AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #1 Skrevet 28. juli 2021 Man blir verken ingeniør eller økonom? Hvorfor er det vanligvis det nest vanskeligste å komme inn på (etter medisin)? Anonymkode: 56041...bf4
Gjest Niek79 Skrevet 28. juli 2021 #2 Skrevet 28. juli 2021 Du har misforstått. Du blir både økonom og ingeniør.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #3 Skrevet 28. juli 2021 Fordi du utdannes til å bli industrileder. Økonomi, teknologi, strategi. De beste hodene vil gå der, og er et utmerket startsted for en karriere i næringslivet. Anonymkode: 210c1...a95 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #4 Skrevet 28. juli 2021 *Inflation in education* Anonymkode: a482c...775
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #5 Skrevet 28. juli 2021 Høy poenggrense kommer av at det er så populært. Anonymkode: d521b...151
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #6 Skrevet 28. juli 2021 Er ind øk selv. Skulle jeg valgt på nytt hadde det blitt ren ingeniør evt ren økonom. Vil si fordelen er at man kan få både økonomi og ingeniør jobber. Ulempen er at det er vanskeligere å få jobb som spesialisert teknisk ingeniør eller rene økonomijobber som f eks statsautorisert revisor Anonymkode: 4808c...e09 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #7 Skrevet 28. juli 2021 Du får sivilingeniør-tittel men får kule jobber som siviløkonomer har. F eks i finans, shipping, private equity og asset management. Anonymkode: e75f0...507
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #8 Skrevet 28. juli 2021 indøkene er ikke noe gode i bedøk, men ellers er de sikkert anvendelig til mye fint ;). Anonymkode: fa331...229 3
Gjest Niek79 Skrevet 29. juli 2021 #9 Skrevet 29. juli 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: indøkene er ikke noe gode i bedøk, men ellers er de sikkert anvendelig til mye fint ;). Anonymkode: fa331...229 Bedøk lærer en sivilingeniør fra indøk på en helg dersom han ønsker.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #10 Skrevet 29. juli 2021 Høye inntakskrav blir selvforsterkende. Det er ikke nødvendigvis pensumet man lærer som er sentralt for at et studie er populært. Smarte folk tiltrekkes av høye krav, som igjen gir studiet et godt rykte når man går ut i arbeidslivet. Slik blir det en sluttet sirkel som holder prestisjen oppe. Anonymkode: bab7c...ebf 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #11 Skrevet 29. juli 2021 Niek79 skrev (4 minutter siden): Bedøk lærer en sivilingeniør fra indøk på en helg dersom han ønsker. Lærte det ganske kjapt jeg også. Er flaut hvis indøk brukte lenger tid enn meg. Anonymkode: e75f0...507 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #12 Skrevet 29. juli 2021 Niek79 skrev (8 timer siden): Bedøk lærer en sivilingeniør fra indøk på en helg dersom han ønsker. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Lærte det ganske kjapt jeg også. Er flaut hvis indøk brukte lenger tid enn meg. Anonymkode: e75f0...507 Hvilket nivå på bedøk er det dere snakker om her? Har sett mange eksempler på at indøker har grunnleggende misoppfatninger rundt bedriftsøknomiske konsepter. Det er derfor de ikke er spesielt ettertraktet innen rene økonomifunksjoner, slik som noen andre nevte. Anonymkode: fa331...229 3
Gjest Niek79 Skrevet 30. juli 2021 #13 Skrevet 30. juli 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Hvilket nivå på bedøk er det dere snakker om her? Har sett mange eksempler på at indøker har grunnleggende misoppfatninger rundt bedriftsøknomiske konsepter. Det er derfor de ikke er spesielt ettertraktet innen rene økonomifunksjoner, slik som noen andre nevte. Anonymkode: fa331...229 Men hvorfor i alle dager skal en sivilingeniør sitte med rutinemessige økonomifunksjoner? Det blir som å ansette en lege til å re opp senger på sykehuset.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #14 Skrevet 30. juli 2021 Niek79 skrev (3 minutter siden): Men hvorfor i alle dager skal en sivilingeniør sitte med rutinemessige økonomifunksjoner? Det blir som å ansette en lege til å re opp senger på sykehuset. Du er ikke siving… det kommer tydelig frem. I den analogien hadde sivilingeniøren laget sengen og siviløkonomen vært overlegen. Sivøk er høyere i næringskjeden. Siving jobber på produktnivå. Anonymkode: e75f0...507
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #15 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er ikke siving… det kommer tydelig frem. I den analogien hadde sivilingeniøren laget sengen og siviløkonomen vært overlegen. Sivøk er høyere i næringskjeden. Siving jobber på produktnivå. Anonymkode: e75f0...507 Tjaa. Nå er det ekstremt mange CEOs som begynte som ingeniører. Lønnen er vell også nesten identisk i snitt Anonymkode: 95f73...cc4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #16 Skrevet 30. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tjaa. Nå er det ekstremt mange CEOs som begynte som ingeniører. Lønnen er vell også nesten identisk i snitt Anonymkode: 95f73...cc4 Bare tech-selskapene i USA har ingeniører som CEO. Andre bransjer har MBA-er. I Norge er nesten alle sivøker. Anonymkode: e75f0...507
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #17 Skrevet 30. juli 2021 Indøk er jo et veldig bra studie. 2 utdanninger i 1 selv om det blir litt mer generelt med indøk. Grunnen til at det har blitt så populært er nok både fordi du får en god jobb. Nesten uansett. Og fordi det er høy status. Det blir litt det samme som prestisjeuniversiteter i utlandet som Cambridge eller Harvard. Elevene er best. Og det vet arbeidsgivere. De var best før de startet utdanningen og de fikk den beste utdanningen. De er enere. (Jeg studerer ikke indøk, men annet Siv ing studie på NTNU) Anonymkode: 95f73...cc4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #18 Skrevet 30. juli 2021 Jeg er siv ing ind øk og har noen års erfaring.... Det med at det er en "CEO" utdanning er ganske irrelevant. La oss si du f eks jobber i Equinor, Telelon, Yara, Hydro, osv. Disse selskapene sysselsetter kanskje 100 000 mennesker til sammen, og det er bare 4 CEO'er her. Det betyr at det er 99 996 som ikke er CEO. Det er mange med ind øk som jobber i disse selskapene (meg selv inkludert i disse eller tilsvarende). Men det sier seg selv at ikke alle kan være CEO, eller i konsernledelsen for den slags skyld. De aller flerste med ind øk har derfor forholdsvis "normale! jobber. Jeg jobber selv i en avdeling der flesteparten er siv ing, siv øk eller tilsvarende. Når man får noen år på baken har erfaring mer å si enn selve utdannelesen (altså gitt at man er siv ing, siv øk, MBA osv). Jobber med strategi og ledelse ++ Når det er sagt så hjelper ind øk utdannelsen i nåværende jobb da jeg både kan snakke med økonomer og ingeniører på derses eget språk. Så sånn sett så er det en fordel. En annen fordel er at jeg har hatt mulighet til å jobbe både teknisk og med "business" . Mange siv ing begynner i en teknisk jobb og går over i mer business funksjoner etterhvert. Anonymkode: 4808c...e09
Gjest Niek79 Skrevet 31. juli 2021 #19 Skrevet 31. juli 2021 On 7/30/2021 at 12:18 PM, AnonymBruker said: Du er ikke siving… det kommer tydelig frem. I den analogien hadde sivilingeniøren laget sengen og siviløkonomen vært overlegen. Sivøk er høyere i næringskjeden. Siving jobber på produktnivå. Anonymkode: e75f0...507 😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå