Gå til innhold

Søsken har fått hjelp til boligkjøp for mange år siden. Hvor mye burde jeg få nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søsken som hver for seg har fått 200 000kr hver fra foreldrene våre for boligkjøp på 90 tallet og 2000 tallet. 
Hvordan regner man ut hva et slikt beløp er verdt i dag ? Jeg har nemlig ennå ikke fått, men trenger hjelp til boligkjøp nå. 

Anonymkode: c3f33...09b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har søsken som hver for seg har fått 200 000kr hver fra foreldrene våre for boligkjøp på 90 tallet og 2000 tallet. 
Hvordan regner man ut hva et slikt beløp er verdt i dag ? Jeg har nemlig ennå ikke fått, men trenger hjelp til boligkjøp nå. 

Om foreldrene dine ønsker å gi deg en sum som tilsvarer hva søskene dine brukte pengene på, så ville jeg ganget beløpet de fikk med prisstigningen, si de har steget med 200% i Oslo, da vil 600 000 i dag tilsvare 200 000 i 2000.

Men det er ikke noe som vil si at du "burde få" så mye. Dette er opp til foreldrene dine. Dette kommer blant annet hvor mye penger de har til øyeblikket, hvordan du greier deg osv. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt ann på hva dine foreldre ønsker. Si ene søskenet ditt fikk 200K i 1993 og andre søsken fikk samme beløp i 2007. Da er det ikke indeksregulert ig da er det ikke riktig å indeksregulere det nå som du skal ha penger heller. Så da får du 200K på like linje som dine søsken.

Anonymkode: 521a1...e4a

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

200 000, evt 200 000 konsumprisregulert.

Anonymkode: 32f92...784

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke beløpet til søsken nr 2 ble regulert bør jo ikke ditt beløp bli regulert!

Anonymkode: b065b...d38

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
Hanna! skrev (2 minutter siden):

Om foreldrene dine ønsker å gi deg en sum som tilsvarer hva søskene dine brukte pengene på, så ville jeg ganget beløpet de fikk med prisstigningen, si de har steget med 200% i Oslo, da vil 600 000 i dag tilsvare 200 000 i 2000.

Men det er ikke noe som vil si at du "burde få" så mye. Dette er opp til foreldrene dine. Dette kommer blant annet hvor mye penger de har til øyeblikket, hvordan du greier deg osv. 

Kan ikke gå utfra prisstigningen av boliger. Skal ts få 600K fordi han vil bo i Oslo, men hvis han vil bo i ett grisgrendt strøk så skal han bare få 150K fordi prisene der har gått ned?

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
Hanna! skrev (4 minutter siden):

prisstigning på boliger skal jo ikke påvirke beløpet!

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

prisstigning på boliger skal jo ikke påvirke beløpet!

Hvorfor ikke?

Det er ikke noe som er riktig eller galt her. Foreldrene kan fordele ulikt. De kan gi 200 000 til alle, det kan reguleres etter veksten av gdp eller boligprisvekst (om det er slik at disse pengene går til bolig til alle). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hanna! skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke?

Det er ikke noe som er riktig eller galt her. Foreldrene kan fordele ulikt. De kan gi 200 000 til alle, det kan reguleres etter veksten av gdp eller boligprisvekst (om det er slik at disse pengene går til bolig til alle). 

Les mitt svar, blir det riktig syns du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS 

Jeg fikk ikke den gangen fordi jeg klarte meg så godt selv. 

Nå blir jeg alene, har barn å tenke på, og mindre inntektsevne, og konflikter med Ex som forsurer alt. Jeg ønsker å flytte ut av boligen (har kun liten eierandel).  Jeg er sikker på at foreldrene mine kan og vil hjelpe når jeg setter de inn i situasjonen . Men det er jo åpenbart at 200 000 kr i år 2000 er noe annet i dag ..??

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med tråden. Det er din foreldre som bestemmer og hva en haug ukjente personer på KG mener betyr jo ingenting med mindre du har tenkt å vise dem tråden.

Anonymkode: 00357...2ce

• Liker 31
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan ikke gå utfra prisstigningen av boliger. Skal ts få 600K fordi han vil bo i Oslo, men hvis han vil bo i ett grisgrendt strøk så skal han bare få 150K fordi prisene der har gått ned?

Jeg er enig med deg! Her antok jeg at alle bodde samme sted eller i utgangspunktet kjøpte samme sted. TS kommer ikke med informasjon om hverken det ene eller andre. Det er så mye som spiller en rolle her. Og enig i at om noen fikk 200 000 på 90-tallet og en annen 200 000 på 00-tallet, så virker det "naturlig" at ts får 200 000. 

Men som sagt ikke noe som er riktig her. Umulig å gjøre helt likt uansett.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

TS 

Jeg fikk ikke den gangen fordi jeg klarte meg så godt selv. 

Nå blir jeg alene, har barn å tenke på, og mindre inntektsevne, og konflikter med Ex som forsurer alt. Jeg ønsker å flytte ut av boligen (har kun liten eierandel).  Jeg er sikker på at foreldrene mine kan og vil hjelpe når jeg setter de inn i situasjonen . Men det er jo åpenbart at 200 000 kr i år 2000 er noe annet i dag ..??

TS

Jeg synes du virker litt kravstor. Det er ikke åpenbart at de kan tilby deg noe mer enn 200 000. Det er heller ikke åpenbart at de tilbyr deg 200 000 i dag selv om de gjorde det da. De ga deg den muligheten den gang, som du da sa nei til. Om jeg sier nei til å bli spandert øl på av venner for to år siden kan jeg ikke bare ringe dem opp nå og forvente at de skal spandere en øl på meg.

Du får snakke med foreldrene dine. Du får si du sliter og lurte på om de kunne hjelpe deg til å kjøpe noe nytt (eller hva du nå trenger pengene til). Du kan vise dem budsjett og si du skal få livet på fote. Så får det være opp til dem hvor mye de gir. OM de spør deg, hvor mye tenkte du, kan du si enten hva du trenger eller hvor mye 200 000 hadde vært i dag (tenkt generell prisstigning eller boligprisvekst i området der dere kjøper osv).

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med tråden. Det er din foreldre som bestemmer og hva en haug ukjente personer på KG mener betyr jo ingenting med mindre du har tenkt å vise dem tråden.

TS

Jeg syns jeg bør få mer enn 200 000 for å kjøpe bolig, evt leie først, men med mål om å kjøpe. Men jeg vil ikke be om noe som er urimelig. Om det er urimelig å forvente mer enn 200 000 , så justerer jeg forventningen min 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS

Jeg syns jeg bør få mer enn 200 000 for å kjøpe bolig, evt leie først, men med mål om å kjøpe. Men jeg vil ikke be om noe som er urimelig. Om det er urimelig å forvente mer enn 200 000 , så justerer jeg forventningen min 

Jeg og mine søsken fikk penger av foreldrene ved boligkjøp. Jeg var den som kjøpte sist og fikk samme kronebeløp som min søster som kjøpte ca. 15 år før meg. Det falt meg ikke inn å forvente noe mer enn henne - det var tross alt min egen "feil" at jeg ikke kjøpte tidligere.

• Liker 29
Skrevet

Jeg syntes ikke du bør få et rødt øre, men nå er det ikke opp til meg 

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS

Hva du synes og hva foreldrene dine synes er mest sannsynlig to forskjellige mål. Vær glad om du får 200K og ikke klag på det.

For alt du vet kanskje du ikke får ei eneste krone nå, men at de har skrevet testamente og at du skal arve 200K mer enn dine søsken da den tid kommer.

Jeg ville ikke basert meg på å få penger, fallhøyden er veldig stor.

• Liker 10
Skrevet

Du er en voksen mann med barn. Du har klart deg bra og avslo penger tidligere. Du tenkte ikke at det kunne vært lurt å spare?  Så du har fucka opp litt. Greit nok.

Det som blir helt feil for meg, er at du spekulerer i hvor mye du "bør" få. Du skulle bare ha snakket med dem, og tatt i mot det du fikk. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Hvorfor bør du få mer? Synes 200.000 er raust 

Anonymkode: 97d2e...543

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

"Jeg bør få" er utrolig lite sjarmerende. Det er opp til foreldrene dine hvor mye du kan få, om noe i det hele tatt. Du må stå med lua i hånda og takke pent uansett hva de bestemmer seg for.

Jeg har barn med stor aldersforskjell, og har bestemt meg for å gå ut ifra grunnbeløpet. Hvis den eldste får 1,5 G i 2025, vil jeg gi den yngste også 1,5 G den dagen hun trenger det, f.eks i 2035.

Anonymkode: 92da0...74f

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...