Gå til innhold

Er det greit å bestemme venner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen drittunger til nabo barn her, har ikke veldig lyst til at mitt barn skal bli påvirket av de. Er det greit å si at hun ikke kan leke med de? 

Dette er jo selvfølgelig så lenge hun går 100% i barnehage, å kan fortsatt bli stimulert på andre måter. De er utakknemlig, eier ingen kontroll på følelsene sine, hyler, slår, sparker og lugger foreldrene sine. Aldersgruppen er 4-9år. 

Anonymkode: 4bca8...293

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg nekter ikke barna mine å leke med andre nei. Hva jeg synes om det er da helt uvesentlig, det er jo barnets venn. Ikke sikkert ditt barn er så fantastisk heller, ville du likt at andre nektet sine barn å være med ditt barn? Man behandler andre slik man ønsker at de skal behandle deg og dine barn. 

Anonymkode: 53ff2...e35

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det. Min 19 åring har en kompis som røyker hasj. Dette har han gjort siden de var 15. Jeg nekter ikke min sønn å være venn med han 

Anonymkode: d73ca...df9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk for all del å vær et forbilde for dine barn😉 Så å nekte barna dine å være sammen med nabobarna, så er du faktisk ikke et godt forbilde. 
Jeg skjønner at du ikke synes noe om adferden du beskriver, men da setter du deg ned å prater med nabobarna. Om det skulle skje når barna er sammen. 

Anonymkode: a1dfb...c67

• Liker 7
Skrevet

Hvis barnet ditt vil leke med dem, så please ikke bli som min mor som liksom "kvalitetssikret" mine venner! Fy så vanskelig det var. Fra jeg begynte å leke ute og til jeg flyttet hjemmefra omtrent. Jeg som likte mennesker så godt . Nå har jeg såå mange ulike bekjente. Og hun kan kritisere fremdeles. Hun er snill som bare det, men har sine sider. Ikke bli sånn.

Husk at det er foreldrene som er problemet, og hvorfor tenker du ikke at ditt bsrn kan påvirke positivt? Istedenfor for å tenke at ditt barn blir "offer" for noe? Ikke lær bort ekskludering!

• Liker 6
Skrevet

En voksen kvinne som kaller barn på 4-9 drittunger ? Du virker ikke særlig moden. det er ikke greit å nekte barnet ditt å leke med noen. Tenk om nabo barna hadde sagt at de ikke fikk leke med ditt barn fordi han er en utakknemlig drittunge sånn som du sier ? Du vet ikke historien dems, kanskje dem ikke har det så lett og en venn er akkurat det dem trenger. Det du snakker om nå kalles utestenging og kan ødelegge et lite barn. Huff og æsj.  

• Liker 6
Skrevet

Dette er oppskriften på at dine barn blir mobbere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, selvfølgelig vil jeg ikke ekskludere. Det skal jeg selvfølgelig ikke gjøre.

Har dere noen råd på hvordan jeg skal kunne forklare mitt barn at denne atferden ikke er ok? Selvom foreldrene til de andre ikke gjør noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar, selvfølgelig vil jeg ikke ekskludere. Det skal jeg selvfølgelig ikke gjøre.

Har dere noen råd på hvordan jeg skal kunne forklare mitt barn at denne atferden ikke er ok? Selvom foreldrene til de andre ikke gjør noe. 

Du forteller barnet hva som ikke er greit å gjøre. Slutt å tenk at ungen er drittunge, men at det gjør dumme ting. Når barnet gjør dumme ting lærer du barnet ditt at det er greit, men ikke si at ungen er en drittunge eller at det er ungen det er noe falt med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en av grunnene til at jeg ikke vil ha barn. Jeg hadde elsket mitt eget barn, men jeg hadde hatt vanskeligheter for å takle andres barn. 😅 
Det er veldig vanskelig å si til barnet ditt at det ikke kan leke med andre barn, spesielt når dere er naboer. Det kan jo være at barnet ditt ikke ønsker å leke med dem når de er så slemme.

Anonymkode: cf3d0...359

Skrevet

Min sønn gikk i barnehage med en gutt som skilte seg litt ut fra de andre vennene hans. Han var bare hjemme hos oss på lekebesøk en gang mens de gikk i barnehagen og to ganger til etter at de begynte på skole. Og hver gang fant jeg denne gutten snokende rundt i huset vårt, åpnet dører og gikk inn på f.eks. min og mannens private soverom og gikk rundt der og så. Han var alle andre steder i huset enn på rommet til guttungen min, som han egentlig var på besøk hos for å leke! Det var utrolig frekt og føltes invaderende. 

Siste gangen jeg traff på han i et rom han ikke hadde noe med å være, ble jeg ganske skarp i tonen for jeg hadde gitt han beskjed før om å ikke gå rundt og lete i rom. 

Etter dette sa jeg til sønnen min at jeg rett og slett ikke ønsket at han skulle ha med den gutten på besøk mer. Det var egentlig litt "mercy" å ta han med i utgangspunktet, vi gjorde det for å inkludere han, siden han var av innvandrerfamilie og aldri fikk bli med guttene i barnehagen hjem. Jeg ville derfor inkludere han og ta han med. Men sånn som han oppførte seg og ikke respektere det jeg sa, så ble det slutt på det.

Det var eneste gangen jeg sa i fra til sønnen min at han ikke fikk ta med eller leke mer med noen. Han kunne leke med han på skolen, greit nok, men ikke hjemme. Sønnen min sa det ikke gjorde noe, for de lekte uansett sammen svært sjelden eller nesten aldri på skolen heller uansett.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det eneste du skal gjøre er jo å oppdra dine barn. Da lærer de hva som er rett og galt. Hvis dine barn skulle gjøre lignende, SÅ kan du snakke om det. Eller hvis barna dine tar det opp. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes ikke det. Min 19 åring har en kompis som røyker hasj. Dette har han gjort siden de var 15. Jeg nekter ikke min sønn å være venn med han 

Å nekte tenåringer samkvem kan bare virke mot sin hensikt, blir bare mer "spennende" for noen. Men om du betaler boligen er det i norsk lov din rett å bestemme hvem og hva som slippes inn. Du kan også nekte hasjbruk i egen bolig. Si klart fra hva du mener om hasj.

Anonymkode: 07704...9a8

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (5 minutter siden):

Min sønn gikk i barnehage med en gutt som skilte seg litt ut fra de andre vennene hans. Han var bare hjemme hos oss på lekebesøk en gang mens de gikk i barnehagen og to ganger til etter at de begynte på skole. Og hver gang fant jeg denne gutten snokende rundt i huset vårt, åpnet dører og gikk inn på f.eks. min og mannens private soverom og gikk rundt der og så. Han var alle andre steder i huset enn på rommet til guttungen min, som han egentlig var på besøk hos for å leke! Det var utrolig frekt og føltes invaderende. 

Siste gangen jeg traff på han i et rom han ikke hadde noe med å være, ble jeg ganske skarp i tonen for jeg hadde gitt han beskjed før om å ikke gå rundt og lete i rom. 

Etter dette sa jeg til sønnen min at jeg rett og slett ikke ønsket at han skulle ha med den gutten på besøk mer. Det var egentlig litt "mercy" å ta han med i utgangspunktet, vi gjorde det for å inkludere han, siden han var av innvandrerfamilie og aldri fikk bli med guttene i barnehagen hjem. Jeg ville derfor inkludere han og ta han med. Men sånn som han oppførte seg og ikke respektere det jeg sa, så ble det slutt på det.

Det var eneste gangen jeg sa i fra til sønnen min at han ikke fikk ta med eller leke mer med noen. Han kunne leke med han på skolen, greit nok, men ikke hjemme. Sønnen min sa det ikke gjorde noe, for de lekte uansett sammen svært sjelden eller nesten aldri på skolen heller uansett.

Herregud. Kanskje han bare var nysgjerrig på hvordan dere bodde kontra dem? Jeg er riktignok ikke glad i superpedagogiske foreldre, men LITT kunnskap liksom. Sorry altså. Jez! 

• Liker 5
Skrevet (endret)
SoWhat? skrev (12 minutter siden):

Herregud. Kanskje han bare var nysgjerrig på hvordan dere bodde kontra dem? Jeg er riktignok ikke glad i superpedagogiske foreldre, men LITT kunnskap liksom. Sorry altså. Jez! 

Jeg skal ikke ha unger jeg knapt kjenner gående rundt og åpne skuffer og skap i rom der han er alene, takk. Og han ga seg ikke når han fikk først en vennlig beskjed, han gjorde det samme neste gang. 

Jeg liker ikke sånt, sånn er det.  Han var der for å leke med sønnen min, men han var faktisk mer opptatt av å saumfare hjemmet vårt i alle rom. Sønnen min satt igjen og lekte på rommet sitt uten han...

Endret av Million
  • Liker 5
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Jeg skal ikke ha unger jeg knapt kjenner gående rundt og åpne skuffer og skap i rom der han er alene, takk. Og han ga seg ikke når han fikk først en vennlig beskjed, han gjorde det samme neste gang. 

Jeg liker ikke sånt, sånn er det.  Han var der for å leke med sønnen min, men han var faktisk mer opptatt av å saumfare hjemme vårt i alle rom.

Hm. "Har du lyst til å se deg rundt? Kom, så skal vi ta en runde" Så enkelt kunne det vært. Han var en liten gutt! Makan

Du klarte bare ikke å gi beskjed ved å forklare på riktig måte. Det var problemet. Ikke han. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
SoWhat? skrev (5 minutter siden):

Hm. "Har du lyst til å se deg rundt? Kom, så skal vi ta en runde" Så enkelt kunne det vært. Han var en liten gutt! Makan

Du klarte bare ikke å gi beskjed ved å forklare på riktig måte. Det var problemet. Ikke han. 

Du får tro hva du vil. Men ingen andre lekekamerater min sønn hadde i oppveksten noensinne gikk rundt og nærmest løftet på dynene på foreldrenes soverom, åpnet skapene på badet, på kjøkkenet, gikk inn på hobbyrommet mitt osv. Helt alene. Jeg støtte tilfeldig på han flere ganger, sendte han tilbake på rommet og minnet han vennlig på at han var her for å leke med sønnen min. 

Ærlig talt! Jeg har ingen som helst grunn til å vise en nesten fremmed guttunge hva jeg har på soverommet mitt! Og siste gangen han var hos oss (skolegutt) var han ikke så veldig liten lenger at han kunne unnskyldes med at han ikke skjønte folkeskikk.

Endret av Million
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Å nekte tenåringer samkvem kan bare virke mot sin hensikt, blir bare mer "spennende" for noen. Men om du betaler boligen er det i norsk lov din rett å bestemme hvem og hva som slippes inn. Du kan også nekte hasjbruk i egen bolig. Si klart fra hva du mener om hasj.

Anonymkode: 07704...9a8

Har aldri vært brukt hasj i huset her. Eller sett han påvirket når han er på besøk her 

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hvor gammelt barnet ditt er, men de fleste barn forstår godt at det er forskjell på reglene hjemme og andre steder. Du trenger ikke å prate spesifikt med barnet ditt om at det ikke skal gjøre sånn som de barna gjør, men heller lære bort generelle regler. For eksempel om at det ikke er lov til å slå, dytte og lugge folk. Snakk om at det ikke er greit å gjøre noe som gjør at andre blir lei seg, og om hvordan man kan si fra hvis det er noen som gjør noe som er ugreit. 
Det at noen barn bryter reglene og gjør ting som ditt barn har lært at ikke er grit kommer til å skje uansett. Så det beste er at ditt barn føler seg såpass stødig på rett og galt at det kan lære bort, i stedet for å endre adferd selv. 

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Du får tro hva du vil. Men ingen andre lekekamerater min sønn hadde i oppveksten noensinne gikk rundt og nærmest løftet på dynene på foreldrenes soverom, åpnet skapene på badet, på kjøkkenet, gikk inn på hobbyrommet mitt osv. Helt alene. Jeg støtte tilfeldig på han flere ganger, sendte han tilbake på rommet og minnet han vennlig på at han var her for å leke med sønnen min. 

Jeg har ingen som helst grunn til å vise en nesten fremmed guttunge hva jeg har på soverommet mitt. 

Du skriver som en trassig unge da. Men men. Så fordi han skilte seg ut så ble han ekskludert. Så flott. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...