Gjest bankshopper Skrevet 18. september 2005 #1 Skrevet 18. september 2005 Hvordan går vi frem for å få en meglervurdering (helst gratis - de reklamerer jo med det.. selv om det vel er meningen at man da skal selge boligen - ikke refinansiere..) ? Noen tips til hvordan vi skal gå frem?
Gjest F Skrevet 18. september 2005 #2 Skrevet 18. september 2005 Bare si at du ikke har tenkt å selge akkurat nå, men vil vite hva boligen er verdt hvis noe spennende skulle dukke opp.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2005 #3 Skrevet 18. september 2005 Takk! Det var lurt. Jeg er så dårlig på å lyve, skjønner du.. Får meg ikke til å si at vi skal selge når jeg vet det ikke er aktuelt.. Men at vi er på utkikk, hvem er vel ikke det? Det var veldig lurt.
Arwen Skrevet 18. september 2005 #4 Skrevet 18. september 2005 Trodde man måtte ha takstmann hvis man skal refinansiere jeg.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2005 #5 Skrevet 18. september 2005 Det holder ofte med meglervurdering hvis den er av nyere dato. (som 6 mnd).
14062003 Skrevet 18. september 2005 #6 Skrevet 18. september 2005 Vi får lån inntil 80% med takst. Vi får lån inntil 60% med meglers prisvurdering. Storebrand bank...
monja Skrevet 18. september 2005 #7 Skrevet 18. september 2005 Da vi skulle ha ny verdivurdering (forrige uke) brukte vi takstmann. Han skulle ha 875 kroner for jobben, og megler skulle ha 1500 kroner. Tror du får gratis verdivurdering kun hvis du lar den megleren selge boligen din.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2005 #8 Skrevet 18. september 2005 Det står jo på nettsidene til flere meglere (Notar, Areal..) at de tilbyr gratis verdidurdering av boliger - uten forpliktelser... Jeg ville aldri betalt en megler for å gi en verdivurdering av min bolig!!?!! De som skal selge har jo gjerne flere meglere hjemme hos seg for å få en pris både verdivurdering av bolig og priser på salget.. Man betaler ikke for det? Tror kanskje du er blitt lurt!?
monja Skrevet 18. september 2005 #9 Skrevet 18. september 2005 Vi så på de papirene som vi fikk da vi kjøpte huset vårt, og der lå det vurderinger fra tre ulike meglere. De var så ulike at vi bestemte oss for å bruke takstmann. Jeg hadde ikke brukt megler uansett jeg.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2005 #10 Skrevet 18. september 2005 Helt enig ved kjøp/salg av bolig. Da må man ha takstmann. Men vi snakker her om refinansiering.. Det viktigste for oss er å få en verdivurdering som gir oss lån innenfor 80%. i dag har vi topplån som vi vil kvitte oss med..
Arwen Skrevet 18. september 2005 #11 Skrevet 18. september 2005 (endret) Helt enig ved kjøp/salg av bolig. Da må man ha takstmann. Men vi snakker her om refinansiering.. Det viktigste for oss er å få en verdivurdering som gir oss lån innenfor 80%. i dag har vi topplån som vi vil kvitte oss med.. ← Vi trengte faktisk bare å ringe banken å fortelle hva vi hadde gjort med leiligheten for å få fjernet topplånet. Hadde pusset opp nesten hele. Det heter forresten ikke refinansiering i din situasjon, refinansiering er kun når man skal låne mer penger på den boligen man eier (det sa hvertfall vår kontaktperson i banken) Endret 18. september 2005 av ¤Arwen¤
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2005 #12 Skrevet 19. september 2005 Det var merkelig at dette ikke heter refinansiering.. Alle jeg har snakket med kaller det jo for det. Hva heter det da?
Arwen Skrevet 19. september 2005 #13 Skrevet 19. september 2005 Fjerning av topplån rett og slett. Alle jeg kjenner kaller det refinansiering også, men dama i banken sa vi tok feil.
Gjest ArneP Skrevet 19. september 2005 #14 Skrevet 19. september 2005 Fjerning av topplån rett og slett. Alle jeg kjenner kaller det refinansiering også, men dama i banken sa vi tok feil.←Vel, om det formelt sett er en refinansiering eller ikke kommer ann på hva man gjør. Flytter man lånet til en annen bank er det refinansiering. Slår man sammen flere lån er det refinansiering. Sørger man bare for å komme under en av de magiske grensene (80% eller 60%) for å få bedre vilkår er det vanligvis ikke noen refinasiering, formelt sett. Men hva man kaller det betyr lite...
Arwen Skrevet 19. september 2005 #15 Skrevet 19. september 2005 Spiller ingen rolle for meg, var bare en digresjon
Gjest Turi Skrevet 19. september 2005 #16 Skrevet 19. september 2005 De fleste meglere tilbyr gratis verdivurdering til potensielle selgere. For å unngå å løpe til alle som "bare" skal refinansiere, praktiseres dette noen steder slik at du må betale for verdivurderingen, og så kommer beløpet til fradrag om du velger å selge gjennom megleren etterpå. Uforpliktende verdivurdering som Notar har, kan du ta gratis i utgangspunktet, men vær forberedt på en innpåsliten og utspørrende megler, og på et nei dersom du sier det kun er for refinans. De fleste banker har i dag meglerkontakter. Banken min tilbyr seg å betale meglervurderingen dersom jeg skal refinansiere lånet mitt. Jeg ville sjekket med banken min først, jeg.
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2005 #17 Skrevet 19. september 2005 Vi har ikke brukt meglervurdering når vi har fått mer av lånet under 60%. Vi har bare henvist til naboer som har solgt for en høyere pris, og så har det vært greit. Vi bor i en by hvor prisene har steget i rekordfart. (Første gangen vi skulle gjøre dette så ringte vi Notar pga de annonserer gratis verdivurdering. Vi sa at vi ville refinansiere. Megleren kom ikke og så på leiligheta engang, bare skrev en vurdering "ifølge besiktigelse idag..." Sa han trodde han hadde vært på fest her for et par år siden hos forrige eier, og dermed gikk han god for oss! Er det rart vi har holdt oss unna Notar siden?)
Gjest Leola Skrevet 20. september 2005 #18 Skrevet 20. september 2005 Jeg har nettopp hatt en meglervurdering på eiendommen min ifm. refinansiering. Det var saksbehandleren min som anbefalte meglervurdering - da dette er gratis - det er ikke en takst. Egentlig så var det ikke refinansiering - men opplåning av huslånet med 200.000,-. Hvorfor betale for noe man kan få gratis ? Jeg har fått meglervurdering 3 ganger og har aldri betalt noe for det.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #19 Skrevet 20. september 2005 Har du da sagt at det var for refinansiering? Jeg tok kontakt med en megler, og tror han skjønte tegninga.. Vi skal avvente til oppussing er helt klar før vi tar et "hjemmebesøk" med verdivurdering.. Ander ikke om vi må betale noe da?
Gjest Leola Skrevet 20. september 2005 #20 Skrevet 20. september 2005 (endret) De to første gangene så sa at jeg vurderte å selge - men siste gangen så sa jeg at det dreide seg om refinansiering - fikk ikke regning allikevel... Må kanskje legge til at jeg bruke 3 forskjellige meglere Endret 20. september 2005 av Leola
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå