Gå til innhold

Blir folk i 40-50 årene++ rike?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at man gjerne har foreldre som dør rundt den tiden. Arver ett hus eller ett halvt. Kanskje har forelder/foreldre sparepenger også. I tillegg er man kanskje selv ferdig med boliglånet sitt, kanskje har også barna flytta ut? Lønna har kanskje steget godt. 

Så, du som er i den alderen, har du mye penger? 

Skjønner det alltid er unntak også. 

Anonymkode: d1522...87c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre er fortsatt i live og jeg håper de holder seg i live i mange år ennå.

Jeg har nedbetalt bolig verdt ca. 3 mill., bil verdt ca. 200 000,- og bufferkonto på ca. 200 000,- som vokser med ca. 200 000,- i året.

Jeg har penger så jeg klarer meg.

Anonymkode: ab19e...040

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er overhode ikke rik. Har vært alene med barn siden minstemann var baby. Perioder med aap. 

Anonymkode: 4e2bc...2cf

• Liker 3
Skrevet

Snart 60 og begge foreldre i livet. Ingen arv her

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par i slutten av 40-åra. 1 tenåring, 1 barneskolebarn. Huslån er vi ferdig med rett etter nyttår. Vi har ikke arvet noe og det blir ikke store beløp heller når våre foreldre dør.

Både jeg og mann har mastergrad men vi jobber også begge to i det offentlige, så vi har bare litt over en million i samlet inntekt.

Jeg ser stor forskjell i omgangskretsen. Det finnes dem som er gjeldsfri allerede fordi de arvet. Ikke alltid at foreldrene døde allerede men fordi foreldre ga videre (deler av) egen arv. De som kom seg inn i boligmarkedet tidlig har det som regel også greit. De som sliter litt er dem uten økonomisk hjelp fra foreldre, som studerte lenge og derfor ikke fikk opparbeidet seg særlig med egenkapital men masse studielån.

Vi lever ganske nøkternt egentlig, har bufferkonto og full kontroll på økonomien men vil nok aldri kunne bruke penger som en full sjømann.

Anonymkode: fbd6e...e23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De som følger A4-livet og ikke legger ned innsats for å bli rike, er selvfølgelig ikke det på noe punkt i livet om ikke foreldrene har opparbeidet en formue til dem - og de fleste foreldre lever gjerne til barna nærmer seg 60.

Når jeg var 50 hadde jeg 15 mill i formue, uten arv eller penger av foreldrene mine, bortsett fra 100k når jeg var 15. De investerte jeg, siden da har jeg alltid hatt jobb, vært fryktelig sparsom, levd langt unna i gokk.

Som en naturlig introvert synes jeg ikke at jeg gikk glipp av noe når det kom til uteliv, venner og fest. For 99 % av studenter (spesielt på mitt studium) ville det nok vært grusomt å ikke handle seg klær mer enn 1 - 2 ganger i året og aldri spise ute.

Så du må jobbe for det, men alt er mulig om du er villig til å ofre.

Jeg vil også spesifisere at det er langt mellom typiske Exit mennesker og mennesker som meg. Når man har opparbeidet seg alt fra bunnen bruker man sjeldent penger på vås, man lever sparsomt selv når man har pengene til disposisjon, og jeg lever ikke fryktelig annerledes nå enn før. Det krever en viss personlighet, en blanding av introvert, storsparer og reflektering over formue/penger for å komme til et så høyt tall, og det har såklart vært kraftige svingninger hvor ting har sunket, og deretter steget. 

Anonymkode: a22c8...40d

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Begge foreldrene mine lever, men blir nok ikke rik når de faller bort. 

AnonymBruker
Skrevet

56 år her. Har mor i live enda, og den dagen hun går bort så vil vel vi søsken sitte igjen med 1 mill hver. Men hun kan enda leve i over 20 år til.

Jeg har jobbet deltid i helsevesenet, og har ikke hatt god inntekt, leier bolig, så jeg sitter heller ikke godt i det nå. Er på AAP og har endel mindre inntekt enn jeg tidligere har hatt. Helse er grunn til at jeg ikke har jobbet mer.

Så ikke alle i min generasjon sitter godt i det. 

Anonymkode: 19af0...0b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

42, pga forskudd på arv har jeg nedbetalt bolig og en del på konto. Samtidig har jeg steget en del i lønn, så om ikke rik har jeg bra økonomi.

Anonymkode: fe264...4d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De som følger A4-livet og ikke legger ned innsats for å bli rike, er selvfølgelig ikke det på noe punkt i livet om ikke foreldrene har opparbeidet en formue til dem - og de fleste foreldre lever gjerne til barna nærmer seg 60.

Når jeg var 50 hadde jeg 15 mill i formue, uten arv eller penger av foreldrene mine, bortsett fra 100k når jeg var 15. De investerte jeg, siden da har jeg alltid hatt jobb, vært fryktelig sparsom, levd langt unna i gokk.

Som en naturlig introvert synes jeg ikke at jeg gikk glipp av noe når det kom til uteliv, venner og fest. For 99 % av studenter (spesielt på mitt studium) ville det nok vært grusomt å ikke handle seg klær mer enn 1 - 2 ganger i året og aldri spise ute.

Jeg vil også spesifisere at det er langt mellom typiske Exit mennesker og mennesker som meg. Når man har opparbeidet seg alt fra bunnen bruker man sjeldent penger på vås, man lever sparsomt selv når man har pengene til disposisjon, og jeg lever ikke fryktelig annerledes nå enn før. Det krever en viss personlighet, en blanding av introvert, storsparer og reflektering over formue/penger for å komme til et så høyt tall, og det har såklart vært kraftige svingninger hvor ting har sunket, og deretter steget. 

Hva skal du gjøre med pengene?

Anonymkode: 12cdb...972

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skal du med 15 mill på bok, hvis du fortsatt lever sparsomt og ikke bruker dem?

Anonymkode: 20008...e9e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Begge foreldre er uføre/minstepensjonister, kommer ikke til å Arve noe. Mannen jeg giftet meg med var et pengesluk, en økonomisk katastrofe. Så jeg skilte meg og eier nå absolutt null og niks. 

Litt bittert å tenke på at jeg helt sikkert hadde sitter ganske godt i det økonomisk om det ikke var for han, men prøver å ikke tenke på det. 

Anonymkode: 1b2d8...e0d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, skulle ønske jeg visste dette for 10 år siden, at lønna stiger, og det merkes ekstra godt etter å ha passert 40. Vi bor nøkternt og har mer penger inn enn ut. 

Anonymkode: ca2f4...999

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er snart i 40-årene, men kommer ikke til å arve noe. Mor er ufør og eier ikke stort. 

Jeg har valgt å leve nøkternt og jobbet mye siden jeg var 12 og har spart pengene. Flyttet deretter til Oslo så fort jeg var ferdig med vgs og satset på eiendom her. Takk og lov for det. 

Anonymkode: 371bb...248

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tenker at man gjerne har foreldre som dør rundt den tiden. Arver ett hus eller ett halvt. Kanskje har forelder/foreldre sparepenger også. I tillegg er man kanskje selv ferdig med boliglånet sitt, kanskje har også barna flytta ut? Lønna har kanskje steget godt. 

Så, du som er i den alderen, har du mye penger? 

Skjønner det alltid er unntak også. 

Anonymkode: d1522...87c

Nope. Skilsmisse gjorde meg husløs (kvinnefella) Mine foreldre har gjeld pga idiotskap. Mine søsken er uføre. Holder hodet over vannet 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke rik, er 40. Eier utbetalt hus sammen med partner, verdi ca 4,5 millioner (bor landlig). Lønn på i underkant av 600000, har ca en halv million i sparepenger. Har barn som begynner å bli store (startet tidlig og fikk dem tett), tenker vi vil merke det tydelig på økonomien når de flytter for seg selv. Det er ingen arv som venter.

Anonymkode: 08e13...303

AnonymBruker
Skrevet

Vi merker at det er veldig greit nå. Har nedbetalt bolig og utleieleilighet. Hadde betalt ned bolig da vi var 35. To nedbetalte biler, lever på landet, to veldig høye inntekter. Ca. 6 mill oppspart i tillegg. Har det veldig greit. Jeg tror om du tar en grei utdannelse med en gang etter skolen, ikke skiller deg og opprettholder 100% yrkeskarriere, i tillegg kanskje flytte ut fra de verste pressområdene, da bør det gå greit. I tillegg er det viktig å spare litt hele veien. Han har fått noe arv, mine foreldre lever nok i 20 år til. Får da over 10mill, men da er jo jeg også gammel. 

Anonymkode: b925b...818

AnonymBruker
Skrevet

Snart 50 og vi har knappe 3 år igjen på lånet. Har en bolig verdt 8 mill. Har kun arvet småpenger fra hans familie men det blir kanskje 1 mill når mine foreldre faller fra. Foreløbig er de heldigvis friske og fine.

Vi har samlet årsinntekt på 1,6 mill (pluss leieinntekter av kjellerleilighet) så gleder oss til å bli gjeldfrie. Regner med å gi barna noe etter hvert for å hjelpe de inn på boligmarkedet, men vil ikke ta opp lån for det. Er alltid noe som tar en del penger, konfirmasjoner, 50 års dag, ungene skal ha lappen osv osv. Nå er det snart et stort bryllup til eldste.

Anonymkode: 03a0e...a9f

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva skal du med 15 mill på bok, hvis du fortsatt lever sparsomt og ikke bruker dem?

Anonymkode: 20008...e9e

Han mener nok bare at han ikke sløser av type kjøper bil til 5 millioner, klær til 2 eller hus til 60. 

Om du har 15 millioner i investeringer er det vel nok til å selge ut over 300 000 i året uten at formuen minsker. Så du får en bonusinntekt på 300 000 hvert år i tillegg til jobb om du jobber. Og formuen vil være mer enn 15 mill neste år fordi aksjer og fond stiger i verdi. Du vil ikke merke at du selger for 300 000, for formuen stiger mer i verdi enn du kalrer selge unna

Anonymkode: 3d7aa...610

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet

Har så jeg klarer meg lønn på nesten 1 mill og gjeldfri om ca 10 års tid,  setter det som blir til overs i fond hver måned.  Blir mere sparsom med årene,føler ikke noe behov for å bruke noe mere ekstra eller det jeg gjør nå. Målet med sparingen er å toppe pensjonen min den dagen jeg blir pensjonist, gull tiden er vel over for pensjonistene,våre foreldre var dessertgenerasjonen,mht oppsparing av pensjon. Vi som er rundt 40 må spare selv for å få en grei pensjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...