Gå til innhold

Leiekontrakt - trekke seg før underskrift.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg fant en leilighet som jeg var på visning på og skrev i etterkant at jeg var interessert i å leie den og huseier sendte meg kontrakt. Den har jeg ikke underskrevet og har ikke betalt depositum. Det skulle være fra 1. September. Nå har det skjedd noe som gjør at jeg ikke kan leie allikevel og jeg skrev og spurte om jeg kunne trekke meg. 

Han skriver nå at jeg er bundet av avtalen og hvis han ikke finner ny leietaker innen det så må jeg betale. Usikker på hva jeg skal gjøre nå. Jeg fikk opplyst om leiebeløp og depositum, men det andre som står i kontrakten har han ikke sagt. 

Jeg skjønner at dette var idiotisk, men kan han kreve leie av meg når det eneste jeg har skrevet er at jeg er interessert når ingen av oss har skrevet under på kontrakten? 

Anonymkode: 92154...68e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du ordrett har sagt at du bare er interessert så har han ingen sak. Du har ikke da sagt at du skal ha den, bare vist interesse. Har du derimot sagt noe som kan tolkes som at «ja, jeg tar den» så sitter du verre i det 

Anonymkode: 78b99...15a

• Liker 13
Skrevet

Han kan kreve, men har få muligheter til faktisk å få deg til å betale. 

Også en muntlig avtale er bindende, men det kan sannsynligvis være tvil om hva dere faktisk har avtalt. 

Du kan jo hevde at det var noen av vilkårene i kontrakten som gjør at du ombestemmer deg. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (1 minutt siden):

Også en muntlig avtale er bindende, men det kan sannsynligvis være tvil om hva dere faktisk har avtalt. 

Du kan jo hevde at det var noen av vilkårene i kontrakten som gjør at du ombestemmer deg. 

Han kan ikke kreve noe hvis ts bare har sagt at h*n er interessert. Det er ikke en avtale om noe som helst. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du ordrett har sagt at du bare er interessert så har han ingen sak. Du har ikke da sagt at du skal ha den, bare vist interesse. Har du derimot sagt noe som kan tolkes som at «ja, jeg tar den» så sitter du verre i det 

Ja, jeg skrev at jeg er interessert i å leie og så skrev han at han skulle ordne kontakt. Da ga jeg han de opplysningene han trengte for å opprette kontrakt, men jeg har ikke skrevet at jeg tar den. Ville egentlig se kontrakten først siden det er så mange useriøse utleiere. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (2 minutter siden):

Ok, jeg skjønner at en muntlig avtale er bindende og han påstår at siden han har opplyst om leiepris, depositum og leiedato så har jeg gått med på avtalen. 

Skrevet

Her blir detaljene veldig viktig.

Om du KUN har sagt du er interessert, og deretter fått kontrakt tilsendt, så har han ingen sak. Men om du kan tolkes dithen at du har samtykket til kontrakten muntlig (eller skriftlig) har du dårlig sak. Men igjen, detaljene er nøkkelen her.

Jeg tror jeg ville prøvd å fått litt gratis veiledning hos Jussbuss eller lignende. Kanskje til og med en advokat. Ja det koster men dette kan koste deg mer om du bommer.

AnonymBruker
Skrevet

Når kontrakt er underskrevet, må du betale oppsigelsestiden.

Før kontrakten er underskrevet så må du ikke betale noe som helst.

Har nettopp undersøkt dette da jeg hadde to leiligheter jeg vurderte og fikk kontrakt på for å se igjennom kontraktene.

Huseier kan kreve så mye han vil, men betaler du ikke så kommer han ingen vei

Anonymkode: 60e39...f2a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (8 minutter siden):

Her blir detaljene veldig viktig.

Om du KUN har sagt du er interessert, og deretter fått kontrakt tilsendt, så har han ingen sak. Men om du kan tolkes dithen at du har samtykket til kontrakten muntlig (eller skriftlig) har du dårlig sak. Men igjen, detaljene er nøkkelen her.

Jeg tror jeg ville prøvd å fått litt gratis veiledning hos Jussbuss eller lignende. Kanskje til og med en advokat. Ja det koster men dette kan koste deg mer om du bommer.

Muntlig har jeg ikke sagt noe siden jeg kun har snakket med han på visning og da visste jeg ikke, men jeg skrev i etterkant at jeg var interessert i leiligheten. Så skrev han at han skulle ordne kontrakt og så ga jeg de opplysningene han trengte for å opprette kontrakten. Så fikk jeg kontrakten tilsendt på mail, men kontrakten fikk jeg ikke se før etter at jeg skrev at var interessert. 

Lurer på om jeg skal ta kontakt med leieboerforeningen så kan jo de se på samtalen og vurdere det kanskje. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når kontrakt er underskrevet, må du betale oppsigelsestiden.

Før kontrakten er underskrevet så må du ikke betale noe som helst.

Har nettopp undersøkt dette da jeg hadde to leiligheter jeg vurderte og fikk kontrakt på for å se igjennom kontraktene.

Huseier kan kreve så mye han vil, men betaler du ikke så kommer han ingen vei

Anonymkode: 60e39...f2a

Ok, jeg håper det stemmer og at det ikke blir noe styr ut av dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå tatt kontakt med leieboerforeningen og spurt dem hva de mener. La også ved screenshot av den skriftlige samtalen jeg har hatt med han. Så får jeg se hva de mener om saken. 

• Liker 4
Skrevet

Hei.

Man underskriver en kontrakt etter at kontrakten er gjennomlest og godkjent.

Det er hele poenget med å få tilsendt kontrakten. Det at man kan lese igjennom og så undertegne.

Kontrakten er ikke bindende før den er undertegnet av begge parter.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (1 minutt siden):

Hei.

Man underskriver en kontrakt etter at kontrakten er gjennomlest og godkjent.

Det er hele poenget med å få tilsendt kontrakten. Det at man kan lese igjennom og så undertegne.

Kontrakten er ikke bindende før den er undertegnet av begge parter.

Med vennlig hilsen

TBergh

Nei, det vet jeg, men det er vel det at han påstår at vi har en muntlig avtale som er problemet her. Jeg ser nå at han også påstår at vi har en skriftlig avtale. Det må være den skriftlige kommunikasjonen på melding han mener da. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han kan ikke kreve noe hvis ts bare har sagt at h*n er interessert. Det er ikke en avtale om noe som helst. 

Vi har bare TS sin versjon. Men jeg er enig i at "interessert" her kan være tvetydig. 

Men uansett er det vanskelig for utleier å kreve inn noen penger her. Utleier må da gå rettens vei, det tar tid og koster fort mer enn det som er mulig å få inn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, jeg skjønner at en muntlig avtale er bindende og han påstår at siden han har opplyst om leiepris, depositum og leiedato så har jeg gått med på avtalen. 

Det kommer an på hva du har svart. 

Men som jeg har svart før det er nesten umulig for utleier å faktisk få pengene. 

Du må bare kort svare at utleier har misforstått. Eksakt ordlyd kommer an på hva som har vært kommunisert tidligere. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, 

Jeg fant en leilighet som jeg var på visning på og skrev i etterkant at jeg var interessert i å leie den og huseier sendte meg kontrakt. Den har jeg ikke underskrevet og har ikke betalt depositum. Det skulle være fra 1. September. Nå har det skjedd noe som gjør at jeg ikke kan leie allikevel og jeg skrev og spurte om jeg kunne trekke meg. 

Han skriver nå at jeg er bundet av avtalen og hvis han ikke finner ny leietaker innen det så må jeg betale. Usikker på hva jeg skal gjøre nå. Jeg fikk opplyst om leiebeløp og depositum, men det andre som står i kontrakten har han ikke sagt. 

Jeg skjønner at dette var idiotisk, men kan han kreve leie av meg når det eneste jeg har skrevet er at jeg er interessert når ingen av oss har skrevet under på kontrakten? 

Bare å si sorry til utleier. Og så går du videre

AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (Akkurat nå):

Det kommer an på hva du har svart. 

Men som jeg har svart før det er nesten umulig for utleier å faktisk få pengene. 

Du må bare kort svare at utleier har misforstått. Eksakt ordlyd kommer an på hva som har vært kommunisert tidligere. 

Jeg har kun skrevet at "jeg er interessert i leiligheten" og at jeg kunne flytte inn 1. September. Så skrev han at han skulle ordne kontrakt og da svarte jeg ok og så fikk jeg kontrakten på mail. 

Så skrev jeg at jeg ikke ville ha leiligheten allikevel. Det eneste jeg kan se at jeg har skrevet som er en bekreftelse på at jeg vil ha den er "jeg er interessert i leiligheten", men da hadde jeg ikke fått lest kontrakten eller noe. Kun fått opplyst om leiepris og depositum. 

Før jeg skrev at jeg var interessert så hadde jeg kun vært på visning og sa at jeg måtte tenke på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har kun skrevet at "jeg er interessert i leiligheten" og at jeg kunne flytte inn 1. September. Så skrev han at han skulle ordne kontrakt og da svarte jeg ok og så fikk jeg kontrakten på mail. 

Så skrev jeg at jeg ikke ville ha leiligheten allikevel. Det eneste jeg kan se at jeg har skrevet som er en bekreftelse på at jeg vil ha den er "jeg er interessert i leiligheten", men da hadde jeg ikke fått lest kontrakten eller noe. Kun fått opplyst om leiepris og depositum. 

Før jeg skrev at jeg var interessert så hadde jeg kun vært på visning og sa at jeg måtte tenke på det. 

Utleier har enten misforstått eller prøver å få noen ekstra penger. 

Så svar at du ikke er interessert. Hvis utleier ikke gir seg så beklager du at utleier misforstod deg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (Akkurat nå):

Utleier har enten misforstått eller prøver å få noen ekstra penger. 

Så svar at du ikke er interessert. Hvis utleier ikke gir seg så beklager du at utleier misforstod deg.

Jeg tipper at han har misforstått det og trodd at det betydde at jeg ville ha leiligheten. 

Ok, jeg skal gjøre det og håper at det ordner seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når du har sagt du er interessert, at du kan flytte inn 01.september og svarer ja når han sier han skal ordne kontrakt? I hvilken verden er ikke dette å si ja til en leilighet. Og attpåtil har du gitt han informasjon som han trenger for å fylle ut kontrakt. 

Og er du ikke medlem av leieboerforeningen så får du nok ikke hjelp av dem. Det koster penger å være medlem.

Og en over her sier utleier ikke kommer noen vei, jo om han er den rette sorten så gjør han det. Han kan ta deg til forliksrådet så du blir pålagt å betale inn om han ikke får en annen. Her har du vingelt veldig og det slår tilbake på deg selv

Anonymkode: 783fd...f4c

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...