AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #1 Skrevet 28. juli 2021 Har et barn på 3 1/2 som stort sett er blid og tilfreds. Men morgentimen før barnehage er ofte en stor utfordring. Det er hyling og skriking og masse trass. Nekter å pusse tenner eller ta på klær. «Alt» er en kamp. Trodde dette handlet mye om alders-trass, men en kollega sier hans tvillinger på 5 år er akkurat like. Andre som har det sånn? Anonymkode: e4966...9cc
Misanthropis Skrevet 28. juli 2021 #2 Skrevet 28. juli 2021 Nei har aldri hatt det sånn. så se hva kan du gjøre for å løse situasjonene bedre. Kanskje dere må stå opp tidligere. Trenger han mer søvn, mer tid på gjøremålene på morgenen. Mer forutsigbarhet og planlegging på kvelden? Som han er med på, som f. Eks å velge ut og legge frem klær? Er han sulten? Kan han spise før han kler på seg? 5
Gjest Elder Millennial Skrevet 28. juli 2021 #3 Skrevet 28. juli 2021 Det ene barnet vårt har hatt en del utfordringer i forhold til at han er svært rigid. For eksempel hvis t-skjorten var tatt på feil vei og måtte snus så kunne det bli helt krise. Vi løste det med å stå opp en halvtime tidligere, så ble det ikke så mye stress på morgenen. Faste rutiner er også gull, jo mindre de små trenger å forholde seg til og tenke på før de skal ut døra jo lettere går det😄👍
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #4 Skrevet 28. juli 2021 Aldri hatt det sånn🤔 Men er veldig bevisst på at vårt barn liker rolige morgener. (3år). Så jeg stresser han ikke avgårde, men vekker rolig. Lar han våkne litt før frokost. Prøver å aldri ha dårlig tid når det kommer til å gjøre klar for barnehagen. Jeg står opp ca 1 time før han blir vekket, for å gjøre klar alt slik at vi kan få dette til. Barn blir påvirket av stress. De forstår ikke den voksne logikken i å måtte forte seg. Og ikke rettferdig at vi legger disse forventningene til små barn. Anonymkode: 144aa...9c3 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 28. juli 2021 #5 Skrevet 28. juli 2021 Her prioriteres også rolige morgener. Har mye å si hvordan dagen starter. Lite stress, god tid til å våkne, spise frokost og komme i gang.
Hmmmmmm Skrevet 28. juli 2021 #6 Skrevet 28. juli 2021 Noe som funket da mitt barn var sånn på morgenen, er å legge frem klærne dagen før. Nå kommer hemmeligheten. Konkurranse! Hvem av dere som klarer å ta på dere klærne først, så ny konkurranse, hvem av dere som klarer å pusse alle sidene av tenna raskest. Ikke la barne vinne. Plutselig har dere altfor god tid om morgenene.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #7 Skrevet 28. juli 2021 Ikke opplevd dette i samme grad, men utfordringer med to tette der alt tok tid om morgenen og mye krangling. Begynte med at begge fikk velge seg et klistremerke å sette på kalenderen (som jeg laget) når alle «oppgavene» var unnagjort og vi stod klare til å dra om morgenen. Det virket veldig motiverende på mine☺️ Men støttet forslaget med goood tid. Og få valg. Gjør klart så mye som mulig kvelden før, i samarbeid med barnet (hvilke klær, hvilket pålegg etc). Det kan være lurt å lage avtaler med barnet i forkant som du minner på underveis, uten at du nødvendigvis kan forvente at barnet klarer å holde avtalen. Forhåpentligvis blir avtalene til rutiner. Hold deg rolig, benevn og bekreft følelsene du antar barnet har når det «trasser». Anonymkode: ef840...8ac 2
Bokdamen Skrevet 28. juli 2021 #8 Skrevet 28. juli 2021 Min eldste har alltid synes overganger har vært krevende og trenger god tid om morgenen så han kan få gjøre ting litt i eget tempo (innenfor rimelighetens grenser). Han må også ha tydelige beskjeder/rutiner så han vet hva han har å forholde seg til («når vi er ferdig å spise skal vi kle på, så kan du leke til den store viseren peker ned, da skal vi ut døren»). Han nærmer seg fem og det har blitt lettere etterhvert, men da han var tre var det til tider veldig krevende 😅 2
Gjest Albbas Skrevet 28. juli 2021 #9 Skrevet 28. juli 2021 Toåringen min er i en sånn fase nå. Rolige morgener hjelper ikke en dritt for det skjærer seg jo allerede ved bleieskift (og da har vi ligget en halvtime i senga og kost oss først). Hun blir lyn forbanna fordi hun ikke greier å legge håndkleet HELT fritt for rynker... 😱🤯🤯 Hun skal IKKE ha hjelp, hun skal IKKE skifte uten håndkle, hun skal IKKE ha trusebleie, hun skal bare legge dette spesifikke håndkleet på gulvet selv og det skal være perfekt. Hun får det aldri til og blir like forbanna hver gang. 🙄 Og skriker og skriker. I går våknet hun sint, tror hun våknet fra en drøm for hun skrek ut at hun ville ha slikkepinne, og denne slikkepinnen gråt hun for i en halvtime. Så rolige morgener sier dere...? Hvordan i all verden...? 😂😂 Men det er jo bare en fase. Hvor lenge har det vart hos dere ts? Ser du om du kan gjøre noe annerledes for å snu rutinen? Kan du ta på klærne i stua? Eller etter frokost? Pusse tennene rett før dere skal gå ut av huset?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #10 Skrevet 28. juli 2021 Sønnen min er slik, snart 5 år men har vært sånn siden han var 2-3 års alderen. Det som funker her er forutsigbarhet. Og har hengende tavle på gangen med tingene han skal gjøre på morgningen. Han vet nå til enhver tid når noe skal skje. Feks - pusse tenner, kle på, spise frokost etc. Han føler eierskap på tiden og kan gjøre disse «gjøremålene» alene (får selvsagt hjelp, men han får alltid prøve først selv slik han føler at ingen overvåker han). Dette har resultert i en glad gutt som slapper av men som også holder seg til avtalen og er alltid klar stellet når vi skal gå ut døra. Anonymkode: d0cf9...bc0 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #11 Skrevet 28. juli 2021 Anbefaler boka "how to talk to little kids so they will listen". Mange gode tips her til hvordan man kan få unger til å gjøre ting. Disse funka her: - Late som jeg ikke vet hvordan klær skal brukes, gjerne med en tullestemme. T-skjorta skal på foten, ikke sant? Og denne her (lue), det var sannelig en rar sokk, hvordan tar man på den da? - Gjøre påkledning eller tannpuss til en lek - Late som jeg har tenkt å pusse kneet hans - Få ham til å kjøre gåbilen til badet etc - Forberede godt på hva som skal skje snart - La ham velge klær selv (legg fram ting som passer ift vær og sesong) Anonymkode: e9a1f...a1e 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #12 Skrevet 28. juli 2021 Min eldste var en sinnatagg på morgenen. Hjalp ikke det døyt å ha goood tid som de fleste her skriver. Det eneste som funket hos oss var å ta han rett opp, skifte, vaske, pusse og dure ut i bilen før han rakk å mobilisere nok energi til å rase😅 Spise gjorde han i barnehagen. Anonymkode: e096b...a21 2
Sinsiew Skrevet 28. juli 2021 #13 Skrevet 28. juli 2021 Albbas skrev (20 minutter siden): Toåringen min er i en sånn fase nå. Rolige morgener hjelper ikke en dritt for det skjærer seg jo allerede ved bleieskift (og da har vi ligget en halvtime i senga og kost oss først). Hun blir lyn forbanna fordi hun ikke greier å legge håndkleet HELT fritt for rynker... 😱🤯🤯 Hun skal IKKE ha hjelp, hun skal IKKE skifte uten håndkle, hun skal IKKE ha trusebleie, hun skal bare legge dette spesifikke håndkleet på gulvet selv og det skal være perfekt. Hun får det aldri til og blir like forbanna hver gang. 🙄 Og skriker og skriker. I går våknet hun sint, tror hun våknet fra en drøm for hun skrek ut at hun ville ha slikkepinne, og denne slikkepinnen gråt hun for i en halvtime. Så rolige morgener sier dere...? Hvordan i all verden...? 😂😂 Men det er jo bare en fase. Hvor lenge har det vart hos dere ts? Ser du om du kan gjøre noe annerledes for å snu rutinen? Kan du ta på klærne i stua? Eller etter frokost? Pusse tennene rett før dere skal gå ut av huset? 👏😂 Helt likt her. Og vi har goood tid om morgenen. 1
L.F Skrevet 28. juli 2021 #14 Skrevet 28. juli 2021 Når jeg leser sånt så er jeg egentlig veldig glad jeg er ferdig med småbarnstiden. 😇🤣 Tror det er vanlig med noen slike morgener i trassalderen. Kanskje prøve å stå opp litt før, ta det litt roligere og la barnet velge klærne sine selv? Er sikkert bare å prøve seg litt frem. 😊 Og prøv og ikke stresse selv, ignorer hylingen (hvis du klarer) 😅 Skjønner at det er slitsomt da, men det går seg nok til! ❤
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #15 Skrevet 28. juli 2021 Jeg har ikke barn selv, men jeg var sånn selv som barn. Jeg var et vil-ikke barn fra jeg var 2/3 til jeg ble 6 år gammel. Sta som rakkern var jeg og (det er jeg forsåvidt enda🤣). Ville ikke pusse tenna, kle på meg, børste håret, skifte til pysj osv. Fikk jeg ikke viljen min, la jeg med ned på gulvet og skrek. Stakkars mamma😅 hun er like sta som meg (på godt og vondt), så hun slang meg like godt over skulderen og bærte meg ut av butikken. Når jeg ikke ville pusse tenna, passet hun på å pusse de mens jeg skrek, for da var munnen min i det minste åpen. Det går heldigvis over, og jeg var en enkel tenåring selv om jeg var en skikkelig drittunge da jeg var liten. Mamma rev seg nok i håret ganske ofte😂 Anonymkode: c1894...a73 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #16 Skrevet 28. juli 2021 Kun periodevis var det slik i den alderen her. Jeg har tenkt i ettertid at det kan ha hatt en sammenheng med mistrivsel i barnehagen. Barnets måte å forklare at det bare vil være hjemme med deg på, i mangel på egne ord fra barnet. Anonymkode: 67a37...8a4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #17 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har et barn på 3 1/2 som stort sett er blid og tilfreds. Men morgentimen før barnehage er ofte en stor utfordring. Det er hyling og skriking og masse trass. Nekter å pusse tenner eller ta på klær. «Alt» er en kamp. Trodde dette handlet mye om alders-trass, men en kollega sier hans tvillinger på 5 år er akkurat like. Andre som har det sånn? Anonymkode: e4966...9cc Har hatt det sånn når jeg selv ikke har kommet med gode løsninger og skal tvinge gjennom mitt eget morgenstress. For å få gjennomført noe som helst i denne alderen må man engasjere og gi valg: For å pusse tenner har vi to tannkremer, så barnet får velge tannkrem, føler medbestemmelse. Kommer ikke barnet sier vi at da velger vi, da kommer det med en gang. Vi har også to såper 😂 «Hvilken såpe vil du ha i dag??» for å engasjere barnet til å vaske hender og gi det valg. For å kle på må vi sjekke at barnet er tilstede og ikke midt i lek, ikke stå og rope i gangen, men komme dit barnet er. Gir også valg der «hvem skal ta på skoene? Du eller jeg?» eller «om å gjøre å ta på seg skoene først!». Gjør ting til en lek eller konkurranse. De dagene vi har dårlig tid og er stresset selv så er det masse «trass»/motstand mot vårt voksenskjema. Anonymkode: 819dc...63a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #18 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kun periodevis var det slik i den alderen her. Jeg har tenkt i ettertid at det kan ha hatt en sammenheng med mistrivsel i barnehagen. Barnets måte å forklare at det bare vil være hjemme med deg på, i mangel på egne ord fra barnet. Anonymkode: 67a37...8a4 I alle dager. Barnets måte å forklare at den mistrives på? Barnet vil alltid velge foreldrene først, snakker om å overproblematisere. Alle barn holder på sånn, de klarer ikke tenke SÅ langt og utspekulert som du antyder. I så fall er det mange barn som ikke trives i barnehagen i Norges land! Anonymkode: 819dc...63a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2021 #19 Skrevet 28. juli 2021 Aldri hatt det sånn. Men vi prioriterer en ekstra halvtime om morgenen til kos og pupp og litt sang og skravling, der vi også går gjennom alt vi skal gjøre før barnehagen. Så glad for ammingen, den er gull for å reparere tilknytningsbruddet som natten representerer, og få meg og ungen full av oxytosin før dagen starter. ❤ Anonymkode: b6ed8...aad 1
Gjest Albbas Skrevet 28. juli 2021 #20 Skrevet 28. juli 2021 27 minutter siden, AnonymBruker said: Aldri hatt det sånn. Men vi prioriterer en ekstra halvtime om morgenen til kos og pupp og litt sang og skravling, der vi også går gjennom alt vi skal gjøre før barnehagen. Så glad for ammingen, den er gull for å reparere tilknytningsbruddet som natten representerer, og få meg og ungen full av oxytosin før dagen starter. ❤ Anonymkode: b6ed8...aad Sluttet å amme for to måneder siden, toåringen hadde jammen like mange hissige utbrudd da jeg ammet også. 😂 Håndkleet måtte være perfekt da også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå