AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #1 Skrevet 29. juli 2021 Venninnen min er forlovet med en mann som stadig låner nær familie penger, uten planer om å få det tilbakebetalt. Det er ingen små summer heller, vi snakker 15.000-20.000 størrelsen. Han sitter godt i det økonomisk men venninnen min begynner å reagere ettersom dette bidrar til at familiemedlemmene unngår å bli selvstendige(de er voksne mennesker) og fordi det nesten virker forventet at han skal hjelpe søsken og andre. Venninnen min synes det er veldig ubehagelig å blande seg, men jeg tenker at hun er i en posisjon til å si sin mening? Det er jo planen at de skal gifte seg men jeg forstår jo at hun blir usikker på å opprette felles konto og midler når han nesten ukritisk deler med andre.. Hva synes dere? Er hun i en posisjon til å si noe? Anonymkode: 1ec11...d5e
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #2 Skrevet 29. juli 2021 Hvis de har separat økonomi så har hun vel ingenting med hva han bruker pengene sine på så lenge han bidrar det han skal til deres felles utgifter. Anonymkode: 8dd2c...2dc 3
Lykkehjerte Skrevet 29. juli 2021 #3 Skrevet 29. juli 2021 Syns det er en vakker gjerning å hjelpe familie som trenger det, enten det er økonomisk eller annet!❤ I din venninnes tilfelle, kan jeg forstå at hun reagerer. Familien til hennes partner virker å utnytte til stadighet at han er raus. Din venninne skal gifte seg med sin forlovede, og tenker at det fort kan bli komplikasjoner i deres forhold, dersom han fortsetter å dele ut penger i øst og vest. Kanskje får de barn. Da er det helt naturlig at ekstra kronasjer settes av til dem, og ikke gis bort til familiemedlemmer som ikke tar ansvar for sin egen økonomi. Dersom de oppriktig er fattige, har vi et system i vårt land, som skal hjelpe trengende, så de har det de behøver. Det er ikke meningen at andre i familien skal måtte forsørge de som ikke sitter godt i det. Syns som sagt at det er flott å hjelpe, men slik du beskriver det, så høres det ut som at hans familie bruker han som en hvilepute og ekstra inntekt. Det blir feil ovenfor hennes forlovede og ovenfor de som kommende ektepar. Dersom hennes forlovede fortsetter med sin ukritiske raushet, vil det garantert skape ustemning og splid mellom dem. Dersom han ikke er så styrtrik da, at han ikke merker at disse beløpene til stadighet forsvinner. Tenker at, ikke bare har din venninne rett til å si noe om dette, men at hun i høyeste grad bør dele sine tanker om situasjonen med han! Han får selvsagt gjøre som han vil med sine penger, men ved samtale om dette, får i alle fall begge to en klarhet om hva begge tenker rundt situasjonen. Så får de begge se hva de kan orke å leve med eller ikke, og avgjøre om et evt giftemål kanskje bør droppes. Tenker at det er viktig at man er noenlunde enige i hvordan økonomien skal styres i et ekteskap. Så syns at en samtale om dette er så absolutt på sin plass, spesielt siden dette bekymrer din venninne! Og hvem vet, kanskje han til og med blir glad for å få litt støtte og motivasjon til å sette foten ned?!
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #4 Skrevet 29. juli 2021 Her må hun jo finne ut om han har tenkt å fortsette slik når de er gift. Har han det, så ville jeg hatt separat økonomi og full særeie. Og så er hun klar over at det kan bli kjipt økonomisk for dem, siden han gir vekk mye penger i stedet for å investere og spare for dem og fremtiden. Anonymkode: 16513...efe
nomore82 Skrevet 29. juli 2021 #5 Skrevet 29. juli 2021 Man kan vel si i fra med en gang? Man må jo diskutere slike ting i et forhold, men i utgangspunktet så styrer jo hver enkelt de midlene en selv disponerer. Og så er det vel bare å være enige om hva fellesmidlene skal brukes til? Litt tidlig å begynne å mistenke at avtaler ikke blir holdt på en måte.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #6 Skrevet 29. juli 2021 Her tenker jeg at de bare bør ha separate kontoer. Kjipt hvis hun hadde tenkt å nyte godt av hans ekstra inntekter. Men slik som han deler ut penger, så hadde hun gjerne endt opp med å gå i minus i stedet. Anonymkode: 62b88...862
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå