Gå til innhold

Har ikke bemanningsbyrå oversikt oversikt over det jeg jobber gjennom dem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ansatt i et bemanningsbyrå, er for tiden i et oppdrag som utgjør ca. 120 timer i mnd. Har en kalender der det står hvilke dager jeg skal jobbe. Men jeg blir likevel stadig ringt fra bemanningbyrået og spurt om jeg kan jobbe dager der jeg allerede skal jobbe. Eller om jeg kan jobbe vakter som tydelig vil utløse brudd på arbeidsmiljøloven. For det er vel ikke lov til å jobbe mer en 54 timer per uke? 

Ble spurt om å jobbe to dager ekstra i en uke der jeg allerede jobber 50 timer, og jeg stusser veldig på at jeg ble spurt. Da må de jo betale meg overtid for begge vaktene? De 50 timene er i en turnus så de antar jeg gjennonsnittsberegnes, men alt jeg går oppå det blir vel overtid? Selv om det nødvendigvis ikke blir mer en 160 timer i mnd? 

Anonymkode: ab89c...9d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om tariff følges så utløser det overtid. Men de fleste bemanningsbyråer følger ikke eller har ikke tariff. Tviler på du har overtidsbetalt. Det er forøvrig ingen grense på hvor mange timer du kan jobbe i løpet av en uke. 54 timer er ikke masse

Anonymkode: 69f54...c37

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Om tariff følges så utløser det overtid. Men de fleste bemanningsbyråer følger ikke eller har ikke tariff. Tviler på du har overtidsbetalt. Det er forøvrig ingen grense på hvor mange timer du kan jobbe i løpet av en uke. 54 timer er ikke masse

Eh, arbeidsmiljøloven gjelder uansett, med mindre man har særlig uavhengig stilling. Og jo, de følger tariff. Det står i kontrakten at 54 timer er maks per uke, og at man maks kan jobbe tre søndager på rad, og at 35,5 time er fulltid, men at man kan gjennomsnittsberegne 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Ved overtidsarbeid har arbeidstakar krav på eit tillegg på minst 40 prosent av avtalt timelønn. Avtale om lågare prosentsats er med andre ord ikkje tillate.

Det står i aml. Hvor har du fra at man ikke har rett på tillegg hvis arbeidsgiver ikke følger tariff? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...