Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Babyen min fikk bcg vaksine ved 6 ukers kontrollen, nå er han 5 mnd og jeg synes stikket er blitt mer irritert de siste ukene. Det er rødt og hovent rundt stikkstedet, og på str med en bodyknapp. Bør jeg kontakte hs eller legen? Er noen kjent med dette? Har hørt man får merke, men synes dette var mer synlig enn hos første 😊

Anonymkode: 42cae...8b2

Videoannonse
Annonse
Gjest Bremnes.Kari
Skrevet (endret)

Hvem gav babyen din BCG? Den vaksina er jo tatt ut av vaksineprogrammet for lenge siden.

Edit: ser den gis til barn i risikogruppe..

Endret av Bremnes.Kari
AnonymBruker
Skrevet
Bremnes.Kari skrev (2 minutter siden):

Hvem gav babyen din BCG? Den vaksina er jo tatt ut av vaksineprogrammet for lenge siden.

Hs tilbudte det fordi en av foreldrene er fra land med høy forekomst av tuberkulose. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjent med det. Men vet at stikkstedet skal være irritert en stund, og at det blir rur man ikke skal pille på. Hvis du er usikker ville jeg tatt en telefon til ha eller legekontor.

Anonymkode: 850ea...402

AnonymBruker
Skrevet
Bremnes.Kari skrev (3 minutter siden):

Alle mine tre har tatt den da far er utenlandsk :) 

Datteren min fikk også skikkelig merke, sånn klump liksom .. Husker ikke helt hvor stor hun var da, men det var en stund etter hun fikk vaksinen. Hun er 15 nå, så det er litt fjernt i minnet .. Men husker jeg skvatt og dro til legen. 
Sønnen min på 5 år fikk ikke noe nevneverdig merke. Jeg ville uansett kanskje ha ringt fastlegen å hørt :) 

Anonymkode: 6b2c2...2f6

AnonymBruker
Skrevet

Her kan du lese om BCG vaksinen. Har den sprukket opp og væsket eller har den bare vokst? Min erfaring er at arrene kan se veldig ulike ut. Men siden det er såpass lenge siden den er satt og den nå har forandret seg ville jeg kontaktet fastlegen og bedt han om å se på den. 

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/tuberkulosevaksinasjon---veileder-f/

Anonymkode: 78d10...b70

AnonymBruker
Skrevet
Bremnes.Kari skrev (16 minutter siden):

Den har aldri vært i vaksine programmet for de små, kun på indikasjon som det er fortsatt. Den ble gitt i 10.klasse (skolebarn) frem til 1995. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her kan du lese om BCG vaksinen. Har den sprukket opp og væsket eller har den bare vokst? Min erfaring er at arrene kan se veldig ulike ut. Men siden det er såpass lenge siden den er satt og den nå har forandret seg ville jeg kontaktet fastlegen og bedt han om å se på den. 

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/tuberkulosevaksinasjon---veileder-f/

Takk, nei den væsker ikke, men flasser litt. Skal ringe nå, takk 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Den har aldri vært i vaksine programmet for de små, kun på indikasjon som det er fortsatt. Den ble gitt i 10.klasse (skolebarn) frem til 1995. 

Ble gitt i 9. klasse fram til skoleåret 2008/2009 😉

Anonymkode: 9c915...f22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ble gitt i 9. klasse fram til skoleåret 2008/2009 😉

Anonymkode: 9c915...f22

Ser jeg skrev feil, mente selvfølgelig de som var født tom 1995😉 Trodde det var 10 klasse, men du har sikkert rett. Poenget står seg uansett, det at det aldri har vært i fast program for de minste. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår fikk en kjempereaksjon. Vi angrer nesten på at vi tok den. Helsestasjonen mente den var helt fin og ingenting å reagere på😱 den så slik ut i nesten 6 måneder. Startet med at den ble rød og håven, og så utviklet det seg😬

86F28895-75D8-4164-A6E9-DA6311C771E9.jpeg

Anonymkode: 8449d...ee2

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, Bremnes.Kari said:

Det er veldig mange som tar den. 

Anonymkode: d90e3...43c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vår fikk en kjempereaksjon. Vi angrer nesten på at vi tok den. Helsestasjonen mente den var helt fin og ingenting å reagere på😱 den så slik ut i nesten 6 måneder. Startet med at den ble rød og håven, og så utviklet det seg😬

I alle dager😩😩

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

😯

Anonymkode: 71a55...80a

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er noe av det verste jeg har sett! Hva sa legene om det?? 

Anonymkode: dbb35...021

AnonymBruker
Skrevet
Lija skrev (13 minutter siden):

I alle dager😩😩

Ja, det er et dritstort arr i dag. Mye større enn mitt bcg arr. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er noe av det verste jeg har sett! Hva sa legene om det?? 

Anonymkode: dbb35...021

At det var en «litt kraftig reaksjon»🙄 vi trodde seriøst hun skulle trenge hudtransplantasjon på et tidspunkt😩

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Oj, har aldri sett en så kraftig reaksjon før. Ser jo infisert ut også mtp at det er rødt og hissig rundt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Oj, har aldri sett en så kraftig reaksjon før. Ser jo infisert ut også mtp at det er rødt og hissig rundt. 

Det røde er på grunn av plasteret. Det grodde jo aldri så hun ble allergisk mot plaster til slutt. Nei dette var ingenting å bry seg om i følge helsevesenet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...