Gå til innhold

Bør det være ulovlig å sykle på fortau ?

Bør det være ulovlig å sykle på fortau i Norge?  

29 stemmer

1. 1. Bør det være ulovlig å sykle på fortau i Norge?

• Ja
      9
    • Nei
      18
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

I Danmark og England er det ulovlig å sykle på fortauet. 

Burde det innføres forbud mot å sykle på fortau? 

Hvorfor / Hvorfor ikke ? 

160423.jpg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tør ikke sykle i veien, så jeg må sykle på fortauet, men alle andre burde sykle i veien. 

Neida, men litt sant. Jeg sykler forresten ikke. 

Anonymkode: 154af...b0f

• Liker 2
Skrevet

Nei, men det burde være ulovlig å sykle som en idiot. Både på fortau og i veibane.

Skal du sykle pent og forsiktig med kurv og handleposer, bruk fortauet.

Skal du sykle i 50 km/t på raceren din, bruk veibanen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig mange syklister som senker trafikkflyten ved å sykle i veibanen der det er fortau. Hvis du ikke kan sykle i fartsgrensa kan du heller sykle på fortauet.

Anonymkode: 2a33a...d60

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
DEN NAKNE GARTNER skrev (11 minutter siden):

Burde det innføres forbud mot å sykle på fortau? 

Nei. Men det kunne med fordel ha vært flere fortau som hadde adskilt felt for gående og syklende. Og så burde det vært mer trafikkontroller slik at syklende som ikke overholder reglene mottar en passende reaksjon.

Mange har erfart å bli nedsyklet av syklister og sparkesyklister på fortau.

Anonymkode: 191ca...ba8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er utrolig mange syklister som senker trafikkflyten ved å sykle i veibanen der det er fortau. Hvis du ikke kan sykle i fartsgrensa kan du heller sykle på fortauet.

Enig. 

Skrevet

Noen steder må man sykle på fortauet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at mange av de syklistene som oppfører seg stygt i trafikken er de samme som oppfører seg stygt som bilister i trafikken.

Anonymkode: 191ca...ba8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

👍

Anonymkode: 0c036...419

AnonymBruker
Skrevet

Ja, for dersom det ble forbud mot sykling på fortau ville staten vært nødt til å bygge flere sykkelveier, noe som hadde gjort trafikken tryggere for bilister, syklister og fotgjengere 👌👌

Anonymkode: ebfbd...036

• Liker 2
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er din personlige mening og heldigvis ikke lovbestemt. Det stilles ingen krav til hastighet som syklist i veibanen i følge veitrafikkloven. 

Skrevet

I København har de laget veien bredere med tanke på syklister, som da må følge den og stoppe ved lyskryss og kjørevidere slik som bilistene gjør. Synes det var en ok løsning for folk i byer bl.a.

• Liker 2
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, for dersom det ble forbud mot sykling på fortau ville staten vært nødt til å bygge flere sykkelveier, noe som hadde gjort trafikken tryggere for bilister, syklister og fotgjengere 👌👌

Anonymkode: ebfbd...036

Akkurat. Ville ikke være den første til å nevne den innfallsvinkelen, for diskusjonens skyld. Regner med at du ikke er helt fremmed for å sykle? 

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
Kågebruker skrev (29 minutter siden):

Noen steder må man sykle på fortauet. 

Forklar. 

Skrevet

Just now, tussi680 said:

I København har de laget veien bredere med tanke på syklister, som da må følge den og stoppe ved lyskryss og kjørevidere slik som bilistene gjør. Synes det var en ok løsning for folk i byer bl.a.

De har sykkelvei ved siden av veiene noen steder i Oslo med trafikklys osv. Problemet er at de færreste som sykler i sykkelveien stopper for rødt lys og gående :sleep:

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg tør ikke sykle i veien, så jeg må sykle på fortauet, men alle andre burde sykle i veien. 

Neida, men litt sant. Jeg sykler forresten ikke. 

Anonymkode: 154af...b0f

Takk for et fullstendig meningsløst innlegg. :laugh:

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
Peanut skrev (Akkurat nå):

De har sykkelvei ved siden av veiene noen steder i Oslo med trafikklys osv. Problemet er at de færreste som sykler i sykkelveien stopper for rødt lys og gående :sleep:

Interessant påstand. Hvordan kom du frem til det? Kan du vise til kilder eller egne undersøkelser ? 

Skrevet
Peanut skrev (1 minutt siden):

Folket er ikke vant til sånt, var min første tanke, men blir det lovbestemt i landet blir det fulgt bedre opp.

AnonymBruker
Skrevet

Nei det burde det ikke, men det burde være en nedre fartsgrense for å sykle i veibanen og en øvre fartsgrense for å sykle på gangveien. Dvs riktig syklist til riktig sted. Trafikkflyt innebærer å tilpasse seg. Dvs som bilist får ikke jeg kjøre så fort eller sakte jeg vil der det passer meg, men må følge fartsgrensen. Kjører jeg i 40 i 80 sonen så kommer politiet for å ta en snakk. Så hvorfor gjelder ikke dette syklister? Og det burde være bot for å ikke slippe forbi når det er mulighet for det.  Til eksempel syklisten som forhindret all utgående trafikk på Mosseveien i rushtiden i fjor sommer ved å nekte å slippe forbi en eneste bil eller buss langs hele strekningen. 

Anonymkode: 1f112...3b4

• Liker 1
Skrevet
DEN NAKNE GARTNER skrev (32 minutter siden):

Forklar. 

Hvis det er 60-70 sone og ingen sykkelvei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...