Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åpnet en kartong rødvin på fredag. Klarte ikke å drikke den opp. Lurer på om den skal stå i kjøleskap eller om den kan stå i matskapet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Den kan stå i matskap ja, men holder seg best i kjøleskap.

Endret av Étoile
Skrevet

Da setter jeg den i kjøleskapet - regner med at den kommer til å vare en stund. Hvor lenge holder den seg da?

Skrevet
Rundt tre uker er vel maks

Åj, er det ikke lenger holdbarhet!? Synd!

Jeg har forresten aldri satt rødvinen i kjøleskap, har vært like god for det, men kanskje jeg burde teste det neste gang...

Skrevet

Jeg har alltid åpen rødvinskartong stående på kjøkkenbenken, jeg. Jeg har aldri tenkt over hvor lenge den har vært åpen, og det har aldri smakt annet enn veldig godt ;)

Gjest lillelou ii
Skrevet

Oppbevaring i kjøleskapet er nok lurest, det sinker alle eventuelle uønskede prosesser i vinen. Dessuten er det de færreste viner, verken røde eller hvite som er på sitt beste romtemperert. :)

Skrevet

Nei, de skal ikke drikkes kjøleskapskalde (noen enkle hvitviner kan det), men heller ikke romtemperert. De fleste rødviner er best ved ca 16 grader, mens gode hvitviner kan ligge på en 11-12 grader.

Skrevet

I blant går mer enn tre uker fint, men som regel er vel tre uker maks. Men så kommer det ann på hvor "kresen" man er også da ;)

(Jeg hadde sikkert kunnet drikke noe som er mye eldre uten å merke at noe er "galt"...)

Skrevet

Nå er vel ikke poenget at vinen smaker død og fordervelse etter 3 uker. Men vinen endrer karakter og smaker annerledes enn det den gjorde da den ble åpnet. Vinen blir gradvis dårligere og dårligere. Hvor dårlig vin du kan tillate deg å drikke, kommer an på hvor "kresen" du er, som Grooo sier. Men ikke server den til gjestene dine, da hvertfall. ;)

Skrevet

Tre uker er vel oppbevaringstiden som står på kartongen etter at den er åpnet, men hvis den ikke oppbevares for varmt (høy romtemperatur, solpåvirkning etc) holder den seg fin lengre.

Skrevet (endret)

Rødvin i kjøleskapet? Not, ikke kald rødvin. Ha den i romtemp.

Endret av Lillesøster
Skrevet

Rødvin i kartong bør IKKE oppbevares i romtemperatur, hvis det er sånn at man bare liker "varm"vin-så ta deg et glass og la det tempereres en halvtimes tid før du skal drikke det. Ingen smaker som tjener på "pisslunkenhet", ei heller rødvin.

Skrevet
Rødvin i kjøleskapet? Not, ikke kald rødvin. Ha den i romtemp.

Det har faktisk kommet frem i det siste at de fleste rødviner får en bedre smak av å stå litt i kjøleskapet. Jeg har alltid hatt rødvin i kjøleskapet før jeg drikker den og syns det smaker mye bedre!

Skrevet
En fransk venninne bemerker ofte at rødvin i Norge som regel blir servert alt for varm, både på restaurant og hjemme på middag hos folk.

"Romtemperert" er dessuten et relativt begrep - vi har feks det mye varmere innendørs nå enn man hadde det før i tiden.

Jeg syns ofte det blir en mer fremtredende smak av alkohol og metaller når man serverer vinen i romtemteratur.

Skrevet

Jeg liker heller ikke "romtemperert vin",syns rødvin absolutt er best litt avkjølt.Når den blir for varm,"legger" smaken seg litt,og den blir fort dau. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...