Gjest MrsL Skrevet 18. september 2005 #1 Skrevet 18. september 2005 Arkeologi langs veiene som bygges brukes våre bompenger på!
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2005 #3 Skrevet 18. september 2005 Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke synes dette er særlig problematisk. For det første: bompengene går etter hva jeg skjønner til veibygging og utgifter direkte knyttet til veibyggingen. Som det framgår av teksten (hvis man leser mer enn overskriften) er det mange kulturminner som berøres under bygginga av E6 gjennom Østfold, og som arkeologen de intervjer sier: Det er vanlig praksis at "forurenser (= veibygger = Statens vegvesen) betaler", i dette tilfelle for å berge kulturminnene gjennom utgravinger. Den som betaler er såvidt jeg skjønner Statens vegvesen, som vel også disponerer bompengeinntektene (rett meg gjerne på dette om du har detaljkunnskaper - det går ikke klart fram av artikkelen i VG). Ellers hadde det vært interessant å se hvor mye 1 m ny E6 koster, og hvor mye penger som kommer inn via bomavgifter. Sånn for å sette kostnadene for de arkeologiske utgravingene i litt perspektiv.
Bønna Skrevet 18. september 2005 #4 Skrevet 18. september 2005 Arkeologi langs veiene som bygges brukes våre bompenger på! ← Rent bortsett fra at brukerbetaling (bompenger) er en håpløst tåpelig måte å finansiere infrastruktur, så er det vel bare bra at vi lærer om vår egen historie ved å finansiere arkeologi? Ettersom dette er et typisk Frp-domene er det også på sin plass å nevne at Frp ønsker mer brukerbetalt finansiering av offentlige prosjekter. Det vil si at med Frp-politikk blir det flere bomstasjoner rundt omkring på norske veier. Ikke færre.
Glitter Skrevet 19. september 2005 #5 Skrevet 19. september 2005 jeg blir ikke overraska lenger av staten.
Bønna Skrevet 19. september 2005 #6 Skrevet 19. september 2005 jeg blir ikke overraska lenger av staten. ← Jeg for min del blir ikke lenger overraska av folket.
Gjest Homer Simpson Skrevet 19. september 2005 #7 Skrevet 19. september 2005 (endret) Jeg for min del blir ikke lenger overraska av folket. ← Du får sende teite PM til alle her på forumet til å begynne med da, for det er du flink til. Endret 19. september 2005 av Remyline
Fru Fomle Skrevet 19. september 2005 #8 Skrevet 19. september 2005 (endret) Enig med gjest nr. 2 her. Det er viktig å ta vare på kulturminner, jeg skulle likt å sett reaksjonene/overskriftene dersom Vegvesenet bygde vei rett over en gammel vikinggård uten å sjekke hva som var der først. Hvis pengene ikke skulle hentes fra bompenger hadde det gått fra statskassa. Kan ikke se den store forskjellen utover at bompenger (som regel) betales av de som faktisk bruker/får nytte av den nye vegen. Endret 19. september 2005 av Fru Fomle
Gjest gjest1 Skrevet 20. september 2005 #9 Skrevet 20. september 2005 Endelig brukes pengene på noe fornuftig! Det er kjempebra at det blir undersøkt hva slags grunn veiene blit bygget over, og om det skader minnesmerker etc. Jeg hadde ærlig talt trodd at i dagens profittjakt så hadde veiutbyggerne 'oversett' dette...
Gjest Valsmannen Skrevet 23. september 2005 #10 Skrevet 23. september 2005 Ellers hadde det vært interessant å se hvor mye 1 m ny E6 koster, og hvor mye penger som kommer inn via bomavgifter. Sånn for å sette kostnadene for de arkeologiske utgravingene i litt perspektiv. ← Skal gi deg en ca.pris jeg..... for å legge 1kvm asfalt på motorvei er prisen ca.120kr+ opparbeiding som er på omlag 50/60% av "leggepris". Da er reknestykket ganske enkelt. 180kr+90=270kr pr kvadrat, og siden det her er snakk om motorvei er det bare å gange opp med andtall meter i bredden. Viss den er to felt(et hver vei) så vil jeg annta at den er omlag 10meter bred, noe som igjen vi gi en pris på 2700kr for å legge en meter med vei. Så ved 10meter lengde er prisen 27000kr..... bare å gange opp så finner man prisen på hele strekningen det her er snakk om. Ved bruk av tidligere Statens Vegvesen (les: Mesta) blir dette veldig dyrt istedet for å bruke mindre, lokale asfalt firma, til en mulig mye billigere penge!!
Gjest Yrkessjåfør Skrevet 23. september 2005 #11 Skrevet 23. september 2005 Hvis pengene ikke skulle hentes fra bompenger hadde det gått fra statskassa. Kan ikke se den store forskjellen utover at bompenger (som regel) betales av de som faktisk bruker/får nytte av den nye vegen. ← Bare for en opplysning, staten drar inn 46milliardere i bilavgifter generelt. Disse blir da forvaltet på en unik måte, hvor litt under halvparten går tilbake til veg-prosjekter, resten brukes for å formidle disse pengene rundt til de rette mottakerene. Så strengt tatt har ikke norge i dag mer enn maximalt 23milliarder å rutte med, og tallet er 23tusen millioner. Masse penger, men overhode langt fra god arbeidsinnsats fra denne "staten" som bruker 50% på formidling av de resterende beløpet. I tillegg får vi nå disse bomstasjonene som skal suge oss billister for "litt" til. Glad at Statens Vegvesen omsider blir privatisert som Mesta! La oss heller se på Sveige som vi alltid liker å sammenlikne oss med. Gratis ferge, minimalt eller ingen bomstasjoner, en veikvalitet som er en fryd å kjøre på. Og ikke har de all denne "oljeformuen" på bok en gang.
Bønna Skrevet 23. september 2005 #12 Skrevet 23. september 2005 La oss heller se på Sveige som vi alltid liker å sammenlikne oss med. Gratis ferge, minimalt eller ingen bomstasjoner, en veikvalitet som er en fryd å kjøre på. Og ikke har de all denne "oljeformuen" på bok en gang. ← Til gjengjeld betaler de mer skatt. Selv om et visst parti ikke helt ser ut til å skjønne dette, så er det faktisk en sammenheng mellom statens inntekter (skatter og avgifter) og statens utgifter.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2005 #14 Skrevet 23. september 2005 Skal gi deg en ca.pris jeg..... for å legge 1kvm asfalt på motorvei er prisen ca.120kr+ opparbeiding som er på omlag 50/60% av "leggepris". Da er reknestykket ganske enkelt. 180kr+90=270kr pr kvadrat, og siden det her er snakk om motorvei er det bare å gange opp med andtall meter i bredden. Viss den er to felt(et hver vei) så vil jeg annta at den er omlag 10meter bred, noe som igjen vi gi en pris på 2700kr for å legge en meter med vei. Så ved 10meter lengde er prisen 27000kr..... bare å gange opp så finner man prisen på hele strekningen det her er snakk om. Ved bruk av tidligere Statens Vegvesen (les: Mesta) blir dette veldig dyrt istedet for å bruke mindre, lokale asfalt firma, til en mulig mye billigere penge!! ← Det hørtes nesten billig ut, synes jeg... Har liksom inntrykk av at det koster det samme å få lagt en lengde simpel privat vei som samme lengde ordentlig firefelts motorvei... er arbeidskraft, lønn og alt regnet med da? Og belysning, og autovern osv...
Bønna Skrevet 23. september 2005 #15 Skrevet 23. september 2005 Du har ikke noe troverdighet, Simp. Det hjelper ikke å fråde så lenge du ikke har argumentene i orden. Da fremstår du bare som en irrasjonell hatsk person. Jeg mener libertinerne (ekstremliberalistene) legitimerer regimer som det til Pol Pot. Det er et legitimt og rasjonelt selvforsvar mot mennesker som bevisst ønsker å føre en politikk som vil gjør livet til et regelrett helvete for store deler av befolkningen, og som garantert vil komme til å koste liv. Det er tross alt ikke ekstremisme å forsvare sitt eget liv med dødelige metoder. Det er bare rasjonell selvoppholdelsesdrift. Hvis det ekstremismen du vil til livs, foreslår jeg at du blir med meg og konfronterer dens talsmenn og talskvinner, altså libertinerne.
Gjest gjest1 Skrevet 23. september 2005 #16 Skrevet 23. september 2005 Forstår ikke hvordan det er mulig å bli forbannet på dette. Hadde det vært bedre om vegvesenet ødela kulturminner??
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2005 #17 Skrevet 23. september 2005 Du har ikke noe troverdighet, Simp. Det hjelper ikke å fråde så lenge du ikke har argumentene i orden. Da fremstår du bare som en irrasjonell hatsk person. Jeg mener libertinerne (ekstremliberalistene) legitimerer regimer som det til Pol Pot. Det er et legitimt og rasjonelt selvforsvar mot mennesker som bevisst ønsker å føre en politikk som vil gjør livet til et regelrett helvete for store deler av befolkningen, og som garantert vil komme til å koste liv. Det er tross alt ikke ekstremisme å forsvare sitt eget liv med dødelige metoder. Det er bare rasjonell selvoppholdelsesdrift. Hvis det ekstremismen du vil til livs, foreslår jeg at du blir med meg og konfronterer dens talsmenn og talskvinner, altså libertinerne. ← Hva i huleste gjør dette svaret i dette innlegget?
Gjest Skjulte hensikter....??? Skrevet 24. september 2005 #18 Skrevet 24. september 2005 Mistenker media/politikere for å fjerne fokus fra det egentlige problemet, innkrevinge av bompengene, med å trekke frem i media arkeologi og mye rart som ikke har med problemet å gjøre.. Kulturminner og andre forhold det må tas hennsyn til ved veibygging har en pris, uavhengigt om pengene kommer fra kakelotteri, hor, eller bomer. HALLO VÅKN OPP FOR FAEN!!! Det virkelige problemet er kostnadene med å drive bompenge inkrevingen.... Hvor mye penger går i administrason, vedlikehold, sikkerhetstiltak,bygging og investering av de helvetes bomstasjonene??? Det må dreie seg om enorme summer, disse tallene hvor er de, vet noen hva administreringen av bomene koster??? Hvis pengene hadde vært tatt inn på en effektiv måte, en økning av skatt eller avgift, kunne det vært spart enda mer penger til kultur, arkeologi, gratis ferger eller skolemat... Er det snakk om sysselsetting finnes det vel nok av viktigere uløste oppgaver å syseslette menesker med en bompengeadministrasjon?? Ikke bare koster det å drive bomstasjonene, de forsinker traffikken, skaper køer, på fra før av elendige veier, dette igjen påfører næringslivet økte utgifter, itilleg er den del bomstajoer plasert slik at de skaper trafikkfarlige situasjoner, hindrer fremkommelighet for utrykkningskjøretøy, og iriterer turistene. Kan den eneste resjonelle grunnen til bomer være noe annet en økonomi for veibygging..F.eks begrensning av veibruk... Kan det tenkes at politikerne har innsett at regningen for flere 10 år med manglende veibygging og vedlikehold er i ferd med å komme på bordet...i form traffikkaos overtraffikerte veier med økning av antallet trafikkulykker og dødsfall i trafikken... Hvis en gradvis øker prisen på bompaseringen vil traffikken reduseres, på et tidspunkt vil de lavtlønnete og de med dårlig råd slutte å kjøre, selge bilen.. Hvordan er den sosiale profilen ppå bommer Jens og Kristin??? Fortell oss om det!!! Eller skal SV, når bompris har nådd smertegrensen tilby ekstra stødnad til folk som ikke råd til bompenger?? Det var skuffende å se at ingen av de store partiene gikk klart ut i valgkampen å sa: Vi fjerner bomene hvis vi får nok stemmer.... Eller enda bedre, folkeavstemning på om bompenger, hvis ordet demokrati betyr mer en i DDR (Deutsche Demokratiske republikk, tidligere Øst tyskland...) Men hvem vet nå har vi bomene, da mangler vi vel bare muren... Takk og lov at det enda er muligt å flytte fra Norge for oss som enda har litt penger igjen;-)
Gjest Leola Skrevet 24. september 2005 #19 Skrevet 24. september 2005 Det er helt sykt. Norske bileiere betaler hvert år ca 40.000.000.000 kr - førti milliarder kroner - i skatter og avgifter til det offentlige for å eie og bruke bil. Det er forkastelig at staten benytter den som en melkeku for å finansiere oppgaver som ikke har noe med bil eller trafikk å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2005 #20 Skrevet 24. september 2005 Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke synes dette er særlig problematisk. For det første: bompengene går etter hva jeg skjønner til veibygging og utgifter direkte knyttet til veibyggingen. Som det framgår av teksten (hvis man leser mer enn overskriften) er det mange kulturminner som berøres under bygginga av E6 gjennom Østfold, og som arkeologen de intervjer sier: Det er vanlig praksis at "forurenser (= veibygger = Statens vegvesen) betaler", i dette tilfelle for å berge kulturminnene gjennom utgravinger. Den som betaler er såvidt jeg skjønner Statens vegvesen, som vel også disponerer bompengeinntektene (rett meg gjerne på dette om du har detaljkunnskaper - det går ikke klart fram av artikkelen i VG). Ellers hadde det vært interessant å se hvor mye 1 m ny E6 koster, og hvor mye penger som kommer inn via bomavgifter. Sånn for å sette kostnadene for de arkeologiske utgravingene i litt perspektiv. ← Fornuftig innlegg. Enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå