Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan få det til i praksis? 

Er ufør (utbetalt 25 000 i mnd, 0 i lån), og veldig glad i sommeren i Norge. Så derfor ønsker jeg bo 50/50 i utlandet og i Norge. 

Ble nettopp ufør og skal søke lån hos husbanken. Med det så får jeg sikkert en av de minste leilighetene i kommunen, som går til ca 2,5-3 mill. Jeg må vell bo der et år før jeg kan selge igjen? 

Med de pengene så tenker jeg å kjøpe en leilighet i Spania. Leilighetene i Spania i området jeg er interessert i, går til samme sum som her (2,5-3 mill). 

Men er det egentlig best i eie i Norge eller Spania? I Norge så kan jeg jo leie ut leiligheten mens jeg er i Spania på en trygg måte, siden jeg har familie her som kan ta seg av evt problemer som kan oppstå (men jeg står økonomisk ansvarlig). Det blir vanskelig i Spania, siden jeg ikke kjenner noen der... 

Men om jeg skal leie leilighet i Spania, så blir jo det veldig dyrt. Jeg tror det vil bli umulig... 

Om jeg kjøper leilighet i Spania, så kan jeg jo fortsatt ha adresse hos foreldrene mine og bo der når jeg er i Norge. Men da vil vell ufør stønaden min bli redusert? (Faren min er ufør og moren min er pensjonert. På tidspunktet jeg hadde fått til noe uansett, så er nok begge pensjonert). 

Så jeg er veldig usikker på hvordan gjøre dette i praksis... 

Det aller beste hadde vært å eiet leilighet i begge landene, men jeg ser heller ikke hvordan det skal være mulig heller

Hvordan har andre løst dette? Eller er dette bare en mulighet for de som faktisk har råd til å eie i begge land?

Anonymkode: a9aab...fa2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finner bra hus til 2-3 mill. Bare man leter og ser litt utenfor byene her og der. Bruk nå heller pengene i det landet som sørget for å gi deg uføretrygd fremfor og bistå ved å sirkulere i økonomien fremfor å hive dem ut av landet til et land som gir et fett i deg. 

Anonymkode: 411c0...afa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Finner bra hus til 2-3 mill. Bare man leter og ser litt utenfor byene her og der. Bruk nå heller pengene i det landet som sørget for å gi deg uføretrygd fremfor og bistå ved å sirkulere i økonomien fremfor å hive dem ut av landet til et land som gir et fett i deg. 

Anonymkode: 411c0...afa

Mhm 🙈 jeg plasserer penger slik det bedrer min egen helse, ellers takk 😊

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er kanskje også greit å ha en bil i Spania, noen som vet noe om hvordan det fungerer om jeg er norsk statsborger?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du burde kjøpe deg leilighet/hus her i Norge, og så kan du begynne å spare til leilighet i Spania. 

Anonymkode: b6764...cc1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Liten avsporing. Men tror det kan være greit å tenke litt over dette også.

https://www.nrk.no/urix/familiens-spanske-feriehus-er-okkupert-_-loven-verner-om-inntrengerne-1.14831409

https://www.nrk.no/norge/familien-hokholt-har-fatt-sitt-okkuperte-feriehus-tilbake_-_-det-er-verre-enn-vi-fryktet-1.15210984

https://canariavisen.no/slik-beskytter-du-ferieboligen-i-spania-mot-husokkupanter/

Anonymkode: b7723...f16

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at du burde kjøpe deg leilighet/hus her i Norge, og så kan du begynne å spare til leilighet i Spania. 

Anonymkode: b6764...cc1

Ja, kjøpe først her i Norge skal jeg uansett 😊

Tenker du det er best å heller spare opp ny egenkapital og kjøpe enda en leilighet i Spania? Å ha 2 leiligheter? Det vil jo ta veldig lang tid 😓 

Og hvordan pleier bankene å stille seg til at man ønsker kjøpe noe i utlandet, ifht lån?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, har tenkt på det også 😳 Men jeg ville nok ikke latt leiligheten stå tom. Ville nok leid den ut mens jeg er i Norge 😅 

Men at slike ting kan skje, er veldig skummelt 😳 

ts

Gjest theTitanic
Skrevet

Husbanken har noen regler slik at ikke gunstige lån skal bli spekulert i. Du kan blant annet ikke leie ut leiligheten du har her kjøpt med husbanklån. Resten av reglene vet jeg ikke, men det er noen og du bør sette deg inn i dem. 

Selger du etter et år må du skatte av gevinsten. Det går også penger til kjøp salg. Skatt/kjøp / salgsutgifter strekker seg for til 150- 200 000. Det blir lite gevinst igjen å kjøpe leilighet i Spania for. Kanskje selgerdu med tap. Hvem gir deg lån til leiligheten i Spania? Ingen norsk bank. Vanlig bank gir deg jo ikke lån til leiligheten å bo i her, så hvertfall ikke til ferieleilighwt i utlandet.  Du har kanskje en bitteliten sum. Sannsynligvis ingen. Eller trodde du husbanken GIR deg 2- 3 mill? 

Å ha lav inntekt og 0 egenkapital gjør desverre sannsynligheten for å noengang eie 2 leiligheter svært svært mikroskopisk. 

Bil i Spania vet jeg ikke om du kan eie. Den kan ikke være mange uker i Norge, om i det hele tatt. Tror den må fortelles når du som norsk eier en spansk bil, og kjører over grensen men er usikker. 

Gjest theTitanic
Skrevet

Selvsagt kjekt å ha leilighet i Norge, leilighet i Spania og biler i begge land..  veldig mange har lyst til det, men lyst er ikke nok. Tror ikke du ville fått lån på 1 mill totalt engang i vanlig bank. 

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (1 time siden):

Husbanken har noen regler slik at ikke gunstige lån skal bli spekulert i. Du kan blant annet ikke leie ut leiligheten du har her kjøpt med husbanklån. Resten av reglene vet jeg ikke, men det er noen og du bør sette deg inn i dem. 

Selger du etter et år må du skatte av gevinsten. Det går også penger til kjøp salg. Skatt/kjøp / salgsutgifter strekker seg for til 150- 200 000. Det blir lite gevinst igjen å kjøpe leilighet i Spania for. Kanskje selgerdu med tap. Hvem gir deg lån til leiligheten i Spania? Ingen norsk bank. Vanlig bank gir deg jo ikke lån til leiligheten å bo i her, så hvertfall ikke til ferieleilighwt i utlandet.  Du har kanskje en bitteliten sum. Sannsynligvis ingen. Eller trodde du husbanken GIR deg 2- 3 mill? 

Å ha lav inntekt og 0 egenkapital gjør desverre sannsynligheten for å noengang eie 2 leiligheter svært svært mikroskopisk. 

Bil i Spania vet jeg ikke om du kan eie. Den kan ikke være mange uker i Norge, om i det hele tatt. Tror den må fortelles når du som norsk eier en spansk bil, og kjører over grensen men er usikker. 

Tenker å først ha lån hos husbanken og kjøpe en leilighet i Norge. Etter et par år, så tenker jeg å selge. Neste lån blir da hos en vanlig bank, og husbanken er ute av bildet. Jeg selger ikke om jeg kun får tilbud under prisantydning, så tap skjer ikke uansett. 

Så jeg er på det punktet hvor jeg selger leiligheten i Norge (enten til prisantydning eller over). På dette tidspunktet har jeg sikkert klart å spare opp 100 000 kr også. Og jeg har også betalt litt ned på det opprinnelige lånet fra husbanken, før salg av leiligheten. 

Ingen norsk bank gir lån til leilighet i Spania? 😩 Men hvordan får andre lån til det da? Tviler på at alle som eier i Spania har klart å punge ut flere mill... de må jo ha lån?? Mange med ferie boliger i Spania som bor i Norge 

Vanlig bank vil gi meg lån når jeg har solgt første leilighet?

Jeg forstår hvordan lån funker, jeg tror ikke at man får penger nei 🙈 

Muligheten for å eie 2 leiligheter er null ja, men det er jo det er jo det hele poenget med denne tråden er, HVORDAN jeg skal løse det i praksis å bo 50/50 Spania/Norge med å kun eie 1 leilighet i en av landene 

Jeg tenker ikke å ta med bilen fra Spania til Norge 🙈 Hvorfor skulle jeg styrt med det? 😂 

ts

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (1 time siden):

Selvsagt kjekt å ha leilighet i Norge, leilighet i Spania og biler i begge land..  veldig mange har lyst til det, men lyst er ikke nok. Tror ikke du ville fått lån på 1 mill totalt engang i vanlig bank. 

Ja ikke sant, og at lyst ikke er nok er hele grunnen bak denne tråden, hvordan løse det i praksis med kun leilighet i ett av landene 🙈

Nå vil jeg ikke få lån i vanlig bank nei. Er jo derfor jeg får lån hos husbanken, det sier seg vell selv? 😅 Men etter å ha eid leiligheten i Norge et par år, og etter sparing og salg, så får jeg nok lån i en vanlig bank, siden jeg allerede da er inne på boligmarkedet. Husbanken er billetten min inn på boligmarkedet. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Time-share i Spania? 
Rom i kollektiv i Norge? 
Leie hytte i Norge?
Eller leie campinghytte, campingvogn i enten Norge eller Spania?

Anonymkode: 9cd1a...480

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet

Finnes ikke noe billig airbnb eller langtidsleie i Spania mot at du passer på eiendommen og kanskje vedlikeholder litt? Eller bor usentralt 

AnonymBruker
Skrevet

Ville absolutt leid for 6 mnd i Spania; reglene der er ikke som i Norge.

Og har en rimelig bopel i Norge. En liten rimelig 2R, kanskje en hytte? Evt minihus på en rimelig tomt?

Det er dyrt å la en dyr leilighet i Norge stå ubebodd halve året, og det kan også være vanskelig å leie ut for bare 6 mnd.

Er det ikke greit å bli godt kjent i Spania; altså bo der halve året i feks 4-5 år, og så kan du jo evt «bytte»; at du kjøper bolig der og leier i Norge? Evt bor hos foreldre? 

Jeg er selv ufør og tenker i lignende baner, men er minsteufør😌og får ikke regnestykket til å gå opp. Eier en 2R i dag.

Anonymkode: ae27c...d2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Ble nettopp ufør og skal søke lån hos husbanken. Med det så får jeg sikkert en av de minste leilighetene i kommunen, som går til ca 2,5-3 mill. Jeg må vell bo der et år før jeg kan selge igjen? 

Med de pengene så tenker jeg å kjøpe en leilighet i Spania. Leilighetene i Spania i området jeg er interessert i, går til samme sum som her (2,5-3 mill). 

Hvilke penger? Du vil antakelig bruke 20-30 år på å nedbetale lånet. Om 30 år er det ikke sikkert at du har lyst til å flytte til Spania.

Anonymkode: 87015...5cd

• Liker 3
Skrevet

Har du gitt opp ideen med å ha flere hus i Norge som du leier ut?

Om du får lån fra husbanken og får kjøpt deg et hus så må du huske på at du får utgifter med det også. Det skal betales avdrag, renter, kommunale avgifter, eiendomsskatt, forskring, vedlikehold osv. Og etter et par år så er det ingen garanti for at du hverken har spart opp noe eller at boligen går opp i verdi.

Mitt råd er at du er realistisk. Først kjøper du bolig her. Deretter begynner du å spare til noe annet (for eks leilighet i Spania om det er det du vil - med risikoen det medfører).

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tenker å først ha lån hos husbanken og kjøpe en leilighet i Norge. Etter et par år, så tenker jeg å selge. Neste lån blir da hos en vanlig bank, og husbanken er ute av bildet. Jeg selger ikke om jeg kun får tilbud under prisantydning, så tap skjer ikke uansett. 

Så jeg er på det punktet hvor jeg selger leiligheten i Norge (enten til prisantydning eller over). På dette tidspunktet har jeg sikkert klart å spare opp 100 000 kr også. Og jeg har også betalt litt ned på det opprinnelige lånet fra husbanken, før salg av leiligheten. 

Ingen norsk bank gir lån til leilighet i Spania? 😩 Men hvordan får andre lån til det da? Tviler på at alle som eier i Spania har klart å punge ut flere mill... de må jo ha lån?? Mange med ferie boliger i Spania som bor i Norge 

Vanlig bank vil gi meg lån når jeg har solgt første leilighet?

Jeg forstår hvordan lån funker, jeg tror ikke at man får penger nei 🙈 

Muligheten for å eie 2 leiligheter er null ja, men det er jo det er jo det hele poenget med denne tråden er, HVORDAN jeg skal løse det i praksis å bo 50/50 Spania/Norge med å kun eie 1 leilighet i en av landene 

Jeg tenker ikke å ta med bilen fra Spania til Norge 🙈 Hvorfor skulle jeg styrt med det? 😂 

ts

Du har veldig urealsistiske drømmer, du skal søke lån i husbanken, det er ikke gitt du får låne til leiglihet til 2-3 millioner uansett, så skal du selge om 1-2 år. Hva får deg til å tro du får lån i en norsk bank for å kjøpe i Spania? Du må ha EK i Spania for å kunne kjøpe også, det er mulig å få lån i spanske banker for kjøp i Spania. 

Vi eier hus i Spania, men har ikke lån på det, har hus i "lukket boligområde", så ikke engstelig for bolig okkupanter. Leier heller ikke ut når vi er hjemme i Norge, bruker huset kun i ferier

Anonymkode: 2ec1e...bb5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor mye du har i uføretrygd. Men min venninne som har 300 000 i året i uføretrygd, fikk tilbud om lån på 1,4 millioner fra husbanken. Noe mer kunne de ikke gi henne. 

De som kjøper bolig i Spania, har lån i spansk bank. Kjenner flere som har det. 

Det jeg kanskje ville sett på i Spania, er leilighetskomplekser, som har utleie av leilighetene, og hvor man vet at mange leier der, så de tar seg av alt, og du vet du får leid ut hele sommerhalvåret. 

Anonymkode: 115bb...42e

AnonymBruker
Skrevet

nå tror jeg at jeg har funnet ut av det!!!😍

Jeg kjøper min første bolig gjennom husbanken. Og forblir i den leiligheten og hos husbanken, for husbanken har vell ganske greie renter? 

Når det begynner å bli kaldt og grått, så leier jeg ut min leilighet i Norge som korttidsleie. Korttidsleie er billigere, men jeg vil få nok uansett 😊 Kan leie ut til 5000 kr i mnd. 

Fant masse leiligheter i Spania som man kan langtidsleie til 5000 kr i mnd! 😄 fant også noen til 3000 kr også! Så da går det jo opp i opp! Jeg får flere muligheter til å bli kjent i området i Spania lengter etter, og om jeg vil reise et annet sted et år, så kan jeg det også! 😊 

Men det er et par humper her som kan ødelegge planen min 🙈 

1. Havner jeg innenfor vanlige utleie regner? Ifht skatt osv, om jeg leier ut min leilighet i 4 mnd i strekk

2. Hvor mye kan jeg tjene på utleie, før uføretrygden blir redusert? 😳 5000 kr X 4 mnd er jo 20 000 kr.

Og om man kombinerer de to problemstillingene, tar nav å beregner inntekt som totalen av det jeg får for utleie, eller hva jeg sitter igjen med etter skatt?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...