Gå til innhold

hvor ofte bør man trene styrke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på hvor ofte jeg bør trene ,mtp at kroppen trenger god restitusjon. Jeg trener baseøvelser (knebøy, markløft, benkpress, militærpress, roing med stang, pull-ups). Jeg har lagt det opp slik over en periode at jeg har trent hver 3. dag, og da har jeg gjort alle øvelsene. Jeg opplever at det er krevende å skulle løfte tungt i alle øvelsene på samme dag. Jeg har derfor variert litt hvilke øvelser jeg prioriterer fra gang til gang og så løfter jeg lettere på de andre. F.eks. kan jeg løfte lettere på markløft hvis jeg har tatt tunge knebøy. Jeg har også vurdert å ta 2-split program og legge opp løpet slik at jeg trener dag 1 (f.eks. knebøy, benkpress og pull-ups, triceps) og dag 2 (markløft, roing, militærpress, biceps) og deretter dag 3 fri. Da kunne jeg har løftet tungt hele tiden. Spørsmålet er om jeg dag egentlig ikke får hvilt nok på dag 2 (etter dag1 ), siden en del av de samme muskelgruppene jo rekrutteres i de ulike baseøvelsene? Noen tanker eller råd?

Anonymkode: 79b44...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elder Millennial

Jeg trener fullkropp annenhver dag.
Markløft, knebøy, benk, skulderpress, roing og hipthrust. Trener så tungt jeg kan med få reps(5-10) og en til to gode repetisjoner igjen i tanken på hvert sett. Det fungerer veldig greit for meg. 

Det er jo veldig individuelt hva man trenger av restitusjon, hvor mye den totale belastningen er også verd å ta med i betraktning. Er derfor så kjip at jeg vil anbefale deg å teste ut de forskjellige oppsettene i noen uker/mnd og se hva som funker best for deg🙈 jeg vet det er det kjedelige svaret, Sorry🙈🤣

Endret av Elder Millennial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Musklene trenger 48 timers restitusjon. Så du kan fint trene hele kroppen 3 dager i uka - f.eks mandag, onsdag, fredag. 

Trener du én dag i uka vedlikeholder du, trener du 2 eller flere så får du progresjon.

Anonymkode: 3714c...6fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere faktorer som påvirker hvor ofte du kan eller bør trene styrke.

Både muskelproteinsyntese, sentral tretthet, muskelskade og personlig preferanse vil diktere hvordan du bør legge opp treningen din.

Samtidig vil hvordan du legger opp treningen også påvirke disse faktorene. Du kan altså oppleve mer eller mindre muskelskade og sentral tretthet basert på hvor fornuftig programmet ditt er satt opp.

Treningsfrekvens er et hett tema i denne bransjen. Faktisk er det blitt gjennomført hemmelig forskning for å se om norske styrkeløftere kunne få en fordel i konkurranser ved å trene oftere.

Isolert sett kan denne forskningen tyde på at å trene hver muskel 6 ganger per uke er bedre enn 3 ganger per uke.

Det har senere kommet ny forskning som ikke klarte å gjenskape resultatene.

Om vi også ser på resultatene fra et stort forskningsprosjekt i 2007, samt studier som er publisert etter dette, så blir det tydelig at å trene hver muskel fra 2 til 4 ganger per uke er tilstrekkelig.

Akkurat hvor ofte det er optimalt å trene varierer fra person til person, samt fra muskel til muskel.

Det er likevel én ting som er viktigere enn akkurat hva som er den absolutt beste treningsfrekvensen.

Nemlig hva som er gjennomførbart for deg personlig.

Du trenger med andre ord ikke å sette opp et komplisert treningsprogram som trener lårene 4 ganger i uken, biceps 2 ganger i uken og skuldrene 3 ganger i uken.

Du trenger heller ikke å presse deg ned på treningssenteret 4 ganger i uken om din livssituasjon kun er tilrettelagt for 2.

Treningen du klarer å gjennomføre over lang tid er treningen som gir resultater.

Du vil komme langt så lenge du holder deg innenfor visse rammer hva angår intensitet, volum og frekvens på styrketreningen – selv om du ikke alltid klarer å treffe på «det optimale».

Ellers ganske enig med begge over her 👍👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...