Gå til innhold

Noen som har Beagle her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurdere å skaffe meg en Beagle og lurer derfor på om noen har erfaring med rasen når den ikke skal brukes til jakt men kun som familie hund. 

Anonymkode: e244f...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor velge jakthund som familiehund?

Anonymkode: 437ba...82d

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags aktiviteter skal du bruke den til hvis dere ikke skal jakte? Hunden trenger stimuli, å den trenger mer enn tur. 

Anonymkode: f47a5...89e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi hadde beagle. Søt hund som fungerte fint overalt, men fryktelig vanskelig å jobbe eks lydighet og agility med da den naturlig nok gikk med nesa i bakken slik en jakthund gjør. Om du ikke skal drive med jakt må hunden få utfolde seg på en annen måte, da det er en bruksrase.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva slags aktiviteter skal du bruke den til hvis dere ikke skal jakte? Hunden trenger stimuli, å den trenger mer enn tur. 

Anonymkode: f47a5...89e

Tenkte på agility og hjernetrim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tenkte på agility og hjernetrim. 

Som skrevet over har jeg dårlig erfaring med slike jakthunder på agilitybanen, fordi de heller går med nesa i bakken enn å fokusere på fører - men kan jo gå. Hva legger du i hjernetrim? Ville nok sett på en annen rase om det er agility og hjernetrim du vil bruke bikkja til. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Arx skrev (11 minutter siden):

Som skrevet over har jeg dårlig erfaring med slike jakthunder på agilitybanen, fordi de heller går med nesa i bakken enn å fokusere på fører - men kan jo gå. Hva legger du i hjernetrim? Ville nok sett på en annen rase om det er agility og hjernetrim du vil bruke bikkja til. 

Ok ,hvilken rase vil du da anbefale?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ville droppet jakthundraser og sett på ulike selskapshundraser. Beagler er veldig fine og med en praktisk størrelse, men ikke la deg «lure» - dette er fullblods jakthunder, med fokus og drifter deretter. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva med en Whippet eller en Sheltie? Begge er brukshunder. Og krever en del aktivitet, men er enklere å jobbe med enn en Beagle. Men f.eks. En kinesisk nakenhund (finnes dem med pels også). Er en selskapshund, som også fungere i agility. 

Anonymkode: 52da3...0e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beagle kan som regel ikke gå løs. Får den ferten av dyr drar den til skogs, og den drar langt! Kan også være vanskelig å trene lydighet og agility med. Den er mye mer opptatt av spor og lukt enn hinder og belønning...

Enig i at de er superfine hunder, men selv ville jeg ikke hatt en hund jeg antagelig aldri kunne hatt løs. 

Om du liker litt atletiske typer med kort pels ville jeg sett på dansk/svensk gårdshund.  

Anonymkode: 241d3...7b5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, da ser jeg heller etter en annen rase. Mulig Shetland sheepdog. som noen nevnte 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt. Den stakk ofte av, skulle ut på tur og snuse rundt. Men som familiehund var den fantastisk🥰

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å gå for en lundehund? Kjempetrivelig rase som er mye mer egnet til agility enn en beagle som kommer til å glemme alt om deg så for den får ferten av noe annet. 

Anonymkode: 32f86...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar, da ser jeg heller etter en annen rase. Mulig Shetland sheepdog. som noen nevnte 😊

De er i hvert fall veldig opptatt av fører, følger deg overalt, og er veldig intelligente og lette å trene til lydighet og agility. Har en selv, og den har aldri stukket av i hele sitt liv, men fotfølger meg overalt.

Anonymkode: b1abb...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Spørs på hva du vil ha, og hvor mye du vil gjøre med hunden. Hvor mye tur tenker du å gå, og når du skriver agility, tenker du da en gang i blant eller to ganger i uka? Forhold til bjeffing, røyting? Størrelse på hunden? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De er i hvert fall veldig opptatt av fører, følger deg overalt, og er veldig intelligente og lette å trene til lydighet og agility. Har en selv, og den har aldri stukket av i hele sitt liv, men fotfølger meg overalt.

Anonymkode: b1abb...bd5

Hvordan er den når det gjelder gjetting? Er den som Border Collie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Arx skrev (11 minutter siden):

Spørs på hva du vil ha, og hvor mye du vil gjøre med hunden. Hvor mye tur tenker du å gå, og når du skriver agility, tenker du da en gang i blant eller to ganger i uka? Forhold til bjeffing, røyting? Størrelse på hunden? 

Tur 2-3 timer om dagen, agility ett par ganger i uka, En som klarer seg alene mens jeg er på jobb og som bjeffer minimalt. Gjør ikke noe om den røyter litt og tenker middelstor hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tur 2-3 timer om dagen, agility ett par ganger i uka, En som klarer seg alene mens jeg er på jobb og som bjeffer minimalt. Gjør ikke noe om den røyter litt og tenker middelstor hund. 

Ok, da har du en del å velge i. Shetland sheepdog som nevnt over er en rase med mye lyd, så om minimalt med bjeffing er viktig ville jeg droppet den rasen. Hva med en springer, eller en retriever? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arx skrev (7 minutter siden):

Ok, da har du en del å velge i. Shetland sheepdog som nevnt over er en rase med mye lyd, så om minimalt med bjeffing er viktig ville jeg droppet den rasen. Hva med en springer, eller en retriever? 

Hvilken springer og  retriever, tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken springer og  retriever, tenker du på?

Engelsk eller welch springer, av retriever tenker jeg samtlige minus flat mtp størrelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...