AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #1 Skrevet 29. juli 2021 I går kom altså nyheten om at regjeringen planlegger for økt smitte av Covid-19 i skolen! Greit nok at færre dør, men dette er en lunefull sykdom med langtidsvirkninger for mange. Også for barn. Jeg som forelder føler jeg er overkjørt. Mine barn er i barneskolealder og det er enda noen år til de bli 12 og kan evt få vaksine. Jeg har ingen interesse at de skal delta på regjeringens smittefest for å gjennomgå Covid. Det virker som at planen er å la de yngste få Covid i stedet for å vaksinere dem. Ikke er jeg vaksinert enda heller. Jeg får snart første dose, og mange foreldre er i samme situasjon. Er planen at vi alle, både barn og voksne, i barneskoleklikken skal smittes nå også håper man på det beste og at man slipper å vaksinere oss med mer enn en dose eller i det hele tatt..? Kjenner jeg er forbanna og sur. Her gambles det med mine barns helse og med familiens helse for at vi skal kunne åpne noen uker tidligere. Ingen har spurt meg om jeg vil at mine barn og familien skal bli smittet for at andre skal slippe hjemmekontor og kunne dra på festival to-tre uker før. Jeg vurderer å holde barna mine hjemme. Jeg kommer ikke til å godta at man ikke har karantener lenger slik det legges opp til. Og jeg starter høsten med å ta det opp på foreldremøte slik at vi foreldrene kan bli enige om å selv ha gode karanteneregler i vår klasse selv om regjeringen dropper det og ved å sende klage direkte til skolesjefen for farlig skolemiljø for barna pga regelendringen. Hva tenker du om at barna skal smittes? Hva tenker du å gjøre? Anonymkode: 01cee...588 13
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #2 Skrevet 29. juli 2021 Lese seg opp om mulig misc for å være forberedt og reagere tidsnok 😓 https://www.nettavisen.no/nyheter/nesten-100-barn-i-storbritannia-rammes-ukentlig-med-sjelden-senreaksjon-etter-koronasmitte/s/12-95-3424084791 Anonymkode: 3709b...e26 4
Rosa Dartle Skrevet 29. juli 2021 #3 Skrevet 29. juli 2021 Hva mener du? Jeg har fulgt med i vanlige nyheter den siste tiden, men har ikke sett noe om at det er et mål om at flest mulig barn skal smittes. 46
Gjest BethD Skrevet 29. juli 2021 #4 Skrevet 29. juli 2021 (endret) Tenker ikke så mye over det. Det er uungåelig, vi har allerede hatt smitten ganske tett på oss med folk i klassen til guttungen etc og mye smitte i samfunnet osv.. Er ganske avslappet til det. Har nok å uroe meg for,om jeg ikke skal begynne med ting jeg ikke råder over i tillegg. Kan ikke si jeg skjønner hva du snakker om heller. Smittevern er ganske godt her i vår kommune ivertfall så jeg stresser ikke Endret 29. juli 2021 av BethD
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #5 Skrevet 29. juli 2021 Enig. Sist i vaksinekøen selv. Anonymkode: a5fec...6cb
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #6 Skrevet 29. juli 2021 Rosa Dartle skrev (Akkurat nå): Hva mener du? Jeg har fulgt med i vanlige nyheter den siste tiden, men har ikke sett noe om at det er et mål om at flest mulig barn skal smittes. Jeg har ikke fulgt med i nyhetene de siste dagene, og ble veldig overrasket da jeg leste første innlegg. Er økt smitte hos barn virkelig et mål for regjeringen og helsemyndighetene? Anonymkode: b90c3...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #7 Skrevet 29. juli 2021 Jeg er også rasende. Mitt håp er at så mange føler det samme at barn blir satt i karantene av foreldrene uavhengig av hva myndighetene sier. Det skal jeg gjøre. Det er mye som kan komme i ettertid av smitte. Det er mye triste historier fra England. Anonymkode: d6bbc...427 1
NakenPanda Skrevet 29. juli 2021 #8 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Enig. Sist i vaksinekøen selv. Anonymkode: a5fec...6cb 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #9 Skrevet 29. juli 2021 Jeg lurer litt på hva dette betyr: "Barn og unge under 18 år slipper smittekarantene fra 16. august, med unntak av husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære kontakter til den smittede personen, som kjæreste." Regnes f.eks bestevenn som "tilsvarende nær kontakt"? Ungdom f.eks. er jo gjerne mer sammen med venner enn med husstandsmedlemmer. Har de spesifisert dette noe videre noe sted? Anonymkode: f2335...285
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #10 Skrevet 29. juli 2021 Jeg tenker at jeg ikke synes dette er greit og at jeg kommer til å holde barnet hjemme hvis det blir smitte i klassen. Jeg har kapasitet til å gi barnet god nok undervisning hjemme i noen dager. Anonymkode: ceca9...6f9 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #11 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har ikke fulgt med i nyhetene de siste dagene, og ble veldig overrasket da jeg leste første innlegg. Er økt smitte hos barn virkelig et mål for regjeringen og helsemyndighetene? Anonymkode: b90c3...5d5 Selvfølgelig ikke. Det er en avveining vs skaden det vil ha ved å holde dem unna skolen. Hvorvidt det er riktig eller ikke er ingen her kvalifiserte til å uttale oss om. Anonymkode: 37d2e...2e1 19
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #12 Skrevet 29. juli 2021 For å ikke snakke om at de spiller rulett med oss lærere igjen. Blir ikke fullvaksinert før utpå høsten. I andre land brukes det munnbind på skolen og lærere prioriteres i vaksinekøa, men her er visst lærere immune i arbeidstiden, men i fritiden skal man følge helt andre smittevernsregler.... Anonymkode: 813b7...dff 24
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 29. juli 2021 #13 Skrevet 29. juli 2021 Du står fritt til å hjemmeundervise. Kan være flere som velger den løsningen framover, men kanskje av motsatt grunn enn deg. I Norge er det opplæringsplikt, ikke skoleplikt.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #14 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For å ikke snakke om at de spiller rulett med oss lærere igjen. Blir ikke fullvaksinert før utpå høsten. I andre land brukes det munnbind på skolen og lærere prioriteres i vaksinekøa, men her er visst lærere immune i arbeidstiden, men i fritiden skal man følge helt andre smittevernsregler.... Anonymkode: 813b7...dff Det var vel en voldsom overdrivelse med rulett?? Ser du skriver fullvaksinert til høsten, har du fått første dose? Hvis ja, så har du nokså god beskyttelse allerede 🤩 og smittetrykkket er lavt, Anonymkode: c2fef...36e 9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #15 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var vel en voldsom overdrivelse med rulett?? Ser du skriver fullvaksinert til høsten, har du fått første dose? Hvis ja, så har du nokså god beskyttelse allerede 🤩 og smittetrykkket er lavt, Anonymkode: c2fef...36e Jeg får første dose snart. Som mange andre i dette landet som bor i en av kommunene oslofolket kommer på ferie til nå i sommer. Ikke alle bor i Oslo og har blitt fullvaksinert! Anonymkode: 01cee...588 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #16 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For å ikke snakke om at de spiller rulett med oss lærere igjen. Blir ikke fullvaksinert før utpå høsten. I andre land brukes det munnbind på skolen og lærere prioriteres i vaksinekøa, men her er visst lærere immune i arbeidstiden, men i fritiden skal man følge helt andre smittevernsregler.... Anonymkode: 813b7...dff For en prioritering. Kunne de ikke beholdt nåværende regler til ansatte var beskyttet? Hvor er fagforening? De bruker å være ganske vokale når ting ikke er greit. Elevenes utdanning har mer eller mindre gått som normalt i lengre tid. Anonymkode: d6bbc...427 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #17 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig ikke. Det er en avveining vs skaden det vil ha ved å holde dem unna skolen. Hvorvidt det er riktig eller ikke er ingen her kvalifiserte til å uttale oss om. Anonymkode: 37d2e...2e1 Det jeg reagerte på var TS påstand: "Regjeringen planlegger for økt smitte av covid-19 i skolen", kombinert med overskriften "nå skal barna smittes". Jeg trodde regjeringen planla hvordan en eventuell økt smittesituasjon i skolen skulle håndteres videre, ikke at barna skulle på skolen for å bli smittet, slik TS legger frem saken. Anonymkode: b90c3...5d5 4
Gjest BethD Skrevet 29. juli 2021 #18 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det jeg reagerte på var TS påstand: "Regjeringen planlegger for økt smitte av covid-19 i skolen", kombinert med overskriften "nå skal barna smittes". Jeg trodde regjeringen planla hvordan en eventuell økt smittesituasjon i skolen skulle håndteres videre, ikke at barna skulle på skolen for å bli smittet, slik TS legger frem saken. Anonymkode: b90c3...5d5 Er nok bare TS sin tolkning av det som skjer. Noe som virker veldig overdrevent.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #19 Skrevet 29. juli 2021 Bremnes.Kari skrev (3 minutter siden): Du står fritt til å hjemmeundervise. Kan være flere som velger den løsningen framover, men kanskje av motsatt grunn enn deg. I Norge er det opplæringsplikt, ikke skoleplikt. Dette har jeg ikke råd til. Men jeg følger dette opp på skolen og med de andre foreldrene. Har FAU noe nasjonalt organ?? Anonymkode: 01cee...588
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #20 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg får første dose snart. Som mange andre i dette landet som bor i en av kommunene oslofolket kommer på ferie til nå i sommer. Ikke alle bor i Oslo og har blitt fullvaksinert! Anonymkode: 01cee...588 Dersom du får vaksine snart, så får du ganske god beskyttelse snart. Den store forskjellen er fra uvaksinert til første dose. Dose to gir bare litt ekstra (man skal selvsagt ta begge doser). Smittetrykket er lavt generelt i landet. Selv om Oslo folk har vært her (og de er jo stort sett vaksinerer som du påpeker). Barn som er nærkontakter, vil bli testet dersom de skal slippe karantene. Og fritaket gjelder ikke om det er veldig tett kontakt som f.eks kjæreste eller husstanden. Altså gjelder det der hvor risikoen er lav i utgangspunktet og under god kontroll. Sjansen for at du som lærer (?) blir eksponert for et barn som med dagens regler skulle vært i karantene er forsvinnende liten. Og om så er tilfelle, så er det så liten sjanse for smitte. Både fordi du (snart) har første dose, og fordi det aktuelle barnet blir testet flere ganger og blir holdt borte ved symptomer eller positiv test Anonymkode: c2fef...36e 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå