AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #41 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da skulle du slått i bordet med paragraf 39 (se sitat lenger opp i tråden) i loven. For de tok feil. Anonymkode: ebf70...d1d Jeg gjorde det, spilte ingen rolle. De krevde fullmakt, alle sammen. Lindorff, bank Norwegian, santander, bank2, modi - han hadde gjeld overalt. Namsmannen også, forresten. Anonymkode: 27792...ff8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #42 Skrevet 28. juli 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg gjorde det, spilte ingen rolle. De krevde fullmakt, alle sammen. Lindorff, bank Norwegian, santander, bank2, modi - han hadde gjeld overalt. Namsmannen også, forresten. Anonymkode: 27792...ff8 Hadde dere felleseie? I så fall var dere en økonomisk enhet, og du hadde full rett til innsyn. Anonymkode: e1f6b...b57 1
nomore82 Skrevet 28. juli 2021 #43 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg gjorde det, spilte ingen rolle. De krevde fullmakt, alle sammen. Lindorff, bank Norwegian, santander, bank2, modi - han hadde gjeld overalt. Namsmannen også, forresten. Anonymkode: 27792...ff8 Hvor lenge siden var dette?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #44 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hadde dere felleseie? I så fall var dere en økonomisk enhet, og du hadde full rett til innsyn. Anonymkode: e1f6b...b57 Ja, vi hadde felleseie. De sa jeg kunne få innsyn om han ga fullmakt. nomore82 skrev (5 minutter siden): Hvor lenge siden var dette? I fjor. Anonymkode: 27792...ff8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #45 Skrevet 28. juli 2021 nomore82 skrev (13 minutter siden): Ja det kan hun. Men jeg er ikke overbevist over at hun vil kunne få tilsendt fakturakopi til seg. Hun har krav på økonomiske opplysninger og innsikt i ektefellens økonomi. En faktura kan inneholde mer enn dette og dermed falle utenfor hva ektefellen har krav på. Og den ene fakturaen har strengt tatt ikke noen verdi. Det hun bør gjøre og det hun trenger er oversikt. Så basert på logoen på konvolutten så kan hun kontakte avsender og be om en oppsummering av kravet. Hvor mye skylder han osv. Det er opplysninger hun har innsikt i. Fakturaen i seg selv kan inneholde mer. Hva "mer" kan en faktura fra Santander inneholde, enn siste måneds transaksjoner, ny saldo og forfallsdato? Dette er jo innafor hva loven sier ektefeller har krav på å vite. Anonymkode: ebf70...d1d
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #46 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde dere felleseie? I så fall var dere en økonomisk enhet, og du hadde full rett til innsyn. Anonymkode: e1f6b...b57 Ikke meg du spør, men jeg er i samme situasjon, og jeg har lik erfaring. Taushetsplikt overalt, og innsynsrett kan man se langt etter. Visste du forresten at økonomiske rotehuer kan trekke fra sin egen, private gjeld fra et eventuelt skilsmisseoppgjør? Jeg anbefaler alle å lese seg opp på dette. https://sorlandsavisen.no/2018/10/19/gjeldsfradrag-ved-skilsmisse/ Særeie/felleseie har jeg aldri blitt spurt om. Skal jeg få vite noe som helst, må jeg åpne regninger. Alternativet er at han kjører bil uten forsikring, får strømmen stengt m.m. Man gjør det man må gjøre, rett og slett. Anonymkode: 4e643...d83 4
nomore82 Skrevet 28. juli 2021 #47 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva "mer" kan en faktura fra Santander inneholde, enn siste måneds transaksjoner, ny saldo og forfallsdato? Dette er jo innafor hva loven sier ektefeller har krav på å vite. Anonymkode: ebf70...d1d En faktura kan for eks inneholde passord for pålogging til "Min side". Ekstremt dårlig måte å gjøre det på, men dessverre noe som skjer. Kredittkortregninger kan inneholde transaksjonsoversikt, parkeringsfaktura/bomfaktura/ferjefaktura kan inneholde informasjon om hvor vedkommende har vært på ulike tidspunkt. Dette er opplysninger jeg ikke kan se at ektefelle har innsynsrett i og da beveger vi oss over på persondatalovgivningen. Merk at jeg skriver KAN. De ulike selskapene har hatt ulik praksis med dette opp igjennom årene, og det er ulik praksis mellom de forskjellige selskapene fortsatt. Så selv om du ser at det er en faktura som er i brevet som ektefellen får så kan en altså fortsatt ikke åpne det slik du hevder. Her er hele §39: Sitat § 39.Opplysningsplikt om økonomiske forhold. Ektefeller har plikt til å gi hverandre de opplysningene som er nødvendige for å vurdere deres økonomiske stilling. For dette formålet kan en ektefelle kreve at den andre ektefellen og skattemyndighetene gir opplysninger om eller kopi av den felles eller den andre ektefellens skattemelding og fastsetting av formues- og inntektsskatt. En ektefelle kan også kreve opplysninger av selskaper, foretak eller andre institusjoner som driver finansieringsvirksomhet eller forsikringsvirksomhet, og av andre som har midler til forvaltning. Dersom vi skal lese denne litt bokstavelig så er det strengt tatt kun opplysninger som er nødvendige for å vurdere økonomisk stilling en skal få tilgang til. Det er altså summerte totaler som er viktig her, ikke alle detaljene rundt.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #48 Skrevet 28. juli 2021 Dette hørtes ikke bra ut….. 800000 i forbruksgjeld er veldig mye, og er det enda mer du ikke vet om ennå kan det bli tungt å få betalt tilbake. Eneste råd er, konfronter han, få oversikt over total gjeld og få hjelp. Så må du velge om du vil stå i dette sammen med han eller ikke. Anonymkode: a10c6...e8e 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #49 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Særeie/felleseie har jeg aldri blitt spurt om. Skal jeg få vite noe som helst, må jeg åpne regninger. Alternativet er at han kjører bil uten forsikring, får strømmen stengt m.m. Man gjør det man må gjøre, rett og slett. Anonymkode: 4e643...d83 Hvorfor er du fortsatt sammen med ham? Anonymkode: c3c4e...016 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #50 Skrevet 28. juli 2021 Vet om ei som var i litt lik situasjon. Mannen åpnet aldri posten, men det var fordi han ikke ville forholde seg til det. Omsider gikk det så galt at både hus og bil røyk.. Han hadde pådratt seg nesten 4 mill his ulike kreditorer, og ikke sjans i havet for å komme seg ut. Han stod på 70% av huset og hun bare 30. Ekteskapet røyk også, men nå bor mor og 3 barn i en liten leilighet siden de hadde null i oppstartskapital. Anonymkode: 9248f...8e0 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #51 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, Har et søskenbarn og god venn som har en mann som får MYE regninger/brev i posten. Det er sikkert fra 10-15 ulike banker/kredittselskaper. Disse åpner han aldri, men kan jo være at han har det inne på nettet. Hun har åpnet to tilfeldige brev (og ja, føler seg ikke bra som gjorde det). Disse var på 500 000 i lån (inkassovarsel) fra Norwegian, samt 300 000 (inkassovarsel) fra Santander. Hva hadde dere tenkt om dere hadde funnet disse brevene? Det siste i posten var fra politiet/namsmannen. Trenger ikke bety noe, men hun blir litt bekymret. Men bare han betaler lånet på gården som har vært i familien hennes/min i mange år.. Anonymkode: d0bf8...47c Når man har så mye gjeld i kreditt så er det dårlig tegn. Da betyr det et forbruk som vanlig inntekt ikke dekker og heller ikke får vanlig lån til. Hun må jo spørre han og fortelle hva hun har sett Jeg hadde ikke taklet en mann i økonomisk uføre, det er for meg et sikkelig svakhetstegn. Anonymkode: 4aed7...229 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #52 Skrevet 28. juli 2021 nomore82 skrev (3 timer siden): Men du har ikke rett til å åpne brevene adressert til ektefellen. Er vel det minste problemet her at hun har åpnet det. Det er vel det beste som har skjedd. Anonymkode: 4aed7...229 9
AprilLudgate Skrevet 28. juli 2021 #53 Skrevet 28. juli 2021 Det hadde jeg tenkt var deep shit årevis med nedbetaling av inkasso om man starter i dag. Han har nok en spilleavhengighet eller annet han ikke forteller om. Jeg hadde først og fremst tatt ut skilsmisse for å forsøke å komme unna ansvaret selv. Om mulig, spørs hvordan lånene er tatt opp. Kjenner flere tilfeller hvor mannen har tatt lån med pant i bolig osv - uten at ektefellen aner det spor. Her trengs økonomisk krisehjelp, bare å ringe økonomisk rådgiver med en gang. 4
AprilLudgate Skrevet 28. juli 2021 #54 Skrevet 28. juli 2021 nomore82 skrev (4 timer siden): Det stemmer at ektefeller er forpliktet etter loven å gi hverandre nødvendige økonomiske opplysninger, og at en på bakgrunn av dette og kan få innsikt i dette ved å for eks henvende seg til skatteetaten. Men det betyr IKKE at en har lov til å åpne hverandres brev! Helt ærlig talt, DET gir jo jeg blaffen i. Nå renner ikke inkasso inn hos oss, men jeg åpner alt som likner på regninger da vi har felles økonomi og jeg stort sett ordner sånt. Om han nektet meg å åpne regninger ved felles økonomi/gjeld osv hadde vi ikke vært sammen. 3
nomore82 Skrevet 28. juli 2021 #55 Skrevet 28. juli 2021 Fløff skrev (3 minutter siden): Helt ærlig talt, DET gir jo jeg blaffen i. Nå renner ikke inkasso inn hos oss, men jeg åpner alt som likner på regninger da vi har felles økonomi og jeg stort sett ordner sånt. Om han nektet meg å åpne regninger ved felles økonomi/gjeld osv hadde vi ikke vært sammen. Men da har dere en avtale da…. Du ser ikke forskjellen?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #56 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, Har et søskenbarn og god venn som har en mann som får MYE regninger/brev i posten. Det er sikkert fra 10-15 ulike banker/kredittselskaper. Disse åpner han aldri, men kan jo være at han har det inne på nettet. Hun har åpnet to tilfeldige brev (og ja, føler seg ikke bra som gjorde det). Disse var på 500 000 i lån (inkassovarsel) fra Norwegian, samt 300 000 (inkassovarsel) fra Santander. Hva hadde dere tenkt om dere hadde funnet disse brevene? Det siste i posten var fra politiet/namsmannen. Trenger ikke bety noe, men hun blir litt bekymret. Men bare han betaler lånet på gården som har vært i familien hennes/min i mange år.. Anonymkode: d0bf8...47c Å fy faen, her er det bare å selge sjela si til djevelen for dette blir et helvette å tilbakebetale. Bare prøv å regn ut hva slike lån koster i året... Beklager, men jeg synes synd på den personen som har 800K i forbruksgjeld. Personen har garantert mer, i andre banker. Anonymkode: a15cf...4f7 4
Realverdien Skrevet 28. juli 2021 #57 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Vet om ei som var i litt lik situasjon. Mannen åpnet aldri posten, men det var fordi han ikke ville forholde seg til det. Omsider gikk det så galt at både hus og bil røyk.. Han hadde pådratt seg nesten 4 mill his ulike kreditorer, og ikke sjans i havet for å komme seg ut. Han stod på 70% av huset og hun bare 30. Ekteskapet røyk også, men nå bor mor og 3 barn i en liten leilighet siden de hadde null i oppstartskapital. Anonymkode: 9248f...8e0 Nå er hun pakkeløsning på tinder og kan hygge seg i barnefrie helger i det minste. 1
Realverdien Skrevet 28. juli 2021 #58 Skrevet 28. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vet om ei som var i litt lik situasjon. Mannen åpnet aldri posten, men det var fordi han ikke ville forholde seg til det. Omsider gikk det så galt at både hus og bil røyk.. Han hadde pådratt seg nesten 4 mill his ulike kreditorer, og ikke sjans i havet for å komme seg ut. Han stod på 70% av huset og hun bare 30. Ekteskapet røyk også, men nå bor mor og 3 barn i en liten leilighet siden de hadde null i oppstartskapital. Anonymkode: 9248f...8e0 For øvrig hadde vel en gjeldssanering kunne hjulpet? Hva er det. Fem år? Endret 28. juli 2021 av Realverdien
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #59 Skrevet 28. juli 2021 Realverdien skrev (Akkurat nå): Nå er hun pakkeløsning på tinder og kan hygge seg i barnefrie helger i det minste. 😂 Anonymkode: 6bae0...5b7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #60 Skrevet 28. juli 2021 Realverdien skrev (Akkurat nå): Nå er hun pakkeløsning på tinder og kan hygge seg i barnefrie helger i det minste. Dust. Anonymkode: bb37c...5d9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå