Gå til innhold

Han er overlykkelig for min babyfeber

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg (30) og min mann (35) har vært sammen i noen år nå, og helt fra begynnelsen har han vært veldig på med dette å få barn. Han har hatt samme faste jobb i årevis med god inntekt, og eier boligen vi bor i.

Dessverre var jeg litt sent ute med utdanning, som vil si at jeg ble ferdig først nå nylig, som vil si at jeg er den i forholdet som har satt barneønsket på vent.

Som lyn fra klar himmel har jeg det siste året blitt rammet av sterk babyfeber (i mangel av bedre ord), og jeg kjenner det blir vanskeligere og vanskeligere å motstå barneønsket, spesielt med en svært verpesjuk mann som mildt sagt er overlykkelig for feberen min 😅

Grunnen til at jeg oppretter denne tråden nå for å spørre om råd, er at jeg har funnet ut at min opprinnelige årsak til å vente med baby var for å gjøre ferdig utdannelsen min og så få fast jobb. Men nå har det seg slik at det visstnok er svært, svært vanskelig å få fast jobb som nyutdannet i Norge. Og av alle jeg har pratet med så er det heller normen at man går rundt i vikariater i årevis før man får noe fast. Ei venninne av meg har gått i vikariater i 5 år og det først nå det ser ut som det blir noe fast i framtidsutsiktet. Til gjengjeld var hun 25 da hun startet...

Jeg er 30, og tanken på det samme er lite interessant for meg. Kjenner for første gang  i livet mitt at jeg ikke vil vente mer, men sammen med min mann kjøre på med fellles barneønske. Det føles riktig, men jeg vet at samfunnet rundt meg forventer at jeg skal ha fast jobb først! 

Hva skal jeg gjøre? Hva er innafor i denne situasjonen? :)

Anonymkode: fbeb3...eaa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har opparbeidet deg rett til foreldrepenger er det vel bare å kline til, fast jobb eller ikke?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke generelt vanskelig å få jobb. Det kommer helt an på hva slags utdannelse du har.

Men skaff deg en jobb, uansett om det er fast eller vikariat. Du bør i alle fall ha litt jobberfaring for å lettere få jobb igjen etter permisjon, og for å tjene opp til permisjon. Fast er selvsagt alltid best, men virker som om dere økonomisk vil klare dere uansett, så fa er det ikke tvingende nødvendig.

Anonymkode: 29647...528

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Få barn, det går bra. Vi har en ettåring, jeg er dog noe yngre enn deg men er under utdanning. Mannen min har fast jobb. Han betaler selvfølgelig mer enn meg for ting og eier huset vi bor i. Det går helt fint 😌

Anonymkode: e5645...5ce

• Liker 2
Skrevet

Undersøk hvordan det er med støtte fra Lånekassen hvis du får barn.

Utover det økonomiske vil jeg si at det er like greit å få barn når man er student som når man er i arbeid. Som student står du ikke til ansvar for noen andre enn deg selv, du slipper dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver/ kolleger hvis du må være hjemme med sykt barn. Og enkelte jobber krever mye overtid, det er lettere å regulere selv hvis du er student. Hvis det går greit økonomisk så hadde jeg bare kjørt på.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vent for lenge nå. Dere kan få vanskeligheter med å bli gravide når du passerer 35 og må bruke mange år og penger på IVF for å få et barn eller tvillinger som det ofte blir.

Anonymkode: 433e9...b0f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du kjøpe deg inn i boligen? Er dere gift? Har du opparbeidet deg rett til foreldrepenger? Fast jobb er ikke så viktig, men pass deg for "kvinnefellen".

Anonymkode: ff129...680

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Få barn, det går bra. Vi har en ettåring, jeg er dog noe yngre enn deg men er under utdanning. Mannen min har fast jobb. Han betaler selvfølgelig mer enn meg for ting og eier huset vi bor i. Det går helt fint 😌

Anonymkode: e5645...5ce

Men går det like bra (med deg) hvis det blir slutt? 

Anonymkode: beeb9...fca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan du kjøpe deg inn i boligen? Er dere gift? Har du opparbeidet deg rett til foreldrepenger? Fast jobb er ikke så viktig, men pass deg for "kvinnefellen".

Anonymkode: ff129...680

Nå ble jeg nysgjerrig. Kan du utdype?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nå ble jeg nysgjerrig. Kan du utdype?

Kvinnefellen er hvor mannen bygger egen formue ved å betale ned lån på egen bolig, og hvor kvinnens inntekt går til andre løpende forbruksutgifter. Ved et brudd sitter han igjen med nedbetalt bolig og hun med ingenting.

Anonymkode: a80f9...3c6

• Liker 2
Skrevet

Det går an å forsørge barn med jobb som ikke er fast også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...