Den Sagnomsuste Skrevet 29. juli 2021 #1 Skrevet 29. juli 2021 (endret) Ifølge FHI har man nådd lengre enn man hadde trodd man ville på nåværende tidspunkt. Dette medfører at dose 2 kan fremskyndes med to uker 👍 Er ikke det fantastiske nyheter?! Da kan vi raskere bli ferdige med vaksinemaset og tjaset! Toppers 👍 Endret 29. juli 2021 av Den Sagnomsuste Korrektur 8
Den Sagnomsuste Skrevet 29. juli 2021 Forfatter #2 Skrevet 29. juli 2021 Link: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5nda5E/gladmelding-fra-fhi-dose-to-kan-fremskyndes-med-to-uker?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1 3
Fakta? Skrevet 29. juli 2021 #3 Skrevet 29. juli 2021 Det er egentlig dårlige nyheter siden det er fordi for få er vaksinert. Det går mot en ny høst med høye smittetall og antakelig nye tiltak. 1
Example Skrevet 29. juli 2021 #4 Skrevet 29. juli 2021 Det kan nok dessverre tyde på at en del yngre mennesker har takket nei til vaksinen, så jeg vet ikke helt om dette er en veldig god nyhet. Forsåvidt fint å få dose to litt tidligere enn planlagt, men kunne gjerne ventet et par uker om det betydde at flere tok den. 1
Gjest Saph Skrevet 29. juli 2021 #5 Skrevet 29. juli 2021 Vent til sommerferien er over, da blir det lange ventekøer igjen. Jeg ble vaksinert for noen uke siden og da hadde de begynt å tilby drop-in timer fordi det er for mange som er på ferie til at man fikk brukt opp dosene som planlagt. Det er sånn ennå.
Gjest Villfisker Skrevet 29. juli 2021 #6 Skrevet 29. juli 2021 Tja. Er vel bedre å la de som vil ha den få den fortere, enn å mase på oss som ikke vil ha den, tenker jeg.
GammelKaktus Skrevet 29. juli 2021 #7 Skrevet 29. juli 2021 Barabas skrev (1 minutt siden): Tulling. Verden går aldri tilbake til 2019 takket være dere pro-genterapi,pro-testing og pro-bleie idioter. Det blir garantert nedstenging til høsten. Herlighet, laget du deg en bruker bare for det der? 1
ajarRun Skrevet 29. juli 2021 #8 Skrevet 29. juli 2021 Example skrev (5 timer siden): Det kan nok dessverre tyde på at en del yngre mennesker har takket nei til vaksinen, så jeg vet ikke helt om dette er en veldig god nyhet. Forsåvidt fint å få dose to litt tidligere enn planlagt, men kunne gjerne ventet et par uker om det betydde at flere tok den. Jeg hater denne fjottete klagingen på unge mennesker. Elendig planlegging og gjennomføring fra mange kommuner har ført til forsinkelser. 4 dagers varsel midt i fellesferien? HALLO?! Du må jo være offentlig ansatt for å tro at det funker... Noen kommuner lot alle bestille for flere uker siden, da kunne man planlegge. At andre valgte den: "Vi kaller deg inn når det passer deg minst"-strategien er helt håpløst. Skjevfordelingen har også ført til at man ikke kan ha drop-in over alt samtidig. I tillegg kreves det kommune for første og andre dose, som gjør alt vanskeligere for de på ferie. Noen kommuner virker å leve i den villfarelse at vaksineringsprogrammet skal avsluttes på et eller annet tidspunkt. Har de glemt at folk blir eldre hvert år? De som ikke har fått vaksinene vil jo kontinuerlig få tilbud. De unge kan relativt enkelt nås på universitet og på skoler og slikt. Faktum er at vi er på riktig spor til å få over 90% av de over 18 vaksinert, og at de aller fleste strekker seg veldig langt for å jobbe rundt det elendige arbeidet kommunene har gjort for å tilrettelegge for vaksinering i fellesferien og regjeringens strategi med skjevfordeling. Når vi ender med over 70% av befolkningen vaksinert er vi ganske godt rustet. Jeg håper de åpner for vaksiner ned til 12 år slik at vi ender på over 80%, da er vi ferdig med hele greia og godt rustet for farligere varianter.
Example Skrevet 29. juli 2021 #9 Skrevet 29. juli 2021 ajarRun skrev (2 minutter siden): Jeg hater denne fjottete klagingen på unge mennesker. Elendig planlegging og gjennomføring fra mange kommuner har ført til forsinkelser. 4 dagers varsel midt i fellesferien? HALLO?! Du må jo være offentlig ansatt for å tro at det funker... Noen kommuner lot alle bestille for flere uker siden, da kunne man planlegge. At andre valgte den: "Vi kaller deg inn når det passer deg minst"-strategien er helt håpløst. Skjevfordelingen har også ført til at man ikke kan ha drop-in over alt samtidig. I tillegg kreves det kommune for første og andre dose, som gjør alt vanskeligere for de på ferie. Noen kommuner virker å leve i den villfarelse at vaksineringsprogrammet skal avsluttes på et eller annet tidspunkt. Har de glemt at folk blir eldre hvert år? De som ikke har fått vaksinene vil jo kontinuerlig få tilbud. De unge kan relativt enkelt nås på universitet og på skoler og slikt. Faktum er at vi er på riktig spor til å få over 90% av de over 18 vaksinert, og at de aller fleste strekker seg veldig langt for å jobbe rundt det elendige arbeidet kommunene har gjort for å tilrettelegge for vaksinering i fellesferien og regjeringens strategi med skjevfordeling. Når vi ender med over 70% av befolkningen vaksinert er vi ganske godt rustet. Jeg håper de åpner for vaksiner ned til 12 år slik at vi ender på over 80%, da er vi ferdig med hele greia og godt rustet for farligere varianter. Det var ikke ment som klaging. Jeg er selv i den samme gruppen, og har vært kritisk til fordelingen og metodene i ferien selv. Så får vi se om det tar seg opp. I Oslo har man en dekning på rundt 80 % i gruppen 25-39. Det er vel og bra det, men jeg tror fortsatt man hadde håpet på mer. Kanskje flere dukker opp nå når sommeren er over snart og ny spredning av deltavarianten. For det betyr tross alt at man har nærmere 200 000 uvaksinerte i Oslo alene, om man tar med barna. Det kan skape problemer.
ajarRun Skrevet 29. juli 2021 #10 Skrevet 29. juli 2021 Example skrev (1 minutt siden): Det var ikke ment som klaging. Jeg er selv i den samme gruppen, og har vært kritisk til fordelingen og metodene i ferien selv. Så får vi se om det tar seg opp. I Oslo har man en dekning på rundt 80 % i gruppen 25-39. Det er vel og bra det, men jeg tror fortsatt man hadde håpet på mer. Kanskje flere dukker opp nå når sommeren er over snart og ny spredning av deltavarianten. For det betyr tross alt at man har nærmere 200 000 uvaksinerte i Oslo alene, om man tar med barna. Det kan skape problemer. Oslo har gitt kort varsel midt i fellesferien. Jeg tror mange ikke kan reise tilbake fra ferie for å få vaksine. Drop-in hjelper ikke hvis du er i en annen kommune. Å ta vaksinen i Reine er ikke så lett hvis du må ha andre dose der etter at du er tilbake på jobb. Hvis alle har fått tilbud om første dose til den 15. august, så kan vi vente tre uker og så bare la det stå til. De som ikke har vaksinen har redd sin egen seng. Men å åpne for vaksinering ned i alder vil helt klart være en stor fordel. Hvis det ikke hjelper må man bare gjøre det mildt upraktisk å ikke ha vaksinen, så vil alle anarkistene og motstanderne villig la seg vaksinere. Hvis du ser på smittetallene er det 20-29 som er det største problemet. Men mange der har ikke fått tilbud ennå. Oslo er heller ikke over 70% som mange andre kommuner er, så det vil vel bedre seg framover. R tallet er estimert til 1.1. Med økningen i vaksinerte nå, der mange byer går fra 50 til 70% vaksinerte over 2-3 uker vil de påvirke tallene.
Anbefalte innlegg