AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #1 Skrevet 28. juli 2021 Hvorfor har jeg så høy rente på boliglånet? Ifølge en annen tråd her, er jo rett over 1 % normalt. Vi har effektiv rente: 2.46%. Kan noen kloke hoder forklare? Anonymkode: 6d146...41c
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #2 Skrevet 28. juli 2021 Jeg har beste tilbudet fra banken min og får 1.45% Ja, du har høy rente. Nei, det er ikke alle som kan få den beste renten, inkludert meg. Jeg synes min rente er relativt lav, for å få den måtte jeg være medlem, ung og det måtte være en bolig med energikarakter B eller bedre (grønt boliglån). Det er typisk unge med førstehjemslån fra fagforening o.l. som får den aller laveste renten. Dette har enorme krav som at du må være medlem av fagforening, du må være ung og det må være ditt første hjem. Jeg ser flere banker tilbyr "grønt boliglån" også til ordinære kunder med rente rundt 1.5-1.66% Hvis du låner innenfor 75% og over 2 millioner kan Himla banktjenester og nybygger.no (Sparebanken Øst datterselskap) gi rente på 1.33% - og det er veldig vanskelig å få disse lånene siden de har svært høye krav til lånetakere. Anonymkode: 16e8d...302
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #3 Skrevet 28. juli 2021 Forresten - det var en fra Husbanken som fikk utrolig lav rente. Dette er spesialtilbud for de som har kjøpt nybygg av enorm høy kvalitet som kvalifiserer til spesialfinansiering fra Husbanken. Med en slik leilighet vil du kunne få tidenes beste rente, men du må også ha pengene til å kjøpe det + det er veldig vanskelig å få snappet opp en slik leilighet siden de er utsolgt med en gang. Anonymkode: 16e8d...302
Myrmica Skrevet 29. juli 2021 #4 Skrevet 29. juli 2021 Det kommer jo an på hvor høyt lån du har, hvor stor belåningsgraden er, og hvilken bank du har. Jeg har 1,49% i Statens Pensjonskasse (den går snart ned til 1,3%). De var en av de beste rentene jeg kunne få med min lånesum og belåningsgrad. 2,46% høres mye ut, du kan sikkert få et bedre tilbud i en annen bank.
Rosi Skrevet 29. juli 2021 #5 Skrevet 29. juli 2021 Det lønner seg ikke å være lojal mot banken, de som er kunder over mange år uten å reforhandle rente har gjerne høyest rente. Anbefaler å sjekke finansportalen.no jevnlig for å se hvor lav rente som finnes, så enten prute med egen bank eller sende søknad til andre banker, evt begge deler. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #6 Skrevet 29. juli 2021 Du må prute på renta. Se om du har noen gode kort på hånda som verdiøkning i bolig, fagforeningsmedlemsskap osv. Har selv effektiv rente på 1,31% fra juni. Har boliglån ung i DnB med fagforeningsfortrinn. Anonymkode: 22cfe...013
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #7 Skrevet 29. juli 2021 Myrmica skrev (2 timer siden): Det kommer jo an på hvor høyt lån du har, hvor stor belåningsgraden er, og hvilken bank du har. Jeg har 1,49% i Statens Pensjonskasse (den går snart ned til 1,3%). De var en av de beste rentene jeg kunne få med min lånesum og belåningsgrad. 2,46% høres mye ut, du kan sikkert få et bedre tilbud i en annen bank. 600 000,- igjen på et lån som opprinnelig var 1,7 millioner. Verdi på bolig ca 2,7 millioner. Betaler mye ekstra, så vil være nedbetalt på 13 år (var 25 år). Anonymkode: 6d146...41c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå