Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at man kun har 14 dagers angrerett dersom selger oppgir dette i vilkårene deres, men ikke inkluderer angrerettsskjema? Eller blir fristen utvidet til 3 måneder dersom selger kun oppgir det i vilkårene, men ikke sender med skjema?

Sitat

Dersom selgeren ikke har gitt alle opplysninger som kreves og angreskjema ikke følger med, er fristen inntil 3 måneder. Regelen gjelder også dersom skjemaet ikke er korrekt utfylt av selgeren.

http://www.direktesalgsforbundet.no/forbruker/angrefrist-pa-14-dager/

Anonymkode: daa92...b08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen?

Skrevet

På forbrukerrådet sine sider, står det at angreretten utvides til inntil 12 måneder om du ikke har mottatt ferdig utfylt angrerettskjema.

Uansett lurt å gi selger beskjed så snart du mottar varen og finner ut at du ønsker å benytte angreretten. 

AnonymBruker
Skrevet
MorTil2 skrev (3 timer siden):

På forbrukerrådet sine sider, står det at angreretten utvides til inntil 12 måneder om du ikke har mottatt ferdig utfylt angrerettskjema.

Uansett lurt å gi selger beskjed så snart du mottar varen og finner ut at du ønsker å benytte angreretten. 

Trodde det bare var hvis de ikke ga noe som helst informasjon. I mitt tilfelle sto det i vilkårene, men det fulgte ikke med noe skjema. Verken som var utfylt eller ikke utfylt. Problemet er at jeg ikke vet om jeg må returnere, og hvis jeg må så vet jeg ikke det før om 14 dager….

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trodde det bare var hvis de ikke ga noe som helst informasjon. I mitt tilfelle sto det i vilkårene, men det fulgte ikke med noe skjema. Verken som var utfylt eller ikke utfylt. Problemet er at jeg ikke vet om jeg må returnere, og hvis jeg må så vet jeg ikke det før om 14 dager….

Mottar du ikke varen før om 14 dager?Angreretten gjelder fra du mottar varen, ikke fra bestilling.

Jeg hadde bare tatt skriftlig kontakt med selger og spurt hva som gjelder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selve skjemaet er ikke nødvendig. Det er tilstrekkelig at de har gitt opplysninger om angreretten og at det finnes et standardisert skjema som kan benyttes. Men enhver erklæring om at du trekker deg fra avtalen er i grunn nok. Du må ikke bruke skjemaet. Det er derfor heller ikke noe krav om at selger sender med skjemaet for at 14 dagers fristen skal begynne å løpe.

Det kan oppstå et spørsmål om selger har gitt tilstrekkelig informasjon når de velger å ikke legge ved standardskjemaet. Men det blir et bevisspørsmål.

Anonymkode: 989be...b12

Skrevet

Du finner angrettskjema på nett som du kan fylle ut selv:

https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/bld/skjema/skjema-2/skjema-om-angrerett/id614564/

Rettigheter her:

https://iko.no/angrerettskjema

"Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...