Gå til innhold

Oppussing, ny takst, bedre lånerente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte hus i 2019 og har pusset opp mellomgang, 1 (av 3) soverom hvor de andre er malt og skiftet gulv (men gammel tapet har fått bli), hele stuen på 80 kvm og byttet gulv på kjøkken. Vi har bygd ny terrasse (ca 60-70 kvm) og gravd vekk jord og bed langs husveggen og lagt grus. 

Vi skal også skifte ut hele sikringsskapet, og deretter få ny takst. Vi har lån i Sparebank 1 og samboer er medlem av LO og vi fikk derfor en veldig god rente. Kan oppussingen og ny takst gi bedre kår på noe vis? Forklar gjerne med teskje. 

Anonymkode: 499d0...4d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan oppussingen og ny takst gi bedre kår på noe vis? Forklar gjerne med teskje. 

Min erfaring er at det kommer an på hvilke vilkår og rente dere allerede har. Ny (antar høyere) takst vil påvirke belåningsgraden deres, altså forholdet mellom boliglån og boligverdi. Jeg fikk høre fra banken at når man har belåningsgrad på under 50% er det lite å hente på lavere rente ved ny takst. Har dere i utgangspunktet høy belåningsgrad og rente på over 1.5% ish så vil jeg tippe dere kan forhandle lavere rente med ny takst. Men som du skriver, så har dere allerede LO-rente så det er ikke sikkert dere kan få tilbud om lavere enn nåværende rente.

Anonymkode: 43ab6...cd9

Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Min erfaring er at det kommer an på hvilke vilkår og rente dere allerede har. Ny (antar høyere) takst vil påvirke belåningsgraden deres, altså forholdet mellom boliglån og boligverdi. Jeg fikk høre fra banken at når man har belåningsgrad på under 50% er det lite å hente på lavere rente ved ny takst. Har dere i utgangspunktet høy belåningsgrad og rente på over 1.5% ish så vil jeg tippe dere kan forhandle lavere rente med ny takst. Men som du skriver, så har dere allerede LO-rente så det er ikke sikkert dere kan få tilbud om lavere enn nåværende rente.

Stemmer.

Vi har under 50% lånegrad og hadde vi meldt dette inn til banken hadde vi fått HØYERE rente pga det. 🤣

Vi lot være å melde det inn vi, etter råd fra kundekonsulenten, og banken har ikke sendt takstmann heller...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har bare eid huset i snart 2 år, så belåningsgraden er enda langt unna 50% 😅 Takk for ellers godt svar! Vil det si at en ny takst i grunn ikke vil gi oss noen fordeler? 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har bare eid huset i snart 2 år, så belåningsgraden er enda langt unna 50% 😅 Takk for ellers godt svar! Vil det si at en ny takst i grunn ikke vil gi oss noen fordeler? 

Jeg mente at dersom belåningsgraden deres er (mye) høyere enn 50% så kan det absolutt lønne seg med ny takst for hvis boligens verdi har økt vil belåningsgraden trolig ha gått ned, og det kan være et godt forhandlingskort. Til sammenligning så gikk min belåningsgrad ned fra 65% til 45% ved ny takst (etter mange år), og med dette fikk jeg redusert boliglånsrenta med 0,15% poeng. Det vil vel uansett ikke skade å få ny takst. Det er jo gratis gjennom Sparebank1/Eiendomsmegler1.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det vil vel uansett ikke skade å få ny takst. Det er jo gratis gjennom Sparebank1/Eiendomsmegler1.

Her mener jeg verdivurdering. Takst via takstmann koster vel noe.

AnonymBruker
Skrevet

Husk bare på at så begrenset oppussing ikke gir noe særlig utslag på takst. Det eneste som egentlig har noe å si er den generelle verdistigningen på to år. 

Husk også at utbedringer dere gjør ikke alltid er populært, og dermed minsker verdien. F.eks. er det mange som heller vil ha jord og bed rundt huset enn grus. 

Anonymkode: 0aaa7...9e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...