Gå til innhold

Kjøttkaker med grønnsaker inni

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen en oppskrift på kjøttkaker eller kjøttboller med grønnsaker inni som er god? Har en sønn på 3 år som nekter å spise grønnsaker.. nekter å spise potet i alle former også. 

Anonymkode: 77a91...777

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen vits. Han må spise en helt vanvittig mengde med kjøttkaker for å få i seg nok grønnsaker til at det vil ha noen positiv effekt i det hele tatt. 

Anonymkode: 92fab...c81

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å rive gulrot og løk fint og blande det i farsen. Du kan også koke dem først og mose for å skule dem bedre. 

Om dette er en riktig måte å få gutten til å spise grønnsaker er en annen diskusjon, som ts ikke ba om.

Anonymkode: 9e3cc...765

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi tilbyr selvfølgelig grønnsaker i tillegg uansett.. Kan da ikke tvinge det i han heller. Om det tilføres i maten så får han da iallfall i seg noe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kom gjerne med gode råd om hvordan få barnet til å spise grønnsaker! Skal bli flinkere til å få han til å delta i matlagingen. Tilbyr alltid grønnsaker/frukt. Han er veldig kresen i matveien. 

Skrevet

Våre barn elsker grønnsaker. Vi steker det meste av grønnsaker, gjerne litt asiatisk stil, med soyasaus, hvitløk og krydder. Smaker skikkelig godt. 

Men fisk derimot... 

Skrevet

Det er ganske lett å lure grønnsaker inn i tomatsaus. Løk, revet gulrot, sopp (men sopp har vel ikke det største næringsinnholder) og paprika.

Når det gjelder kjøttkaker så tenker jeg også at revet gulrot og løk egner seg. 

Jeg hadde også et forholdsvis kresent barn, men det endret seg heldigvis etterhvert som det ble eldre. Det samme gjelder et par av tanteungene mine, superkresne som barn, nå spiser de så og si alt.

(Jeg er ikke noe stor fan av verken straff eller belønning til barn, men en treåring kan kanskje se verdien av et skjema med stjerne for hver gang han/hun smaker på en grønnsak eller frukt? Bare en bit, men den må tygges og svelges og når det er gjort kommer det en stjerne på arket. 10 stjerner utløser en liten premie. Bare en tanke, jeg husker jeg brukte det da mitt barn var lite, og det fungerte veldig bra. Det er ikke mulig å miste stjerner, det er viktig!)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en som var altetende, og en som nesten ikke spiste noe som helst.....   For å få i det kresne barnet grønnsaker så måtte jeg lure det litt 😉   Potetmos besto av 50/50 potet og blomkål, eller potet og kålrabi.  Pastasaus inneholdt (i tillegg til tomat) finhakket løk, revet gulrot, og paprika i små biter.  Kjøttkaker inneholdt omtrent en tredjedel champignon eller rødbeter. Most avocado, agurk og småtomater ble spist slik som de var.  Nå er han 14 år, og selv om han er litt kresen enda så spiser han de fleste grønnsaker selv om de er synlige 😄

Anonymkode: cc11c...982

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lager mine med kun finhakket løk inni.

Anonymkode: 45faa...f69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har noen en oppskrift på kjøttkaker eller kjøttboller med grønnsaker inni som er god? Har en sønn på 3 år som nekter å spise grønnsaker.. nekter å spise potet i alle former også. 

Du gjør han en bjørnetjeneste ved å gi etter

Anonymkode: a6827...c97

AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (13 timer siden):

(Jeg er ikke noe stor fan av verken straff eller belønning til barn, men en treåring kan kanskje se verdien av et skjema med stjerne for hver gang han/hun smaker på en grønnsak eller frukt? Bare en bit, men den må tygges og svelges og når det er gjort kommer det en stjerne på arket. 10 stjerner utløser en liten premie. Bare en tanke, jeg husker jeg brukte det da mitt barn var lite, og det fungerte veldig bra. Det er ikke mulig å miste stjerner, det er viktig!)

Og er barnet ekstremt kresent, så kan det også være at man må ta veien om  
- ha det på gaffelen   
- lukte på    
- stikke tunga borti   
- ha det i munnen   
- bite i (med lov til å ‘spytte ut’ etterpå)    
før man kan nå helt i mål med tygge og svelge. Dette samtidig som man må passe på å ikke ha for mye fokus på problemet også. 
Museskritt er også fremgang

Anonymkode: 96aa4...988

• Liker 2
Skrevet

For oss har det hjulpet å la barna være med på å kutte opp (kjøpte barnekokkekniver som vi holder skarpe, har hatt én runde med behov for plaster de fire årene de har vært med nå) og tillate smaksprøver underveis, dyrke litt selv (type reddiker og gulrøtter på balkongen/o vinduskarmen) og å sette frem f.eks gulrotstaver som snacks. 

Og tidvis sånn lek med "Neeei, nå får du iiiiikke lov til å spise den gulroten, da blir du sterkere/større enn mamma og pappa", det har også fungert i perioder.

Gjøre det lystbetont og lekent, men ingenting har fungert alltid. Vi har et krav om at man skal smake på alt som er på tallerkenen hvert måltid, men ikke mer enn det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Raspet gulrot blandes med kjøttdeig, løk, paprika kan også blandes i. 

Anonymkode: d7392...ca2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...