AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #1 Skrevet 28. juli 2021 Vi skal kjøpe ny bil og vil ha elbil. For å kunne trekke en liten henger og lengre rekkevidde må vi opp i pris, og da lurer jeg på om vi bør øke huslånet fremfor å ta høyere billån. Eller bør vi gå for en mindre elbil, som ikke kan trekke henger, men som koster mindre og dermed ta billån? 🤷🏼♀️ Anonymkode: ef4ca...52c
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #2 Skrevet 28. juli 2021 Med dyrere elbil tenker jeg rundt 450.000 og billig elbil tenker jeg rundt 250.000. Anonymkode: ef4ca...52c
Snabeltann Skrevet 28. juli 2021 #3 Skrevet 28. juli 2021 (endret) Det blir jo et vanvittig tapsprosjekt...huset har vel en nedbetalingstid på hva..20 år? Det blir jo kjempedyrt? Hba med vanlig billån, eller spare et år? Endret 28. juli 2021 av Snabeltann
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #4 Skrevet 28. juli 2021 Svaret er ikke rett frem. Hvor mye har dere igjen på huslånet; er det et rammelån? Som @Snabeltann sier, i verste fall betaler dere ned på bilen i 20 år. Så lenge skal dere neppe ha kjøretøyet. På den andre siden er lånerentene latterlig lave nå. Vi betalte ned huset etter fem år, kjøpte et til til utleie som er nedbetalt om to år (totalt 7 år på dét lånet). Så det går an å bli kvitt lånet fort. Hvor viktig er det å kunne trekke tilhenger? Og er det ikke aktuelt å kunne kjøpe en større elbil brukt? Det endelige svaret må du finne på selv. Personlig har jeg aldri kjøpt en bil jeg ikke hadde råd til. Anonymkode: 698e3...bec
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #5 Skrevet 28. juli 2021 Tesla M3 SR+ med hengerfeste til 366k. Max lån på 10 år med 1.4 % rente første 3 år. Regn ut hva det vil koste å nedbetale lån over 5 år. Trekk fra det det vil koste i måneden med 1.4 % rente og spar dette beløpet i et indeksfond. Etter 3 år cash inn resten av lånet. Anonymkode: 0832b...556 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #6 Skrevet 28. juli 2021 Snabeltann skrev (1 time siden): Det blir jo et vanvittig tapsprosjekt...huset har vel en nedbetalingstid på hva..20 år? Det blir jo kjempedyrt? Hba med vanlig billån, eller spare et år? AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Svaret er ikke rett frem. Hvor mye har dere igjen på huslånet; er det et rammelån? Som @Snabeltann sier, i verste fall betaler dere ned på bilen i 20 år. Så lenge skal dere neppe ha kjøretøyet. På den andre siden er lånerentene latterlig lave nå. Vi betalte ned huset etter fem år, kjøpte et til til utleie som er nedbetalt om to år (totalt 7 år på dét lånet). Så det går an å bli kvitt lånet fort. Hvor viktig er det å kunne trekke tilhenger? Og er det ikke aktuelt å kunne kjøpe en større elbil brukt? Det endelige svaret må du finne på selv. Personlig har jeg aldri kjøpt en bil jeg ikke hadde råd til. Anonymkode: 698e3...bec Vi nå jo øke innskuddet på boliglånet naturligvis, for å betale ned bilen fortere. Forstår det slik at man kan senke innskuddet igjen når bilen er nedbetalt? Vi kjøpte huset for 2 år siden til 4,5 mill/3,4 i lån, og med en helt normal økonomi med barn som drar ned, så det er ikke nedbetalt helt med det første 😛 For meg er hengerfeste null prosent viktig ettersom vi har familie i umiddelbar nærhet å låne av når behovet byr seg, men for samboer er det viktigere. De 6-7 gangene løpet av året vi bruker henger så irriterer det han grønn. Det er absolutt innafor å kjøpe brukt, men også de er dyre. Anonymkode: ef4ca...52c
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #7 Skrevet 28. juli 2021 Bugg på KG mobil plasserer emoji merkelig.... Anonymkode: ef4ca...52c
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #8 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Svaret er ikke rett frem. Hvor mye har dere igjen på huslånet; er det et rammelån? Som @Snabeltann sier, i verste fall betaler dere ned på bilen i 20 år. Så lenge skal dere neppe ha kjøretøyet. På den andre siden er lånerentene latterlig lave nå. Vi betalte ned huset etter fem år, kjøpte et til til utleie som er nedbetalt om to år (totalt 7 år på dét lånet). Så det går an å bli kvitt lånet fort. Hvor viktig er det å kunne trekke tilhenger? Og er det ikke aktuelt å kunne kjøpe en større elbil brukt? Det endelige svaret må du finne på selv. Personlig har jeg aldri kjøpt en bil jeg ikke hadde råd til. Anonymkode: 698e3...bec Mange har behov å trekke henger, og det mer enn du trenger å blande inn i spørsmål om valg av bil! Det angår faktisk ikke deg i hele tatt om noen har behov eller ikke. Anonymkode: 6c879...573
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #9 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange har behov å trekke henger, og det mer enn du trenger å blande inn i spørsmål om valg av bil! Det angår faktisk ikke deg i hele tatt om noen har behov eller ikke. Anonymkode: 6c879...573 TS spør om råd, og det er en avgjørende faktor. Klart det er viktig å spørre om det. 🙄 Anonymkode: 698e3...bec
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #10 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): TS spør om råd, og det er en avgjørende faktor. Klart det er viktig å spørre om det. 🙄 Anonymkode: 698e3...bec Hadde du enda lest HI Anonymkode: 6c879...573
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå