Gå til innhold

Noen andre som opplever dissosiasjon anfall / angst anfall som meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ble inspirert av en annen tråd, hvor jeg forklarer litt ang ptsd, og begynte forklare hvordan jeg opplever slike anfall. Noen flere som opplever det som meg?

I perioder hvor jeg sliter med mye flashbacks så kan jeg få angst anfall. Men jeg får ikke typisk de som alle andre får. En måte å forklare det på er fight or flight modus. Jeg fryser til som et rådyr.

Jeg klarer ikke tenke, bevege meg, snakke, høre, hele kroppen min shutter av. Det var veldig skremmende første gangen, for jeg trodde jeg fikk slag 😅 Men siden jeg kan merke at det kommer, og at det har skjedd så mange ganger siden jeg var liten, så er det angst anfall. Særlig ifht at det også kommer i stressende perioder.

Slike anfall er en type for dissiasjon. Det blir rett og slett for mye for kropp og hjerne, så den bare kobler ut. Er også rart at jeg kan merke at det kommer.

Som sagt så kommer det i stressende perioder, og da går jeg rundt og er mye anspent. Plutselig så blir jeg avslappet. Alt virker rolig. Helt stille, som at jeg er helt alene i en øde ørken. Følelsen er egentlig ganske behagelig, men det er nok ikke bra, for da ønsker jeg også på en låte anfallet ‘’velkommen’’ og prøver ikke bryte ut av det. Jeg tenker ikke, bare eksisterer. Dette varer kanskje i 1 minutt (vanskelig å si, da jeg mister totalt kontroll på tiden), før alt blir totalt kaos igjen x 1000. Er da jeg ikke klarer bevege meg, tenke, snakke, ect. Jeg tror kanskje anfallene varer i 30 min?

Det første anfallet er alltid verst. Uken etter så faller jeg lett tilbake i nye anfall, men de er ikke like intense. Men jeg blir helt utslitt av slike anfall, så påfølgende uke klarer jeg ikke ytre stimuli i det hele tatt (tv, radio, mobil, folk ute, vinden, hva som helst). Så disse anfallene er ganske innvanderene i livet mitt. Og de kommer pga min ptsd

Anonymkode: 79ca8...dfa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler med deg. Alt du skriver resonerer med meg til punkt og prikke. Jeg håper ting blir bedre hos deg, det er brutalt å leve med det. Du er ikke alene. 🌻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Concubus skrev (10 timer siden):

Føler med deg. Alt du skriver resonerer med meg til punkt og prikke. Jeg håper ting blir bedre hos deg, det er brutalt å leve med det. Du er ikke alene. 🌻

Takk ❤️❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ble inspirert av en annen tråd, hvor jeg forklarer litt ang ptsd, og begynte forklare hvordan jeg opplever slike anfall. Noen flere som opplever det som meg?

I perioder hvor jeg sliter med mye flashbacks så kan jeg få angst anfall. Men jeg får ikke typisk de som alle andre får. En måte å forklare det på er fight or flight modus. Jeg fryser til som et rådyr.

Jeg klarer ikke tenke, bevege meg, snakke, høre, hele kroppen min shutter av. Det var veldig skremmende første gangen, for jeg trodde jeg fikk slag 😅 Men siden jeg kan merke at det kommer, og at det har skjedd så mange ganger siden jeg var liten, så er det angst anfall. Særlig ifht at det også kommer i stressende perioder.

Slike anfall er en type for dissiasjon. Det blir rett og slett for mye for kropp og hjerne, så den bare kobler ut. Er også rart at jeg kan merke at det kommer.

Som sagt så kommer det i stressende perioder, og da går jeg rundt og er mye anspent. Plutselig så blir jeg avslappet. Alt virker rolig. Helt stille, som at jeg er helt alene i en øde ørken. Følelsen er egentlig ganske behagelig, men det er nok ikke bra, for da ønsker jeg også på en låte anfallet ‘’velkommen’’ og prøver ikke bryte ut av det. Jeg tenker ikke, bare eksisterer. Dette varer kanskje i 1 minutt (vanskelig å si, da jeg mister totalt kontroll på tiden), før alt blir totalt kaos igjen x 1000. Er da jeg ikke klarer bevege meg, tenke, snakke, ect. Jeg tror kanskje anfallene varer i 30 min?

Det første anfallet er alltid verst. Uken etter så faller jeg lett tilbake i nye anfall, men de er ikke like intense. Men jeg blir helt utslitt av slike anfall, så påfølgende uke klarer jeg ikke ytre stimuli i det hele tatt (tv, radio, mobil, folk ute, vinden, hva som helst). Så disse anfallene er ganske innvanderene i livet mitt. Og de kommer pga min ptsd

Det er ikke angstanfall,det er en dissosiativ anfall. Har det samme selv :(

Anonymkode: 63611...49b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke angstanfall,det er en dissosiativ anfall. Har det samme selv :(

Jeg trodde det var det samme jeg 😅 at det var begge deler... 

Husker da jeg var liten og prøvde fortelle de voksne i livet mitt hva som skjedde, men ble feid vekk med «neiida det er bare mareritt, ikke bry deg». Så frem til jeg var tenåring så trodde jeg det var mareritt 🤦🏼‍♀️ 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde det var det samme jeg 😅 at det var begge deler... 

Husker da jeg var liten og prøvde fortelle de voksne i livet mitt hva som skjedde, men ble feid vekk med «neiida det er bare mareritt, ikke bry deg». Så frem til jeg var tenåring så trodde jeg det var mareritt 🤦🏼‍♀️ 

ts

Nei angstanfall og dissosiative anfall er to forskjellige ting,men jeg trodde som deg i mange år at det var det samme. Angstanfall kan alle få,men disse dissosiative anfallene får man ikke med mindre man har traumer i bagasjen og sliter med dissosiering som følge av dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei angstanfall og dissosiative anfall er to forskjellige ting,men jeg trodde som deg i mange år at det var det samme. Angstanfall kan alle få,men disse dissosiative anfallene får man ikke med mindre man har traumer i bagasjen og sliter med dissosiering som følge av dette.

Pluss ved angstanfall har man de typiske frykt reaksjonene som vi ikke har under disse anfallene 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har lignende, det er dissosiasjon og ikke angstanfall btw. Har slitt med panikkangst, panikkanfall, angstanfall (som ikke er det samme panikkanfall) og dissosiasjon hvor jeg kobler ut. Jeg kaller det for overbelastning. Jeg blir helt rolig. På det verste så blir jeg så fysisk og psykisk rolig at det blir tungt å puste, det er som om at jeg må puste manuelt og kroppen går på 1 gir. Jeg hiver ofte etter pusten, for det blir så tungt å puste. 

Jeg har to forskjellige typer og jeg vet aldri hvilken modus jeg havner i når jeg er sosial i dårlige perioder. 
En hvor jeg er helt rolig, fjern, frakoblet og får ikke til å røre meg, snakke eller noe som helst. Jeg blir bare sittende å stirre i veggen. For meg så skjer det ikke i 30 min i strekk, men det er hvor jeg glir inn og utav fokus gjennom hele dagen. Det skjer som oftest når jeg er hjemme og rolig, men oppstår også i timene hos psykologen, hvor jeg svinger kraftig i timen. 

En annen hvor jeg er splittet fra meg selv, jeg er som en helt annen person og jeg har null kontroll. Jeg er helt rolig og ikke angstfull, og jeg går på autopilot og har null kontroll på hvordan jeg er og hva jeg gjør og sier. Det skjer blant folk, da alt av det sosiale for meg er veldig stressfult fra før av. Hjernen er bare så overbelastet at jeg kobler ut og går på auto. 

I mine anfall så kan jeg oppleve derealisasjon og depersonalisering også.  Jeg kan også få hallusinasjoner i form av sanseforstyrrelser. Ifølge psykologen så er alt dette helt normalt, jeg er ikke gal. Det er dissosiasjon, med et snev av angst og panikk for min del. Som da blir trigget av de anfallene hvor jeg er helt frakoblet og fjern først. Alt mater hverandre og det ekstreme er bare hjernen som er totalt overbelastet. Det skjer i perioder med angstanfall og mye angst, panikkangst, panikkanfall, flashbacks og mareritt knyttet til PTSD og påtrengende minner og slike ting. Akkurat nå er jeg i en "god" periode, etter å ha vært i en slik tilstand i nesten et halvår i strekk. 

Jeg er som oftest i en evig angst-modus, stress, uro, anspenthet og frykt er min default modus. I perioder så sliter jeg med panikkangst, panikkanfall og angstanfall, hvor stress og uro blir til kaos og eksplosiv angst. Så har jeg perioder hvor jeg er så overbelastet at jeg dissosierer og er frakoblet, som sagt, sist periode var ekstrem og varte i over et halvt år. Nå er jeg i en krisemodus hvor jeg er frakoblet og bytter mellom å være frakoblet og nummen og derealisasjon og uvirkelighetsfølelse, for det er sommer og psykologen er utilgjengelig. Null angst, null følelser, jeg er blottet for alt og er helt tom. Vet ikke hvordan jeg vil bli når psykolog starter opp igjen, og da starter opp med traumebehandling igjen. 

Anonymkode: 61835...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes dette virker merkelig. Alle med ptsd har vel ikke det??? 

Anonymkode: ee53c...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Traumer og traumereaksjoner er så mangt og kan være forskjellig fra person til person. Ikke alle opplever sterke dissosiasjon plager med PTSD, det skjer hovedsakelig hos folk med alvorlige, dype og langvarige traumer, som de med kompleks PTSD. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Traumer og traumereaksjoner er så mangt og kan være forskjellig fra person til person. Ikke alle opplever sterke dissosiasjon plager med PTSD, det skjer hovedsakelig hos folk med alvorlige, dype og langvarige traumer, som de med kompleks PTSD. 

Jaha, så du bagatelliserer de som ikke har opplevd akkurat det samme som deg???! Jeg har traumer gjennom utrygghet gjennom atten år,men klarer ikke forstå hva dissisiasjon er. Jeg skal utredes nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jaha, så du bagatelliserer de som ikke har opplevd akkurat det samme som deg???! Jeg har traumer gjennom utrygghet gjennom atten år,men klarer ikke forstå hva dissisiasjon er. Jeg skal utredes nå. 

Unnskyld meg men hva faen!? Jeg bagatelliser ikke! Jeg har hatt begge varianter av PTSD, PTSD etter én traumatisk hendelse og kompleks PTSD etter barndommen. Så nå anklager du feil person! De to diagnosene er som natt og dag, og de kan ikke sammenlignes. Det å ha PTSD er ille, uavhengig av årsak. Det at jeg har opplevd begge gjør at jeg kan si, for meg, så er og vil alltid, kompleks PTSD være tusen ganger verre og kan ikke en gang settes i samme bås. 

Du spør "alle med PTSD har vel ikke det" og svaret er; nei og ja, for PTSD er ikke én diagnose med én årsak og én liste med fastsatte symptomer. Dissosiasjon er noe alle mennesker opplever, også de uten PTSD, traumer og psykiske lidelser (google det, jeg orker ikke å lære deg opp). Dissosiasjon knyttet til PTSD er vanlig i en form, men er mer vanlig i en annen form blant de med kompleks PTSD. Du burde seriøst kanskje lære deg å google litt når du blir usikker før du anklager folk for å bagatellisere. PTSD er som sagt ikke én diagnose, og det er stor forskjell på PTSD og kompleks PTSD. Jeg bagatelliserer absolutt ingenting, det er i beskrivelsen av fuckings diagnosen! 
"kompleks PTSD som beskriver lidelser av større alvorlighetsgrad og mer inngripende symptomer. Kompleks PTSD antas å være knyttet til langvarig eller kronisk traumatisk belastning." (kilde)

Det at du ikke klarer å forstå hva dissosiasjon er har ingenting med det jeg skrev.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Unnskyld meg men hva faen!? Jeg bagatelliser ikke! Jeg har hatt begge varianter av PTSD, PTSD etter én traumatisk hendelse og kompleks PTSD etter barndommen. Så nå anklager du feil person! De to diagnosene er som natt og dag, og de kan ikke sammenlignes. Det å ha PTSD er ille, uavhengig av årsak. Det at jeg har opplevd begge gjør at jeg kan si, for meg, så er og vil alltid, kompleks PTSD være tusen ganger verre og kan ikke en gang settes i samme bås. 

Du spør "alle med PTSD har vel ikke det" og svaret er; nei og ja, for PTSD er ikke én diagnose med én årsak og én liste med fastsatte symptomer. Dissosiasjon er noe alle mennesker opplever, også de uten PTSD, traumer og psykiske lidelser (google det, jeg orker ikke å lære deg opp). Dissosiasjon knyttet til PTSD er vanlig i en form, men er mer vanlig i en annen form blant de med kompleks PTSD. Du burde seriøst kanskje lære deg å google litt når du blir usikker før du anklager folk for å bagatellisere. PTSD er som sagt ikke én diagnose, og det er stor forskjell på PTSD og kompleks PTSD. Jeg bagatelliserer absolutt ingenting, det er i beskrivelsen av fuckings diagnosen! 
"kompleks PTSD som beskriver lidelser av større alvorlighetsgrad og mer inngripende symptomer. Kompleks PTSD antas å være knyttet til langvarig eller kronisk traumatisk belastning." (kilde)

Det at du ikke klarer å forstå hva dissosiasjon er har ingenting med det jeg skrev.  

Jeg tenker bare siden du skriver at det bare er de med dype traumer. Hva om det finnes folk her uten disposisjoner og har alvorlige traumer??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei alle med ptsd har ikke dissosiering nei og det er det heller ingen som har sagt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du seriøs nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bra respons på en frekk kommentar. Jeg følte ikke at du bagatellisere noe som helst 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...