AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #1 Skrevet 28. juli 2021 Funnet satsene, men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan regnestykket blir Får 25 000 i uføretrygd den dag i dag og er enslig Hvor mye får jeg om jeg flytter sammen med noen? Tenker flytte inn i foreldrene mine sin generasjonsbolig. Er det noe forskjell på å bo sammen med 1 eller 2 andre personer? Begge foreldrene mine er også uføretrygdet, om det har noe å si for meg og dem Anonymkode: e91ec...cca
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #2 Skrevet 28. juli 2021 Hvis du har 25000kr utbetalt er det vel ikke minstesats du har? På minstesats endrer utbetalingen seg, men ikke om du har høyere. Anonymkode: 978c8...3f1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #3 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis du har 25000kr utbetalt er det vel ikke minstesats du har? På minstesats endrer utbetalingen seg, men ikke om du har høyere. Anonymkode: 978c8...3f1 Åja! Nei har ikke minstesats 😅 Jeg trodde den reglen var for alle jeg! 😳 ts Anonymkode: e91ec...cca 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #4 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Åja! Nei har ikke minstesats 😅 Jeg trodde den reglen var for alle jeg! 😳 ts Anonymkode: e91ec...cca Nei da beholder du din vanlige utbetaling😄 Men husk å melde fra til nav om endret bosituasjon likevel. Anonymkode: 978c8...3f1 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #5 Skrevet 28. juli 2021 Også kan jeg legge til at siden foreldrene dine har samboer fra før, så vil ikke det endre noe for de at du flytter inn. Anonymkode: 978c8...3f1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #6 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei da beholder du din vanlige utbetaling😄 Men husk å melde fra til nav om endret bosituasjon likevel. Anonymkode: 978c8...3f1 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Også kan jeg legge til at siden foreldrene dine har samboer fra før, så vil ikke det endre noe for de at du flytter inn. Anonymkode: 978c8...3f1 Okei, tusen takk for svar! 😄 ts Anonymkode: e91ec...cca
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #7 Skrevet 28. juli 2021 Du er fortsatt enslig når du bor sammen med foreldrene dine også - eller et søsken, en venn. Kun samboer som i partner som fører til reduksjon for de med minstesats. Skikkelig kjip regel egentlig. Anonymkode: 51bc0...28a 11
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #8 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er fortsatt enslig når du bor sammen med foreldrene dine også - eller et søsken, en venn. Kun samboer som i partner som fører til reduksjon for de med minstesats. Skikkelig kjip regel egentlig. Anonymkode: 51bc0...28a Dette visste jeg ikke faktisk. Men det var en rar regel synes jeg. Bor du med noen så er jo som regel en av de høyeste utgiftspostene (bolig) delt med fler, selv om det er søsken eller foreldre. Anonymkode: 978c8...3f1 2
Helene Skrevet 30. juli 2021 #10 Skrevet 30. juli 2021 Du mister 1000 kroner. Det sparer du med å dele utgifter.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #11 Skrevet 30. juli 2021 Har du 25000,- utbetalt hver mnd som ufør? Anonymkode: 174cc...0c6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #12 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 1.44): Dette visste jeg ikke faktisk. Men det var en rar regel synes jeg. Bor du med noen så er jo som regel en av de høyeste utgiftspostene (bolig) delt med fler, selv om det er søsken eller foreldre. Anonymkode: 978c8...3f1 Det stemmer ihvertfall ikke når det kommer til barnebidrag. Nettop vært gjennom det med advokat, står noe om det i reglene. Handler mye om regninger, strøm, husleie osv.. men ang minstesats.. mister de penger ved å få samboer, mens de som har mer i ufør beholder sin? Burde ikke det vært motsatt? Anonymkode: 222f3...575 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2021 #13 Skrevet 31. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): men ang minstesats.. mister de penger ved å få samboer, mens de som har mer i ufør beholder sin? Burde ikke det vært motsatt? Anonymkode: 222f3...575 Det stemmer. Helene skrev (16 timer siden): Du mister 1000 kroner. Det sparer du med å dele utgifter. Jeg mistet drøyt 2000 kr i mnd. Det er 2000 kr jeg kunne trengt til medisinene og behandlingen jeg trenger. Ved å få samboer så har keg ikke spart inn på delte utgifter. Vi måtte kjøpe større bolig og dermed fikk vi mer i lån, i tillegg blir matutgiftene økt, selv om vi deler det på 2. Jeg har mistet 2000 kr og fått nesten 4000 mer i utgifter. Syns du det er rettferdig at han skal betale fordi jeg er ufør og nav mener at jeg da skal bli forsørget av andre? Ville du selv vært villig til å gjøre det for en potensiell kjæreste om hun/han hadde bedt om det? Eller syns du at fordi jeg er ufør, så skal fordelingen alltid være sånn at vi må ta utgangspunkt i at jeg aldri har råd til å gjøre noe på grunn av faste utgifter, så han blir også straffet for at jeg er ufør - eller dra på ferie/kino/restauranter osv alene? Det er ikke sikkert han tjener nok til å spandere alltid, så da blir man hjemme da... Ja til økte satser til å leve av for alle, sånn at man ikke trenger unguførtillegg og nei til reduksjon av trygd fordi man får seg samboer! Vi er også mennesker! Anonymkode: b4fba...0b5 3
Helene Skrevet 31. juli 2021 #14 Skrevet 31. juli 2021 Jeg har 16 000 utbetalt. Er god på økonomi, så klarer meg. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #15 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (På 30.7.2021 den 11.03): Har du 25000,- utbetalt hver mnd som ufør? Anonymkode: 174cc...0c6 Ja, før skatt Anonymkode: e91ec...cca
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #16 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, før skatt Anonymkode: e91ec...cca Da er det ikke utbetalt nei. Anonymkode: 1f472...4e2 2
MissPierce Skrevet 7. august 2021 #17 Skrevet 7. august 2021 Generasjons bolig, vil det si at du har egen boenhet?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #18 Skrevet 7. august 2021 Hei ! Skal ikke ødelegge innlegget til TS, men jeg vil flytte med min type.. begge er uføretrygdet. han har minste pensjon og jeg er ung ufør. Kan ikke vi ha samboer kontrakt da ? Kommer nav inn å reduserer inntektene våre ? Guuudameg!!!! Hvis det er sånn nav driver sin virksomhet så vil jeg nesten kalle det frihetsberøvelse.... men ikke sjokka egentlig .. hele nav burde vært fjerna og bygd opp på nytt. Å kanskje sluttet å terrorisere og ødelegge livene til så mange mennesker ? De har det faktisk jævli nok fra før av om de ikke skal bli nektet en samboer åsså ? Herregud sier jeg ! Anonymkode: d9470...3db
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #19 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei ! Skal ikke ødelegge innlegget til TS, men jeg vil flytte med min type.. begge er uføretrygdet. han har minste pensjon og jeg er ung ufør. Kan ikke vi ha samboer kontrakt da ? Kommer nav inn å reduserer inntektene våre ? Guuudameg!!!! Hvis det er sånn nav driver sin virksomhet så vil jeg nesten kalle det frihetsberøvelse.... men ikke sjokka egentlig .. hele nav burde vært fjerna og bygd opp på nytt. Å kanskje sluttet å terrorisere og ødelegge livene til så mange mennesker ? De har det faktisk jævli nok fra før av om de ikke skal bli nektet en samboer åsså ? Herregud sier jeg ! Anonymkode: d9470...3db 🙄 NAV nekter ingen å flytte sammen. Men begge to får redusert inntekt til vanlig sats. Siden dere nå bor alene har dere fått litt økt sats, så det skal bli lettere å klare seg alene. Den trenger dere ikke lenger når dere er samboere, da utgiftene blir delt på to. Anonymkode: 978c8...3f1 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #20 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei ! Skal ikke ødelegge innlegget til TS, men jeg vil flytte med min type.. begge er uføretrygdet. han har minste pensjon og jeg er ung ufør. Kan ikke vi ha samboer kontrakt da ? Kommer nav inn å reduserer inntektene våre ? Guuudameg!!!! Hvis det er sånn nav driver sin virksomhet så vil jeg nesten kalle det frihetsberøvelse.... men ikke sjokka egentlig .. hele nav burde vært fjerna og bygd opp på nytt. Å kanskje sluttet å terrorisere og ødelegge livene til så mange mennesker ? De har det faktisk jævli nok fra før av om de ikke skal bli nektet en samboer åsså ? Herregud sier jeg ! Anonymkode: d9470...3db Hadde nav blitt reformert hadde du garantert fått mindre uansett 😅 Anonymkode: a310b...564 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå