerne ut på sider for lokalområdet også. Du tåler å kjøre litt for å komme til jobb. Anonymkode: a7431...b9f 10
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #18 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Sånn er det å bli boende hjemme som voksen, særlig hvis du ikke betaler for deg heller....foreldrene dine høres litt lei ut av at du kommer og går som det passer deg hjemme hos dem. Anonymkode: 0bf4f...797 Jeg betaler en sum i måneden for å bo dær og kjøper også inn egen mat. Anonymkode: 6f44d...af5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #19 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg betaler en sum i måneden for å bo dær og kjøper også inn egen mat. Anonymkode: 6f44d...af5 Det betyr ikke at foreldrene dine ikke er lei situasjonen. De viser tydelig at dette er stressende for dem gjennom atferden sin. Dette er et tydelig hint til deg om at du bør prøve å komme deg ut. Anonymkode: 01d86...358 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #20 Skrevet 29. juli 2021 Du må ut. Så enkelt. De har rett. Du bor hos dem, det er deres hus, de kan bestemme. Så flytt. Det FINNES boliger et eller annet sted i landet, garantert. Dette er ikke noe å satse på. Flytt. Anonymkode: 13de2...11a 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå