Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 28. juli 2021 #1 Skrevet 28. juli 2021 Regjeringen er bekymret for Delta-varianten av coronaviruset og venter med å gå over til trinn fire i gjenåpningsplanen. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/07/28/195775826/regjeringen-utsetter-gjenapningen-med-minst-to-uker Pandemien er ikke over. Det er en bekymringsfull utvikling i flere europeiske land som følge av Delta-varianten, også i land med høyere vaksinasjonsdekning enn i Norge, slik som Storbritannia og Nederland. Det er knyttet usikkerhet til hvordan Delta-varianten vil slå ut i Norge når det gjelder smittespredning og sykdom. Regjeringen har derfor valgt å følge rådet fra Helsedirektoratet og FHI og ikke iverksette trinn 4 i gjenåpningsplanen nå, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.
ostekaker Skrevet 28. juli 2021 #2 Skrevet 28. juli 2021 Delta viruset har dominert i vår, har den virkelig det? 2
Lilu Skrevet 28. juli 2021 #3 Skrevet 28. juli 2021 Var ikke også den britiske varianten meget farlig og smittsomt? Døde det unaturlig mange av den ? 8
Gjest Paramount Skrevet 28. juli 2021 #4 Skrevet 28. juli 2021 NorthernLight skrev (17 minutter siden): Så jævlig er det ikke i Norge at man ikke kan vente litt med å åpne? For meg er det ikke jævlig i det hele tatt, for mange andre er det jævlig. For meg er det bare pinlig og tåpelig, og illevarslende, mtp tiltaksnivået myndighetene legger seg på. Hvilke begrensninger og innskrenkinger i vår frihet til å leve, vil vi måtte tolerere i framtiden, dersom det blir virkelig alvor?
Gjest Paramount Skrevet 28. juli 2021 #5 Skrevet 28. juli 2021 Viktig å ikke sette alt over styr nå, målet er i ferd med å nås. Det må holde helt inn, tenk gull i Korona-VM! Slike triumfer er det vi lever for. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/corona-rangering-norge-paa-foersteplass.PymJVOFQh?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row13_pos1
Gjest Villfisker Skrevet 28. juli 2021 #6 Skrevet 28. juli 2021 Og hva med etter to uker til? Fire nye? 🤔 Kan ikke se annet enn at ting har stått ganske stille, siden mars i fjor.
Adrenalina1 Skrevet 28. juli 2021 #7 Skrevet 28. juli 2021 Athena79 skrev (7 timer siden): Regjeringen er bekymret for Delta-varianten av coronaviruset og venter med å gå over til trinn fire i gjenåpningsplanen. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/07/28/195775826/regjeringen-utsetter-gjenapningen-med-minst-to-uker Pandemien er ikke over. Det er en bekymringsfull utvikling i flere europeiske land som følge av Delta-varianten, også i land med høyere vaksinasjonsdekning enn i Norge, slik som Storbritannia og Nederland. Det er knyttet usikkerhet til hvordan Delta-varianten vil slå ut i Norge når det gjelder smittespredning og sykdom. Regjeringen har derfor valgt å følge rådet fra Helsedirektoratet og FHI og ikke iverksette trinn 4 i gjenåpningsplanen nå, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie. Var det virkelig noen som trodde at pandemien var over? Naivt i så fall. 3
Drizzt Skrevet 28. juli 2021 #8 Skrevet 28. juli 2021 Athena79 skrev (7 timer siden): Regjeringen er bekymret for Delta-varianten av coronaviruset og venter med å gå over til trinn fire i gjenåpningsplanen. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/07/28/195775826/regjeringen-utsetter-gjenapningen-med-minst-to-uker Pandemien er ikke over. Det er en bekymringsfull utvikling i flere europeiske land som følge av Delta-varianten, også i land med høyere vaksinasjonsdekning enn i Norge, slik som Storbritannia og Nederland. Det er knyttet usikkerhet til hvordan Delta-varianten vil slå ut i Norge når det gjelder smittespredning og sykdom. Regjeringen har derfor valgt å følge rådet fra Helsedirektoratet og FHI og ikke iverksette trinn 4 i gjenåpningsplanen nå, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie. Du kan ikke sammenligne Norge med Storbritannia fordi Storbritannia massevaksinerte med AZ som viser seg å være mindre effektiv mot Delta enn Pfizer og Moderna. Du kan sammenligne Norge med land som har brukt samme vaksiner i samme grad som Norge. Nå kan jeg ikke så mye om hvilket land som gjorde hva, men jeg kan om Storbritannia og der satset de tungt på AZ - som gir dårligere beskyttelse mot Delta. 4
Gjest Paramount Skrevet 28. juli 2021 #9 Skrevet 28. juli 2021 Adrenalina1 skrev (1 minutt siden): Var det virkelig noen som trodde at pandemien var over? Naivt i så fall. Nei, pandemien går nok ikke over. Det er bare noen uker eller måneder til influensaen setter inn, dersom den slipper til. Da blir det enda flere ulike virus som må telles og registreres.
Gjest Warrior Skrevet 28. juli 2021 #10 Skrevet 28. juli 2021 (endret) Helt riktig gjort av de å utsette to uker til synes jeg. Endret 28. juli 2021 av Warrior
pistasjenøtt15 Skrevet 28. juli 2021 #11 Skrevet 28. juli 2021 Synes det er lurt med to uker utsettelse. De gjør det for å sikre skolestarten mest mulig og for at flere skal rekke å bli vaksinert. Virker fornuftig. 4
Linnea27 Skrevet 28. juli 2021 #12 Skrevet 28. juli 2021 Ok, kanskje jeg avslører meg som den asosiale personen jeg er nå, men er det så mange inngripende tiltak for tiden? Bortsett fra avstand, munnbind, hjemmekontor og at noen utesteder stenger tidligere? 7
Elhaym Skrevet 28. juli 2021 #13 Skrevet 28. juli 2021 Linnea27 skrev (3 minutter siden): Ok, kanskje jeg avslører meg som den asosiale personen jeg er nå, men er det så mange inngripende tiltak for tiden? Bortsett fra avstand, munnbind, hjemmekontor og at noen utesteder stenger tidligere? 😂 lurer på det samme. Jeg syns trinn 3 fungerer helt fint jeg. Kan jo leve som normalt? 9
zemer Skrevet 28. juli 2021 #14 Skrevet 28. juli 2021 Linnea27 skrev (25 minutter siden): Ok, kanskje jeg avslører meg som den asosiale personen jeg er nå, men er det så mange inngripende tiltak for tiden? Bortsett fra avstand, munnbind, hjemmekontor og at noen utesteder stenger tidligere? Munnbind er også nå borte mange steder. Utesteder har normale åpningstider mange steder. 4
Ukjent. Skrevet 29. juli 2021 #15 Skrevet 29. juli 2021 Så bekymrede Nakstad fikk nok en gang viljen sin. Det var altså ikke tilfeldig at FHI gikk ut med sin mening i media før pressekonferansen. Regjeringen velger nok en gang og ikke ta imot råd fra organet som skal rådgi dem. Hvordan kan regjeringen ha hjemmel i lov når FHI går ut med data som tilsier svært lav risiko? 1
ajarRun Skrevet 29. juli 2021 #16 Skrevet 29. juli 2021 Helt på plass i all den tid mange ikke engang har fått tilbud om første dose. Når alle har fått tilbud om første dose virker det mer hensiktsmessig å tenke på åpning. Med det sagt er det veldig lite restriksjoner som påvirker dagliglivet, så jeg ser ikke helt hastverket. Håper vi kan holde fokus på smittevern etter epidemien. Masse liv har blitt spart siden influensa ikke smitter lengre. Tenk i begynnelsen av epidemien gikk en lege på jobb med symptomer på luftveisinfeksjon. Slikt burde være uakseptabelt for alltid. 7
MorTil2 Skrevet 29. juli 2021 #17 Skrevet 29. juli 2021 ajarRun skrev (2 timer siden): Helt på plass i all den tid mange ikke engang har fått tilbud om første dose. Når alle har fått tilbud om første dose virker det mer hensiktsmessig å tenke på åpning. Med det sagt er det veldig lite restriksjoner som påvirker dagliglivet, så jeg ser ikke helt hastverket. Håper vi kan holde fokus på smittevern etter epidemien. Masse liv har blitt spart siden influensa ikke smitter lengre. Tenk i begynnelsen av epidemien gikk en lege på jobb med symptomer på luftveisinfeksjon. Slikt burde være uakseptabelt for alltid. Hva mener du? Selvsagt smitter influensa. Like mye som Covid-19 i ulike varianter fortatt smitter. Problemet med sesonginfluensa, er at det har vært så få tilfeller foregående sesong, pga smittevern,, at det kan bli vanskelig å lage en vaksine som matcher de virusene som blir dominerende til vinteren. Ergo kan det bli ganske kraftig influensa i den sesongen vi går inn. Vi kan ikke sprite oss bort fra all smitte. Det er faktisk ikke sunt. 2
ajarRun Skrevet 29. juli 2021 #18 Skrevet 29. juli 2021 MorTil2 skrev (1 time siden): Hva mener du? Selvsagt smitter influensa. Like mye som Covid-19 i ulike varianter fortatt smitter. Problemet med sesonginfluensa, er at det har vært så få tilfeller foregående sesong, pga smittevern,, at det kan bli vanskelig å lage en vaksine som matcher de virusene som blir dominerende til vinteren. Ergo kan det bli ganske kraftig influensa i den sesongen vi går inn. Vi kan ikke sprite oss bort fra all smitte. Det er faktisk ikke sunt. Influensa er langt mindre smittsom enn covid-19. Færre personer har blitt registrert med influensa enn antall døde foregående år. Tiltakene mot covid-19 redder hundrevis av mennesker fra å dø fra influensa. Selvsagt er det vanskelig med vaksiner mot influensa, og håndsprit er lite effektivt. Avstand er mye viktigere, deretter masker. 2
Edie Skrevet 30. juli 2021 #19 Skrevet 30. juli 2021 Ryddet for innhold med opphavsrett og svar til spambruker. Edie, adm. 1
infectedsopp Skrevet 30. juli 2021 #20 Skrevet 30. juli 2021 De kommer til å fortsette med disse to ukene sine langt inn i evigheten så lenge det kun fokuseres på antall smittede og ikke hvor mange som blir alvorlig syke. Bent Høie har sagt det selv, vi blir aldri kvitt viruset og siden Norge har denne merkelige nullvisjonen så blir det aldri noe trinn 4. Glem det. https://www.nettavisen.no/nyheter/hoie-med-siste-nytt-om-gjenapningen-av-norge-utsetter-trinn-fire-i-to-uker/s/12-95-3424160612 "Høie sier at så lenge man har en viss andel av befolkningen som ikke er vaksinert – vil det bli økt smitte når man har en smittsom variant i samfunnet." 1
Anbefalte innlegg