AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #1 Skrevet 28. juli 2021 Jeg bor på et sted (sikkert slik mange andre plasser også) der alle legger ut i SoMe alt de gjør i ferien. Alt fra hva de spiser, alt gøy de gjør med barna, vinkvelder, venninne kvelder, toppturer - listen er lang! det plager ikke meg, men synes det blir så krampeaktig.. klarer folk å kose seg i det hele tatt? Eller er ikke fjellturen verdt noe før en har fått lagt ut skrytebilder? Sanket likes og kommentarer? synes verden har blitt helt rar.. folk kan ikke gjøre noe uten å legge ut å få bekreftelse.. Mannen min og jeg startet kl 8 i dag og har gått på topptur. Tok ikke et eneste bilde, ikke lagt ut noe. Folk tror sikkert vi sitter i sofan hele ferien siden vi ikke har lagt ut noe. Men det er hyggelig å møte folk etter ferien og faktisk fortelle kollegaer hvordan ferien har vært.. Nå vet jeg jo time for time hva alle har gjort, hva de har spist 😅 Jeg var nok mer på å legge ut før, men kjenner behovet for privatliv mer og mer. Hele Norge trenger ikke vite hva jeg har til middag eller hvilke turer jeg har gått.. hvem bryr seg? folk scroller bare nedover og slenger på noen likes her og der, få bryr seg faktisk Anonymkode: 203f3...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #2 Skrevet 28. juli 2021 Folk tror sikkert at jeg kun er hjemme, for sender feks snap omtrent kun hjemmefra. Sender ikke noe når jeg er utenfor huset, glemmer slikt 😅 Anonymkode: 0560e...e7f
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #3 Skrevet 28. juli 2021 Enig. Jeg logger ut av snap i ferien. Noen legger ut borti 10 snapper pr dag Anonymkode: d8385...637
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #4 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Enig. Jeg logger ut av snap i ferien. Noen legger ut borti 10 snapper pr dag Anonymkode: d8385...637 Det gjør du rett i.. det er helt vilt. Livet på SoMe representerer ikke alltid virkeligheten. Mange lever i ei boble Anonymkode: 203f3...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #5 Skrevet 28. juli 2021 La folk gjøre som de vil. jeg legger ut bildet fra turer og lever fint med det Anonymkode: 13117...b19 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #6 Skrevet 28. juli 2021 Du kjenner behov for privatliv. Andre kjenner ikke det behovet. Det er forskjellen. Og man publiserer ikke for hele Norge om man publiserer noe nødvendigvis. Anonymkode: 7979f...096 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #7 Skrevet 28. juli 2021 Helt enig. Jeg liker å bare å oppleve det i framfor å filme eller ta bilder. Sjeldent tar jeg bilder eller tlf fram når jeg er på sosiale sammenkomster. Koser meg så, og da grenser jeg ikke tanken en gang. Anonymkode: d6bd4...c6b 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #8 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Helt enig. Jeg liker å bare å oppleve det i framfor å filme eller ta bilder. Sjeldent tar jeg bilder eller tlf fram når jeg er på sosiale sammenkomster. Koser meg så, og da grenser jeg ikke tanken en gang. Anonymkode: d6bd4...c6b Samme her.. da jeg var på fjelltur i dag, møtte vi mange på toppen.. alle såg ut som noen idioter der de sto med tlf sine. Må gå an å nyte en tur uten å dele og skryte 😂 Anonymkode: 203f3...0ac 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #9 Skrevet 28. juli 2021 Skjønner hva du mener, men jeg tror ikke nødvendigvis folk legger så mye i det de poster som du tenker. Vil ikke si jeg poster så mye selv, men gjør det lett om jeg er på en veldig fin plass eller det er en spesielt idyllisk situasjon feks. Jeg både liker å ta og dele bilder, men ikke slik at jeg må dele av alle måltider eller alt jeg foretar meg i ferien. Synes også det er hyggelig å se hva venner poster, noen ganger får jeg inspirasjon selv til å teste samme restaurant, lage det samme til middag, gå samme turen eller få mer lyst til å oppleve samme reise feks. Uansett, alt med måte tenker jeg. Noen dokumenterer omtrent alt og det er det liten interesse i for andre. Anonymkode: 5f3ba...023 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #10 Skrevet 28. juli 2021 Jeg legger ut det som er ekstraordinært for meg, og ikke så mye hverdagsliv. Går fine skogsturer med hunden hver eneste dag, men det er ikke de turene jeg legger ut bilder av. For noen er det hverdags å klatre 1500 meter opp på en fjelltopp, men den muligheten finnes ikke her på ganske-så-flate-Sørlandet. Så når jeg for én gangs skyld er i Møre og Romsdal, legger jeg ut bilder av det. Om jeg ser ut som en idiot der jeg står alene med tripoden min og tar bilder, so be it. Det er de bildene som får mange likes, ikke hjemmesidene mine. Så det betyr at det ikke bare er jeg som synes utsikten er fin fra en fjelltopp. En annen ting jeg må presisere her: ikke alle har kollegaer og veldig mange nærkontakter. Jeg har ikke det, og har svært få i kretsen min som jeg nevner turene mine for. På Instagram derimot, har jeg flere tusen følgere som "er med" på turene mine. Og jeg får høre at jeg tar vakre bilder og drar på mange fine turer. Så det er den plattformen jeg høster tilbakemeldinger på, og ikke andre steder. Det finnes ikke kollegaer, lunsjrom eller skravling ved kaffemaskinen i min verden. Så la meg få lov til å dele litt av mine turer med folk som helt frivillig følger meg? Anonymkode: 31fbd...cea 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #11 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg bor på et sted (sikkert slik mange andre plasser også) der alle legger ut i SoMe alt de gjør i ferien. Alt fra hva de spiser, alt gøy de gjør med barna, vinkvelder, venninne kvelder, toppturer - listen er lang! det plager ikke meg, men synes det blir så krampeaktig.. klarer folk å kose seg i det hele tatt? Eller er ikke fjellturen verdt noe før en har fått lagt ut skrytebilder? Sanket likes og kommentarer? synes verden har blitt helt rar.. folk kan ikke gjøre noe uten å legge ut å få bekreftelse.. Mannen min og jeg startet kl 8 i dag og har gått på topptur. Tok ikke et eneste bilde, ikke lagt ut noe. Folk tror sikkert vi sitter i sofan hele ferien siden vi ikke har lagt ut noe. Men det er hyggelig å møte folk etter ferien og faktisk fortelle kollegaer hvordan ferien har vært.. Nå vet jeg jo time for time hva alle har gjort, hva de har spist 😅 Jeg var nok mer på å legge ut før, men kjenner behovet for privatliv mer og mer. Hele Norge trenger ikke vite hva jeg har til middag eller hvilke turer jeg har gått.. hvem bryr seg? folk scroller bare nedover og slenger på noen likes her og der, få bryr seg faktisk Anonymkode: 203f3...0ac Så da skryter du av toppturen på KG istedenfor? Var ikke turen verdt noe før du fikk fortalt noen om den? Anonymkode: 10b4a...51e 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #12 Skrevet 28. juli 2021 Jeg liker å ta bilder på turer og i ferier for å huske dem. Akkurat som foreldrene mine gjorde på 70- og 80-tallet. Forskjellen er at når jeg først har bildene på telefonen er det veldig enkelt å legge noen av dem ut på Facebook eller instagram også, så da gjør jeg det. Jeg liker å se fine bilder andre har tatt, så hvorfor ikke dele noen av mine også? Jeg legger ikke noe mer i det enn det. Anonymkode: dbcc9...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #13 Skrevet 28. juli 2021 Jeg legger ut snap omtrent en gang i måneden. La ut hvor jeg var på ferie, men ikke noe mer. Men nå syns jeg folk er blitt verre på SoMe i år. De som tidligere la ut bilder annenhver dag på FB, legger nå ut 10 om dagen. Alt er bare helt fantastisk og blir bare bedre og bedre for hver oppdatering. Det får meg til å tenke hvor fantastisk livet faktisk er, når man stadig er opptatt med å fortelle omverdenen/SoMe hvor «fantastisk» livet er akkurat nå. Anonymkode: a6b99...b13
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #14 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du kjenner behov for privatliv. Andre kjenner ikke det behovet. Det er forskjellen. Og man publiserer ikke for hele Norge om man publiserer noe nødvendigvis. Anonymkode: 7979f...096 Er jo ikke bare det. Er mange som bare kjenner behov for likes og bekreftelse uten at de skjønner det selv. Anonymkode: 9633c...b07 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #15 Skrevet 28. juli 2021 Hva faen er SoMe? Hvorfor i helvete gidder dere å bruke tid på alle disse appene? Smartphone er det verste som er oppfunnet. Anonymkode: e0c47...eef
Daria Skrevet 28. juli 2021 #16 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg var nok mer på å legge ut før, men kjenner behovet for privatliv mer og mer. Hele Norge trenger ikke vite hva jeg har til middag eller hvilke turer jeg har gått.. hvem bryr seg? Men hele KG trenger å vite ditt syn på hva andre gjør, så du kan få kommentarer og likes på det, samt bekreftelse på at din tankegang er den riktige...? Man bruker SoMe på forskjellige måter, har forskjellige behov og ulike mottakere. At du mener de bare gjør det for å skryte og at ingen bryr seg, sier mest om deg, både som avsender og mottaker.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #17 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så da skryter du av toppturen på KG istedenfor? Var ikke turen verdt noe før du fikk fortalt noen om den? Anonymkode: 10b4a...51e Her inne er jeg anonym, hvem bryr seg.. ingen vet hvem jeg er. På SoMe legger man jo ut for å vise seg frem.. mer du helt loko el? Anonymkode: 203f3...0ac
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #18 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg legger ut snap omtrent en gang i måneden. La ut hvor jeg var på ferie, men ikke noe mer. Men nå syns jeg folk er blitt verre på SoMe i år. De som tidligere la ut bilder annenhver dag på FB, legger nå ut 10 om dagen. Alt er bare helt fantastisk og blir bare bedre og bedre for hver oppdatering. Det får meg til å tenke hvor fantastisk livet faktisk er, når man stadig er opptatt med å fortelle omverdenen/SoMe hvor «fantastisk» livet er akkurat nå. Anonymkode: a6b99...b13 Virker slitsomt. Gikk bak en familie på turen i dag, det var krangling og grining og det ene barnet nektet å gå mer.. foreldrene kranglet og det virket ikke som en trivelig tur akkurat. På fb publiserte mor bilde senere på dagen 😅 Barna har besteget xxxxx og de gikk hele veien selv blid og fornøyd. hadde lyst å svare: jeg gikk bak dere, så blid og fornøyd var de ikke. Lengst antenner nok til å ikke kommentere det. sier litt om hvor rosenrødt en ønsker å framstille seg selv. Mye løgn på SoMe, og mange føler seg mislykket da det kan se ut som alle skinner om kapp med sola ☀️ For verden er absolutt ikke slik det ser ut på SoMe Anonymkode: 203f3...0ac
Snedig Skrevet 28. juli 2021 #19 Skrevet 28. juli 2021 Jeg er så glad jeg har gjennomskuet det der for lenge siden. I sommer har det vært helt ekstremt. Tror folk har et stort behov etter et rolig år og vise at de nå «lever livet» 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå