Gå til innhold

Er det greit å bestemme venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet
SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Du skriver som en trassig unge da. Men men. Så fordi han skilte seg ut så ble han ekskludert. Så flott. 

Nei, Han ble ikke invitert igjen fordi han ikke hørte på meg som den voksne, og fordi han gjentok det jeg sa han IKKE skulle gjøre. Flere ganger. Han virket ærlig talt mindre interessert i å leke med sønnen min. Så hva gjorde han egentlig hjemme hos oss da? Han snoket.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Million skrev (9 minutter siden):

Nei, Han ble ikke invitert igjen fordi han ikke hørte på meg som den voksne, og fordi han gjentok det jeg sa han IKKE skulle gjøre. Flere ganger. Han virket ærlig talt mindre interessert i å leke med sønnen min. Så hva gjorde han egentlig hjemme hos oss da? Han snoket.

Men den voksne må lære seg å formidle beskjeder og ja en tone som gjør at unger forstår. Det virker ikke som om du likte denne gutten i det hele tatt, og at det var grunnen. Unger så små "snoker" ikke. De er naturlig nysgjerrige. Du får det til å virke som om den litte gutten hadde en agenda. Alt her er ditt problem. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Skrevet (endret)
SoWhat? skrev (8 minutter siden):

Men den voksne må lære seg å formidle beskjeder og ja en tone som gjør at unger forstår. Det virker ikke som om du likte denne gutten i det hele tatt, og at det var grunnen. Unger så små "snoker" ikke. De er naturlig nysgjerrige. Du får det til å virke som om den litte gutten hadde en agenda. Alt her er ditt problem. 

Herregud, var du tilstede eller? "Det virker...." ?? Legg av deg den tonen der, som om du tror du vet nøyaktig hvordan det foregikk!

Og hadde det vært sånn at jeg "ikke likte den gutten i det hele tatt", som du så frekt påstår, så hadde jeg vel aldri foreslått at sønnen min skulle be han med seg hjem for å leke? Som jeg skrev tidligere ønsket jeg å inkludere han, fordi jeg så det var ikke så mange andre som gjorde det.

Endret av Million
  • Liker 5
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Herregud, var du tilstede eller? "Det virker...." ?? Legg av deg den tonen der, som om du tror du vet nøyaktig hvordan det foregikk!

Og hadde det vært sånn at jeg "ikke likte den gutten i det hele tatt", som du så frekt påstår, så hadde jeg vel aldri foreslått at sønnen min skulle be han med seg hjem for å leke? Som jeg skrev tidligere ønsket jeg å inkludere han, fordi jeg så det var ikke så mange andre som gjorde det.

Ja, du gjorde et godt forsøk. En gang i barnehagen og to ganger på skolen. Men fordi han "snoket" hos dere så ekskluderte også du han. Godt jobba! 

• Liker 1
Skrevet
SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Ja, du gjorde et godt forsøk. En gang i barnehagen og to ganger på skolen. Men fordi han "snoket" hos dere så ekskluderte også du han. Godt jobba! 

Ja.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi opplevde ett barn som stjal penger hos oss (snakk om noen tusen) og leker, og stjal i butikker osv. Det barnet fikk ikke min sønn leke mer mer, men var enkelt da han ikke ville leke med det barnet lenger heller. Han ville ikke ha venner som stjal fra oss og andre. 

Så lenge mine grenser blir respektert i mitt hjem, så synes jeg han skal få bestemme selv, og han forstår at alle ikke har like regler. Men jeg godtar ikke at han legger til seg dårlig oppførsel fordi at andre har det. Vi snakker ofte om hva som er rett og galt, og hvorfor vi skal behandle andre bra og med respekt, ha grenser for oss selv osv. 

Har hatt barn på besøk som jeg har sendt hjem, fordi at de ikke klarer å oppføre seg og er lite hyggelig å ha på besøk. Men vi prøver igjen noen ganger, før jeg sier at de bare får leke ute om de kommer. 

Anonymkode: c493f...28b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler ikke utlendinger å dra hjem til nordmenn. Sære, gjerrige, hovmodige og arrogante.

Anonymkode: 8e0bd...e42

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi opplevde ett barn som stjal penger hos oss (snakk om noen tusen) og leker, og stjal i butikker osv. Det barnet fikk ikke min sønn leke mer mer, men var enkelt da han ikke ville leke med det barnet lenger heller. Han ville ikke ha venner som stjal fra oss og andre. 

Så lenge mine grenser blir respektert i mitt hjem, så synes jeg han skal få bestemme selv, og han forstår at alle ikke har like regler. Men jeg godtar ikke at han legger til seg dårlig oppførsel fordi at andre har det. Vi snakker ofte om hva som er rett og galt, og hvorfor vi skal behandle andre bra og med respekt, ha grenser for oss selv osv. 

Har hatt barn på besøk som jeg har sendt hjem, fordi at de ikke klarer å oppføre seg og er lite hyggelig å ha på besøk. Men vi prøver igjen noen ganger, før jeg sier at de bare får leke ute om de kommer. 

Hvordan klarte han å stjele så mye penger? Var det over en periode, og innrømmet han det? Hvordan gikk det med han? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anbefaler ikke utlendinger å dra hjem til nordmenn. Sære, gjerrige, hovmodige og arrogante.

Nordmenn er bra på mange måter. Men gjestfrihet og å yte service- der skorter det 🙂

AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (17 minutter siden):

Nordmenn er bra på mange måter. Men gjestfrihet og å yte service- der skorter det 🙂

Nordmenn er flotte, men best å ikke dra på besök hos dem. Jeg pleide å henge hos en barndomsvenn, moren hans var lege faren data ingeniør. Hun hadde kappet opp norvegia ost i terninger, hahah den lå i bolla vettu. Så spør hun om jeg vil ha en bit, jeg sa ja takk og det var det. Hvis man ville ha en annen bit til måtte man spørre hver gang :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nordmenn er flotte, men best å ikke dra på besök hos dem. Jeg pleide å henge hos en barndomsvenn, moren hans var lege faren data ingeniør. Hun hadde kappet opp norvegia ost i terninger, hahah den lå i bolla vettu. Så spør hun om jeg vil ha en bit, jeg sa ja takk og det var det. Hvis man ville ha en annen bit til måtte man spørre hver gang :)

Såpass 😄 Jeg har blitt overrasket mange ganger jeg også. Veldig mange ganger. Det er mye spørsmål her om hva man kan slippe unna med om en skal ha gjester. Må vi ha ditt? Må vi ha datt? Må unger på besøk få middag? 

Det er mer plikt enn glede å gi bort her. Og å yte service får folk til å føle seg dumme. Rare greier. 

AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (1 time siden):

Hvordan klarte han å stjele så mye penger? Var det over en periode, og innrømmet han det? Hvordan gikk det med han? 

Barnet var besøk da det solgt ting vi hadde lagt ut til salg, og så hvor pengene ble lagt. Skulle hente noe der litt senere, og oppdaget at de manglet. Gikk å snakket med guttene, og det lyste av gutten at han hadde tatt de. Han innrømmet det, og viste seg at han hadde tatt andre ting over tid også da vi snakket med foreldrene. De synes det var rart at han hadde fått visse leker av oss osv, men de ville ikke gjøre noe feil ved å spørre om det. 

Han fikk husarrest i lang tid. Hva som ble saken ut av butikk naskingen vet jeg ikke, men vet han har skikket seg og blitt en kjekk ungdom. Dette hendte da de var 10-11 år. Å han var en skikkelig rakker en god stund. 

Grunnen til at jeg ikke ville at min gutt lekte med han hjemme og utenfor hjemmet var rett og slett stjelingen. Ville ikke at min skulle bli dratt inn i det om han stjal på en butikk, og ønsket ikke flere episoder hjemme da tilliten ble så brutt.

De fikk omgås på skolen, og under oppsyn. Men min sønn trakk seg mer og mer unna han. De har noen av de samme vennene nå i dag, så de møtes, men ikke nære venner. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet var besøk da det solgt ting vi hadde lagt ut til salg, og så hvor pengene ble lagt. Skulle hente noe der litt senere, og oppdaget at de manglet. Gikk å snakket med guttene, og det lyste av gutten at han hadde tatt de. Han innrømmet det, og viste seg at han hadde tatt andre ting over tid også da vi snakket med foreldrene. De synes det var rart at han hadde fått visse leker av oss osv, men de ville ikke gjøre noe feil ved å spørre om det. 

Han fikk husarrest i lang tid. Hva som ble saken ut av butikk naskingen vet jeg ikke, men vet han har skikket seg og blitt en kjekk ungdom. Dette hendte da de var 10-11 år. Å han var en skikkelig rakker en god stund. 

Grunnen til at jeg ikke ville at min gutt lekte med han hjemme og utenfor hjemmet var rett og slett stjelingen. Ville ikke at min skulle bli dratt inn i det om han stjal på en butikk, og ønsket ikke flere episoder hjemme da tilliten ble så brutt.

De fikk omgås på skolen, og under oppsyn. Men min sønn trakk seg mer og mer unna han. De har noen av de samme vennene nå i dag, så de møtes, men ikke nære venner. 

Godt det gikk bra med han. Når barn stjeler, så er det et veldig dårlig tegn. Da er det som regel noe veldig galt. Ikke en sjokolade eller en ting eller en tier liksom. Men så mye, og mest gjentatte ganger.

Skjønner at han ikke kunne være hos dere. Men glad det gikk det gikk fint med han  :-).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har noen drittunger til nabo barn her, har ikke veldig lyst til at mitt barn skal bli påvirket av de. Er det greit å si at hun ikke kan leke med de? 

Dette er jo selvfølgelig så lenge hun går 100% i barnehage, å kan fortsatt bli stimulert på andre måter. De er utakknemlig, eier ingen kontroll på følelsene sine, hyler, slår, sparker og lugger foreldrene sine. Aldersgruppen er 4-9år. 

Anonymkode: 4bca8...293

Husk at hvis du nekter barnet ditt disse vennene så vil det ikke være enda gjevere å være med dem, og en dag begynner de på skolen der du ikke passer på. Da blir jo disse førstevalg . Og påvirkningen større 

Anonymkode: 98508...874

AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (53 minutter siden):

Godt det gikk bra med han. Når barn stjeler, så er det et veldig dårlig tegn. Da er det som regel noe veldig galt. Ikke en sjokolade eller en ting eller en tier liksom. Men så mye, og mest gjentatte ganger.

Skjønner at han ikke kunne være hos dere. Men glad det gikk det gikk fint med han  :-).

Vi kjenner ikke foreldrene veldig godt, men ser på de som gode foreldre, som absolutt forsto alvoret av saken, og tok skikkelig fatt i det. Det er flere søsken, og aldri opplevd noe sånt med de andre. 

Noen ganger gjør barn ting selv om de har veldig gode foreldre, det har jeg selv opplevd under min barn/ungdom tid. Så jeg legger ikke automatisk skyld på dårlig oppdragelse, og ser ikke på barn som dårlige selv om de gjør feil ting. Men noen grenser må man sette for seg selv, sin familie og sitt hjem. 

Er veldig glad for at det gikk bra med han selv 😊 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig kan du bestemme dette! 

Det er barn i feltet mitt barn ikke får leke med pga forferdelig oppførsel! 

Anonymkode: 28b27...bf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (5 timer siden):

Hm. "Har du lyst til å se deg rundt? Kom, så skal vi ta en runde" Så enkelt kunne det vært. Han var en liten gutt! Makan

Du klarte bare ikke å gi beskjed ved å forklare på riktig måte. Det var problemet. Ikke han. 

Du kjenner ikke gutten. Det gjorde ikke million heller. Det kan hende gutten gikk rundt å se etter noe å stjele. Jeg hadde et besøk av en nabo som stjal. Mamma fant henne snikende rundt i huset og fersket henne. Jeg hadde heller ikke følt meg trygg nå med et barn snikende rundt i huset. Selvfølgelig skal det ha konsekvenser for barnet. Barnet skal vite at det ikke er greit. Da kan barna heller leke ute.

Anonymkode: 44131...723

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kjenner ikke gutten. Det gjorde ikke million heller. Det kan hende gutten gikk rundt å se etter noe å stjele. Jeg hadde et besøk av en nabo som stjal. Mamma fant henne snikende rundt i huset og fersket henne. Jeg hadde heller ikke følt meg trygg nå med et barn snikende rundt i huset. Selvfølgelig skal det ha konsekvenser for barnet. Barnet skal vite at det ikke er greit. Da kan barna heller leke ute.

Jeg har sagt hva jeg mener til Million. Et bhg-barn som er på tokt? Jez

AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (2 minutter siden):

Jeg har sagt hva jeg mener til Million. Et bhg-barn som er på tokt? Jez

Jeg støtter @Million i valget hennes 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar, selvfølgelig vil jeg ikke ekskludere. Det skal jeg selvfølgelig ikke gjøre.

Har dere noen råd på hvordan jeg skal kunne forklare mitt barn at denne atferden ikke er ok? Selvom foreldrene til de andre ikke gjør noe. 

Anonymkode: 4bca8...293

Godt du ikke vil ekskludere, men allikevel skriver du er at de er drittunger og at du lurer på om det er greit å velge venner for barnet ditt. 

jeg har selv et barn med utfordringer og flere diagnoser, hen er ikke mors beste barn og det er jeg veldig klar over. alt mitt barn ønsker er å passe inn i alle andres verden, og ikke være annerledes. Men uansett hvordan man vender på det så er barnet mitt uten for det som alle andre ser på som normalt. Mitt barn vil ikke dra i bursdager fordi hen vet hen er annerledes, det er trist. Uansett hvor mye mitt barn vil bli aksepterer for den hen er så blir hen ikke det, fordi hen håndterer ting annerledes. 

Anonymkode: 92656...1da

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...