Gå til innhold

Pfizer tjener penger som aldri før, melder om kjempeoverskudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://finansavisen.no/nyheter/helse/2021/07/28/7711373/pfizer-med-bedre-resultat-enn-ventet

Pfizer melder om en nettoinntekt for andre kvartal på 5,56 milliarder dollar, rundt 46 milliarder kroner. Selskapet hadde en omsetning på 18,98 milliarder dollar, nærmere 167 milliarder kroner, og både inntekten og omsetningen var bedre enn ventet.

De satser på å kunne levere 2,1 milliarder vaksinedoser i 2021, noe som vil gi dem inntekter på 33,5 milliarder dollar, omtrent 305,7 milliarder kroner.

Det tas nå også til orde i flere land for en tredje vaksinedose allerede til høsten. Og flere kan det bli i årene fremover.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

OK. Når de bruker så mye penger på å utvikle medisiner, så er det normalt å forvente at de tjener penger tilbake. 

• Liker 13
Skrevet

Det er jo ikke rart. De har produsert et ettertraktet produkt som det er rift om. Da pleier man å tjene penger. Ingen jobber gratis 

• Liker 11
Skrevet

100% fortjent. De utviklet, i en voldsom fart, en vaksine som er helt nødvendig for å returnere til en normal hverdag.

• Liker 8
Skrevet
tom1986 skrev (1 minutt siden):

100% fortjent. De utviklet, i en voldsom fart, en vaksine som er helt nødvendig for å returnere til en normal hverdag.

Nettopp. Jeg tror ikke folk er klar over hvor mye det koster å utvikle nye medisiner ... Både i tid, penger og ressurser ellers. 

• Liker 3
Skrevet

Akkurat det er jeg ikke så lei meg for. 

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Jeg tror ikke folk er klar over hvor mye det koster å utvikle nye medisiner ... Både i tid, penger og ressurser ellers. 

Det koster ikke over 300 milliarder kroner. Medisiner er vår tids gull og de som lager dem lever i vår tids Klondike.

For all del, de må få tjene det de klarer, men ingen skal tro de akkurat tjener nok til salt på bordet ...

• Liker 5
Skrevet
jomann skrev (Akkurat nå):

Det koster ikke over 300 milliarder kroner. Medisiner er vår tids gull og de som lager dem lever i vår tids Klondike.

For all del, de må få tjene det de klarer, men ingen skal tro de akkurat tjener nok til salt på bordet ...

300 milliarder kroner er ingenting sammenlignet med hva nedstengingene kostet. I så måte er vaksinesalget lønnsomt for både pfizer og landene som kjøpte doser.

Skrevet
tom1986 skrev (1 minutt siden):

300 milliarder kroner er ingenting sammenlignet med hva nedstengingene kostet. I så måte er vaksinesalget lønnsomt for både pfizer og landene som kjøpte doser.

Og poenget ditt er? Eller siterte du feil person? 

• Liker 1
Gjest parkeringsvakten
Skrevet
2 minutter siden, tom1986 said:

Overskudd er det de har etter "regningene" er betalt, for å si det sånn. Det er ikke sånn at de pengene går til lønn til ansatte osv. De pengene er profitt der mye går ut i lønn til lederne. De som har jobbet "på gulvet" med å utvikle vaksinen får nok ikke noe bonus, tipper jeg. Pengene går til de få som sitter i toppen. 

Skrevet
jomann skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du hvor mye det koster å prøve og feile, skaffe ingredienser, betale lønn, produsere i stor skala på kort tid på grunn av enorm etterspørsel på verdensbasis? 50 milliarder? 10? 

En i min familie jobbet i bransjen før og hadde fin oversikt over prosessen på å utvikle og så produsere nye medisiner. Mange ingredienser er vanskelige å få tak i, finnes for det meste i u-land hvor korrupsjon herjer og i tillegg ikke finnes i store mengder. Da blir mye kjøpt på svartebørsen til høye priser fordi når du omtrent har monopol i produksjonen av 1 stoff, får du bestemme prisen selv. Markedet bestemmer, ikke sant? Så har du alle forsøkene som feilet, oppskrift som må endres litt og litt fram til man finner riktig sammensetning og riktige stoffer til ønsket effekt. 

Du aner ikke hvor mye det koster. Spesielt tøft er det når man utvikler nye antibiotika fordi forskningen ligger alltid noen skritt bak bakteriene og det er veldig mange som hele tiden er på jakt etter riktige mikroorganismer som ingen vet hvor de er, så man leter i mørket. 

Jeg synes ikke folk flest er klare over hvor mye det egentlig koster å utvikle og produsere nye medisiner, spesielt høyt etterspurte medisiner. Så misunnelsen er feilplassert, synes jeg.

• Liker 2
Skrevet
parkeringsvakten skrev (4 minutter siden):

Overskudd er det de har etter "regningene" er betalt, for å si det sånn. Det er ikke sånn at de pengene går til lønn til ansatte osv. De pengene er profitt der mye går ut i lønn til lederne. De som har jobbet "på gulvet" med å utvikle vaksinen får nok ikke noe bonus, tipper jeg. Pengene går til de få som sitter i toppen. 

Og det er helt greit. Når man investerer kapital i selskaper så kan man både tjene og tape. De som kjøpte seg inn i Pfizer før mars 2020 var smarte og heldige. Jeg regner osgså med at de som utviklet vaksinen har fått svært godt betalt.

Forøvrig sto alle lands regjeringer fritt til å prøve å utvikle egne vaksiner som kunne ha vært "gratis". Så ikke noe til det. Kan det tenkes at privat sektor er mer dynamisk og innovative..?

• Liker 1
Gjest Paramount
Skrevet

Om 6-12 måneder er det to nye runder med vaksinering. Dette blir kostbart og travelt. Har helsevesenet kapasitet til å vaksinere millioner av mennesker hvert år, men ikke behandling av noen tusen koronapasienter? 

Skrevet
Drizzt skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet du hvor mye det koster å prøve og feile, skaffe ingredienser, betale lønn, produsere i stor skala på kort tid på grunn av enorm etterspørsel på verdensbasis? 50 milliarder? 10? 

En i min familie jobbet i bransjen før og hadde fin oversikt over prosessen på å utvikle og så produsere nye medisiner. Mange ingredienser er vanskelige å få tak i, finnes for det meste i u-land hvor korrupsjon herjer og i tillegg ikke finnes i store mengder. Da blir mye kjøpt på svartebørsen til høye priser fordi når du omtrent har monopol i produksjonen av 1 stoff, får du bestemme prisen selv. Markedet bestemmer, ikke sant? Så har du alle forsøkene som feilet, oppskrift som må endres litt og litt fram til man finner riktig sammensetning og riktige stoffer til ønsket effekt. 

Du aner ikke hvor mye det koster. Spesielt tøft er det når man utvikler nye antibiotika fordi forskningen ligger alltid noen skritt bak bakteriene og det er veldig mange som hele tiden er på jakt etter riktige mikroorganismer som ingen vet hvor de er, så man leter i mørket. 

Jeg synes ikke folk flest er klare over hvor mye det egentlig koster å utvikle og produsere nye medisiner, spesielt høyt etterspurte medisiner. Så misunnelsen er feilplassert, synes jeg.

Har jo uansett ikke så mye å si om de har overpriset seg heller, eller at det kostet mindre. De kan ta den betalingen de vil og sånn er det jo. 

Farmasøytiske selskap er jo ikke kjent for veldedighet, men jeg vil ikke si at jeg syns dette overskuddet virker så høyt sett opp mot hva de har prestert

Skrevet
28 minutter siden, Drizzt said:

OK. Når de bruker så mye penger på å utvikle medisiner, så er det normalt å forvente at de tjener penger tilbake. 

Tror du de bruker sine egne penger til å utvikle vaksiner? Hahahahaha. Pfizer har fått 2 milliarder dollar fra staten i USA til å utvikle vaksinene, så det er faktisk folk sine skattepenger de har fått, og så kan de beholde hele overskuddet. Ikke ha urealistiske illusjoner. De brukte ikke en dollar av sine egne penger, og de skal heller ikke bruke en dollar til å betale hvis det oppstår bivirkninger og skader.

• Liker 8
Skrevet (endret)
AfterTheRain skrev (3 minutter siden):

Tror du de bruker sine egne penger til å utvikle vaksiner? Hahahahaha. Pfizer har fått 2 milliarder dollar fra staten i USA til å utvikle vaksinene, så det er faktisk folk sine skattepenger de har fått, og så kan de beholde hele overskuddet. Ikke ha urealistiske illusjoner. De brukte ikke en dollar av sine egne penger, og de skal heller ikke bruke en dollar til å betale hvis det oppstår bivirkninger og skader.

Jeg har ikke illusjoner. Jeg skriver at det koster veldig mye å utvikle og produsere. At de får statlig støtte også er bare bra. Men det er du som har illusjoner hvis du tror at USA dekket alle utgiftene eller en gang halvparten av utgiftene med disse 2 milliarder USD. Jeg vet ikke hvor du har informasjonen at de ikke bruker av sine egne penger, men det høres altfor konspiratorisk ut. Med mindre staten dekker alle utgiftene underveis da. Noe den ikke gjør.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Drizzt said:

Men det er du som har illusjoner hvis du tror at USA dekket alle utgiftene eller en gang halvparten av utgiftene med disse 2 milliarder USD. 

Ja for du har vært med å utvikle så mange vaksiner at du er helt klar over hva det koster.  Ikke noe konspiratorisk i dette, det er sånn det funker.

Endret av AfterTheRain
  • Liker 2
Skrevet
AfterTheRain skrev (Akkurat nå):

Ja for du har vært med å utvikle så mange vaksiner at du er helt klar over hva det koster. 

Jeg skrev hvor min info er fra. Hvor er din info fra? 

Eller vet du hva? Tro på det du vil. Det spiller ingen rolle. Folk står fritt å være feilinformert etter eget ønske.

• Liker 4
Skrevet
AfterTheRain skrev (7 minutter siden):

Pfizer fikk ingenting for å utvikle vaksinene. Etter at vaksinene var utviklet, men før produksjon, så kjøpte USA flere hundre millioner doser.

• Liker 3
Skrevet

Punger de ut om folk dør av vaksinen?

• Liker 1
  • Opprett ny...