AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #1 Skrevet 28. juli 2021 «Det typisk feminine kan defineres som følsomhet og evne til omsorg… Oppfatningen av hva som er feminint vil til enhver tid være uløselig knyttet til hva som samtidig regnes som maskulint» - SNL «maskuline egenskaper regnes blant annet dristighet, påståelighet, dominans og uavhengighet…» - SNL Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva jeg synes er galt med disse definisjonene. Som kvinne skal du være feminin. Det du gjør skal være feminint av natur, uten at du føler at du følger «regler», skal femininitet være en naturlig del av din hverdag. Som mann skal maskulinitet definere deg. Det du gjør, sier og tenker skal reflekteres som maskulint, fordi du er mann. Du skal ikke tenke at definisjonen er feil for deg. Likevel tror jeg at mange vil ha problemer med disse definisjonene. Er mannen uavhengig, og kvinnen alltid følsom? Jeg synes SNL framstiller menn som disse vågale, dominante herrene, mens kvinner framstilles som nette og skjøre. Det er jo veldig langt fra sannheten. Hva ville din definisjon på maskulinitet/feminitet vært? Anonymkode: 9481e...214
Cuntzilla Skrevet 28. juli 2021 #2 Skrevet 28. juli 2021 (endret) De skriver ikke hva mannen og kvinnen er eller skal være, de skriver hvilke betydninger begrepene maskulin og feminin kan romme i språket vårt. Jeg unngår å bruke de begrepene selv, da de alltid har vært motpoler hvor det maskuline gjerne er det sterke, aktive, rasjonelle og i bunn og grunn positive, imens det feminine er det svake, passive, emosjonelle og negative. Og selv om jeg her skriver at jeg assosierer begrepet "feminint" med passiv og emosjonell, så betyr det ikke at jeg mener kvinner er eller skal være passive og emosjonelle. Endret 28. juli 2021 av Cuntzilla 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #3 Skrevet 28. juli 2021 Jeg er drittlei av den generaliseringen. "Alle kvinner liker ditt, alle kvinner gjør datt". Nei! Anonymkode: f2e73...ddf 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #4 Skrevet 28. juli 2021 Det jeg tenker ihvertfall, er at femininitet og maskulinitet burde være noe man aspirerer til å være. Å være feminin burde være en positiv ting, men når godkjente leksikon tilegner begrepet så få og "svake" kvaliteter, mens de gir mannen en hel haug med "suksessfulle" kvaliteter gjør jo at kvinner kvier seg for å bli omtalt som feminine, mens menn aspirerer til å være maskuline. Samfunnet: Maskulin: Sterk, suksessfull, kjekk, dominant, selvsikker Feminin: Svak, spe, humørbombe, dramaqueen, taper Anonymkode: 9481e...214 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #5 Skrevet 28. juli 2021 Jeg er ikke veldig begeistret for den inndelingen. Dels fordi det skaper veldig smale båser som det er vanskelig å passe inn i. En jente som vokser opp som sterk og rasjonell vil fort kunne føle at det er noe galt med henne når hun ikke lever opp til det som tradisjonelt regnes som feminint. Det samme med en gutt som vokser opp og er omsorgsfull og følsom. I tillegg er det problematisk at de kvalitetene som knyttes til det feminine er mer negative enn de som knyttes til det maskuline. Hvem vil si at man er feminin når ordet knyttes til det å være ubesluttsom, svak og irrasjonell, liksom? Dessuten har en jeg følelse av at om alle fikk muligheten til å definere seg selv uten tanke på hva som passer seg for en kjønn og hva som anses positivt og negativt vil flere lene mot den maskuline siden. Det er rett og slett fordi for meg oppleves de kvalitetene som mer menneskelige, mens de feminine får meg til å tenke på en som legger bånd på seg selv. Men det kan selvsagt være fordi jeg selv ikke passer så godt inn i den feminine boksen og derfor ville følt det begrensende å bli presset inn der. Anonymkode: 91525...c55
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #6 Skrevet 29. juli 2021 Greit at femin og maskulin har sine definisjoner. Men det er ingen som er 100% av noen av delene. De fleste er en plass i midten. Problemene kommer når man føler man må passe inn i enten eller og blir sett ned på om man ikke som mann er dominant og aggressiv, eller kvinne og svak og følsom. Anonymkode: 75814...f8c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #7 Skrevet 29. juli 2021 Både menn og kvinner er både feminine og maskuline. Må slutte å tenke at maskulin betyr mann og feminin kvinne. Skjønner at det fort blir sånn og er enig i at det bare er tull. Anonymkode: b0498...521 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #8 Skrevet 29. juli 2021 Både menn og kvinner har både femininitet og maskulinitet. Anonymkode: 53c79...92c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #9 Skrevet 29. juli 2021 Tenker at en sterk oppfatning av feminim og maskulin bare gir kjønnsforvirra barn og ungdom. Mange gutter som er følsomme og ønsker for eks jobbe med mennesker som sykepleiere. Mens det er mange jenter som er vågale og liker å utfordre seg selv fysisk eller mentalt. Disse kan da begynne tro at de egentlig er det andre kjønn Vi trenger rom til at individer kan være individer, uten at andre skal gå rundt og fortelle dem at de er unormale. Anonymkode: 0de3b...7be 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #10 Skrevet 29. juli 2021 I alle ledd av livet møter det feminine og maskuline. Som individ inn deg , mellom par, arbeidsplassen, samfunnet, osv. Det er veldig lett å generalisere og personliggjør alt, når man snakker om disse begrepene. Vi har også nedvurdert det feminine. Ofte i filmer i dag, har vi en svak maskulin mann vs en maskulin kvinne. Vi har bare amasonene som et kvinnelig symbol. Jomfruen, moren og the crone er fraværende i kulturen. Vi forstår intuitivt jomfruen som potensiale, Moren som hjem, skaperen av rammen. Definisjonen AnonymBruker skrev (19 timer siden): Oppfatningen av hva som er feminint vil til enhver tid være uløselig knyttet til hva som samtidig regnes som maskulint» Føler jeg er mer feil en riktig. Det maskuline er mer knyttet til hva som er feminint. Hvis det feminine er det som lager rammen, stiller spørsmålet, så vil det maskuline arbeide inn rammen og svare på spørsmålet som er stilt. Anonymkode: 86b6d...399
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #11 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Både menn og kvinner har både femininitet og maskulinitet. Anonymkode: 53c79...92c "Femininitet, kvinnelighet, det å være feminin, er en samlebetegnelse på de egenskapene som regnes for å være kvinnelige" SNL skriver det samme om maskulinitet. Med andre ord, som gutt/jente skal du egentlig ha de egenskapene nevnt i HI. Er du mann så er det feil å være følsom, da er du feminin. Problemet er ikke å ha både femininitet og maskulinitet, problemet er at den éne er ment å illustrere egenskaper hos kvinner og den andre illustrerer egenskaper hos menn. Anonymkode: 9481e...214
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå