Gå til innhold

Nå har vel de fleste fått tilbud om vaksine i Norge. Finnes det noe tall på hvor mange som har takket nei?

Jajajane

Anbefalte innlegg

Fra VG. 

Her viser hvor mange som ikke har vaksinert seg. Tallene som jeg trykket på er aldersgruppe 16-44

Screenshot_20210802_122500_com.android.chrome_edit_582365281160.jpg

Endret av Elida88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic
zemer skrev (På 29.7.2021 den 7.18):

De kjøper inn mye, mente jeg hørte 12 millioner doser. Allikevel gikk nå en kommune ut at en måtte skynde seg for å få dose to. Hvis ikke var det ikke sikkert en fikk den.

Forstå det den som kan.

Det er bare tull. Det vil ikke bli tomt for vaksineringsmuligheter. Det vil jo også hvert år bli nye mennesker som når vaksinasjonsalder og får tilbud om dette. Med mindre viruset blir ufarlig og vaksiner ikke trengs. Ingen kommer til å si : åh, benyttet du ikke sjansen? Da kan du bare råtne..  

Risikoen er å måtte vente på tur. Den tid det måtte ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elida88 skrev (2 timer siden):

Fra VG. 

Her viser hvor mange som ikke har vaksinert seg. Tallene som jeg trykket på er aldersgruppe 16-44

Grafen der er ikke egnet. Forrige uke ble 8.4% av personene i den gruppen vaksinerte. Mange har ennå ikke fått tilbud/time. Se noen steder har de bare kommet til 50% av befolkningen. 

theTitanic skrev (1 time siden):

Det er bare tull. Det vil ikke bli tomt for vaksineringsmuligheter. Det vil jo også hvert år bli nye mennesker som når vaksinasjonsalder og får tilbud om dette. Med mindre viruset blir ufarlig og vaksiner ikke trengs. Ingen kommer til å si : åh, benyttet du ikke sjansen? Da kan du bare råtne..  

Risikoen er å måtte vente på tur. Den tid det måtte ta. 

Den største risikoen nå er vel at delta tar helt over og det blir masse smitte, og at man da både må vente på vaksine, og så må vente på at den fungerer. Når bølgen kommer er det allerede for sent. Med en 50% økning på en uke tikker klokken veldig fort. Man må beregne i alle fall ti dager for god effekt av vaksinen, helst 21. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
ajarRun skrev (1 time siden):

Grafen der er ikke egnet. Forrige uke ble 8.4% av personene i den gruppen vaksinerte. Mange har ennå ikke fått tilbud/time. Se noen steder har de bare kommet til 50% av befolkningen. 

Den største risikoen nå er vel at delta tar helt over og det blir masse smitte, og at man da både må vente på vaksine, og så må vente på at den fungerer. Når bølgen kommer er det allerede for sent. Med en 50% økning på en uke tikker klokken veldig fort. Man må beregne i alle fall ti dager for god effekt av vaksinen, helst 21. 

Det var ikke det jeg svarte på. Spørsmålet var om det ikke kommer flere muligheter. Og det gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BellaMargitha skrev (På 29.7.2021 den 21.50):

Jeg var bortreist innenlands da jeg fikk tilbud- tilbudet var dagen etter og jeg hadde ikke sjangs til å rekke det. Oppga når jeg kom hjem igjen, ble oppringt samme dag som jeg kom hjem med nytt tilbud samme dagen to timer etter ankomst. Joda man får flere muligheter.

Det får man, men det er ikke sikkert at du da får vaksinen akkurat når det passer deg. Vaksinen kommer i glass på seks eller ti doser, og de kommer ikke til å bruke ett glass bare på deg hvis du finner ut 14. mars at NÅ vil du ha vaksine likevel, og så kaster de resten av vaksinene fordi ingen andre i kommunen skal vaksineres da. FHI har skrevet at de vil finne løsninger på hvordan man skal organisere «oppsamlingsheat» for dem som nå av ulike årsaker ikke tar dose en og to sammen med de andre i kommunen. 
Men det kan ikke sammenlignes med å ta vanlige vaksiner som kommer i endoseglass på helsestasjonen (og som det heller ikke er mangel på). Kanskje må du reise til en annen kommune, kanskje må du vente i en måned eller tre.

Hvis du sier nei nå for å vente til senere, kan det heller ikke sammenlignes med din situasjon - nå er det fleksibilitet i systemet siden det finnes vaksiner i kommunen og mange skal vaksineres. Å utsette med noen få dager er ikke noe problem. Det er ikke sikkert det samme er tilfellet i desember i år eller juni neste år. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
DetVarIkkeMeg skrev (På 28.7.2021 den 19.46):

Å ikke svare er vel det samme som å takke nei. Du får vel ikke mulighet senere? 

Jo. En får mulighet senere. Starter feks med drop in, for de som ikke hatt mottatt innkallelse, vært på ferie, ikke hatt mulighet til og stille på time osv. så vil det være de som av ulike grunner ikke kan stille på massevaksinasjon . Sannsynligvis vil vi måtte vaksinere oss flere ganger så skal de som av ulike grunner ønsker og avvente bli nekter vaksine etter en viss dato? Om det kommer et slikt tall , vill det uansett være et foreløpig tall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo gjøre noen antagelser basert på hvor mange som er vaksinert hittil. I min kommune har 95% i gruppen 18-24 og 40-44 tatt første dose. Og de er ikke ferdige. Så det tyder på at det er ganske få som takker nei.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (23 minutter siden):

Man kan jo gjøre noen antagelser basert på hvor mange som er vaksinert hittil. I min kommune har 95% i gruppen 18-24 og 40-44 tatt første dose. Og de er ikke ferdige. Så det tyder på at det er ganske få som takker nei.

Så gøy. Jeg savner at de lager grafer slik som i tv aksjonen. Da blir det litt konkurranse :) Kanskje de beste kommunene kunne få en premie? 

Jeg leste det kan bli 93 prosent og med tanke på at ikke alle skal eller bør ta vaksinen er det jo nesten for godt til å tro. Det er virkelig ikke mange som velger å la være av fri vilje. Merkelig jeg kjenner flere, men regner med flere tar den om det blir nødvendig for å reise. (om det blir nødvendig for å beholde jobben bryr de seg ikke om).

Endret av 2ro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (19 timer siden):

Det får man, men det er ikke sikkert at du da får vaksinen akkurat når det passer deg. Vaksinen kommer i glass på seks eller ti doser, og de kommer ikke til å bruke ett glass bare på deg hvis du finner ut 14. mars at NÅ vil du ha vaksine likevel, og så kaster de resten av vaksinene fordi ingen andre i kommunen skal vaksineres da. FHI har skrevet at de vil finne løsninger på hvordan man skal organisere «oppsamlingsheat» for dem som nå av ulike årsaker ikke tar dose en og to sammen med de andre i kommunen. 
Men det kan ikke sammenlignes med å ta vanlige vaksiner som kommer i endoseglass på helsestasjonen (og som det heller ikke er mangel på). Kanskje må du reise til en annen kommune, kanskje må du vente i en måned eller tre.

Hvis du sier nei nå for å vente til senere, kan det heller ikke sammenlignes med din situasjon - nå er det fleksibilitet i systemet siden det finnes vaksiner i kommunen og mange skal vaksineres. Å utsette med noen få dager er ikke noe problem. Det er ikke sikkert det samme er tilfellet i desember i år eller juni neste år. 

Men jeg fikk vaksine altså, for fire uker siden. Men skjønner hva du vil frem til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (På 7/28/2021 den 13.05):

Da mener jeg reelle tall, ikke synsing osv. 

Hvor mange takker nei i Norge? 

Så langt har 93% i aldersgruppen 55-64 og 88% i aldersgruppen 45-54 fått første dose. Disse tallene blir høyere de neste ukene, men de indikerer heldigvis høy andel som takker ja til vaksine.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/2/2021 at 3:29 PM, ajarRun said:

Dessverre sånn. Mange, inkl uvaksinerte og halvvaksinerte, tror nå at samfunnet er "åpnet" og fritt fram. Har ikke forstått bølgen som er i anmarsj. Mange er ufattelig dårlige til å fatte eksponensielle fenomer som smitte og R-tall. Blir mange angrende innlagte de nærmeste ukene hvis ikke barer, idrett, reiser og andre unødvendige sammenstimlinger av smitteaktiviteter stenger ned igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Q0IJFIB.jpg

Dette viser jo tydelig at 18 til 44 år tar vaksinen. Det trekkes jo ned av at 16 til 17 er inkludert, og de får ikke tilbud. Det er også mange som ikke har fått tilbud i 25-39 gruppen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DetVarIkkeMeg skrev (På 2021-7-28 den 19.46):

Å ikke svare er vel det samme som å takke nei. Du får vel ikke mulighet senere? 

Mange takker nei fordi tidspunktet ikke passer på grunn av jobb, ferie eller andre gjøremål, og kommunen har ikke mulighet for at folk bestiller ny time selv. Dette blir registrert som "nei" til vaksinen, selv om man egentlig ikke har takket nei til vaksine som sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (1 time siden):

Mange takker nei fordi tidspunktet ikke passer på grunn av jobb, ferie eller andre gjøremål, og kommunen har ikke mulighet for at folk bestiller ny time selv. Dette blir registrert som "nei" til vaksinen, selv om man egentlig ikke har takket nei til vaksine som sådan.

Her er er det et annet system. Vi hadde problemer å bytte timen digitalt selv om det var knapp for det så da ringte vi istedenfor. Da fikk vi endret timen slik det passet. Her må vi aktivt bestille time. Ingen får de tildelt. Når vi logger inn får vi tilgjengelige datoer. Velger dato og får tilgjengelige tidspunkt. Velger tidspunktet selv og får bekreftet på sms med link på skjema vi skal fylle ut (ønsket ikke tvang). Det virket bra for oss. Slik det er her nå skulle de ha flaks for å treffe en dag/tidspunkt som passer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2ro skrev (23 minutter siden):

Her er er det et annet system. Vi hadde problemer å bytte timen digitalt selv om det var knapp for det så da ringte vi istedenfor. Da fikk vi endret timen slik det passet. Her må vi aktivt bestille time. Ingen får de tildelt. Når vi logger inn får vi tilgjengelige datoer. Velger dato og får tilgjengelige tidspunkt. Velger tidspunktet selv og får bekreftet på sms med link på skjema vi skal fylle ut (ønsket ikke tvang). Det virket bra for oss. Slik det er her nå skulle de ha flaks for å treffe en dag/tidspunkt som passer 

Hos oss er det ingen nettløsning, og klar beskjed fra kommunen om å IKKE ringe selv. Vi blir ringt opp og tilbudt time. Hvis timen ikke passer, så blir den tildelt til noen andre, og vi blir ringt opp senere. Da blir det jo registrert at vi takket nei til timen. Systemet du beskriver passer for øvrig overhode ikke for eldre folk og folk som ikke kan data. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (55 minutter siden):

Hos oss er det ingen nettløsning, og klar beskjed fra kommunen om å IKKE ringe selv. Vi blir ringt opp og tilbudt time. Hvis timen ikke passer, så blir den tildelt til noen andre, og vi blir ringt opp senere. Da blir det jo registrert at vi takket nei til timen. Systemet du beskriver passer for øvrig overhode ikke for eldre folk og folk som ikke kan data. 

Det passer ikke for de som ikke har data, men man kan ringe selv også. De som har store problemer får hjelp. Det har ikke vist seg å være et problem her siden de aller fleste eldre har blitt vaksinert. Vi trenger ikke å lage problemer av noe som har vist seg å virke i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...