AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #1 Skrevet 29. juli 2021 Jeg har vært i arbeidslivet noen år, men trives ikke fullstendig og ser at jeg ikke kan få en jobb som passer meg bedre uten ny utdanning. Å starte på scratch er uaktuelt, men PPU Deltid kan jeg få til ved siden av nåværende jobb. Men læreryrket er jo spesielt, og hvordan vite om det er rett for meg? Jeg har noe undervisningserfaring fra studietiden, men da på høyere nivå, pluss noe erfaring som privatlærer på vgs-nivå. Stortrivdes, men å undervise en hel klasse med 16-åringer er jo noe annet enn å undervise to 16-åringer... Jeg kan og vil ikke slutte i nåværende jobb uten å ha noe trygt å gå til, og det er derfor ikke aktuelt å være vikar på en skole for å prøve ut før PPU. Begynner jeg på PPU vil jeg ikke før godt ut i andre semester ha praksis og få kjenne mer på om det er rett å gjøre. Andre som har tatt PPU? Ble det rett for dere? Hva hadde dere av erfaring i forkant? Og PPU er ikke bare en reserveløsning for meg altså. Skulle jeg valgt 5-årige studier hadde valget stått mellom noe innen helse eller lektor i realfag. Lektor var alternativet mitt for 15 år siden også, men jeg endte opp med et studie som heller plasserte meg på kontor uten særlig kontakt med andre mennesker. Anonymkode: f1856...cc1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #2 Skrevet 29. juli 2021 Du skal ha to praksisperioder når du tar PPU, så senest da oppdager du hvordan det er å undervise (selv om du har langt færre timer i uka). Har du forresten regnet med disse praksisperiodene? Der jeg tok PPU, var de på seks uker hver gang. Måtte ta ubetalt permisjon fra jobb den tiden. Anonymkode: adb10...7e2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #3 Skrevet 29. juli 2021 27 minutter siden, AnonymBruker said: Du skal ha to praksisperioder når du tar PPU, så senest da oppdager du hvordan det er å undervise (selv om du har langt færre timer i uka). Har du forresten regnet med disse praksisperiodene? Der jeg tok PPU, var de på seks uker hver gang. Måtte ta ubetalt permisjon fra jobb den tiden. Anonymkode: adb10...7e2 Ja og som jeg sier er ikke første praksisperiode før i andre semester (når jeg tar deltid), og det er jo dumt om jeg først da oppdager at dette er helt, helt feil. 😬 Jeg har regnet med ubetalt permisjon i disse periodene ja. Hvordan gikk PPU for deg? Hvorfor tok du PPU, fullførte du, ble du lærer? Anonymkode: f1856...cc1
Gramma Skrevet 29. juli 2021 #4 Skrevet 29. juli 2021 Men er det så seint å få testa seg i klasserommet i andre semester, da? Et halvår inn? Mest sannsynlig kommer du til å like det, siden du vurderer læreryrket både nå og da du utdannet deg - det må jo være noe du ser for deg at du vil trives med, i teorien, i hvert fall. Skjønner at du vil helgardere deg, men noen sjanser må man ta. Spesielt når du ikke har mulighet til å få testa ut yrket, sånn er det jobfor de fleste. Snakk ev. med lærere du kjenner om det du er mest spent på, fordeler og ulemper ved yrket, eller be dem beskrive en vanlig arbeidsdag. Og så er det jo forskjell på skoler og klasser, men hvis det er én vgs der du bor, er det jo enklere å vite hva du går til. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #5 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja og som jeg sier er ikke første praksisperiode før i andre semester (når jeg tar deltid), og det er jo dumt om jeg først da oppdager at dette er helt, helt feil. 😬 Jeg har regnet med ubetalt permisjon i disse periodene ja. Hvordan gikk PPU for deg? Hvorfor tok du PPU, fullførte du, ble du lærer? Anonymkode: f1856...cc1 Jeg fikk meg først jobb som ufaglært lærer, og begynte så på PPU. Trivdes ikke så godt på den skolen (det er jo lettest å få jobb der få vil arbeide, så hadde veldig utfordrende elever på en barne- og ungdomsskole). Første praksisperiode var på en vgs. Det var mye bedre, og året etter fikk jeg meg jobb der mens jeg fortsatt gikk på PPU deltid. Har fortsatt samme jobb. Trives godt med elevene, men ny ledelse på skolen i kombinasjon med at jeg er veldig sliten etter alt gratis ekstraarbeid i forbindelse med korona, gjør at jeg er litt i tenkeboksen. Anonymkode: adb10...7e2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #6 Skrevet 29. juli 2021 1 hour ago, Gramma said: Men er det så seint å få testa seg i klasserommet i andre semester, da? Et halvår inn? Mest sannsynlig kommer du til å like det, siden du vurderer læreryrket både nå og da du utdannet deg - det må jo være noe du ser for deg at du vil trives med, i teorien, i hvert fall. Skjønner at du vil helgardere deg, men noen sjanser må man ta. Spesielt når du ikke har mulighet til å få testa ut yrket, sånn er det jobfor de fleste. Snakk ev. med lærere du kjenner om det du er mest spent på, fordeler og ulemper ved yrket, eller be dem beskrive en vanlig arbeidsdag. Og så er det jo forskjell på skoler og klasser, men hvis det er én vgs der du bor, er det jo enklere å vite hva du går til. Det er litt seint ja, og jeg kommer til å føle meg veldig mislykka hvis jeg skal gi opp PPU-en også. Har hatt nok av den følelsen de siste årene! Men du har jo egentlig rett, og jeg må jo bare tenke at det er prisen å betale for å finne ut av dette. Takk for tips, skal forsøke å finne noen lærere å snakke litt med. 😄 Anonymkode: f1856...cc1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #7 Skrevet 29. juli 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk meg først jobb som ufaglært lærer, og begynte så på PPU. Trivdes ikke så godt på den skolen (det er jo lettest å få jobb der få vil arbeide, så hadde veldig utfordrende elever på en barne- og ungdomsskole). Første praksisperiode var på en vgs. Det var mye bedre, og året etter fikk jeg meg jobb der mens jeg fortsatt gikk på PPU deltid. Har fortsatt samme jobb. Trives godt med elevene, men ny ledelse på skolen i kombinasjon med at jeg er veldig sliten etter alt gratis ekstraarbeid i forbindelse med korona, gjør at jeg er litt i tenkeboksen. Anonymkode: adb10...7e2 Takk for svar! Og der ga du meg et nyttig innspill, hvis jeg trives med PPU trenger jeg jo ikke nødvendigvis vente til den er fullført før jeg søker jobb som lærer. Anonymkode: f1856...cc1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #8 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar! Og der ga du meg et nyttig innspill, hvis jeg trives med PPU trenger jeg jo ikke nødvendigvis vente til den er fullført før jeg søker jobb som lærer. Anonymkode: f1856...cc1 Det er ganske få som trives med PPU, så tenk heller på om du kan trives på en skole. Selve PPU var ikke særlig bra. PPU var for meg noe jeg måtte bestå for å få fast jobb og bedre lønn. Praksisperiodene var det beste. Anonymkode: adb10...7e2 5
Alt blir ok Skrevet 29. juli 2021 #9 Skrevet 29. juli 2021 (endret) Jeg har erfaring med å begynne på PPU uten å ha jobbet som lærer på forhånd. Jeg hadde en master fra før og fast jobb i staten. Etter en del år hadde jeg lyst til å prøve noe nytt, og jeg startet på PPU på deltid ved siden av jobben. Jeg tok i tillegg et årsstudium i engelsk for å ha to undervisningsfag. Lang historie kort: Jeg sa opp jobben min, fikk et vikariat på en skole jeg ikke trivdes på. Vurderte å slutte som lærer fordi jeg overhodet ikke følte meg vel i rollen ved den skolen. Men, så fikk jeg et jobbtilbud og fast jobb etter kort tid på en videregående skole hvor jeg trives veldig godt. Etter min erfaring kan man ikke nødvendigvis vurdere om yrket er rett bare ut fra praksisperiodene. For meg var det å ha praksis og det å jobbe på ordentlig veldig forskjellig. I praksisperioden antok jeg at jeg kunne komme til å trives i yrket, men det var først da jeg kom til rett arbeidsplass at jeg følte det var riktig for meg. Men jeg ser at jeg tok en stor sjanse da jeg gamblet på at jeg kom til å trives i yrket. I tillegg har jeg nok hatt flaks med hvor jeg fikk jobb og at jeg fikk fast jobb raskt. Du må også ta i betraktning hvilke fag og trinn du har størst sjanse til å få jobb på. Jeg har tatt et årsstudium til senere fordi arbeidsgiver ønsket det. Har dermed 3 undervisningsfag og relativt høy attraktivitet som lærer. Endret 29. juli 2021 av Alt blir ok 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #10 Skrevet 29. juli 2021 Jeg er lærer og gikk "PPU-veien". Jeg hadde null undervisningserfaring fra før, men trivdes veldig i praksis. De par første årene i jobb var derimot harde, men jeg var også en ung og usikker jente i 20-årene da. Nå stortrives jeg, selv om det absolutt er en del jobb. Hvis man har den rette innstillingen, så går det som regel fint. Anonymkode: b2115...fe2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #11 Skrevet 29. juli 2021 45 minutter siden, Alt blir ok said: Jeg har erfaring med å begynne på PPU uten å ha jobbet som lærer på forhånd. Jeg hadde en master fra før og fast jobb i staten. Etter en del år hadde jeg lyst til å prøve noe nytt, og jeg startet på PPU på deltid ved siden av jobben. Jeg tok i tillegg et årsstudium i engelsk for å ha to undervisningsfag. Lang historie kort: Jeg sa opp jobben min, fikk et vikariat på en skole jeg ikke trivdes på. Vurderte å slutte som lærer fordi jeg overhodet ikke følte meg vel i rollen ved den skolen. Men, så fikk jeg et jobbtilbud og fast jobb etter kort tid på en videregående skole hvor jeg trives veldig godt. Etter min erfaring kan man ikke nødvendigvis vurdere om yrket er rett bare ut fra praksisperiodene. For meg var det å ha praksis og det å jobbe på ordentlig veldig forskjellig. I praksisperioden antok jeg at jeg kunne komme til å trives i yrket, men det var først da jeg kom til rett arbeidsplass at jeg følte det var riktig for meg. Men jeg ser at jeg tok en stor sjanse da jeg gamblet på at jeg kom til å trives i yrket. I tillegg har jeg nok hatt flaks med hvor jeg fikk jobb og at jeg fikk fast jobb raskt. Du må også ta i betraktning hvilke fag og trinn du har størst sjanse til å få jobb på. Jeg har tatt et årsstudium til senere fordi arbeidsgiver ønsket det. Har dermed 3 undervisningsfag og relativt høy attraktivitet som lærer. Takk for svar. Ja jeg forstår at praksis i seg selv ikke gir hele svaret. Fordelen med PPU er jo at hvis jeg i verste fall ikke trives kan jeg alltids vende tilbake til nåværende yrkesvei. Så det er jo egentlig ikke en sååå stor gambling, men jeg føler jo at jeg er et sted i livet der jeg ikke bør tøyse bort tid på studier jeg ikke får bruk for. 😅 Det er vgs jeg vil bli kvalifisert for med min bakgrunn, og sannsynligvis vil jeg ta matematikk i tillegg (mangler ikke så mye). Får jeg til matten tror jeg at det skal gå fint å få jobb på sikt, men man vet jo aldri. Anonymkode: f1856...cc1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #12 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vgs jeg vil bli kvalifisert for med min bakgrunn, og sannsynligvis vil jeg ta matematikk i tillegg (mangler ikke så mye). Får jeg til matten tror jeg at det skal gå fint å få jobb på sikt, men man vet jo aldri. Anonymkode: f1856...cc1 Du sier du blir kvalifisert for vgs bare. Er det fordi du har yrkesfag som ikke er et fag på ungdomsskolen? For med vanlig ppu basert på en mastergrad, der du har minst et undervisningsfag, blir man kvalifisert for 8.-13. Dette selv om faget ditt er et spesifikt realfag for eksempel, da man har undervisningskompetanse i naturfag. Såklart vil vgs isåfall være mer relevant. Jeg er selv lærer i matematikk, naturfag og flere programfag innen realfag. Tok en doktorgrad jeg ikke trivdes med, før jeg tok ppu. Fikk først et vikariat på en ungdomsskole, før jeg fikk fast jobb på en videregående skole. Jeg trives godt, men det er mye mer jobb enn jeg så for meg. Men det skader ikke å ta ppu, det klarer du fint ved siden av jobb, mange jobbet nesten fullt ved siden av ppu heltid også, sånn utenom praksisperiodene. Hva er grunnen til at du ikke trives med jobben din, og hva tror du blir bedre som lærer? Lettere å gi råd utfra det, selv om alle arbeidsplasser er forskjellige Anonymkode: 1dfcb...c25
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #13 Skrevet 29. juli 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Du sier du blir kvalifisert for vgs bare. Er det fordi du har yrkesfag som ikke er et fag på ungdomsskolen? For med vanlig ppu basert på en mastergrad, der du har minst et undervisningsfag, blir man kvalifisert for 8.-13. Dette selv om faget ditt er et spesifikt realfag for eksempel, da man har undervisningskompetanse i naturfag. Såklart vil vgs isåfall være mer relevant. Jeg er selv lærer i matematikk, naturfag og flere programfag innen realfag. Tok en doktorgrad jeg ikke trivdes med, før jeg tok ppu. Fikk først et vikariat på en ungdomsskole, før jeg fikk fast jobb på en videregående skole. Jeg trives godt, men det er mye mer jobb enn jeg så for meg. Men det skader ikke å ta ppu, det klarer du fint ved siden av jobb, mange jobbet nesten fullt ved siden av ppu heltid også, sånn utenom praksisperiodene. Hva er grunnen til at du ikke trives med jobben din, og hva tror du blir bedre som lærer? Lettere å gi råd utfra det, selv om alle arbeidsplasser er forskjellige Anonymkode: 1dfcb...c25 Jeg er økonom og kan ta PPU i allmennfag med fordypning i økonomi. Det er ikke så stort behov for økonomi på grunnskolen... men jeg må nok ha matte i tillegg for å få full stilling. Jeg har faktisk nesten en doktorgrad bak meg jeg også, men ga meg etter en del år. Jeg trives ikke fordi jeg ikke jobber med mennesker, og slik yrkesveien min nå har blitt har det vist seg umulig å finne en jobb der jeg jobber MED mennesker. Jeg får bare tilbud om enstøing-stillingene og er så lei og fortvilet at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Det er jo ikke det alene som gjør at jeg vurderer PPU, som nevnt var lærertanken også der da jeg skulle velge studie for 15 år siden. Jeg tror også min arbeidserfaring vil være svært nyttig å dra erfaringer av. Jeg vet ikke om det blir bedre som lærer, men jeg vet jo at det blir noe annet. Det jeg gjør nå fungerer ikke. Jeg råtner vekk på et kontor og ingen ville merket det om jeg ikke gjorde jobben min på to måneder. Det er sånne jobber jeg får (du vet hvordan det er med en phd... Du kan jobbe ræva av deg lenge uten at noen bryr seg eller merker det). Jeg vil ha en jobb der jeg må være tilstede i nuet, der jeg har kontakt med noen, der det jeg og vi gjør har betydning her og nå, der jeg blir tvunget til å prestere hver dag, jeg kan ikke gjemme meg, og der jeg har det travelt. Jeg VIL ha det travelt. Hadde jeg vært 20 igjen hadde jeg som nevnt vurdert noe innen helse også, ikke bare lærer, men jeg må ha en jobb der jeg må gi av meg selv på det personlige plan også, og ikke bare det analytiske. Dette er grunnene til at jeg ikke trives med det jeg gjør nå, det er ikke utelukkende grunnene til at jeg vurderer lærer. Tanken om lærer har som sagt vært der siden jeg begynte å studere. Med arbeidserfaring som lærer kunne jeg faktisk fått mer spennende stillinger hos nåværende arbeidsgiver også, ironisk nok... Anonymkode: f1856...cc1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #14 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er økonom og kan ta PPU i allmennfag med fordypning i økonomi. Det er ikke så stort behov for økonomi på grunnskolen... men jeg må nok ha matte i tillegg for å få full stilling. Jeg har faktisk nesten en doktorgrad bak meg jeg også, men ga meg etter en del år. Jeg trives ikke fordi jeg ikke jobber med mennesker, og slik yrkesveien min nå har blitt har det vist seg umulig å finne en jobb der jeg jobber MED mennesker. Jeg får bare tilbud om enstøing-stillingene og er så lei og fortvilet at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Det er jo ikke det alene som gjør at jeg vurderer PPU, som nevnt var lærertanken også der da jeg skulle velge studie for 15 år siden. Jeg tror også min arbeidserfaring vil være svært nyttig å dra erfaringer av. Jeg vet ikke om det blir bedre som lærer, men jeg vet jo at det blir noe annet. Det jeg gjør nå fungerer ikke. Jeg råtner vekk på et kontor og ingen ville merket det om jeg ikke gjorde jobben min på to måneder. Det er sånne jobber jeg får (du vet hvordan det er med en phd... Du kan jobbe ræva av deg lenge uten at noen bryr seg eller merker det). Jeg vil ha en jobb der jeg må være tilstede i nuet, der jeg har kontakt med noen, der det jeg og vi gjør har betydning her og nå, der jeg blir tvunget til å prestere hver dag, jeg kan ikke gjemme meg, og der jeg har det travelt. Jeg VIL ha det travelt. Hadde jeg vært 20 igjen hadde jeg som nevnt vurdert noe innen helse også, ikke bare lærer, men jeg må ha en jobb der jeg må gi av meg selv på det personlige plan også, og ikke bare det analytiske. Dette er grunnene til at jeg ikke trives med det jeg gjør nå, det er ikke utelukkende grunnene til at jeg vurderer lærer. Tanken om lærer har som sagt vært der siden jeg begynte å studere. Med arbeidserfaring som lærer kunne jeg faktisk fått mer spennende stillinger hos nåværende arbeidsgiver også, ironisk nok... Anonymkode: f1856...cc1 Det høres ut som lærer er midt i blinken for din del - jeg trives som sagt veldig godt, og har veldig mange av de samme grunnene for å bli lærer som deg. Rutinearbeidet er ekstra tøft som lærer fordi man har så mye viktigere å gjøre (føles det hvertfall som), og deter tøft de gangene man ikke helt treffer elever/klasser og ting ikke fungerer hva enn man gjør, selv om man jobber livet av seg. Men ingen jobb er bedre når alt klaffer og elevene viser tydelig hvor mye du betyr for de. Du er heldig som har funnet økonomi-ppu, det er ganske sjeldent, av en grunn. Jeg har økonom-kollegaer som underviser både i matematikk, økonomifag og samfunnskunnskap, men de hadde aldri fått jobb uten undervisningskompetanse i matematikk (evnt samfunnskunnskap), rett og slett fordi alle økonomifagene er valgfag og ikke nødvendigvis får nok søkere. De fleste studiesteder er også lagt opp rundt at du skal ha to undervisningsfag, så det kan være du må ta matten først, men det har du kanskje sjekket allerede? Anonymkode: 1dfcb...c25
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #15 Skrevet 30. juli 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Det høres ut som lærer er midt i blinken for din del - jeg trives som sagt veldig godt, og har veldig mange av de samme grunnene for å bli lærer som deg. Rutinearbeidet er ekstra tøft som lærer fordi man har så mye viktigere å gjøre (føles det hvertfall som), og deter tøft de gangene man ikke helt treffer elever/klasser og ting ikke fungerer hva enn man gjør, selv om man jobber livet av seg. Men ingen jobb er bedre når alt klaffer og elevene viser tydelig hvor mye du betyr for de. Du er heldig som har funnet økonomi-ppu, det er ganske sjeldent, av en grunn. Jeg har økonom-kollegaer som underviser både i matematikk, økonomifag og samfunnskunnskap, men de hadde aldri fått jobb uten undervisningskompetanse i matematikk (evnt samfunnskunnskap), rett og slett fordi alle økonomifagene er valgfag og ikke nødvendigvis får nok søkere. De fleste studiesteder er også lagt opp rundt at du skal ha to undervisningsfag, så det kan være du må ta matten først, men det har du kanskje sjekket allerede? Anonymkode: 1dfcb...c25 Jeg trenger ikke matten for å ta PPU nei, men den øker jo sjansen for å komme inn. Studiet ble ikke fylt opp ved hovedopptaket i år så jeg tror jeg har en sjans. Jeg har ikke motivasjon til å ta matematikken nå, uten å være sikker på at jeg satser på lærer. Men jeg kan jo vurdere å ta det parallelt med PPU andre året hvis jeg ser at jeg er på rett spor. 🤔 Tusen, tusen takk for gode betraktninger! Anonymkode: f1856...cc1
Alt blir ok Skrevet 30. juli 2021 #16 Skrevet 30. juli 2021 Jeg kjenner igjen mye av det du skriver om hvorfor du vil bli lærer, HI. For eksempel kjedet jeg meg ihjel i kontorjobben hvor jeg kun satt og skulle lese sakspapirer, skrive brev og gjøre vurderinger på skjermen. Føltes som at jeg var død innvendig og jeg følte meg mislykket, men jeg skjønte jo senere at det bare var fordi jeg ikke fikk «brukt meg» i jobben. I læreryrket føler jeg at jeg får brukt de fleste sider av meg selv i løpet av en dag. Det skjer ting, det krever taktikk og planlegging, det er sosiale og relasjonelle utfordringer, faglige utfordringer og man må være kreativ og finne løsninger. I tillegg har året en syklus med en start og en slutt.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #17 Skrevet 30. juli 2021 7 minutter siden, Alt blir ok said: Jeg kjenner igjen mye av det du skriver om hvorfor du vil bli lærer, HI. For eksempel kjedet jeg meg ihjel i kontorjobben hvor jeg kun satt og skulle lese sakspapirer, skrive brev og gjøre vurderinger på skjermen. Føltes som at jeg var død innvendig og jeg følte meg mislykket, men jeg skjønte jo senere at det bare var fordi jeg ikke fikk «brukt meg» i jobben. I læreryrket føler jeg at jeg får brukt de fleste sider av meg selv i løpet av en dag. Det skjer ting, det krever taktikk og planlegging, det er sosiale og relasjonelle utfordringer, faglige utfordringer og man må være kreativ og finne løsninger. I tillegg har året en syklus med en start og en slutt. Takk for at du forstår, sånn er det ja. ❤️ Jeg føler meg mye mislykket, selv om fornuften vet det er fordi jeg ikke får brukt evnene mine (verken kompetanse eller personlighet) riktig. Det er for sent for meg å begynne på PPU i høst siden jeg ikke har søkt, så jeg får bruke det neste året på å tenke meg om og se om andre muligheter dukker opp. Men det har jeg jo tenkt i noen år, snart på tide å hoppe i det? Anonymkode: f1856...cc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå