Gå til innhold

Erfaringer stor vektoppgang én graviditet, men ikke i et annet svangerskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått to barn, og begge gangene gikk jeg opp veldig mye (25 kilo). Jeg brukte ca. 1 år på å gå ned alt første gangen, og ser ut som det blir det samme nå (9 måneder siden fødsel, og kommer nok til å nå matchvekt når yngste er ett år).

Da vi planla andre graviditet, tenkte jeg at jeg skulle klare å unngå å gå opp så mye. Jeg har veldig god peiling på kosthold og er svært glad i å trene. Men da jeg ble gravid, gikk alt som het selvdisiplin rett ut av vinduet... 

Er så fryktelig kjedelig å måtte jobbe sånn for å gå ned til min idealvekt igjen. For jeg er ikke en av disse som det går så lett for. Må jobbe ordentlig for det ved å telle kalorier og trene hardt (er heldig som liker trening, da). Er rett og slett kjipt å være skikkelig tjukk rett etterpå og lubben en god stund 😅

Vi planlegger å prøve på nummer 3 neste sommer. Men da håper jeg jo virkelig at jeg skal være litt flinkere med kosten. Samtidig så håpet jeg jo på det sist. Skal forsøke å minne meg selv på hele tiden at alt jeg overspiser må jeg jobbe hardt for å få bort. Håper det hjelper!

Vil gjerne høre erfaringer fra andre. Noen som endelig klarte å la være å overspise? Føler hormonene gjorde det skikkelig vanskelig. I tillegg misliker jeg sånn å gå gravid, er altså ikke en av disse som visstnok elsker følelsen. Så det ble en del trøstespising også, tror jeg.. Håper på noen glad-historier! 

Anonymkode: 6ac53...92f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har fått to barn, og begge gangene gikk jeg opp veldig mye (25 kilo). Jeg brukte ca. 1 år på å gå ned alt første gangen, og ser ut som det blir det samme nå (9 måneder siden fødsel, og kommer nok til å nå matchvekt når yngste er ett år).

Da vi planla andre graviditet, tenkte jeg at jeg skulle klare å unngå å gå opp så mye. Jeg har veldig god peiling på kosthold og er svært glad i å trene. Men da jeg ble gravid, gikk alt som het selvdisiplin rett ut av vinduet... 

Er så fryktelig kjedelig å måtte jobbe sånn for å gå ned til min idealvekt igjen. For jeg er ikke en av disse som det går så lett for. Må jobbe ordentlig for det ved å telle kalorier og trene hardt (er heldig som liker trening, da). Er rett og slett kjipt å være skikkelig tjukk rett etterpå og lubben en god stund 😅

Vi planlegger å prøve på nummer 3 neste sommer. Men da håper jeg jo virkelig at jeg skal være litt flinkere med kosten. Samtidig så håpet jeg jo på det sist. Skal forsøke å minne meg selv på hele tiden at alt jeg overspiser må jeg jobbe hardt for å få bort. Håper det hjelper!

Vil gjerne høre erfaringer fra andre. Noen som endelig klarte å la være å overspise? Føler hormonene gjorde det skikkelig vanskelig. I tillegg misliker jeg sånn å gå gravid, er altså ikke en av disse som visstnok elsker følelsen. Så det ble en del trøstespising også, tror jeg.. Håper på noen glad-historier! 

Svarer selv om jeg ikke har erfart det du spør om, du får bare irettesette meg hvis det var feil 😬 

Jeg ville bare si at jeg opplevde at da jeg ble gravid så gikk jeg fra å greie å holde et veldig striks kosthold som holdt meg tynn, til å ikke ha sjans i havet en gang å kontrollere inntaket. Over natta omtrent. 
La også på meg mye, nærmere 30 kg. 

Jeg fikk også påvist lavt stoffskifte som følge av graviditeten. Kanskje det er noe du kan sjekke? 

Poenget mitt er bare at jeg tror at for noen så gjør hormoner at det blir enorme endringer som gjør at det ikke er så lett. 

Før jeg ble gravid så var det lett for meg, jeg spiste aldri sukker, hadde et lavt matinntak, fastet halve dagen flere dager i uka uten problemer og trente. Og så er det som en bryter blir slått av, og det er plutselig umulig. 

Om bare man kunne knekt koden og funnet ut hva som forårsaker det. 

Kan jo hende det er som med kvalme, at det kan være forskjellig fra èn graviditet til en annen? Er ganske overbevist om at det har med hormoner å gjøre 😕 

Anonymkode: 48535...cb3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Svarer selv om jeg ikke har erfart det du spør om, du får bare irettesette meg hvis det var feil 😬 

Jeg ville bare si at jeg opplevde at da jeg ble gravid så gikk jeg fra å greie å holde et veldig striks kosthold som holdt meg tynn, til å ikke ha sjans i havet en gang å kontrollere inntaket. Over natta omtrent. 
La også på meg mye, nærmere 30 kg. 

Jeg fikk også påvist lavt stoffskifte som følge av graviditeten. Kanskje det er noe du kan sjekke? 

Poenget mitt er bare at jeg tror at for noen så gjør hormoner at det blir enorme endringer som gjør at det ikke er så lett. 

Før jeg ble gravid så var det lett for meg, jeg spiste aldri sukker, hadde et lavt matinntak, fastet halve dagen flere dager i uka uten problemer og trente. Og så er det som en bryter blir slått av, og det er plutselig umulig. 

Om bare man kunne knekt koden og funnet ut hva som forårsaker det. 

Kan jo hende det er som med kvalme, at det kan være forskjellig fra èn graviditet til en annen? Er ganske overbevist om at det har med hormoner å gjøre 😕 

Anonymkode: 48535...cb3

Jeg skal til legen nå for å sjekke vitaminer og stoffskifte fordi jeg har litt ymse plager for tiden, så jeg er på den saken 😊

Men ja, jeg også tror det har mye med hormoner å gjøre. Ble bare så overrasket over hvor lite selvkontroll jeg hadde nå sist 🙈😅 Er ganske stor aldersforskjell mellom barna mine, og før første graviditet hadde jeg ikke noe peiling på kosthold og trente heller ikke. Derfor tenkte jeg nå at det skulle bli easy peasy, men det var det jo langt fra! Samtidig ser jeg jo mange, mange andre som holder seg innenfor anbefalt vektøkning og da også går ned relativt kjapt. 

Jeg har en naiv drøm om at jeg ved siste graviditet skal klare å unngå å overstige anbefalt vektøkning. Jeg er ikke langt unna idealvekten min, men det er som sagt mye jobb. Og det er så kjedelig å gå et helt år og føle seg ufresh (+ graviditeten så klart, så blir jo to år nesten hvor man føler seg relativt uattraktiv) 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den erfaringen. Gikk opp 20+ kg i første svangerskap, var 3 kg over startvekt før vi bestemte oss for å prøve på neste. La på meg 6 kg før svangerskapet, så startet svangerskap nr 2 med 9kg mer enn første. Er straks i uke 37 og har lagt på meg 6 kg. 

Denne gangen har jeg trent mindre, men en aktiv toåring og fokus på å ikke gå opp for mye har fungert. 

Jeg var overvektig før svangerskapet, og er innenfor anbefalt vektoppgang nå. Sliter også med å gå ned i vekt, sist gang forsvant babykiloene med en gang, resten satt fast til jeg var ferdig med å amme. Måtte telle kalorier og holde det nivå lavere enn jeg ønsket for å gå ned, så er veldig spent på hvordan det blir denne gangen. Har pcos, og slitt med overvekt store deler av livet. 

Denne gangen fikk jeg også påvist svangerskapsdiabetes, så det har gjort til at jeg ikke har kunne spise akkurat som jeg vil uansett. Jeg har måtte ta hensyn til frøkna i magen og passe på blodsukkeret.

Anonymkode: 40345...ec0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har store forhåpninger om å unngå 30 kg opp neste gang. Har enda 10 kg igjen. Beste sv. skap blir det i verste fall kalirotelling for å unngå kilobonanza. 
Noe dritt.

Anonymkode: 7c5f2...c2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vet faktisk ikke. Jeg sliter med selvregulering rundt mat til vanlig, men i graviditetene mine har jeg null lyst til å spise noe som helst som bikker meg over til ubehagelig mett og vil heller ha frukt enn godteri. Merkelig hvordan man er ulike der!

Anonymkode: ad718...493

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...