AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #1 Skrevet 28. juli 2021 Jeg er vaksinert på Østlandet for en måned siden, men er bosatt i en by på Vestlandet. Det står i avisen at de strever med å få satt Moderna, fordi folk snur i døra. Jeg vil gjerne ha dose 2, men ringte dit og de sa de kun vaksinerer med dose 1. Når jeg bestiller time på nett, står det ingenting om dette. Kan jeg da beholde den timen om en uke, eller må jeg avlyse den igjen? Er det forskjell på dose 1 og 2 i det dem setter? Anonymkode: ba100...937 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #2 Skrevet 28. juli 2021 De sjekker iallefall vaksinestatusen din før de setter vaksinen. Så vil tro du blir avvist på vaksinasjonsstedet. Og du har vel også fått time til dose to der du tok din første vaksine? Anonymkode: 6e874...61a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #3 Skrevet 28. juli 2021 Hvorfor venter du ikke de 12 ukene det skal gå mellom dose 1 og dose 2? Anonymkode: 49420...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #4 Skrevet 28. juli 2021 Den vil jo bli registrert som dose 1, så du må jo enten avsløre at du prøver å lure dem eller ta en tredje dose for å bli registrert som fullvaksinert. Anonymkode: f7a53...3f3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #5 Skrevet 28. juli 2021 Jeg skjønte ikke helt hva du mente nå. Men ved å lyve å si du skal ta første dose når du egentlig får andre, kan du potensielt ta fra noen sin første dose. For får de ikke satt nok doser tror jeg de vil tilby første dose til folk i nabokommuner osv. Om det blir aktuelt å gi noen dose 2 tidligere, så sier de nok ifra. Anonymkode: 354fa...36f
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #6 Skrevet 28. juli 2021 Man får ikke lyvet om noe sånt, det går ikke da de sjekker status ved å få ditt fødselsnr. Jeg fikk dose 1 i starten av juni og har nylig fått dose 2. Ringte en annen bydel og spurte om jeg kunne få, og det var ok, så lenge det hadde gått tre uker. Har flere venner som har gjort det samme. En veninne ringte nylig samme bydel og spurte, men fikk ikke. Vet ikke hva det skyldes. Anonymkode: 53eea...099 1
Fakta? Skrevet 28. juli 2021 #7 Skrevet 28. juli 2021 Vaksinen får bedre effekt hvis du venter lenger før du får 2. dose. Det beste er 8-12 uker.
MorTil2 Skrevet 28. juli 2021 #8 Skrevet 28. juli 2021 Du må ihvertfall passe på at det er gått det det antall dager imellom som gjelder for den vaksinen med lengst intervall, for uten det godkjennes du ikke som fullvaksinert. Dvs 28 dager med Moderna. Jeg vet ikke om det vil bli oppdaget. Da jeg vaksinerte meg med dose 1 nylig, ble jeg spurt ved registrering om det var 1. eller 2. dose. Men jeg er godt voksen, så tror de var mer overrasket over at det var dose 1. Men som sagt, det virket ikke til at de kontrollert det opp mot register.
Justlooking Skrevet 28. juli 2021 #9 Skrevet 28. juli 2021 Fakta? skrev (2 timer siden): Vaksinen får bedre effekt hvis du venter lenger før du får 2. dose. Det beste er 8-12 uker. Først sa de tre uker mellom og det var det de første gruppene fikk. Så hadde de for lite vaksiner og deretter ble de omfordelt til andre kommuner/fylker. Det var da det ble 9-12 ukers mellomrom til dose 2.
Fakta? Skrevet 28. juli 2021 #10 Skrevet 28. juli 2021 11 minutter siden, Justlooking said: Først sa de tre uker mellom og det var det de første gruppene fikk. Så hadde de for lite vaksiner og deretter ble de omfordelt til andre kommuner/fylker. Det var da det ble 9-12 ukers mellomrom til dose 2. De sa 3 uker fordi det var det eneste Pfizer hadde testet. Så tok de sjansen på at det gikk greit med lenger tid mellom dosene for at flere skulle få første dose. Allerede i mai fant de ut at det virket bedre for eldre. Nå har de forsket mer på det og funnet ut at 8-12 ukers mellomrom i snitt gir 2,3 ganger så mye antistoffer som 3 uker. 2
Den Sagnomsuste Skrevet 28. juli 2021 #11 Skrevet 28. juli 2021 Jeg fikk tilbud om dose 2 allerede nå, men begynte akkurat på et annet vaksinasjonsregime (reisevaksine) i går. Veldig kjedelig, men jeg måtte faktisk takke nei. Man skal visst ikke ha tatt noen andre vaksiner tett på koronavaksinen... Blir nok 7 uker til å vente for meg 🥱
juni Skrevet 29. juli 2021 #12 Skrevet 29. juli 2021 Jeg ville ventet, det er en grunn til at du ikke skal ta dem for tett. Men hvorfor snur folk i døra ved Moderna? Jeg ville heller tatt den enn Pfeizer.
Anbefalte innlegg