Gå til innhold

Trening

Brunhilde

Anbefalte innlegg

Etter at jeg sluttet å røyke gikk jeg opp mange (35 kilo). Det brukte jeg to år på sånn omtrent. I mai bestemte jeg meg for at nok var nok og tok kontakt med lege for å begynne på Eurodiet. Eurodiet går ut på at man inntar pulver 4 ganger om dagen, alt etter hvilke fase man følger. Jeg har fulgt fase 1 og 2 og løpet av tiden som har gått siden jeg startet i slutten av mai har jeg tatt av en del, 20 kilo sånn omtrent og jeg har så smått begynt å trene.

Nå går det ikke noe greit lenger og da er mitt spørsmål om det rett og slett er treningen som gjør at jeg plutselig er sulten hele tiden?

Jeg trener apparater 3 ganger i uken. Varmer opp med 7 minutter på sykkel og slutter av med 30 minutter på tredemølle, totalt 1 time og 15 minutter, følger programmet jeg har fått av instruktøren og legger litt mer vekt på hver øvelse fra gang til gang. Videre svømmer jeg 25-30 minutter 2 dager i uken. I tillegg til dette går jeg tur med hunden på 20-30 minutter de dagene jeg trener, 40-60 minutter de andre dagene.

Trener jeg for mye? Trener jeg feil? Kan jeg gjøre noe annerledes, og i tilfelle hva?

Denne helgen har jeg bare stappet i meg karbohydrater og fett og føler meg deretter, dvask og tung! :frustrert:

Jeg blir skikkelig oppgitt og samtidig trives jeg med den treningen jeg gjør.

Tips tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Treningsprogrammet ditt ser bra ut. At du er så sulten, er nok bare en konsekvens av at du har gått mye ned i vekt. Menneskekroppen ble ikke utviklet når det var overflod av mat, og den er først og fremt opptatt av å ikke sulte ihjel. Går du brått mye ned i vekt, vil den derfor svare med å utløse sterk sult, som en mekanisme for å overleve.

Lever du utelukkende på pulver? Isåfall gjør det bare vondt verre, et kaloriredusert kosthold satt sammen av skikkelig mat ville vært bedre.

Uansett ville jeg tatt en eller to uker totalt fri fra trening, bare med unntak av en tur med hunden i ny og ne. I denne perioden spiser du vanlig, med andre ord ingen fråtsing i godsaker, men du trenger heller ikke være fanatisk. Etter denne perioden vil motivasjonen sannsynligvis være på topp igjen og du vil være mindre plaget av sult under slankingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg lever ikke utelukkende på pulver, men nesten. Jeg spiser en god del grønnsaker i tillegg og en del dager bytter jeg pulver ut med laks eller kylling til et måltid.

Jeg har ikke lyst til å la være å trene, men vil nok følge rådet ditt hva mat angår, det vil si at jeg går over i fase 3 av dietten en periode. Den baserer seg på gradvis gjeninnføring av karbohydrater. Skal til legesjekk torsdag og tar det opp med ham da. Vet ihvertfall at det ikke er noe poeng i å stappe seg med alt man ikke har godt av fra fredag kveld til søndag kveld! Det har hverken kropp eller hode godt av!

Det hjalp å skrive og få svar - fant motivasjon i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som har klart å komme noen vei med kiloene, og for ikke å snakke om at du har klart å slutte å røyke!

Det at du er mer sulten nå som du har begynt å trene, er kroppens måte å si fra om at du faktisk trenger mer næring. Du forbrenner jo mye mer kalorier enn før, altså trenger kroppen mer. Og det er det vanskelig å stå i mot!

Dessuten øker du i muskelmasse, og da MÅ du også ha mer for å holde musklene ved like. Jeg vil tro at du har mistet mye av muskelmassen ved å ta en såpass hard kur.

Synes ikke du skal ta en treningspause, heller finne en diett som står i forhold til treningen din. Du går ned i vekt uansett!

Det som er skummelt med slike harde dietter er at du kan oppleve å få en slags "ulvehunger" etterpå, en spiser omtrent alt og uansett.

Hvis du hadde gått på Grete Roede-kurs, ville du blitt anbefalt en diett som gir 1900 kcal pr dag, ettersom du trener så mye. Det er fordi kroppen din trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, nabodama!

Jeg har vært under veiledning av lege hele veien og har nok ikke mistet så mye muskelmasse. Den kuren jeg har fulgt er ikke en sånn type "Noka" eller "Nutrilett", men en kur som kun fås på resept fra lege som er opplært på dette feltet.

Jeg har ikke kuttet ut trening, men jeg har heller ikke spist mer de to siste dagene.

Skal, som nevnt, til kontroll på torsdag og vil ta opp med legen om jeg kanskje skal øke næringsinntaket noe. Kommer tilbake da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...