AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #1 Skrevet 28. juli 2021 Jeg føler at de aller fleste klarer å holde det gående hele dagen. Type trene, dra på jobb, lage middag, husarbeid, vær fort sliten. Tenker det kanskje kan være fordi jeg er vandt til å ha en rolig hverdag? Men nå har jeg altså fått nok. Dere som får til alt dette, hvordan får du det til? Anonymkode: fb885...a10
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #2 Skrevet 28. juli 2021 Hvis du ønsker å være mer aktiv, men føler du blir fort sliten så lag den en plan og begynn i det små. Da vil du øke toleransen din uten å bli helt utslitt. Anonymkode: bfd75...77f
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #3 Skrevet 28. juli 2021 Jeg pleide å lure på det samme. Viste seg at jeg har en autoimmun sykdom, og fatigue hører med til den. Anonymkode: 2adb8...99b 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #4 Skrevet 28. juli 2021 Tja, jeg får det ikke til. Jeg kan gjøre maks 1 ting ut over jobb (sosialt - trening - husarbeid) og ofte må jeg da hvile dagen etter, spesielt om det har skjedd noe utenom jobb flere dager på rad trenger jeg å hvile. Føler meg konstant bakpå. Spiser normalt og har ingen mangler legen har funnet iallfall. Sliter med angst og depresjon til tider som bidrar til at jeg har mindre energi. Men tror også folk har naturlig veldig forskjellig energinivå og tror også det varierer hvor mye folk tar seg ut på jobb - enten fordi de har mindre slitsomme jobber eller fordi de legger mindre innsats i det. Tror også en del fremstår som mer energiske og aktive enn de er utad, du ser skjeldent folk de dagene de er slitne og bare ligger i sofaen. Anonymkode: cd5f1...c41 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #5 Skrevet 28. juli 2021 Det er nok litt en vanesak. Jeg blir sjeldent sliten i løpet av dagen, ihvertfall ikke etter at jeg fikk sjekket og korrigert vit d - nivået. Anonymkode: 92bd9...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #6 Skrevet 28. juli 2021 En ting som HAR hjulpet meg veldig er å ha en veldig fast døgnrytme da, og IKKE sove på dagtid selv om jeg er sliten. Føler at når jeg sov for mye så hadde jeg mindre energi enn når jeg passer på at det kun er maks 8-9 timer og kun på natten mellom 23 og 10 en gang. Når jeg trenger å hvile på dagtid så gjør jeg det heller med veldig rolige aktiviteter, se på TV, lese bok eller noe. Anonymkode: cd5f1...c41 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #7 Skrevet 28. juli 2021 Det er litt vanesak mener jeg. I en periode jeg var arbeidsledig ble det litt vell avslappa dager, så da jeg begynte i jobb igjen ble alt veldig slitsomt. Men etter at jeg hadde trappet opp en periode sjonglerte jeg både skole, jobb, trening og husarbeid, var igrunn aktiv hele dagen. Jo mer jeg hadde å gjøre jo bedre, for det tvang meg inn i en rutine med faste måltider og fast døgnryhtme. Anonymkode: e925e...f1a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #8 Skrevet 28. juli 2021 Nok søvn og fast døgnrytme hjelper meg. For meg hjelper det å spise begrenset mengde karbohydrater. I perioder jeg har «hoppet av», og spist grovt brød og grønnsaker med mer karbohydrater, har jeg blitt trøttere, mer uopplagt og har hatt lavere energi med samme mengde søvn. Anonymkode: 0388d...9f8 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #9 Skrevet 28. juli 2021 Fordi jeg må. Før så lå jeg strekk ut på sofaen omtrent resten av dagen etter jobb. Gjorde husarbeid på fridager/litt innimellom. Trente om morgenen før kveldsvakt eller på fridager. Etter jeg fikk barn er ikke det et alternativ lenger. Dagene går i ett og har rett og slett ikke mulighet til å kjenne etter om jeg er sliten. Merker jeg er veldig trett mellom 14-15/16, ellers går det greit. Anonymkode: 3506a...840
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #10 Skrevet 28. juli 2021 Nå er det fort ekstra varmt og fuktig. Da blir jeg fortere sliten. Hvor man er i syklusen kan også virke inn. Noen ganger orker man mer, andre ganger mindre. Anonymkode: 0b2ec...83e
PM75 Skrevet 28. juli 2021 #11 Skrevet 28. juli 2021 Jeg tenker også at det er en vanesak.Før jeg fikk egen familie, så hvilte jeg ofte på sofaen etter jobb før jeg orket noe mer. Nå har jeg fulle dager med lederjobb, hus, flere barn, dugnader, kjøring/henting hver dag osv. Og vi finner alltid på noe aktivt i helgene. Men jeg unner meg en skikkelig lat dag innimellom Og det funker! Det er klart jeg blir sliten, noen ganger så sliten at jeg føler at jeg ikke henger sammen. Men det går og dagene er stort sett gode! 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #12 Skrevet 28. juli 2021 Trening skaper energi. Men ikke i begynnelsen, om man er utrent, da kan det være tappende. Men dersom du klarer å være regelmessig med treningen, om det så bare er å gå en fast rask tur hver kveld, så vil du etter hvert oppleve å få mer energi til alt i hverdagen. For to år siden så var jeg selv en som alltid var sliten. Og jeg klarte ikke å skille mellom å være mentalt sliten og fysisk sliten. Nå når jeg har trent regelmessig i noen år er energinivået som natt og dag. Jeg kan løpe 12 km etter jobb og ha lyst til å være sosial, vaske eller pusse opp huset og lage en skikkelig middag etterpå. Anonymkode: 59e19...b35 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #13 Skrevet 29. juli 2021 Drikk nok vann og få i deg nok karbohydrater. Les deg opp om karbohydrater. Mat med mye karbohydrater gir deg energi. Anonymkode: a527e...095 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #14 Skrevet 29. juli 2021 Jeg tenker også at det handler litt om personlighet. Noen får energi av å holde på hele dagen, andre blir utslitt bare ved tanken. Så kommer det an på hva man holder på med. Om det er lystbetonte ting, er det nok lettere å holde det gående. Anonymkode: edb20...b43
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #15 Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 28.7.2021 den 20.58): Trening skaper energi. Men ikke i begynnelsen, om man er utrent, da kan det være tappende. Men dersom du klarer å være regelmessig med treningen, om det så bare er å gå en fast rask tur hver kveld, så vil du etter hvert oppleve å få mer energi til alt i hverdagen. For to år siden så var jeg selv en som alltid var sliten. Og jeg klarte ikke å skille mellom å være mentalt sliten og fysisk sliten. Nå når jeg har trent regelmessig i noen år er energinivået som natt og dag. Jeg kan løpe 12 km etter jobb og ha lyst til å være sosial, vaske eller pusse opp huset og lage en skikkelig middag etterpå. Anonymkode: 59e19...b35 Det høres ut som en drøm. Anonymkode: 052b9...2bf
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #16 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det høres ut som en drøm. Anonymkode: 052b9...2bf Jeg syns det høres ut som målrettet jobbing. Anonymkode: b2e50...427 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå