AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #1 Skrevet 28. juli 2021 Når barna ikke er her gidder jeg ikke handle, spise regelmessig eller ordne middag. Jeg får faktisk direkte dårlig samvittighet om jeg ordner en god middag eller annet bare til meg selv. Men for det meste er det slik at jeg bare lever på knekkebrød og brødskiver og stort sett ikke spiser før kvelden kommer og kroppen plutselig sier veldig ifra. Har jeg ikke brød tar jeg en neve rosiner eller en boks makrell i tomat hvis jeg har. Er det flere som har problemer med døgnrytme, rutiner og mat når de ikke har barna? Jeg har jobb men ferie akkurat nå. Den er temmelig bortkastet når jeg ikke klarer unne meg selv hverken kos i form av mat eller annet. Sliter ikke veldig med pengene for øyeblikket men får så vanvittig dårlig samvittighet hvis jeg bruker penger på noe barna sikkert ville vært med på og får helt vondt inni meg. Resultatet er at jeg går litt i dvale og ikke har det bra når de er borte, selv om jeg har sett frem til egentid. Synes ikke synd på meg selv altså for oppførselen er jo ikke nødvendig eller påtvunget. Men andre som også har det sånn? I dag bare går jeg frem og tilbake til kjøleskapet og orker ikke fikse noe. Har ingenting der og kan ikke handle, for da føler jeg meg dårlig etterpå 😶 Anonymkode: ca7a1...0cf
Gjest 10.54 Skrevet 28. juli 2021 #2 Skrevet 28. juli 2021 Hvorfor får du dårlig samvittighet av å lage ordentlig middag til deg selv? Eller av å kjøpe god mat til deg selv? Det høres absolutt ikke normalt eller bra ut. Jeg kan godt være litt lat jeg også om det er bare jeg som skal ha mat altså, ikke noe galt i det, men jeg får absolutt ikke dårlig samvittighet om jeg lager meg ordentlig mat heller.
Lafamiglia Skrevet 28. juli 2021 #3 Skrevet 28. juli 2021 Når jeg var alene uten unger, passet jeg på å spise ting som de typisk ikke likte, men som jeg elsket, altså sånn typisk "litt voksen mat". Det kunne være hvithvinsdampede blåskjell, takeaway-curry fra en indisk restaurant, eller middagssalater med tunfisk og feta. Er det ikke noe ungene dine ikke er særlig glade i til middag, og som du derfor vanligvis ikke lager? Nå har du jo sjansen! 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #4 Skrevet 28. juli 2021 10.54 skrev (21 minutter siden): Hvorfor får du dårlig samvittighet av å lage ordentlig middag til deg selv? Eller av å kjøpe god mat til deg selv? Det høres absolutt ikke normalt eller bra ut. Jeg kan godt være litt lat jeg også om det er bare jeg som skal ha mat altså, ikke noe galt i det, men jeg får absolutt ikke dårlig samvittighet om jeg lager meg ordentlig mat heller. Har ikke svaret på det men føler kanskje at jeg svikter dem når de ikke er her. Kan være noe med det. Det er fint du kan - tenker ikke at andre må gjøre det på samme måten som meg. Lafamiglia skrev (19 minutter siden): Når jeg var alene uten unger, passet jeg på å spise ting som de typisk ikke likte, men som jeg elsket, altså sånn typisk "litt voksen mat". Det kunne være hvithvinsdampede blåskjell, takeaway-curry fra en indisk restaurant, eller middagssalater med tunfisk og feta. Er det ikke noe ungene dine ikke er særlig glade i til middag, og som du derfor vanligvis ikke lager? Nå har du jo sjansen! Oi. Høres bra ut. Jeg kan finne på det hvis jeg har besøk men sånn uten videre er det nesten å anse som ugyldige og på grensen til ulovlige forslag 😆 Anonymkode: ca7a1...0cf
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #5 Skrevet 28. juli 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Har ikke svaret på det men føler kanskje at jeg svikter dem når de ikke er her. Kan være noe med det. Det er fint du kan - tenker ikke at andre må gjøre det på samme måten som meg. Oi. Høres bra ut. Jeg kan finne på det hvis jeg har besøk men sånn uten videre er det nesten å anse som ugyldige og på grensen til ulovlige forslag 😆 Anonymkode: ca7a1...0cf Jeg synes, helt ærlig, at det høres ut som du har et usunt forhold til mat. Har du vurdert å snakke med fastlegen din om dette? Anonymkode: 8397f...0a2 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #6 Skrevet 28. juli 2021 Jeg syns den tankegangen høres veldig usunn ut, og rett og slett destruktiv for deg selv. Hva med å snu det? Hva med å unne deg mat du vet barna ikke liker, og bruke uka på å nyte det? Barna har det fint, så hvorfor skal ikke du ha det fint? Lykkelig mamma = lykkelige barn. Ikke så enkelt da, men å aktivt sabotere for deg selv høres rett og slett ille ut. Tenker du bør snakke med noen om det, og finne ut hva som ligger bak. Har ikke barn, men når mannen er ute av hus for middag et annet sted spiser jeg mat han ikke er så glad i, og det nyter jeg til det fulle. Anonymkode: 01e07...834 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #7 Skrevet 28. juli 2021 Takk for svar. Har allerede en lang liste andre greier som ikke fungerer så bra hos meg, selv om jeg jevnt over fortsatt anses som oppegående tror jeg, men derfor har jeg ikke vurdert ta opp dette med legen da det blir NOK EN TING. Har hatt perioder med mer åpenbare og tydelige problemer med mat som jeg heller ikke snakket om, så nå går det veldig bra i forhold synes jeg. Anser det litt som over. Tror dette handler mer om at jeg føler på at min eksistens er litt sånn ugyldig eller ikke tellende i seg selv. Tenker ikke det handler om mat selv om DET OGSÅ har vært problematisk tidvis. Prøver å tenke: hva ville andre gjort nå? Hva er logisk å gjøre nå?? 🙄 Men det er ikke så lett med selve gjennomføringen. Det gir liksom ikke mening. Hva slags ting gjør dere andre deltidsforeldre når dere har fri og ikke har ungene? Jeg har tatt kontakt med venner og ingen kunne i dag og en orket jeg ikke treffe, så da blir dagen bare et limbo. Anonymkode: ca7a1...0cf
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #8 Skrevet 28. juli 2021 Se filmer og serier som du ikke får fred til ellers, trene, gå på kafé, ta deg et glass vin til maten om du liker det, besøke noen, gå på en utstilling, lese ei bok ute i sola eller på sofaen, snakke i fred og ro i telefonen med venner/familie som bor et stykke unna, sov lenge, bruk tid på hobby... Anonymkode: 8280b...bb5 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #9 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Har allerede en lang liste andre greier som ikke fungerer så bra hos meg, selv om jeg jevnt over fortsatt anses som oppegående tror jeg, men derfor har jeg ikke vurdert ta opp dette med legen da det blir NOK EN TING. Har hatt perioder med mer åpenbare og tydelige problemer med mat som jeg heller ikke snakket om, så nå går det veldig bra i forhold synes jeg. Anser det litt som over. Tror dette handler mer om at jeg føler på at min eksistens er litt sånn ugyldig eller ikke tellende i seg selv. Tenker ikke det handler om mat selv om DET OGSÅ har vært problematisk tidvis. Prøver å tenke: hva ville andre gjort nå? Hva er logisk å gjøre nå?? 🙄 Men det er ikke så lett med selve gjennomføringen. Det gir liksom ikke mening. Hva slags ting gjør dere andre deltidsforeldre når dere har fri og ikke har ungene? Jeg har tatt kontakt med venner og ingen kunne i dag og en orket jeg ikke treffe, så da blir dagen bare et limbo. Anonymkode: ca7a1...0cf Hei du! Vet ikke hvor likt det er. Men jeg har gått veldig langt ned etter skilsmissen, å har det ikke noe godt når barna ikke er her. Barna har det fint, mens jeg får det verre og verre. Det jeg har klart å sette fokus på nå er at jeg hvertfall skal trene de dagene de ikke er her. For det bruker jeg ikke tid på de dagene de er hos meg. Men mat, her også blir det mye brødmat. Fordi jeg generelt er langt nede. Men merker at det å ha treningen jeg kan gå til hjelper noe. Jeg har mest dårlig samvittighet for å finne på noe gøy eller ha det bra med meg selv. Være glad kanskje. Destruktivt.. Å ikke noe barna våre hadde ønsket. Så hvordan snu det? Hvor lang tid har det gått hos deg? Anonymkode: 49f27...89d 1
CrazyCatLady2500 Skrevet 28. juli 2021 #10 Skrevet 28. juli 2021 Høres ut som du har et usunt forhold til deg sjøl og morsrollen. 1
PM75 Skrevet 28. juli 2021 #11 Skrevet 28. juli 2021 Jeg har stor tro på at jeg fungerer bedre som forelder når jeg tar vare på meg selv. Så jeg har ikke dårlig samvittighet for å spise sunn og god mat, trene og være sosial når barna ikke er hjemme. Jeg skriver dette for å si at det kan gå an å snu tankegangen din for å se livet ditt som helhet & ikke inndelt i tid med og uten barn. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #12 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Se filmer og serier som du ikke får fred til ellers, trene, gå på kafé, ta deg et glass vin til maten om du liker det, besøke noen, gå på en utstilling, lese ei bok ute i sola eller på sofaen, snakke i fred og ro i telefonen med venner/familie som bor et stykke unna, sov lenge, bruk tid på hobby... Anonymkode: 8280b...bb5 Slike ting er det jeg tenker jeg skal gjøre men stort sett ikke får til. Takk for tips. Trening går delvis og litt en annen hobby, noen minutter daglig og hvis jeg ikke er helt ute av det. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei du! Vet ikke hvor likt det er. Men jeg har gått veldig langt ned etter skilsmissen, å har det ikke noe godt når barna ikke er her. Barna har det fint, mens jeg får det verre og verre. Det jeg har klart å sette fokus på nå er at jeg hvertfall skal trene de dagene de ikke er her. For det bruker jeg ikke tid på de dagene de er hos meg. Men mat, her også blir det mye brødmat. Fordi jeg generelt er langt nede. Men merker at det å ha treningen jeg kan gå til hjelper noe. Jeg har mest dårlig samvittighet for å finne på noe gøy eller ha det bra med meg selv. Være glad kanskje. Destruktivt.. Å ikke noe barna våre hadde ønsket. Så hvordan snu det? Hvor lang tid har det gått hos deg? Anonymkode: 49f27...89d Noen likheter har vi kanskje, i alle fall med tanke på skyldfølelse. Ønsker deg at du kommer opp igjen. Trening hjelper for meg også men varierende om jeg klarer overholde rutinene. Her går det kaotisk for seg men er ikke nede hele tiden. Har hatt uker hvor jeg tvertom har vært veldig opptatt med dating, venner, farting, shopping, rydding, hobbyer... Men med søvn, mat og rutine går det heller alltid dårlig når barna er borte - selv i uker jeg har trivdes godt. Vet ikke hvordan man snur dette men å vite at barna har det bra er en god ting. Jeg føler de kanskje ikke har det så trygt som det var før bruddet for litt over et år siden 😔 Tenker jeg har ødelagt den trygge barndommen deres med dette steget. CrazyCatLady2500 skrev (9 timer siden): Høres ut som du har et usunt forhold til deg sjøl og morsrollen. Ja. Det kan nok stemme på en eller annen måte. PM75 skrev (6 timer siden): Jeg har stor tro på at jeg fungerer bedre som forelder når jeg tar vare på meg selv. Så jeg har ikke dårlig samvittighet for å spise sunn og god mat, trene og være sosial når barna ikke er hjemme. Jeg skriver dette for å si at det kan gå an å snu tankegangen din for å se livet ditt som helhet & ikke inndelt i tid med og uten barn. Ja. Er enig med deg men er lettere sagt enn gjort 👍🙂 Anonymkode: ca7a1...0cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå