Gå til innhold

Vet du forskjellen på BALKONG, VERANDA, TERRASSE og ALTAN ? - UTEN Å GOOGLE ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Terrasse er hvis den står på jorda som en førhøyet platting eller direkte på et bygg (takterrasse). Forskjellen på veranda og balkong tror jeg har med om det er utkraget eller trekt inn i bygget å gjøre, men er ikke sikker. Altan aner jeg ikke hva er. 

Så, svaret blir vel nei, jeg vet ikke forskjellen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veranda har byggverk under. Balkong står ut i luften. Tror altan er det samme som balkong, bare annen dialekt. Terrasse står på grunn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Nei, husker bare at jeg har tatt feil her tidligere og at jeg derfor ikke bør være så påståelig 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altan er uteplass på taket uten overbygg.

Anonymkode: b5563...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lurer på når den første jukseren kommer med sitt svar 😄

Anonymkode: 2ebce...fac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (6 minutter siden):

Veranda har byggverk under. Balkong står ut i luften. Tror altan er det samme som balkong, bare annen dialekt. Terrasse står på grunn. 

Mine slektninger fra vestlandet sier "altan", ikke balkong/veranda. Så kanskje det er dialekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Million said:

Mine slektninger fra vestlandet sier "altan", ikke balkong/veranda. Så kanskje det er dialekt?

Ja, har venner på Vestlandet som sier «altan» til balkong iallfall. Kanskje det gjelder veranda også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, og jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre, folk flest skjønner hva jeg mener når jeg sier altan uavhengig om det egentlig heter balkong eller terrasse.

Anonymkode: 8e9b0...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei og jeg blir like forvirra av det hver gang. Vi har en oppe utenfor soveromsvinduet og en utenfor stuen, som står oppå bjelkelag på grunnen. Sier balkongen oppe og plattingen jeg🤷🏽‍♀️😂

Anonymkode: c9145...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Terrasse er på grunn-nivå, altan er i etasjene over. Mange 80-tallshus har altan utenfor hovedsoverommet.

Balkong og veranda er jeg litt usikker på. Balkon er vel som en bitteliten altan? Et lite utspring oppe i høyden?

Anonymkode: 91acf...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe jeg har googlet før, faktisk opptil flere ganger, men klarer jo ikke huske det!

Jeg vet at terrasse er på bakken, fordi terra = jord. Men den kan også være oppå hus, som en takterrasse.

Jeg vet hva balkong er, for det har jeg selv :)

Men altan og veranda er jeg litt usikker på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg- terrasse står på "terra", altså bakken. Merkelig nok sier man takterrasse også.

Balkong er fritthengende.

Veranda er overbygget (tror jeg)

Altan er i høyden (fra latin "altus" som betyr høy. Altan har ikke overbygg (tror jeg). Evt er det motsatt.

Jeg tror slottsbalkongen muligens er en veranda. 

Ja, vestlendinger sier "altan" om en terrasse, men det er altså feil.

Endret av Sjøbanan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøbanan skrev (6 minutter siden):

Jeg prøver meg- terrasse står på "terra", altså bakken. Merkelig nok sier man takterrasse også.

Balkong er fritthengende.

Veranda er overbygget (tror jeg)

Altan er i høyden (fra latin "alto/a" som betyr høy. Altan har ikke overbygg (tror jeg). Evt er det motsatt.

Jeg tror slottsbalkongen muligens er en veranda. 

Ja, vestlendinger sier "altan" om en terrasse, men det er altså feil.

Det kan forresten være at slottsbalkongen faktisk er en balkong, om den bare er understøttet av stolper under 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei, aner ikke. Men så betyr det ikke noe i hverdagen min om jeg sier veranda mens det egentlig er balkong :) 

Anonymkode: 59677...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veranda er dette, det amerikanerne kaller "porch". Ikke så vanlig i Norge, men en del gamle herskapelige trehus har slike.

Screenshot_20210728-161010_Google.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt fra hodet tror jeg at slottsbalkongen er en altan fordi den har støtte under. Altså at en balkong henger fritt på veggen, mens en altan har søyler under. TROR ikke at det har noe med overbygg å gjøre. 

Terasse er på bakkeplan, og veranda husker jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte sjekke språkrådets definisjon og ser at terasse og veranda har mange likheter, og balkong og altan har mange likheter. Og alle fire har også noen fellestrekk :ler:
Kommer aldri i verden til å huske alt dette til senere, men kanskje jeg klarer å huske at den delen av huset vårt som jeg har kalt balkong, faktisk er en altan :)

Skal ikke ødelegge gøyen og skrive svaret her, folk kan søke det opp selv om de vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...