Gå til innhold

Stekt ris

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på jakt etter forskjellige variasjoner av stekt ris :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til ca 3-4 personer: Freser 1 stor hakket løk, 1 hel frisk chilli (med frø og det hele), 1 paprika, gulrotbiter og grønne bønner i biter (er det aspargesbønner det heter på norsk?). Har i kyllingbiter (eller skinke). Har i ferdig stekt "eggerøre", basmatiris og tilslutt reker. Av krydder bruker jeg som regel bare litt paprikakrydder.

Skrevet

dei asiatiske resturantane bruka visst å steike i maisolje...

Skrevet

Jeg bruker kald ris, det blir best. Aller helst bruker jeg vårløk, men vanlig løk blir også godt. Løken freses i olje(en smakløs en), erter og skinke, kylling og/eller reker tilsettes og surres til alt er varmt. Fjern alt fra pannen/woken. Risen stekes til den blir sikkelig varm, løk og det andre tilsettes sammen med lett pisket egg smaksatt med salt og pepper. Alt røres sammen til egget er stivnet (jeg liker ikke vått egg..) Til slutt må alt smakes til med salt, pepper og viktigst av alt, soyasaus.

Jeg fant denne oppskriften i en asiatisk kokebok og har aldri prøvd noen andre siden denne er så god!

Skrevet

Jeg lager stekt ris som favorittrestauranten min gjør jeg. Fikk oppskriften derfra for noen år siden.

Kok 3 dl ris som det står på pakken. Gjerne basmatiris.

Lag eggerøre av fire egg.

Bland eggerøren med en boks reker, litt skinke i strimler, en boks mais og en boks med erter og gulrot. (eventuell amerikansk blanding).

Når risen er ferdig, bare blander du alt sammen, gjerne med litt olje i bunnen av panna.

Pass på at det ikke brenner seg.

Skrevet

Jeg freser hakket vårløk/løk og hvitløk, har i sukkererter, babymais, erter, chili, kyllingbiter, revet ingefær og kokt ris. Har i lettvispede egg og steker mens jeg rører til den er stivnet. Har i krydder, soyasaus o.l. som smakssetning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...