Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt positiv fødsel sitt fødekurs og kjenner at jeg har lyst på minst mulig intervensjoner, særlig tidlig i fødsel, for å beholde en god produksjon av oxytocin. 
Men har forstått det sånn at jordmødrene ofte er glad i å sette inn veneflon.

Lurer på om noen vet hva dette brukes til og om jeg kan si at jeg ikke ønsker det i det hele tatt eller ikke før helt på slutten feks? Stiller det seg annerledes ved igangsettelse, må man da få veneflon? Det er jo ikke akkurat vondt men føler at dette kommer til å bli et forstyrrende element for meg. 

Anonymkode: b0db1...ef2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du skulle f.eks få en stor blødning kan det bli veldig utfordrende å legge veneflon der og da. Og du må jo ha venetilgang om du skal få f.eks blod. 

Anonymkode: 5890f...fde

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Venflon er et venekateter. Det settes inn i armen for å raskt kunne gi medisiner. Dersom noe plutselig skulle gå galt under fødsel kan de raskt gi deg drypp eller medisiner dersom du skulle trenge hastekeisersnitt for eksempel. Venflonet i seg selv vil ikke påvirke kroppen din, bare dersom det brukes til å overføre medisiner.

Anonymkode: 6d897...662

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt om noen som har fått veneflon før eller under fødsel. 

Anonymkode: 0820e...713

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Fikk dere dette med en gang ved innleggelse eller hvor mange cm åpning?

AnonymBruker
Skrevet

Vil føye til at det først og fremst er legene og ikke jordmødrene som bestemmer at det skal settes inn venflon. Jeg hadde dem på armen så lenge jeg var på sykehuset, det vil si flere dager etter forløsning (keisersnitt). Det er absolutt for din egen, og barnets, sikkerhet. Det er litt putlete å få satt inn venflonet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde svangerskapsforgiftning og ble lagt inn på grunn av det. Jeg husker ikke helt når de satte det inn, men leeenge før aktiv fødsel. Jeg var der i dagevis før noe skjedde. Tipper de vil gjøre det så fort de har kapasitet. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan skrive i fødebrevet at du f.eks er redd/ urolig for dette, og be de kun sette det hvis det er helt nødvendig. Jeg fikk det kun når det var helt nødvendig i fødsel,  langt inn i forløpet. 

Anonymkode: 25062...d19

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke noe som settes så fremt det ikke blir nødvendig så det tviler jeg på at du trenger å bekymre deg for, men du kan jo nevne det hvis det plager deg. Selv fikk jeg det under alle fødsler og det var ikke forstyrrende på noe vis. Husker ikke når i forløpet, det var ikke noe jeg tenkte over da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan helt klart føde uten med mindre du har noen risikofaktorer eller behov for medikamenter eller væske i.v. 

Under begge mine fødsler på forskjellige sykehus har det ikke vært et tema. 

Anonymkode: a5cff...c37

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk veneflon på begge hendene før aktiv fødsel. Tror de begge ble koblet til noe på et eller annet tidspunkt. Mener jordmor sa da hun satte de inn at den ene var «i tilfelle» et eller annet (da kan de ikke kaste bort tid på å treffe årene)

Anonymkode: c55c9...bb4

Skrevet

Jeg har ikke hatt det under mine fødsler, og trodde ikke det var vanlig med mindre man faktisk trenger det. Jeg har blitt hasteoperert etter to av mine fødsler, og da la de inn veneflon inne på operasjonsstua.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer garantert til å være mer forstyrrende elementer enn veneflon

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Veneflon er jo bare en nål i armen, som gir tilgang om man plutselig trenger det . Ikke si nei . 

vil råde deg til å ha fokus på å få barnet trygt, friskt og levende ut. Om du skal drøye drøye og takke nei til alle tiltak kan plutselig barnet ta skade . 

jeg var sta som fy og klikka over at de skulle vente å se når fødselen ikke fikk fremover . Krangla meg til keisersnitt med å være sta og bestemt . Bra var det, da han kom ut viste det seg at han ikke hadde hatt det så bra som de trodde. Heldigvis ingen varige meen

det tar 2 min å få hjerneskade , husk det

Anonymkode: a9484...8ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det ved begge fødsler. Første gang pga epidural og andre gang pga igangsettelse. Andre gang fikk jeg en i andre armen også pga blødning så da tok de ingen sjanser. Jeg synes det er irriterende å ha veneflonen oppå hånda så jeg ba om å få den litt over håndleddet. Går en fin vene på siden tommelen er på. 

Anonymkode: 8e025...452

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk veneflon med begge mine, men kun da jeg sa i fra at jeg ønsker epidural :) venninnen min har også født to ganger, uten epidural, og fikk ikke veneflon med noen av sine. 

Anonymkode: 05071...fbf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det og den ble godt brukt. Epidural, riefremmende, antibiotika og væske, det er det jeg husker jeg fikk. Den var mest i veien da jeg var ferdig med fødselen og bare fikk væske. Underveis enset jeg den ikke noe særlig. 

Anonymkode: 5ed09...043

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
minister-mio skrev (27 minutter siden):

Det kommer garantert til å være mer forstyrrende elementer enn veneflon

Svar som dette er virkelig en grunn til å vegre seg fra å starte tråder på KG. Hvis du hadde tatt deg bryet av å lese om positiv fødsel sitt fødekurs, hypnofødsel eller produksjon av oxytocin før du svarte, så eplekjekt så ville du kanskje forstått bedre.

Til dere andre tusen takk for fine informative svar. Det virker som om praktiseringen er litt ulik. Jeg har ikke jordmortime før neste uke, men skal ringe henne i dag for å snakke om dette mtp mitt og barnets sikkerhet. Tenker iallfall at det virker fornuftig å sette veneflon på det tidspunktet epidural eventuelt blir aktuelt, men det trenger jo ikke å skje før godt ut i fødselsforløpet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det med en gang jeg kom inn på sykehuset. Synes det var forstyrrende, liker ikke nåler. Jeg vet ikke hvorfor jeg fikk det, men fødselen startet med misfarget fostervann, så kanskje det var grunnen. 

Anonymkode: 4544e...e4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født 4 ganger, har aldri hatt veneflon. Men har født på Abc klinikken. 

Anonymkode: 1f0f2...2bf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...